Jump to content

Hest på helfôr da man går på vgs

Recommended Posts

Hei!

Jeg har veldig lyst til å ha hest på helfôr da jeg begynner på vgs neste år, tenker jo selvfølgelig å se an litt i starten mtp lekser og fritid osv. Men håpet er at jeg skal skaffe meg jobb (noe som er vanskelig) og at hesten står på et ridesenter rett ovenfor skolen jeg skal gå på.

Er det noen her som har hatt hest på helfôr eller eid egen på vgs med minimal hjelp fra foreldre?😀

Har hatt en del hjelp fra forelder, men her er et par ting du må tenke på:

Hvor lenge er skolehverdagen?

Hvor dyr er stalleia? Hvor mye hjelp får du til betaling av dette?

Hvor mye kan du jobbe?

Siden du begynner på vgs nå, regner jeg med at du fortsatt går under relativt strenge regler i forhold til hvaslags arbeid du kan påta deg. Jobb + skole skal vel ikke overgå 8 timer dagen (har du 6 timer skole, kan du jobbe i 2 timer samme dag), og du skal ha minst 12 timer imellom arbeidsdagen er over, og skolestart neste morgen. Altså er arbeidsgiveren din pliktet å sende deg hjem kl 20.00 om skolen din begynner 08.00. Slikt blir det ikke penger av. Er du under 18 er du vel heller ikke gammel nok til å håndtere penger uten oppsyn. Dette er flere av årsakene til at det er vanskelig å få seg jobb i den alderen du er nå - enten må arbeidsgiver bryte loven, eller du må være ekstremt heldig for å få de få stillingene som eksisterer på markedet. (nå må ingen sitere meg alt for saftig her, er et par år siden jeg satte meg inn i reglene, men det er strengt som fy for unge som går å skole).

Jeg har ikke hatt problemer med skolearbeidet selv om jeg har hatt mye hest ved siden av, men jeg er også såpass heldig at jeg har fått meget gode karakterer så lenge jeg følger med i timene, så det har ikke vært en utfordring :) 

Edited by Emsy

Kan jo hende du kan finne en ordning med en stall i nærheten, billigere stalleie om du hjelper til. Men det bringer jo ikke så mye penger i kassen. Jeg hadde hest på vgs men foreldrene mine betalte 😬

1 time siden, Emsy skrev:

Har hatt en del hjelp fra forelder, men her er et par ting du må tenke på:

Hvor lenge er skolehverdagen?

Hvor dyr er stalleia? Hvor mye hjelp får du til betaling av dette?

Hvor mye kan du jobbe?

Siden du begynner på vgs nå, regner jeg med at du fortsatt går under relativt strenge regler i forhold til hvaslags arbeid du kan påta deg. Jobb + skole skal vel ikke overgå 8 timer dagen (har du 6 timer skole, kan du jobbe i 2 timer samme dag), og du skal ha minst 12 timer imellom arbeidsdagen er over, og skolestart neste morgen. Altså er arbeidsgiveren din pliktet å sende deg hjem kl 20.00 om skolen din begynner 08.00. Slikt blir det ikke penger av. Er du under 18 er du vel heller ikke gammel nok til å håndtere penger uten oppsyn. Dette er flere av årsakene til at det er vanskelig å få seg jobb i den alderen du er nå - enten må arbeidsgiver bryte loven, eller du må være ekstremt heldig for å få de få stillingene som eksisterer på markedet. (nå må ingen sitere meg alt for saftig her, er et par år siden jeg satte meg inn i reglene, men det er strengt som fy for unge som går å skole).

Jeg har ikke hatt problemer med skolearbeidet selv om jeg har hatt mye hest ved siden av, men jeg er også såpass heldig at jeg har fått meget gode karakterer så lenge jeg følger med i timene, så det har ikke vært en utfordring :) 

Er dette nye regler? Tror ikke noe sånt fantes når jeg var i vgs-alder 😳 

hadde ikke hest på vgs, men jobbet en del på siden av. Skaffet meg ikke hest før etter vgs, da jeg både jobba og gikk skole. Det gikk, men var ikke store kostnadene på den tiden. (Skjønner at jeg høres hundgammel ut 😂)

10 timer siden, CruVal skrev:

Er dette nye regler? Tror ikke noe sånt fantes når jeg var i vgs-alder 😳 

hadde ikke hest på vgs, men jobbet en del på siden av. Skaffet meg ikke hest før etter vgs, da jeg både jobba og gikk skole. Det gikk, men var ikke store kostnadene på den tiden. (Skjønner at jeg høres hundgammel ut 😂)

samme her. Jobbet fra 13 års alder jeg. Sikkert skikkelig lov 

Er få som praktiserer den, men arbeidstilsynet har vært veldig aktive de siste 2 årene med å følge opp unge ansatte i bedrifter, så er flere og flere arbeidsgivere nå som har begynt å følge det en del mer - noe som ikke helt hjelper på et allerede presset arbeidsmarked hehe

Edited by Emsy
brainfart

Ville prøvd å fått meg en helgejobb iallefall, er mange steder de trenger ekstrahjelper på lørdager f.eks. Lurt å få seg sommerjobb og jobbe som en gal hele sommeren, da kan du i teorien spare opp halve til hele stalleia for et år alt etter hvor mye den koster. 

• Liker 2