Jump to content
Islandshesten

Taugrime

Recommended Posts

En taugrime er en veldig skarp grime, som stort sett brukes i skoleringssammenheng. Når man ikke har vekt i leietauet ligger den rolig inntil hodet, men så snart du beveger tauet, vil du legge press på hestens hode. Knutene over neseryggen presser inn på sensitive deler av hestens hode.

Forskjellen på en vanlig, paddet grime, og en taugrime, er litt som forskjellen på trinsebitt og vektstangbitt. 

Taugrimer er flotte verktøy om man kan bruke dem, men det gir mange signaler til hesten, og en skal være litt obs. Man skal aldri forlate en hest med taugrime på, og man må aldri aldri aldri finne på å binde opp en hest i taugrime. Det er fordi tauet skjærer inn i huden til hesten om den skulle få panikk og prøve å slite seg løs. 

• Liker 1

Gode taugrimer er vanskelige å få tak i. De som selges i "vanlige" hestebutikker suger. De passer ikke optimalt, er av dårlig kvalitet og materiale og gir upresise signaler. Rodeo selger gode taugrimer og de som kan å lage taugrimer bruker gjerne båttau. En god taugrime er gull verdt! Jeg hadde min taugrime+leietau i 20 år, bittert at grima var ganske mye for liten til min nye hest som er hakket tjukkere i huet enn den gamle fjordingen. Leietauet kunne han arve da 🤣

• Liker 1

Ser mange bruker taugrime for "lek og longering".  Jeg tenkte at det måtte jeg og få meg.  Men så fikk jeg en kommentar fra ei om hvor skarpe de egentlig er og ser jo at hesten min absolutt ikke trenger dette. Vanlig grime funker jo egentlig helt ok - eller er det noe jeg ikke får med meg..?

Er det mest uvitenhet - at en ser at det brukes og tror at en må ha det?

Likte en kommentar jeg leste at den som holder I andre enden bør ha like tynt tau (og ikke de tykke deilige tauene som oftest brukes..) så en merker hvor skarpt det egentlig er.

Edited by Dede

Enig.  Bruker taugrime på håndhest, for da er det litt greit å ha noe ekstra å ta i med ved behov. Ellers ikke noe mer presis redskap enn andre grimer synes jeg.

Bruker gjerne taugrime hvis det er situasjoner der jeg er redd for at hesten skal slite seg.
Hest som er dust f.eks ved transport eller oppbinding.

Jeg vil ikke bruke taugrima på transport eller oppbinding fordi jeg er redd for at de skader nakkebånd eller andre strukturer.  Jeg bruker den kun under håndtering når jeg kan gi etter:

• Liker 3

Jeg er så kynisk at hvis hesten knekker nakken fordi den nekter å gi for grimepresset, så er den kanskje best egnet som pølse.

• Liker 3

Gamla mi har fått skikkelig klaus i et par sånne situasjoner og det har ingenting med vrangskap å gjøre, hun blir rett og slett redd.  Jeg tar ingen sjanser der, da er det bedre at grima ryker i en trengt situasjon synes jeg. Tror ikke hesten gjør sånt for å straffe meg eller være vanskelig.  Hun er litt rar, for i vanlig kryssbinding står hun og sover, men å bindes under grima sånn at det blir press på nakken, det kan hun få noia av- en gang av 1000. Binder henne aldri og går fra henne, det har også vært et av problemene våre med hengerlasting, hun har klart å strekke tauet til hun fikk panikk et par ganger. Det har løst seg nå, ved at jeg ikke binder før hun er helt rolig, og at alle tau er løsnet før baklemmen går ned.

Edited by LisaFi

Kan selvfølgelig være greit å vurdere situasjonen, og om man har en redd hest er det selvfølgelig ikke ønskelig å at den skal ødelegge seg.
Men jeg har vært borti min andel av fule f***, og når de lærer at grima gir etter for et lite rykk, så... Ja, da er man faktisk ganske maktesløs.

• Liker 1

Bruker gjerne taugrime i situasjoner der jeg leier og helst ikke vil oppleve at hesten kommer seg selv, for eksempel om vi går tur ved og langs riksveien. 

Dog, gamle fjordhesten min sleit seg fra meh med taugrime og, så garanti så lenge det er et menneske som henger etter som slips i andre enden har man ikke 😛

Bruker taugrime når de går som håndhest jeg og. litt ekstra power. Til lonsjering syns jeg de er ubrukelig. Har brukt det under leietreining og hengertrening, Når jeg vil grimen skal gjøre vondt fordi jeg er slem. Da er det viktig med ettergift og press i riktig øyeblikk. 

Binder aldri opp i den. Men kunne fint ha gjort det hvis hesten sleit seg på pur f gjentatte ganger, men sa som overvåket trening. Får hesten panikk i den kan den jo fint ryke hva som helst i kroppen - sånn er det jo med hest i panikk, derfor binder jeg ikke opp i sånt. 

Men om man ikke kan leie/trene hesten i en taugrime fordi det er så grusomt, bør man kanskje revurdere om man i det hele tatt kan leie den etter hodet eller ri på den eller bruke bitt 💩

27 minutter siden, Issa skrev:

Men om man ikke kan leie/trene hesten i en taugrime fordi det er så grusomt, bør man kanskje revurdere om man i det hele tatt kan leie den etter hodet eller ri på den eller bruke bitt 💩

Spørsmål er vel heller om det er nødvendig med taugrime om hesten oppfører seg fint i vanlig Grime. Leier gjerne hesten i med å holde skjegget under haka hadde det ikke vært for reglene på gården og kunne fint ridd i vanlig Grime om jeg ville😊 longerer for det meste løst  eller i vanlig Grime (kapsun kunne vært brukt til set men det er vel egen diskusjon)

2 timer siden, Dede skrev:

Spørsmål er vel heller om det er nødvendig med taugrime om hesten oppfører seg fint i vanlig Grime. Leier gjerne hesten i med å holde skjegget under haka hadde det ikke vært for reglene på gården og kunne fint ridd i vanlig Grime om jeg ville😊 longerer for det meste løst  eller i vanlig Grime (kapsun kunne vært brukt til set men det er vel egen diskusjon)

Det må man jo bare føle på selv? Er jo ingen vits å skape et behov som ikke er der 😛

• Takk 1
  • Hjerte 1

15 timer siden, Issa skrev:

Det må man jo bare føle på selv? Er jo ingen vits å skape et behov som ikke er der 😛

Akkurat den kommentaren der, Issa, er det såååå mange som bør tenke over! Vi skaper så fryktelig mye behov for både dyrene våre, ungene våre og oss selv som er heeeeelt unødvendig!!

• Liker 2