Jump to content

Korreksjonspad til ponni, uten tykke borrelåser

Recommended Posts

Leter etter en korreksjonspad til ponni (Monty), men ønsker ikke disse som har tykke borrelåser på toppen, for det bygger igjen så mye av kanalen i salen

Jeg leter og leter, men finner ikke

Noen av dere som har vært borti noe som kan være aktuelt

Enten så må shims'ene fylles inn fra nerkanten, eller fra øvre kant bare uten borrelåser

Finner mange slike i hestestørrelse, men ikke til ponni...

Eksempler

prolite-tri-pad_1359_1.jpgpony pad.jpg

Nå vet jeg ikke om den finnes i ponni str, men sjabrak med innlegg? jeg har en fra equest som er kjøpt hos Norsk Salsenter hvor innleggene legges inn fra undersiden og da blir bårrelåsene nedenfor kanalen. 

1 time siden, ME&FB skrev:

Nå vet jeg ikke om den finnes i ponni str, men sjabrak med innlegg? jeg har en fra equest som er kjøpt hos Norsk Salsenter hvor innleggene legges inn fra undersiden og da blir bårrelåsene nedenfor kanalen. 

Har en slik til hesten min, men finner den ikke i str ponni noen plasser...

1 minutt siden, Hrimbakur skrev:

Du kan ikke bare "operere ut" borrelåsene på en du finner i passe str? 

joa, er jo mulig det.... 

Men blir jo fremdeles litt tykkere kanter i overkant av de padene jeg har funnet til nå

8 minutter siden, julnil skrev:

Jeg har ikke sett denne før, er det noen i islandshestmiljøet som er kjent med denne?

Lurer mest på hvor lang den er i ryggen, og om den ellers er tess da :)

https://www.hestifokus.no/produkt/saler-og-utstyr/salunderlag/airpad-flex-ice-svart

Aldri gjort annet enn å kjenne på de, ikke helt overbevist om effekten for å være ærlig. Virker ganske lange de jeg har sett, men som sagt har jeg ikke testet de. Vil tippe de blir store på en liten ponni.

• Liker 1
9 timer siden, julnil skrev:

Jeg har ikke sett denne før, er det noen i islandshestmiljøet som er kjent med denne?

Lurer mest på hvor lang den er i ryggen, og om den ellers er tess da :)

https://www.hestifokus.no/produkt/saler-og-utstyr/salunderlag/airpad-flex-ice-svart

De er mest sannsynlig i str cob/full og laget til å passe 17" saler, det er det eneste. Ellers er de vel på høyde med andre pader/voilocker. Har ikke trua på noe av det revlusjonerende på området men som oppbygning funker den nok. 

Kan du bruke en vanlig sjabrak og nøste på en pad på hver side selv? (klippe til bandasjeunderlag?) Du er jo ganske duganes på sånne husmorsysler, har jeg sett :D 

Jeg fikk meg en målsydd saueskinnspad fra Kina for noen år siden. Mener å huske at borrelåsene er på nedsiden av pad'en. Kom vel på rundt 750spenn, men ulempen er at det ikke fulgte med innlegg, så måtte klippe til noen fra høøks. 

Jeg kan sjekke opp leverandør om du vil? 

Den du har bilde av øverst, Prolite, de har vel pad til ponni? Vet ikke om de selges i Norge, emn bør være mulig å få tak i. Den nederste (termatex) hadde vært genial å ha i str ponni, den tar jo minimalt med plass. Har den selv, og har prøvd den under ponni salen, vurderte å få den sydd om, for den passer perfekt sånn ellers (tykkelse og slikt).

Prolite pad til ponni: https://www.justsaddles.co.uk/cgi-bin/trolleyed_public.cgi?action=showprod_120018

På 21.9.2018 at 18.47, mallilen skrev:

Jeg fikk meg en målsydd saueskinnspad fra Kina for noen år siden. Mener å huske at borrelåsene er på nedsiden av pad'en. Kom vel på rundt 750spenn, men ulempen er at det ikke fulgte med innlegg, så måtte klippe til noen fra høøks. 

Jeg kan sjekke opp leverandør om du vil? 

ja gjerne !!

• Liker 1
På 22.9.2018 at 11.15, Bitten&Betty skrev:

Den du har bilde av øverst, Prolite, de har vel pad til ponni? Vet ikke om de selges i Norge, emn bør være mulig å få tak i. Den nederste (termatex) hadde vært genial å ha i str ponni, den tar jo minimalt med plass. Har den selv, og har prøvd den under ponni salen, vurderte å få den sydd om, for den passer perfekt sånn ellers (tykkelse og slikt).

Prolite pad til ponni: https://www.justsaddles.co.uk/cgi-bin/trolleyed_public.cgi?action=showprod_120018

Har sett på den, men den har så utrolig stort mellomrom mellom fremre og bakre kammer, at det blir flere centimeter med null bæring der. 

Kan ikke forstå hvorfor de har laget den slik?

Ja den nederste skulle absolutt ha kommet til ponni

12 timer siden, julnil skrev:

Har sett på den, men den har så utrolig stort mellomrom mellom fremre og bakre kammer, at det blir flere centimeter med null bæring der. 

De fleste bruker vel enten framre eller bakgre kammer, ellers blir det jo bare en tjukk pad? 

13 timer siden, julnil skrev:

Hm, det har jeg ikke lagt merke til på den for normal str hest. Men srort sett så bruker man vel ikke fyll både framme og bak samtidig, så da gjør der kanskje ikke noe? Liker at prolite kommer med både tynne og tykke inlegg, det er iallefall ponnivennlig :)

3 minutter siden, Issa skrev:

Hvorfor skal du da ha en korreksjonspad? Vanskelig å komme med forslag når man ikke vet formålet. En vanlig pad uten ekstra korreksjon vil jo løfte foran og bak, og være fyll i en for vid bom. 

Jeg vil ha noe mykt for ryggen, som jeg kan bygge padde litt fremme, som ikke bygger masse inn i kanalen

En mattes korrigringspad uten at det tykke mot kanalen

Eller

Equest-pad i str ponni

Ingen av disse finnes.....

Men kan det være en tanke å kjøpe en med borrelåsene oppe i str ponni, fjerne borrelåsene og sy igjen slissen, og så sprette opp nederst?  

Er vel mange typer som har bare et tynt lag stoff der shimsene skal inn, sånn at en symaskin eller grei håndsøm fikser biffen? 🤔