Jump to content
Tiril

Kjøpe fôrhesten sin

Recommended Posts

4 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Hadde med meg tre hester på det meste på vgs jeg. Bodde på hybel/internat på skolen. Helgene rullerte, så var hjemme en del i helgene. 

Hadde ingen problemer med å rekke over hest, skole og diverse annet. Utrolig hva man rekker om man har lyst nok til å rekke det 😅

Sånn ellers ser jeg ikke dramaet i om noen skulle spørre om hesten man låner er til salgs. Det værste man får/må gi er jo et «nei, dessverre den dr ikke til salgs» Hadde ikke orka å lage noe nummer ut av det altså. Ble selv kontaktet i sommer fra Danmark av noen som ville kjøpe en unghest de så på worldfengur at fantes. To svenske damer har spurt om jøken også.. Er jo ikke noe å bli fornærmet av.. 🤔

Tenker også at det er noe annet om noen fremmede ser hesten min på et stevne eller trening og spør om den er til salgs, da hadde jeg selvfølgelig bare vært stolt. Men det er litt mer rart om noen som man omgås og ikke har antydet at salg er aktuelt til spør om å kjøpe hesten sin. Ikke mer drama enn det. 

• Liker 1

2 timer siden, Eva skrev:

Tenker også at det er noe annet om noen fremmede ser hesten min på et stevne eller trening og spør om den er til salgs, da hadde jeg selvfølgelig bare vært stolt. Men det er litt mer rart om noen som man omgås og ikke har antydet at salg er aktuelt til spør om å kjøpe hesten sin. Ikke mer drama enn det. 

Men hvorfor er det noe å bli fornærmet over? Skjønner virkelig ikke... 

• Liker 1

3 minutter siden, Nimbus skrev:

Neivel, føler jeg har uttrykt hva jeg mener nok ganger :) 

• Liker 1

29 minutter siden, Nimbus skrev:

Hei, kan jeg få kjøpe hunden din? 

Det Blir litt sånn..

1 minutt siden, Kah skrev:

Det Blir litt sånn..

Men da flirer man jo litt og sier "nei det kan du da ikke" 😛 Man blir vel ikke fornærma av sånt?  Eller...?

• Liker 2

Jeg forstår forsåvidt greia. 

Men tror jeg hadde blitt forundert mer enn fornærmet om noen jeg kjente spurte om å få kjøpe Lilje. De som kjenner meg vet hun ikke er til salgs. 

Om folk jeg ikke kjenner eller kjenner lite hadde spurt håper jeg at jeg hadde tatt det som et kompliment.

• Liker 2

Jeg skulle «aldri» selge kaldblodsen min, men da jeg annonserte etter fôrrytter fikk jeg spm fra to jeg kjenner om jeg ikke var interessert i å selge i stedet. Ble langt fra fornærmet og forundret, og faktisk endte det med salg til hun ene. 

Selvsagt var det på bakgrunn av at jeg hadde for lite tid til ham, men også fordi hun kunne tilby et fantastisk liv for ham - noe jeg trodde (og fikk rett i) hesten ville trives i. 

Men jeg hadde ikke reagert om det var sånn at det ikke ble salg heller, synes heller det var hyggelig at andre likte ham godt. Fôrrytteren jeg hadde da ville også kjøpe ham, men hun hadde ikke tid og penger da - synes uansett det var helt greit at hun spurte. 

Hadde ikke reagert om noen spurte om å kjøpe bikkja heller, da hadde jeg jo bare sagt at han ikke er til salgs.

Om noen poengterte at de skulle kjøpe den for å redde den fra et fælt hjem, så hadde jeg.. Vel ikke blitt fornermet men tenkt de var helt på jordet 😂 👹 

Jeg fikk Hesten med stor H når jeg gikk andre året på vgs. Jobbet, betalte alt selv, hadde null liv utenom og endte til slutt opp med å droppe ut av skolen for det ble for mye. 

Så nå sitter jeg her altfor mange år senere som student og angrer på valgene jeg tok da. 

Så selv om du får.muligheten til å kjøpe så tenk deg veldig nøye om 

2 timer siden, Kah skrev:

Det Blir litt sånn..

2 timer siden, Hrimbakur skrev:

Men da flirer man jo litt og sier "nei det kan du da ikke" 😛 Man blir vel ikke fornærma av sånt?  Eller...?

Det Hrimbakur sa.

• Liker 1

No er det jo slik at folk reagerer forskjelligt på ting. Nokon hadde blitt fornærma, andre ikkje. 

Eg har hatt tilgjengelig hest siden eg begynte når eg var 12. Kjøpte min første som 18åring når eg flyttet vekk og startet som lærling. Det går sjølvsagt heilt greit å overleve, men eg trur eg hadde valgt litt annerledes i dag om eg kunne fått valgt igjen (det er ikkje sikkert, men muligheten for det)

2 timer siden, Stjorm10 skrev:

No er det jo slik at folk reagerer forskjelligt på ting. Nokon hadde blitt fornærma, andre ikkje. 

Eg har hatt tilgjengelig hest siden eg begynte når eg var 12. Kjøpte min første som 18åring når eg flyttet vekk og startet som lærling. Det går sjølvsagt heilt greit å overleve, men eg trur eg hadde valgt litt annerledes i dag om eg kunne fått valgt igjen (det er ikkje sikkert, men muligheten for det)

Enig, noen vil reagere og derfor er det definitivt en mulighet for at hesteeier i dette tilfellet vil reagere på et sånt spørsmål. Så jeg synes det er bare bra at trådstarter «blir advart» om at det er en mulighet, selv om noen synes det er helt naturlig :) 

• Liker 1

Jeg syns vel det er mer naturlig at en forrytter over en lang periode spør eier om de evnt vurderer å selge, og om, forrytter kan bli kontaktet hvisomatte enn at en hvilken som helst annen som bare har sett hesten spør.

At noen blir sure eller støtt over en sånn henvendelse syns jeg bare høres sært ut. 

Jeg tror kanskje risken er større for at eier føler for å se etter en ny fôrrytter, da ønske om kjøp signaliserer at man heller ønsker egen hest enn å være fôrrytter. Sånn generelt.

• Liker 1

Alle er forskjellige, sånn er det bare. Bare fordi noen ikke blir fornærmet, er det stor mulighet for at noen blir. Men uansett, man signaliserer sånn set at man heller vil ha egen hest enn forhest slik @Matilde B. sier...

Jeg tror nå at de fleste ikke føler for å bytte forrytter, men sørger for å få en dialog på plass som gir de ett godt overblikk over årsak til spørsmålet. 

Og tar gode valg bassert på informasjonen de får. 

• Liker 1

'Jeg har fått spørsmål om å selge, sa bare pent nei og så tenkte jeg litt på saken for min egen skyld, men gjorde ikke mer ut av det. Fint at noen liker hesten min liksom 😛 

jeg ser ikke negativt på å bli spurt, det betyr at de liker hesten. Spørs måten de spør på selvsagt men et enkelt "skal du vurdere å selge den" eller "om du skal selge hesten  mens jeg har den, kan jeg få bli spurt først?"  Det synes jeg personlig er greit

Om jeg skjønner rett er eieren ikke mye der, som kan tyde på lite interesse, så tenker dele en egen erfaring.
Jeg gikk på rideskole og hadde lenge en hest på fôr, denne ponnien elsket jeg overalt på jord, men den var privateid og ble tatt inn privat igjen. Eieren var nesten aldri oppe, det ble ikke flidd hver dag (for eieren ble sur om hun oppdaget at noen prøvde å hjelpe henne) Så stalleier tok hesten inn i skolen igjen på tvang. Det var da jeg startet for fullt med henne. Vi skulle kjøpe hest og vi ville selvsagt ha den lille djevelponnien. Fikk selvsagt nei, spurte flere ganger, men nei hesten skulle de beholde (men de var aldri der som vanlig) Til slutt fikk jeg kjøpe den, fordi en mor i stallen som var halveis på godfot med faren til eiern ringte og sa noe som at "selger dere til disse folka vil hesten få det fantastisk, de er flotte sammen. Ikke gå glipp av denne muligheten" (vet ikke nøyaktig hva som ble sagt) Etter mye om og men bestemte de seg for å selge, riktignok til overpris men de solgte den og hun var min følgesvenn i mange år før jeg pensjonerte henne da hun ikke ville arbeide hardt lenger

De eierne var aldri der fordi de ikke gadd, du sier eieren til din aldri er der, gir de f eller er det tiden deres (altså at de bare drar opp og flir) Er de som de jeg nevnte så kan det gå med et lite push fra andre. Er det tiden så tviler jeg på at de ønskr å selge fordi de håper på mere tid senere

men som folk har nevnt så skjer det mye i vgs tiden så å kjøpe er muligens ikke optimalt, med mindre du er som meg, totalt venneløs og hesten er det eneste som får deg ut av huset. Sats i så fall heller på fôr hest (går jo å spørre om du får ta med fôrhesten, har eieren lite tid, kanskje de vil bli letta over å slippe et år)