Jump to content
Tiril

Kjøpe fôrhesten sin

Recommended Posts

Hei!

Jeg har snart hatt en hest på fôr i 1 år, det er det lengste jeg har hatt en hest på fôr noen gang. Denne hesten er veldig spesiell og betyr mye for meg, jeg har valgt skole med hensyn til den da jeg ikke orker tanken på å bo borte å bare få ri den noen ganger i mnd.

Eieren bruker den ikke så mye og jeg er den eneste som rir den aktivt da jeg er der ca 3 dager i uka.

Men jeg har et veldig sterkt ønske om å eie denne hesten og er livredd for at jeg ikke kan det, selv om jeg nesten er helt sikker på at jeg kommer til å få førsterett om den skal selges. Per nå har jeg ikke mulighet til å eie den, da jeg ikke har jobb. 

Men jeg vil gjerne ha en liten pekepinn på om eier har tenkt til å selge eller ikke, men er redd for å spørre da jeg ikke vil virke uhøflig eller fornærme den.

Neste år begynner jeg på vgs og har mulig stallplass rett ved skolen pluss at jeg skal søke på jobb. Så jeg tenker at hvis jeg ikke har mulighet for å eie hesten 100% da, så kunne jeg ha fått til en slags helfôr avtale med eier der jeg får lov til å flytte hesten nærmere meg og betale halvparten hver, eller noe sånt.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan spørre om eller gjøre?😁

Jeg hadde nok blitt litt overrasket (kanskje fornærmet) om forrytter hadde ute av det blå spurt om å få kjøpe hesten min, hvis jeg ikke selv hadde lagt ut følere om at den var til salgs. Selv om eieren ikke bruker hesten så mye så kan de allikevel ha ingen intensjon om å selge. Men jeg har selv spurt mine forryttere om de har hatt lyst å ha hesten min på helfôr i periode, og har hatt hest på helfôr/kjøpt som jeg tidligere var forrytter på. 

Du kan jo ta utgangspunkt i at du skal gå vgs neste år og spørre litt derfra. Si at neste år så har du kanskje ikke tid til å ha hesten der den står nå, men hvis det er aktuelt for eier å sette ut på helfor så kan det være en løsning? 

Om du har på helfor er det vanlig å betale alle utgifter som stallplass, fôr og hovslager selv, og at eier betaler forsikring og kanskje veterinærutgifter etter avtale. 

• Liker 1

22 minutter siden, Eva skrev:

Jeg hadde nok blitt litt overrasket (kanskje fornærmet) om forrytter hadde ute av det blå spurt om å få kjøpe hesten min, hvis jeg ikke selv hadde lagt ut følere om at den var til salgs. Selv om eieren ikke bruker hesten så mye så kan de allikevel ha ingen intensjon om å selge. Men jeg har selv spurt mine forryttere om de har hatt lyst å ha hesten min på helfôr i periode, og har hatt hest på helfôr/kjøpt som jeg tidligere var forrytter på. 

Du kan jo ta utgangspunkt i at du skal gå vgs neste år og spørre litt derfra. Si at neste år så har du kanskje ikke tid til å ha hesten der den står nå, men hvis det er aktuelt for eier å sette ut på helfor så kan det være en løsning? 

Om du har på helfor er det vanlig å betale alle utgifter som stallplass, fôr og hovslager selv, og at eier betaler forsikring og kanskje veterinærutgifter etter avtale. 

Jeg tror også at eier kanskje vil reagere på det hvis jeg plutselig spør om det, ja. Tror jeg skal vente med å spørre om helfôr o.l til jeg har begynt på vgs og fått jobb.

17 minutter siden, Anananas skrev:

Hvorfor skal du spørre om det når du skriver at du ikke kan eie en hest nå?

Har ikke tenkt å spørre nå, men da jeg får mulighet til å eie hest eller ha den på helfôr. 

Jeg har spurt om å få en halvfôrhest på helfor en gang. Skulle på folkehøyskole og trengte en hest å ha med meg. Så da var det bare å hoppe i det og spørre. Fikk nei, eier av hesten ønsket å bruke den selv. Men da hadde jeg i hvert fall spurt. 

Ser ingen annen måte å gjøre det på enn å spørre direkte.... :)

• Liker 2

Jeg har vært på andre siden, hadde hesten min satt ut på helfôr. Planen var at de skulle ha hesten gjennom vinteren og så skulle vi se det an da om helfôravtalen skulle forlenges. De likte hesten svært godt, ja faktisk så godt at de ville kjøpe. 

Ringte meg og spurte, jeg sa nei da det var en hest med stor H for meg og som jeg hadde hatt i 10 år, så nei den var ikke til salgs. 

De reagerte med sinne og jeg måtte hente hesten to timer unna i full fart, de ville ikke ha den når de ikke fikk kjøpe. 

Ikke vondt ment fra min side, men salg var aldri aktuelt for meg. 

Så et sånt apørsmål kan fort komme brått på en, det gjorde det iallfall for meg. 

• Liker 1

13 minutter siden, KatrineH skrev:

Jeg har spurt om å få en halvfôrhest på helfor en gang. Skulle på folkehøyskole og trengte en hest å ha med meg. Så da var det bare å hoppe i det og spørre. Fikk nei, eier av hesten ønsket å bruke den selv. Men da hadde jeg i hvert fall spurt. 

Ser ingen annen måte å gjøre det på enn å spørre direkte.... :)

Synes det var tøft gjort av deg. Jeg kommer nok til å spørre om det da det passer seg og jeg faktisk har mulighet til å ha hesten på helfôr eller kjøpe den, men tør ikke å spørre nå. Jeg har faktisk lagt merke til at eier bruker hesten mindre nå som jeg er der 3 ganger i uka. Jeg vet ikke om dette er tilfeldig, men jeg håper ikke at h*n føler at jeg "tar over" hesten, men da hadde den vel sagt i fra.

19 minutter siden, Timmyjenta skrev:

Jeg har vært på andre siden, hadde hesten min satt ut på helfôr. Planen var at de skulle ha hesten gjennom vinteren og så skulle vi se det an da om helfôravtalen skulle forlenges. De likte hesten svært godt, ja faktisk så godt at de ville kjøpe. 

Ringte meg og spurte, jeg sa nei da det var en hest med stor H for meg og som jeg hadde hatt i 10 år, så nei den var ikke til salgs. 

De reagerte med sinne og jeg måtte hente hesten to timer unna i full fart, de ville ikke ha den når de ikke fikk kjøpe. 

Ikke vondt ment fra min side, men salg var aldri aktuelt for meg. 

Så et sånt apørsmål kan fort komme brått på en, det gjorde det iallfall for meg. 

Jeg skjønner at du ikke ville selge etter å ha eid hesten i så lang tid. Hvis jeg hadde eid fôrhesten min (noe jeg har veldig lyst til), hadde jeg aldri solgt den og jeg hadde blitt fornærmet hvis noen spurte rett ut om de kunne kjøpe den. Så derfor kommer ikke jeg til å spørre nåværende eier rett ut heller, siden jeg hadde mislikt det selv😁

Det er ingen grunn til å bli fornærmet hvis en som har blitt kjent med hesten din spør om det er mulig å få kjøpe den, om ikke nå så på sikt. Det betyr jo bare at det er flere som trives med den, det. Jeg ville spurt om det er en mulighet. 

• Liker 8

9 minutter siden, Buldre skrev:

Det er ingen grunn til å bli fornærmet hvis en som har blitt kjent med hesten din spør om det er mulig å få kjøpe den, om ikke nå så på sikt. Det betyr jo bare at det er flere som trives med den, det. Jeg ville spurt om det er en mulighet. 

Nei, for all del, hadde ikke blitt dypt og inderlig fornærmet, men om det var helt uaktuelt med salg (typ hesten er et kjært familiemedlem man tenker ha ut livet) hadde jeg kjent et stikk i magen å få et sånt spørsmål plutselig.

Hvis det er naturlig i en samtale å si at "jeg liker hesten veldig godt, hvis du noen gang skulle tenke på å sette bort eller selge må du si fra til meg først!", så tenker jeg det vil være bedre enn å spør rett ut " jeg lurte på om jeg kan kjøpe hesten din, ikke nå men kanskje en dag?". 

• Liker 1

Hvorfor i all verden skulle man bli fornærmet over det? Min hest er absolutt ikke til salgs, men om noe ville jeg tenkt at det var et kompliment at noen likte den så godt at de ville kjøpe den.

• Liker 4

Altså jeg tror du skal trå Forsiktig.. jeg hadde ikke blitt så happy om forryter spurte om å kjøpe ut av det blå. Hvis du skal gjøre noe, følg @Eva sitt råd..

Jeg tenker at eier kan jo bare si nei eller ja, og ser ingen grunn til at noen parter skulle bli fornermet 🤷🏼‍♀️ Trenger jo ikke begrunne det med at det er fordi man syns at eier ikke tar seg av hesten sin akkurat. 

• Liker 2

Tar den negative rollen jeg... 😬

Og ber deg tenke deg nøye om. 

Du går siste året på u-skolen, og er rundt 16 år. Mye endrer seg når man er i den alderen, og når man begynner vgs møter man drøssevis av nye folk. 

Det er en herlig alder, men akk så frustrerende likevel. Plutselig er man interessert i noe helt annet, eller kanskje også noen. 

Skolearbeidet blir ikke enklere og gir absolutt ikke mer fritid. Å ha en kostbar hest (for det er jo kostbart) du jobber som en gal for å fø på, for så å finne ut at "oi! Jeg tror jeg tar det neste året på Malta" eller noe slikt, for så å måtte holde seg hjemme fordi man ikke får satt bort eller solgt... Det vil føles fryktelig begrensende. 

jeg forstår virkelig at en Hest (stor H) kan gjøre at man er villig til å tilrettelegge livet etter den. 

Likevel; du gir riktignok deg selv Hesten, men du frarøver deg selv også så enormt mange muligheter ved å la livet dreie seg om den. 

Kan du få den på fôr - go for it. Den kan da alltids returnere til eier om fremtidsplanene tar en annen vending enn du hadde tenkt. 

Men å kjøpe, uten å vite hva de neste tre årene bringer sånn ca, det anser jeg som ikke så altfor lurt om du ikke har en backup-plan i form av noen som kan oppbevare hesten for deg mens du blir eldre og brikkene faller på plass 💖

• Liker 5

Jeg er enig med @mallilen. Det kjedelig voksne perspektivet. 

Når det kommer til det å spørre, klarer ikke jeg å forstå hvordan du skal få til det uten å snakke med de. 

Veldig overrasket over at noen vil oppleve det ubehagelig at noen ønsker å kjøpe hesten du eier. 

Aldri tenkt sånn på det, da jeg er trygg på at mitt er mitt og da bestemmer jeg. 

Er grunn til ettertanke over den følelsen. Hos meg altså. 

Veldig enig med Mallilen jeg også forsåvidt, mye bedre å vente med å kjøpe hest til senere. 

Og smaken din kan forandre seg. Selv om dette er Hesten nå så er det ikke sikkert det er den du vil ha senere allikevel. 

Den hesten jeg ville ha på helfôr? Yndlingshesten min, fineste hesten jeg holdt på med. Men jeg måtte jo reise fra den, livet mitt måtte gå videre. Jeg red mange andre hester, og kjøpte etterhvert egen hest. Så fikk jeg tilbud om å ri gamle yndlingshesten min igjen, og sa selvsagt ja!

Men vet du, den hesten var da så utrolig irriterende å ri. Den var prikk lik som den alltid hadde vært, men de kvaliteten den hadde var ikke det jeg ville ha i en hest lenger.

Så jeg er strengt talt glad for at jeg aldri endte opp med den. Og da hadde jeg ikke hatt de fine hestene jeg har nå, som jeg trives mye bedre med 🙂

• Liker 2

Det er veldig typisk at man blir "forelsket" i den første hesten "sin". Dvs den hesten man for første gang føler man har ansvar for.
Som i alle andre tilfeller, gjør kjærlighet ofte blind. Man ser seg blind på individet, uten å helt vektlegge hva slags egenskaper det har.

Som @KatrineH så fint beskriver det. :)

• Liker 3

8 timer siden, mallilen skrev:

Tar den negative rollen jeg... 😬

Og ber deg tenke deg nøye om. 

Du går siste året på u-skolen, og er rundt 16 år. Mye endrer seg når man er i den alderen, og når man begynner vgs møter man drøssevis av nye folk. 

Det er en herlig alder, men akk så frustrerende likevel. Plutselig er man interessert i noe helt annet, eller kanskje også noen. 

Skolearbeidet blir ikke enklere og gir absolutt ikke mer fritid. Å ha en kostbar hest (for det er jo kostbart) du jobber som en gal for å fø på, for så å finne ut at "oi! Jeg tror jeg tar det neste året på Malta" eller noe slikt, for så å måtte holde seg hjemme fordi man ikke får satt bort eller solgt... Det vil føles fryktelig begrensende. 

jeg forstår virkelig at en Hest (stor H) kan gjøre at man er villig til å tilrettelegge livet etter den. 

Likevel; du gir riktignok deg selv Hesten, men du frarøver deg selv også så enormt mange muligheter ved å la livet dreie seg om den. 

Kan du få den på fôr - go for it. Den kan da alltids returnere til eier om fremtidsplanene tar en annen vending enn du hadde tenkt. 

Men å kjøpe, uten å vite hva de neste tre årene bringer sånn ca, det anser jeg som ikke så altfor lurt om du ikke har en backup-plan i form av noen som kan oppbevare hesten for deg mens du blir eldre og brikkene faller på plass 💖

Det er sant! 

Jeg skal vente med å spørre og se om eier evt spør meg.

Det som holder meg litt tilbake fra å kjøpe en annen hest en fôrhesten, er at jeg nesten har brukt 1 år på å bli trygg på den. Hvis jeg kjøper meg en annen hest må jeg jo starte helt på nytt, men det er vel verdt det hvis hesten er drømmehest._

Jeg er en av de som hadde følt det hadde vært litt rart om fôrrytteren min hadde spurt om å få kjøpe hesten helt ut av det blå, uten at jeg hadde gitt noen signaler om at jeg tenkte på det. Det har litt å gjøre med at det faktisk er min hest, og jeg føler kanskje at fôrrytter ikke helt respekterer meg og mitt forhold til min hest hvis de spør om det helt ut av det blå. 

En måte å finne ut hva eier tenker rundt dette på, som jeg tror ingen vil ta negativt, er om du tar en seriøs prat med vedkommende og forteller at du er blitt så utrolig glad i hesten. Du kan si noe sånt som at pga det så vil du gjerne at dersom eier noen gang vil vurdere å sette hesten ut på helfôr eller selge hesten, så håper du at hun tenker på deg og spør deg først. Da er det vel ganske sannsynlig (men ikke garantert) at eier sier noe rundt sine tenker om salg / helfôr. Kanskje vedkommende sier at det har de faktisk tenkt på, kanskje hun sier at dette er hesten med stor H for henne og hun antakeligvis aldri vil tenke på å selge.

Ellers synes jeg @mallilen skriver mye smart.

Jeg tenkte også litt på at du skriver at du nå er der 3 ganger i uka. Vær klar over at hvis hesten står på boks så er 7 dager i uka ganske mye mer enn 3 dager, og med videregående skole som du ikke vet hvor krevende blir og en jobb i tillegg så kan det bli ganske slitsomt å få dette til. Helt ærlig skjønner jeg heller ikke helt hvordan en 16-åring kan få råd til å ha hest på den lønnen man får som 16-åring, med meget begrensede arbeidstider pga skole og hest. 

Eg hadde nok blitt litt satt ut om eg hadde ut av det blå blitt spurt om å selge, om eg hadde ein periode i livet som tilsa meir fôrrytter enn meg sjølv i treninga. Og 3 dager, det gjenstår fremdeles 4 dager til av veka.

Ellers så hadde eg nok ikkje satt livet mitt opp etter hesten i så tidlig alder, det har eg nemlig gjort... Det er utrulig mykje eg har måtte valgt vekk pga ansvar for hesten. Ferieturer, helger vekk, skulearbeid, førstegangstjenesten feks...

Hest er mykje jobb, mykje ansvar, tar mykje tid og det koster også sitt..

Voksenlivet kommer tidsnok, benytt tida til å vere ung og fri. Har du mulighet å ha hest på halvfôr, benytt deg av det. Og om du også kan få ri gratis så er det også stort pluss i disse dager. 

• Liker 1

15 timer siden, Tiril skrev:

Eieren bruker den ikke så mye og jeg er den eneste som rir den aktivt da jeg er der ca 3 dager i uka.

Er du sikker på det? 

• Liker 1

Så blir ikke livet særlig lettere når man blir eldre, og har ikke helt trua på å sette alt på vent til skole er ferdig, til man, har kjøpt hus til man har fått barn, til barna, er større, til man er pensjonist. Hadde hest hele barndommen men det fordrer jo at foreldrene er med på det. Ingen sekstenåring kan finansiere en hest helt selv! 

• Liker 5

Jeg tenker at hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sagt noe som: 

Jeg har blitt veldig glad i hesten og hvis dere skal selge den i fremtiden så setter jeg pris på om jeg kan få muligheten til å kjøpe. 

Da må de ikke ta stilling til det nå :)

Jeg er for å gjøre det man drømmer om, men selvsagt må man være realistisk ift. hva man kan få til økonomisk og tidsmessig. Masse lykke til :)

• Liker 7

48 minutter siden, Issa skrev:

Så blir ikke livet særlig lettere når man blir eldre, og har ikke helt trua på å sette alt på vent til skole er ferdig, til man, har kjøpt hus til man har fått barn, til barna, er større, til man er pensjonist. Hadde hest hele barndommen men det fordrer jo at foreldrene er med på det. Ingen sekstenåring kan finansiere en hest helt selv! 

Jeg gjorde faktisk det da jeg var 15, første året på vgs.

Men det var helsikes hardt, og jeg skal innrømme at jeg gladelig ga opp etter noen måneder. Selvom det var Drømmehesten på fôr. Heldigvis ba eier om å få den igjen ved  juletider siden han plutselig var en hest i manko. 

Det var dritkjipt å gå rett på jobb etter skolen, og deretter bare gå i stalllen for å møkke, ordne fôr og vann og så tilbake og i seng, helt utkjørt, og i stummende mørke og bitende kulde.

Det gikk hardt utover skolearbeidet og fraværet - jeg skulket skolen for å få ridd på dagtid siden jeg var for sliten til kvelds, og ble rett og slett kje hele hestinga en liten stund. 

Kjøpte den samme hesten neste  tre år senere da ting var litt mer på stell, og har den ennå 💖

Vanskelig å gi råd ut fra egen livssituasjon og erfaringer, selv om det som regel er det man gjør. Jeg hadde stikk motsatt opplevelse, hesten holdt meg i livet hele barne- og ungdomsskolen og jeg har utrolig mange gode minner fra den tiden. Om man tror man har dårlig tid til ca alt og lever under mye press som 16-åring... prøv 30-åring da - det er bare ikke bedre 😛 dårligere tid og råd, mindre energi, lengre arbeidsdager, ingen rom for skulking at all, ingen som kjører deg når du ikke har bil osv osv :lol: 

• Liker 2

Det er jo kun egne erfaringer man KAN gi råd utfra når det kommer til stykket. 

Hestene holdt også meg oppe gjennom hele skolegangen, altså. Det var bare en fordel å ikke ha egen da jeg begynte på vgs.

Det var jobb nok med stall og virksomheten rundt likevel, men da kom den der kan/må- greia inn; litt mer senka skuldre i fht at jeg ikke måtte jobbe etter skoledagen for å ha stallplass, og fikk da bedre tid og ikke minst motivasjon. Å vite at "nå kan jeg drive med hobbyen min som jeg elsker" da skoledagen var over - selv om det var like mørkt, kaldt og vått, gjorde at gnisten holdt seg. Og jeg VILLE heller dra i stallen enn å gjøre andre ting. 

Jeg fikk faktisk like god, om ikke bedre, tid da jeg begynte å jobbe. Mye hadde jo med veldig lang reisevei til skolen, mens til jobb var det max tjue min med buss. Det skilte 45min på skoledag og arbeidsdag, men sparte jo tre timer bare på reiseveien da jeg begynte å jobbe :) 

Hadde jo tilogmed tid til å gå på kino og feste litt 😂

Og ikke minst det økonomiske aspektet; som 18-åring tjente jeg nesten dobbelt så mye som da jeg var 15, og slapp bekymringene om nok vakter til å dekke hesten. Fast inntekt, fast arbeidstid, forutsigbare forhold.

Jeg kjøpte forresten min hest i samme øyeblikk jeg fikk fast jobb.  Var jo plutselig for millionær å regne 🙄

Det er jo også litt å ha i bakhodet at den alderen er vel den der flest slutter med hest fordi de finner andre interesser, selvom man "aldri skal slutte". Det er absolutt ikke noe galt i det, for det er jo slik det er å bli voksen. 

• Liker 1

Jeg har samme erfaring som @Issa😊 hest på helfor fra jeg var 12 og hesteeier fra 16. Gikk veldig fint å kombinere både VGS og høgskole med hest. Fikk også dårligere med tid og penger når jeg begynte å jobbe. Det har jo så klart med investeringer som hus osv å gjøre😊

Jeg hadde også hest på vgs, men for min del var det en grei løsning. Jeg brukte stipendet mitt til hest og hadde etterhvert ca en time arbeid pr. dag i tillegg til skole og hest. Rent praktisk løste det seg greit, hesten stod rett ved skolen og vi hadde en rulleringsordning på stallen slik at man hadde et par hestefri dager i uken hvis det ble for travelt :) Det innebar at vi byttet på å møkke og finne for til alle tre hestene på stallen de dagene vi var der. 3 timer på reise er jo voldsomt mye og heldigvis mye mer enn det de aller fleste har, så det er veldig forståelig at det ble mye @mallilen 😁 

Jeg hadde også hest på helfôr på videregående, overtok hesten jeg hadde på halvfôr. Men jeg fikk hjelp av foreldre til å betale stalleie, og det var ikke så dyrt der jeg sto. Jobbet også litt på ridesenter ved siden av for å tjene litt. Hadde "steller" som red han en gang i uka så jeg fikk en stallfri dag, men jeg hadde egentlig ikke noe problemer med å kombinere hest og vgs. Som andre sier, har jo minimalt med forpliktelser og ting som tar tid i ungdomsåra, samt masse energi! 

Jeg hadde hest på fôr hele vgs, kun hestefri hver mandag og annenhver lørdag: resterende dager var det fullt opp med stalling. Angrer ikke ett sekund, selv om jeg forsaka mye sosialisering med andre enn stallvenner. Men nå var stallen jeg holdt til på 10 min gåtur hjemmenfra, så brukte nada tid på reisevei.. og jeg hadde en fantastisk bra avtale, så det kosta meg veldig lite i penger. Hadde jeg måttet betale alt fra egen lomme hadde det nok ikke vært like aktuelt tror jeg!

• Liker 1

Hadde med meg tre hester på det meste på vgs jeg. Bodde på hybel/internat på skolen. Helgene rullerte, så var hjemme en del i helgene. 

Hadde ingen problemer med å rekke over hest, skole og diverse annet. Utrolig hva man rekker om man har lyst nok til å rekke det 😅

Sånn ellers ser jeg ikke dramaet i om noen skulle spørre om hesten man låner er til salgs. Det værste man får/må gi er jo et «nei, dessverre den dr ikke til salgs» Hadde ikke orka å lage noe nummer ut av det altså. Ble selv kontaktet i sommer fra Danmark av noen som ville kjøpe en unghest de så på worldfengur at fantes. To svenske damer har spurt om jøken også.. Er jo ikke noe å bli fornærmet av.. 🤔

• Liker 1