Jump to content
Sign in to follow this  
LisaFi

Hvor tidlig er det tidligste?

Recommended Posts

Mitt syn er preging alt fra å løfte bein til å lære seg å bli tatt på og leies, ellers startet jeg med miljøtrening til og fra padoc og turer( små) sammen med Julie å jada var hun 7-8 mnd. Er nå 1 år og 3 mnd å startet med tømmekjøring men økter på Max 10 min å jeg har da hest med fullt fokus den tiden( noen påminnelser men) føll skal være babyer å man starter ikke trening slik jeg ser trening før hesten er 2-3 år 

Det er jo fryktelig vanskelig det der, hva som er definert som trening og hva som er aktivisering.

Har noen forslag på hvordan en slik definisjon kunne vært?

Alt utover grunnleggende håndtering, kanskje? 

Visst må det trenes på sånt som leiing, grime, løfte bein osv, men det går da også innunder grunnleggende håndtering. 

• Liker 1

Håndtering ser eg på som å bare miljøtrene, leietrening, daglig stell, daglig håndtering, småturer som krever meir av psyken enn fysisk av kroppen i starten. Alt blir meir trappet opp etter alder og nivå på hesten. På ett punkt går håndtering over til lett/moderat trening, men miljøtrening følger jo etter her også.

Trening er meir fysisk og målrettet, det krever meir av kroppen og bygge opp muskler og kondis. Men likevel er jo psyken ett vesentlig punkt med her også.

Mulig knotete forklart og kor eg vil, men no har eg aldri begynt med å målrettet kjøre inn ett føll/åring heller så 🙈

I forhold til en definisjon så burde det være med et skille på det å belaste hesten fysisk og psykisk, og det siste burde bare kunne begrunnes i trening som er nødvendig for nødvendig stell og behandling (hovslager og veterinær basically). Altså oppbinding ( uten flooding- prinsipper), løfting av bein og kort- korte økter med trykk og ettergift (flytte seg på stallgang og Gi etter for trykk i grime ved leiing). Utstyrsbruk utover det bør ikke gi fysisk belastning på hesten ( spenne for, stige opp etc). 

Jeg hadde med Lilrik som håndhest da han var føll, fram til han var 10 måneder. Både når jeg kjørte og når jeg red. Skritt og trav. 

Er det trening? 

Jeg synes det er vanskelig å definere. 

For jeg synes at å leie føll på tur er helt greit (tilpasset på lengde ift mengde selskap), mens tømmekjøring synes jeg er for tidlig (for mye mental belastning). Spesielt med bitt og tung arbeidssele. 

Forspenning av vogn (og rytter på ryggen, om noen skulle være så gal) synes jeg er for mye trening, både mentalt og fysisk. 

Men hvordan kan man skille ganske lik fysisk belastning med at det ene er trening og det andre er håndtering?

• Liker 1

Mye ville kanskje vært gjort om man fastslo at grime, leietom og evt dekken er det eneste så unge hester skal ha på seg av utstyr, med mindre annet er medisinsk nødvendig? 🤔

• Liker 3

Jeg føler at hester under ett år ikke behøver å lære mer enn akkurat det som er nødvendig for å håndtere dem på en trygg måte i hverdagssituasjoner (inn/ut av paddock), og hovstell/kroppssjekk. 

At man trener mor og at føll er med tenker jeg må være greit da. 

På 15.9.2018 at 14.45, mallilen skrev:

Innleggene er delt i flere grupper, og ligger fremdeles der. 

Jeg sendte forøvrig videoene til meg selv, og har disse til Mattilsynet vil ha dem eller ikke. 

har du fremdeles disse? Kan du sende dem til meg? 

21 minutter siden, LisaFi skrev:

har du fremdeles disse? Kan du sende dem til meg? 

Skal ta en kikk - jeg troooor jeg har dem på pc’n :) 

• Liker 1

Ble morgenlektyre å lese gjennom eldre tråder og sjekke ut ymse på fb i forhold til snakket i den tidligere tråden 😅 

Finner du malillen? 

9 timer siden, CruVal skrev:

Ble morgenlektyre å lese gjennom eldre tråder og sjekke ut ymse på fb i forhold til snakket i den tidligere tråden 😅 

Finner du malillen? 

Sendt de to jeg fant :)

• Perfekt 1