Jump to content
Sign in to follow this  
LisaFi

Hvor tidlig er det tidligste?

Recommended Posts

Ref. En tråd på rebellene i dag (søk selv dem som vil) - hvor tidlig er det absolutt tidligste dere synes det er greit å temme en unghest, ha på utstyr, spenne for osv? 

Føllet på fb er fire måneder. Jeg synes det er altfor tidlig. 

Det som gjør meg litt sånn meh angående den tråden er at hun som «driver med» dette jobber med hest og tar inn hest i trening for andre. Og mange ser sikkert opp til henne. 

• Hææ 2

Det gjør sikkert mange, men vil tro de fleste med noe mellom øra skjønner av seg selv at babyer skal få være babyer. 

Mitt største argument mot å begynne før gampen er halvannet til to år er at jeg ikke ser vitsen og sikkerhet. Vil man trene hest får man kjøpe seg en voksen hest som er klar både mentalt og fysisk.

Mulig det går bra, og har gått bra til henne for nå, men føll er uforutsigbare og skjer det en ulykke kan man risikere at den hesten aldri kan settes i vogn igjen. Hvorfor ta sjansen?  

• Liker 1

Har lest innlegget.

For meg er dette alt for tidlig, men i det minste er dette en jobb gjort i små økter, så forhåpentligvis er ikke alt for store skaden skjedd.

Jeg bare ser ikke poenget. Hva er planlagt gjort videre? Hva er neste steg? Skal den trekke denne superlette vognen i 10 minutter i 2 år fremover før den kan gjøre noe mer? Skal den ikke kjøres igjen før om 2 år, for så å settes i gang igjen?

For min del er det mye annet som skal på plass først, f.eks. å gjøre føllet skikkelig leietam, lære å løfte høver osv. Innkjøring er neste steg på veien, for dette føllet virker det som om innkjøring er første steg...

For ett års tid siden var det store diskusjoner på en annen gruppe på facebook, etter at det var lagt ut film med tømmekjøring av et føll, også det på kurs med en kjent trener. Jeg syntes det også var tidlig, men da ble i det minste ikke hesten fysisk belastet.

Mine egne hester er tømmekjørt (med og uten bitt) fra de var 1,5 år gamle, og spent for første gang da de var 2 år. For meg er det det tidligste jeg vil kjøre inn.

Edited by KatrineH
  • Liker 6

Så videoen nå og blir bare matt.. 4 mnd så skal den da for søren ikke trekke rundt på en vogn.. Selv ikke travfolk (som jeg mener begynner litt tidlig med kjøring) starter så tidlig..

I mitt hode har man mer igjen for å la føll/unghest få utvikle seg naturlig framfor at vi skal begynner å klusse med dem for tidlig. Å kunne løfte høver for trimm/sjekk, stå fint med grime på (bunnet eller i hånden), være med mor på tur (løs, i leietau eller bundet til vogn alt etter som) er max av hva jeg forventer av ett føll på 4 mnd. Forstår ikke behovet noen har for å ha det så forbanna travelt..

• Liker 5

Ser at det begynner å bli poppis blant enkelte travamatører å spenne for føll så tidlig også, jeg har ikke noe til overs for det. 

Og er enig i at saken med HB er ekstra uheldig siden mange ser opp til henne. Er jo en amatørtrener som har hatt veldig suksess i løpsbanen med unghestene sine også, han kjører opptil en mil med de allerede sommeren som åringer - og han er også nå blitt et forbilde for mange pga resultatene sine. Helt forferdelig i mine øyne. Der har DNT gått inn og gitt ham forbud mot å trene unghestene før de har blitt 12 mnd, men han er uenig og sier han ikke trener de - bare aktiviserer. 🙄 Der har  MT vært inne i bildet flere ganger også, men jeg er usikker på hva de kan gjøre i slike tilfeller. 

Driver jo med travere selv, og begynner tidlig med dem, men venter til tidligst noen uker før beiteslipp som åringer før jeg evt spenner for, og da i helt lett vogn på flatmark. Men kan fint vente til høsten. Da bør man imidlertid starte med de som skal bli løpshester.

Er uansett ikke oppe i en mil på treningsrundene før februar-mars som 2-åringer. 

Hadde jeg hatt en annen rase til annet bruk hadde jeg nok ikke kjørt inn før de var to - men fokus på bevegelse fra de er åringer hadde jeg hatt uansett. Synes det er trist å se unghester i små paddocker. 

• Liker 7

4 minutter siden, TonjeS skrev:

Der har DNT gått inn og gitt ham forbud mot å trene unghestene før de har blitt 12 mnd, men han er uenig og sier han ikke trener de - bare aktiviserer. 🙄

Ser samme argumentet brukes av en i diskusjonen under videoen til HB (på originalposten), at føllet blir ikke trent, det blir immunisert.

Kjempeflott med både aktivisering og immunisering altså, men i mine øyne er ikke kjøring med vogn i den alderen noen av delene....

• Liker 1

Man kan da gjøre et føll trygt og selvsikkert til framtidig arbeid uten å hekte en vogn bak det.....

Det er jo håndteringen gjennom hele oppveksten som er viktig, bare fordi man putter på utstyr tidlig - så betyr jo ikke det automatisk at hesten ikke er "redd" for det.
Noen av de beste forutsetningene man kan gi en hest er jo en sunn oppvekst med naturlig fysisk og psykisk fostring, samvær med mor og artsfrender - ikke innkjøring omtrent før navlestrengen har tørka...

Å miljøtrene psyken hos unge hester ser jeg absolutt nødvendigheten av, fordi de er rett og slett fysisk mindre når de er unge, og ikke "ferdige" mentalt. Men det kan man gjøre uten å utsette dem for noen som helst fysisk belastning, og om man har det på plass så kan man jo gjøre omtrent hva man vil senere i livet, fordi man har en tillitsfull og fornuftig hest, som følge av god håndtering.

• Liker 4

Med tanke på det som finnes der ute av info om lukking av vekstsoner osv kan jeg ikke fatte å begripe at noen legger fysisk arbeid på et så ungt føll. Selvom det "bare" er 10 minutt på rett strekke og med lett vogn. 

• Liker 1

Forkasteligt å begynne så tidlig.... 

Fikk jo kommentarer da eg hadde tømmekjørt gamlehesten for første gang når han var rundt 11mnd, hadde ikkje falt med loddrett inn å hive vogna på.. 

Og veit også om enkelte som har hest forspent under longering.. Hadde eg aldri tørt!

Husker den videoen som gikk rundt med HB som longerte forspent hest ja, det gikk jo galt også. Ingen kusk, kun en lonsjeringsline og firhjulsvogn.  Hesten tok ut og ble livredd. Skjønner ikke hvordan man kan komme på en så idiotisk idé en gang.

Edit: Prøvde å finne videoen, men fant den ikke. Kanskje det ikke var en video, bare jeg som husker storyen så godt at det føles som en video? Ble diskutert på FH i sin tid da: http://www.hestene.no/forum/archive/index.php/t-86710.html

Edited by TonjeS

For meg sier det mye om hvor lite erfaring/respekt noen har for innkjøring. 

• Liker 2

Dette er jo overgrep! Forferdelig trist å se sånt og det av ei som tar hester inn til trening og liksom skal ha greie på og kunne det hun driver med og være et forbilde.Tragisk.

• Liker 3

Enig med siste taler. Overgrep på linje med Miller Imprint synes jeg. 

Hvis man ikke klarer å «få folk av dem» uten å bryte seg på en baby på størrelse med en labrador så har de jaggu ikke noe med å titulere seg som hestefolk synes jeg.

• Liker 7

Jeg ser ikke poenget. Hadde det vært hundevalper hun prøvde å kjøre inn hadde vel flere reagert tenker jeg. 

2 timer siden, LisaFi skrev:

Enig med siste taler. Overgrep på linje med Miller Imprint synes jeg. 

Hvis man ikke klarer å «få folk av dem» uten å bryte seg på en baby på størrelse med en labrador så har de jaggu ikke noe med å titulere seg som hestefolk synes jeg.

Såvidt jeg mener jeg leste ble denne utsatt for 45 min imprint-training straks den sto på bena... 

Dette er bare trist. Og riv ruskende galt. Helt på trynet. Og opprørende. 

• Hææ 1

Er ikke det å stappe ting inn i kroppsåpninger på dyr eller utnytte dyr straffbart? Jeg blir også så sinna på dette. Hadde vært fint å få en dom i rettsvesenet på at sånt er veldig ugreit! 😡

• Liker 1

4 minutter siden, TonjeS skrev:

Jeg reagerer på hvordan hun har lært føllet å stå bundet også jeg ...

Ja, så det. Er så uenig i dette at jeg blir helt matt. Hale og dra i panikk etter mamma til man gir opp - eller lære dette når litt større og i omgivelser som innbyr til trygghet? 

ALT med denne treninga handler om å floode med inntrykk og få hesten til å bare «gi opp» (akseptere). Jeg synes det er SÅ feil med denne typen trening. Målet helliger IKKE midlet, da får man jaggumeg heller bli bedre på å trene hest! 

Ganske sprøtt hva som foregår i hjembygda mi nå ass. 

Edited by LisaFi
  • Liker 8

Sendte en melding til mattilsynet, jeg. Med linker, screenshots og bekymring for om dette egentlig er god dyrevelferd. 

Anbefaler at fler gjør det samme. 

• Liker 3
  • Takk 4

1 minutt siden, mallilen skrev:

Sendte en melding til mattilsynet, jeg. Med linker, screenshots og bekymring for om dette egentlig er god dyrevelferd. 

Anbefaler at fler gjør det samme. 

Bra. Skal gjøre det jeg også. 

• Liker 1

Får lyst til å gråte bare av å lese denne tråden 😭 skal aldri melde meg inn i rebellene igjen, er flere år siden jeg melde meg ut. 

9 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Det skumleste er jo alle som heier på dama, og synes det hun driver med er helt topp.

Enig. Virkelig til å gråte av. :( 

Eg klarer ikkje å forstå at rasjonelle mennesker kan sitte å støtte dette? Seriøst? Det er jo så langt bak mål, nei, det er så langt ut av banen som overhode det er mulig å komme!!!

Merker eg blir skikkelig provosert.

Greit nok at den fysiske belastningen nok ikke er så stor, ref. videoen hun har lagt ut der hun demonstrerer vekten av vogna.
Jeg ar langt mer bekymret for det psykiske, å stille slike krav til en så ung hest, altså det er jo ikke en hest en gang, det er et føll - en "profesjonell" bør vite bedre.

• Liker 4

Eneste vi pleide å gjøre med 4 måneder gamle føll var å sette på ei grime kanskje og klø litt på rumpa. La føll være føll tenker jeg da. La dem leke og herje, være med mammaen sin og kose seg. 

Vi startet med å venne dem til ting når de ikke fulgte etter mammaen sin lenger for å gjøre hverdagen vår litt enklere, men det var begrenset til grime og leietau inn og ut av luftegården (som regel etter man hadde brukt 1 time på å få de inn i luftegården i noen dager og var dritt lei det 🤷‍♀️). 

• Liker 2

Kjenner jeg blir veldig overrasket over hvor mange som heier på denne dama, jeg kjenner at jeg aldri kommer til å ville ønske hennes hjelp på noen måte, og i hvertfall ikke anbefale henne videre. Flere har sendt meg link til rebellene i dag og spurt om hva jeg synes, og jeg kan ikke annet enn å bli lei meg på føllets vegne. Samtidig tipper jeg at det ikke nytter å si noe til fanatikere som følger og ser opp til slike mennesker,  og så blir jeg veldig glad for at så mange av oss reagerer på dette.

• Liker 1