Jump to content

Hvilken hest skal jeg velge??

Tiril

Recommended Posts

Ok, jeg har havnet i et lite dilemma.

Det har seg slik at jeg er er fôrrytter på en døl som ikke hopper hinder og ikke kan så mye i dressur. Jeg har hatt han på fôr en godt stund nå og har blitt veldig glad i og trygg på han. 

Men så har jeg kommet over en annonse om ei som søker fôrrytter på en hest som hopper 1 meter bane og går LA dressur. Denne hesten virker perfekt og ligger på akkurat det nivået jeg ønsker å utvikle meg i. 

Men så er dilemmaet om jeg skal bytte fôrhest eller ikke.

Jeg har jo som sagt blitt veldig glad og trygg på min nåværende fôrhest, og jeg vet ikke hva jeg synes om å "gi opp" alt vi har jobbet med og finne meg en bedre hest. Da jeg rir han så lærer jeg jo å utdanne en hest "fra bunnen" av. 

Men hvis jeg begynner med den andre hesten, så lærer jeg meg jo å ri og utvikler meg mer i sprang og dressur enn med dølen.

Jeg har jo alltid villet ri en hest som hopper 1 meter og som jeg kan lære meg ulike dressurøvelser på. 

Jeg er forresten litt usikker på om hvordan eieren kommer til å reagere hvis jeg bytter. Er litt rett for at h*n kommer til å bli sur.

Skal jeg bare gripe sjansen og håpe på det beste?😅

Du må nesten bare prøve den andre hesten, kanskje dere ikke er match eller eieren virker helt rar eller vil ha en annen rytter til hesten sin :) heldigvis kan man både overlappe og ha flere, når det er snakk om hest 😆 hvilke muligheter dere har for instruksjon har jo alt å si for hvordan du vil utvikle seg som rytter. Nytter ikke ha en god eller en dårlig hest, om du ikke har noen å lære av :)

3 minutter siden, Issa skrev:

Du må nesten bare prøve den andre hesten, kanskje dere ikke er match eller eieren virker helt rar eller vil ha en annen rytter til hesten sin :) heldigvis kan man både overlappe og ha flere, når det er snakk om hest 😆 hvilke muligheter dere har for instruksjon har jo alt å si for hvordan du vil utvikle seg som rytter. Nytter ikke ha en god eller en dårlig hest, om du ikke har noen å lære av :)

Skal prøveri snart, så det finner jeg jo fort ut av! 

Der min nåværende fôrhest står, er det ei som underviser oss hver gang. Hun kjenner meg og mine grenser veldig godt, så kommer til å savne hun veldig hvis jeg eit slutter.

Aner ikke om det er mulighet for instruksjon hos den andre hesten. 

Kan jo liksom ikke sette opp et hinder på 1 meter og hoppe det sånn uten videre da man bare har hoppet 50-60 cm fra før😂

så litt instruksjon må nok til:)

Du får spørre litt om hvilke muligheter det er for instruksjon og om du får hoppe/ri dressur på den andre hesten. Ikke sikkert eier slipper deg til der uansett. 

Jeg hadde prøveridd den nye hesten, sjekket ut mulighetene for instruksjon og sett an den nye eieren litt.

Det er mye læring i å få ri en hest som er bedre utdannet enn seg selv. Jeg synes i alle fall at jeg lærer mer når jeg kan lære av hesten fremfor å forsøke å både lære meg selv og hesten. Selvom det føles utrolig spennende og er nyttig lærdom i få å utdanne en hest.

Skjønner godt at du ikke liker følelsen av å forlate den du har, men synes ikke du skal legge det på deg. For det er jo eieren som har ansvaret for hesten. Tenk heller ikke på hva nåværende eier synes, bytte av hest er jo en del av greia når en er forryttter. 

3 timer siden, Kah skrev:

Du får spørre litt om hvilke muligheter det er for instruksjon og om du får hoppe/ri dressur på den andre hesten. Ikke sikkert eier slipper deg til der uansett. 

Skal spørre om det er mulighet for instruksjon ja. Jeg synes det hadde vært rart hvis hun ikke gjorde det, da det ikke står noe om begrensninger i annonsen. Hun ønsker fôrrytter fordi hun har liten tid og vil satse videre i sporten. Dette tolker jeg som at hun ikke rir den ofte, derfor tror jeg at man får ganske frie tøyler. Men man vet jo aldri.

Hun vil ha 500-1000 kr i mnd for at jeg skal ha han på fôr noen dager i uka, det dekker visst kraftfôr og høy.

2 timer siden, Edith skrev:

Jeg hadde prøveridd den nye hesten, sjekket ut mulighetene for instruksjon og sett an den nye eieren litt.

Det er mye læring i å få ri en hest som er bedre utdannet enn seg selv. Jeg synes i alle fall at jeg lærer mer når jeg kan lære av hesten fremfor å forsøke å både lære meg selv og hesten. Selvom det føles utrolig spennende og er nyttig lærdom i få å utdanne en hest.

Skjønner godt at du ikke liker følelsen av å forlate den du har, men synes ikke du skal legge det på deg. For det er jo eieren som har ansvaret for hesten. Tenk heller ikke på hva nåværende eier synes, bytte av hest er jo en del av greia når en er forryttter. 

Jeg skal prøveri også ta det derfra. 

Hvis prøveridningen går bra, så skal jeg prøve å se om jeg kan ha begge hestene i uka. Men hvis ikke det går så tror jeg at jeg kommer til å velge den nye hesten. Selvom eier kanskje blir sur, så får jeg helt sikkert komme tilbake hvis det ikke funker med den nye hesten😀

Lurt å sjekke hva en faktisk skal gjøre. De fleste med presterende hester vil oftest gjerne ha en turrytter, mens de som ikke har så velutdannede hester ønsker gjerne noen som vil gjøre litt av alt. Så det lurteste er nok å spørre hva man kan gjøre, og hva som forventes av en. Man lærer mye fortere av en hest som kan noe, dersom man får hjelp på veien og har mulighet for å ri for instruksjon. 

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...