Jump to content
Marthe

Kjøp av vogn

Recommended Posts

Skal kjøpe meg maratonvogn nå og trenger noen tips og personlige erfaringer.

Hva har du, og hvorfor?

Hva ville du ikke hatt, og hvorfor?

Fordeler ulemper??

Jeg har en Kutzman Hanna Pony.

Ble den av flere ulike grunner. Flere jeg kjenner har Kutzman, så dette er et merke jeg "kjenner" godt til. Jeg bor nærme en forhandler, så det var enkelt å bestille fra han.

Og jeg valgte akkurat denne Kutzman-modellen fordi jeg ville ha en lettere vogn enn Fox-modellene, da hesten min tross alt er 2-er ponni.

Denne vognen skal veie rundt 130 kg, Fox-vognene er vel gjerne 160-200 kg. Det sies at størrelsen på hjulene teller vel så mye som vekten (store hjul triller lettere), så der får man gjøre en vurdering ift seg selv og sin hest.

Jeg er så langt veldig fornøyd med denne vognen, men har bare fått kjørt med den en sesong så langt.

DSC_0753

Når jeg har vært på kjørestevner før jeg kjøpte, så har jeg sett på vognene som har vært brukt, og vurdert litt hva jeg selv liker i en vogn. Mye av kjøpet handler om smak og behag.

Valg man ellers må tenke på er lufthjul vs. hardgummihjul. Jeg har det siste, da jeg ikke orker styre med potensielt punkterte hjul, også var det vel i hvert fall før (usikker på om det er det nå?) krav om å ha hardgummihjul i maraton fra et visst nivå.

Jeg har valgt å ikke ha svingkransbrems.

Også synes jeg det er kjempekjekt med groomesete, det er pyton å være groom når man må sitte baklengs og holde seg fast 😛

En venninne av meg har Tidaholm, som også er veldig bra vogner, men ligger gjerne i en høyere prisklasse enn Kutzmann.

Osgå finnes det selvsagt andre merker, men de har jeg mindre kjennskap til.

Edited by KatrineH

Hvilket budsjett har du? Jeg kjøpte akkurat en billig brukt fordi jeg ikke orket å vente lenger (studentbudsjett), og jeg må fikse litt på den. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt ny Kutzmann med gummihjul og hardgummi som ekstra sett, men med mindre du skal starte VA er det veldig ofte bedre med gummi. De graver seg ikke ned i løst underlag og det er mer komfort på ujevnt underlag. Men det er smak og behag, de færreste "trenger" hardgummi. Punktering er kjipt, men er nytt dekk koster 5-600kr og man punkterte jo som regel aldri. Hadde valgt svingkransbrems om jeg kunne velge, men blir ofte litt billigere uten og det går helt fint. 

.

Hvis vi skal ha maratonvogn kommer vi til å ha gummihjul som hovedhjul tror jeg. Orker ikke skramlinga ved trening langs vei hjemme.

Synes ikke det skramler så fælt med hardgummi jeg 😛

Men teoretisk sett skulle jeg nok gjerne hatt et sett med lufthjul også, så man kunne byttet etter behov.

Vi har en ECC vogn (polsk) som vi har vært utrolig fornøyde med! Aner ikke om de er å få tak i lengre, men kunne godt tenkt oss en ny av samme type med tiden. Den er utrolig stødig og god, har både høyt kuskesete med demping samt ett lavt. Alt etter hvordan man liker å sitte.   Hvis ikke så er Glinkowski en sterk nr to. Har kjørt litt forskjellige typer og modeller av sitnevnte og de har alle vært kjempegode vogner!! Foretrekker absolutt hardgummi framfor lufthjul.

Bildet er av vår ECC vogn :)

*Bildet er lånt herifra: https://www.tapatalk.com/groups/horse84124/billedspam-fra-maratonkj-ring-p-starum-t10872.html

Uten navn.jpg

Jeg ønsker meg også lufthjul, men det er fordi hardgummihjulene kjører opp underlaget lett, pluss at de funker dårlig i bakkene her når det er glatt. De skrangler ingenting da. Lufthjul gir litt bedre komfort også.

Jeg har Tidaholm 207 extreme kombi, veldig fornøyd med den, men hadde aldri hatt råd til å kjøpe den hvis jeg ikke hadde vunnet en fin slump penger akkurat da. Veldig fornøyd med vogna, stødig å kjøre og en sitter oversiktelig og fint. Liker å kunne variere mellom konkurranseversjon og turversjon med totalt fire sitteplasser.  Har også groomsete til. Ser bilder av den under 207 kombi her.

Det beste med å ha Tidaholm er den kjempegode servicen fra produsenten. De er i Norge et par ganger i året og tar service på vogner, og er alltid kun en kjapp telefon/FB-melding unna hvis det er noe. Er finere priser på de brukt heldigvis.

Ellers tror jeg de fleste anerkjente merkene som er å oppdrive her er gode vogner. Greit å se på vekta på vogna da, min veier 180 kilo men triller veldig lett, ville nok styrt unna de blytunge.

Har selv svingkrans, veldig kjekt i maraton og også ved rygging i dressurtrening, når du vil stive av vogna på glatta/i bratte bakker etc. Jeg kjøpte jo min da jeg hadde en hest jeg skulle bruke til kjøring og konkurrere med, nå brukes vogna egentlig bare til luksuskjøring i påvente av en ren kjørehest en gang igjen. 😇

Ganske sikker på at vogna jeg har kjøpt er en ECC også. Ingen som forhandler dem lenger,  og man får ikke tak i originaldeler i Norge, men en handy mekaniker fikser det meste på dem.