Jump to content
Sign in to follow this  
Edith

Tann snikk-snakk

Recommended Posts

Lærer stadig noe nytt om tenner, blant annet om engelske tannleger i finn-tråden. Kan ikke se at det er en egen tråd om tenner så oppretter det siden det er kjekt å samle sammen kunnskap og innspill.

• Liker 2

Begynner med et spørsmål selv.

Kikket på en hest og fant dette når jeg åpnet munnen. Hvor lang tid (år) tar det å få en slik tannspiss? Hvor sannsynlig er det at denne hesten har fått årlig oppfølging av noen som kan tenner, i frykt av det som kan befinne seg lengre inn...

4B10622E-5129-4A82-B158-65C838D48633.jpeg

16 minutter siden, Edith skrev:

Kikket på en hest og fant dette når jeg åpnet munnen. Hvor lang tid (år) tar det å få en slik tannspiss? Hvor sannsynlig er det at denne hesten har fått årlig oppfølging av noen som kan tenner, i frykt av det som kan befinne seg lengre inn...

Tipper ca tre år, ut i fra hakene min egen litt overbitte hest får i løpet av et år. Gjetter jeg da. Be om journal fra sist sjekk? 

16 minutter siden, Issa skrev:

Tipper ca tre år, ut i fra hakene min egen litt overbitte hest får i løpet av et år. Gjetter jeg da. Be om journal fra sist sjekk? 

Takk for svar. Er det nok en årlig behandling på din, eller krever den mer?

Kommer jo og litt an på årsaken til at hesten sliter så skjevt og. Når den har såppas haker har den hatt det en stund og kjevemuskulaturen har tilpasset seg dette, så det må også adresseres. Det kan også ha satt seg lengre bak i kroppen. Og hva er årsaken til at den har slike haker? det er jo feil tyggemønster men det kan jo ha flere årsaker. 

• Liker 1

Og her er en artikkel Ellen skrev om hesten mins tannproblemer. Og med stor glede kan jeg fortelle at med god oppfølging, både med tannleger og trening og fôring, hadde han bare én liten fôrinnpakning igjen ved siste sjekk i juni i år.

• Liker 2

1 time siden, Edith skrev:

Så hest på skolen med ca slike haker som fikk årlig oppfølging med tannstell av ene læreren min. Vet jo ikke om det er reellt, men i så fall kan det altså stemme med årlig oppfølging. Men du gjør rett i å være litt skeptisk til det når det er snakk om kjøp tenker jeg. :) Anbefaler også alltid en titt inni hele hestemunnen før kjøp, evt en utfyllende tannjournal fra forrige besøk - og da være kritisk til hvem behandler er. 

2 minutter siden, Stelpa skrev:

Så hest på skolen med ca slike haker som fikk årlig oppfølging med tannstell av ene læreren min. Vet jo ikke om det er reellt, men i så fall kan det altså stemme med årlig oppfølging. Men du gjør rett i å være litt skeptisk til det når det er snakk om kjøp tenker jeg. :) Anbefaler også alltid en titt inni hele hestemunnen før kjøp, evt en utfyllende tannjournal fra forrige besøk - og da være kritisk til hvem behandler er. 

Tror det er lurest å få tatt en helsjekk av munnen med kostandsoverslag før det blir noe snakk om kjøp. Skal ha fått siste tannbehandling for 4 måneder siden, så kan neppe ha vært en grundig jobb. 

Hadde ikke helt svartmalt dette da, den mangler jo bare tyggeflaten til motstående tann der bak. Men en grundig tannsjekk i forbindelse med salgssjekk er på sin plass. Med kamera og sedasjon :) 

• Liker 1

Da jeg var i USA (i 06/07) så lærte vi at disse hakene var naturlige, og at de kunne brukes til å bedømme alderen på hesten. 

De kom første gang i 7-års alderen, og så kom de igjen en gang senere, husker ikke helt når. 12? 15?

Men er sikkert noen vet.folk som kan si om jeg er vranglært eller ikke 😛

• Liker 2

1 time siden, KatrineH skrev:

Da jeg var i USA (i 06/07) så lærte vi at disse hakene var naturlige, og at de kunne brukes til å bedømme alderen på hesten. 

De kom første gang i 7-års alderen, og så kom de igjen en gang senere, husker ikke helt når. 12? 15?

Men er sikkert noen vet.folk som kan si om jeg er vranglært eller ikke 😛

Kommer igjen an på hva man mener er naturlig eller ikke da. De oppstår som følge av unormalt tyggemønster, det kan komme av ulike årsaker men kjeveleddet er det viktigste leddet i hestens kropp for hele resten av kroppen påvirkes av det. Og jeg vil vel tro det er relativt normalt ute i naturen, men tyggefunksjonen og dermed hestens funksjon vil ikke være optimal.

Så om hesten har fått et slag i kjeven, ridd med skarpt bitt som forårsaker smerte, fått muskelspenninger, tryna som føll, mulighetene er uendelige. så kan slike haker oppstå. Men er enig med @Issa, det er ikke nødvendig å svartmale det, alle hester har en eller annen kompensasjonsmekanisme mot noe. Det er litt som om vi finner noe på oss selv når vi går til en eller annen behandler. Her kan være en behandling eller to kan rette opp og så holder det med jevnlig oppfølging som med en hver annen hest. Bare få en med kunnskap om tenner og munnhule til å se på den. 

Jeg tolket det som "naturlig" i den form av at de aller fleste hester får dem. Og siden de oppstår på et visst tidspunkt i hestens liv, så kan jo det være at haken oppstår uansett hva som er riktig eller galt i kropp eller kjeve. 

Men igjen, bare sier hva jeg lærte. Greit å fremme flere mulige hypoteser. Uansett enig i at det ikke er noe poeng i å svartmale situasjonen basert på de bildene. 

Og i morgen skal jeg titte i munnen på min 7 år gamle hest og se hva jeg finner 🙂

Ja sånn sett så er det jo naturlig på samme måte som forkalkninger er naturlig. Det er kroppens måte å håndtere en slags "overbelastning" på. 

Skal få en flink tanndyrlege og en kiropraktordyrlege til å vurdere, så får vi se. 

Edited by Edith

19 minutter siden, smaaen skrev:

Ja sånn sett så er det jo naturlig på samme måte som forkalkninger er naturlig. Det er kroppens måte å håndtere en slags "overbelastning" på. 

Bare synes det er interessant/merkelig at alle hester får denne overbelastningen i samme alder i så fall. Gitt at det stemmer at hakene kommer når hestene er 7 år (og så igjen en gang til senere i livet men hvor jeg ikke husker nøyaktig alder). 

Jeg har aldri hørt om det før, men skal spørre Ellen om det er noe hun ser hos sine kunder. Høres veldig snedig ut at på i en viss alder så hemmes tyggefunksjonen. 

Ser det har kommet inn mange gode svar allerede, men tenkte å skyte inn at mange veterinærer glemmer fortenna når de skal gjøre tannstell på hester.

I stand corrected, Ellen sier: "Ja, det er 7-års haken. Den kommer ved 7 års alder og forsvinner etter en stund. Den kommer tilbake etter en tid igjen (varierende alder). Så det er helt riktig. Men man må sjekke at den er lik på høyre og venstre side. Den kan også komme på en side pga feil tyggefunksjon".

Så sjekk begge sider. 

• Liker 3

Så snodig, aldri hørt om. Må sjekke om min på sju har dem 😅 han mangler to tenner nedi der så mulig han er rar i så måte da 

Min er 8, men må nok inni der å titte i morgen jeg og. Vi må ha tannbehandling her på stallen snart og jeg gruer meg noe veldig, aner jo ikke hvordan folk er nedi her og hun forrige som var innom skal IKKE tilbake. Urk. 

Er alltid så pain å finne nye fagfolk 😬 man vil jo helst ikke bomme og det er så forskjellig hva folk liker så å få noen anbefalt er jo like risikosport som å finne noen selv. 

10 minutter siden, Issa skrev:

Er alltid så pain å finne nye fagfolk 😬 man vil jo helst ikke bomme og det er så forskjellig hva folk liker så å få noen anbefalt er jo like risikosport som å finne noen selv. 

Jepp, var det som skjedde her sist. Noen ble anbefalt, litt usikker på hvordan det ble gjennomført men tipper det kun var praktikanten her. Så ser man i ettertid at store deler av havren som blir gitt kommer ut igjen hel. Flott da gitt. Nå er det en tannklinikk vi skal teste, mest fordi unghesten har en veldig rar fortann som Ellen anbefalte å få tatt bilde av og se hva som er på innsiden. De skrev veldig fint og flott i brosjyren sin om tannbehandling, men min tysk er ikke stødig nok til å kunne stille de riktige spørsmålene. Og på denne kanten av verden er engelsk et språk ingen snakker :banke:

Brasil har større "haker" enn det der, han er 12 år i år, og vært flere ganger hos både Ellen og Eivor uten at de verken har kommentert dem eller gjort noe med dem :)

• Liker 1

Interessant! Mi er 8 nå, og fikk de hakene der når hun var 7 år. Må snart bestille time til tannlege for hun her og. Stort sett aldri noe å gjøre inne i munnen heldigvis😉

Det er opprettet en side for veterinærer som spesialiserer seg på tenner. Her finner man de veterinærene som er medlem til nå :) Kjekkt om man ikke har oversikt over hvem man kan/bør kontakte for tannsjekk av hesten :) Håper flere veterinærer får øynene opp for at utviklingen har gått videre fra rasp!

https://www.nced.se/who

Jeg må helt ærlig si at det er litt skremmende hvor hardt enkelte veterinærer holder på gammel lære! Hvorfor er ikke veterinærer like interessert i ny forskning og nye metoder som det leger er? Tenk om alle innen medisinen hadde vært like sta som det man finnen innen veterinæryrket (spesielt hestepraktiserende vil jeg nesten si...). Min sønn ble i sommer operert, en operasjon som de for 10 år siden sa var umulig.. Altså, takk og lov for forskning og framgang. Veterinærene bør pokker ta tenke likt! Iallefall skolen!! Sier ikke at Ellen og Berven sin metode er den eneste riktige, det har ikke jeg greie på, men at den trumer rasp i en hver situasjon er jeg HELT sikker på!

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 1

Min har alltid fått fjernet hakene av begge veterinærene han har vært hos. De  første en dyktig dame, den andre tannspesialist. Vet ikke hvor mye de har å si da, for de er jo tydeligvis ikke borti tenner noe sted, da hadde de jo blitt slitt bort. Men ser for meg de gradvis kan skyve på bittstillingen (mer overbitt). De kan sikkert gjøre skade på tungen også. Eller leppene.