Jump to content

Hvordan få hesten til å "gå på tøylen" på best mulig måte?

Tiril

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en døl på fôr som ikke har gått så mye dressur i sitt liv. 

Jeg har prøvd å få han til å ha et godt tempo, noe jeg synes han er flink til så langt. Men han søker ikke ned sånn som jeg vil at han skal gjøre, men dette kan jo ta tid.

Har dere noen tips?😀

22 minutter siden, Tiril skrev:

Hei!

Jeg har en døl på fôr som ikke har gått så mye dressur i sitt liv. 

Jeg har prøvd å få han til å ha et godt tempo, noe jeg synes han er flink til så langt. Men han søker ikke ned sånn som jeg vil at han skal gjøre, men dette kan jo ta tid.

Har dere noen tips?😀

Aktivister bakparten, ri han fram til hånden din. Glem halsen og nakken og gjør øvelser som samler han bakfra og får han til å løfte ryggen. Begynn med lette, styrkende øvelser og klatring i skogen hvis han er dårlig musklet i rygg og bakpart. Ri for en kompetent instruktør. 

I tillegg til det @Issa sier, kan du

ri overganger, som er noe du også kan øve på selv. De må være hyppige, ca fem meter av hver gangart. (ikke holdt da. Stå på samme flekk du 😇) Jo flere overganger jo bedre. 

Kan virke som utålelig kjedelig, men er effektivt for mange ting. Begynn med skritt - holdt. 

Når du rir tur kan du lete etter trær, busker, stativ o.l som du kan ri slalåm imellom. 

Husk å belønne mye. Både deg selv og hesten. 

38 minutter siden, Issa skrev:

Aktivister bakparten, ri han fram til hånden din. Glem halsen og nakken og gjør øvelser som samler han bakfra og får han til å løfte ryggen. Begynn med lette, styrkende øvelser og klatring i skogen hvis han er dårlig musklet i rygg og bakpart. Ri for en kompetent instruktør. 

Tusen takk for gode tips!

Vi har begynt å ri mer på tur - da spesielt i skogen -  noe som begge stortrives med! 

Han er ingen "banehest" og blir fort lei, så pleier å ri i maks 20-30 min før vi avslutter med å ri en litt lengre tur.

24 minutter siden, Siv skrev:

I tillegg til det @Issa sier, kan du

ri overganger, som er noe du også kan øve på selv. De må være hyppige, ca fem meter av hver gangart. (ikke holdt da. Stå på samme flekk du 😇) Jo flere overganger jo bedre. 

Kan virke som utålelig kjedelig, men er effektivt for mange ting. Begynn med skritt - holdt. 

Når du rir tur kan du lete etter trær, busker, stativ o.l som du kan ri slalåm imellom. 

Husk å belønne mye. Både deg selv og hesten. 

Det du sier med overganger kan være lurt, siden han kan være litt stri å stoppe i blant. 

Vi får mye hjelp fra ei dyktig dame i stallen, men hun sa at vi skulle begynne å klare oss litt på egenhånd.

Prøvde han barbak for litt siden og følte at det gikk mye bedre enn med sal, det ble liksom en annen hest.

Så jeg tenker at det å ri barbak i skritt med overganger skritt - holdt hadde vært en fin begynnelse😀

1 million overganger og 2 millioner halvparader, men det forutsetter at du vet hvordan man rir overganger og halvparader korrekt, for at de skal virke

Anbefaler å ri for en god instruktør

I tillegg til det de andre nevner, vil jeg også slå et slag for overganger innad i gangartene. Det trenger ikke være så mye, spesielt ikke i starten, men variér ved å øke bare bittelitt, og ved å korte opp bittelitt. Det trenger ikke være mye, ikke så mye at det er synlig for folk som ser på engang, det viktigste er at du kjenner en ørliten forandring selv. Variér også hva dere gjør, hele tiden. ikke ri den samme volta eller rundt sporet runde på runde på runde, men finn på noe nytt etter bare et par repetisjoner. Overganger er dessuten ikke bare overganger fra en gangart til en annen, man kan også tenke seg overganger mellom forskjellige øvelser. For eksempel er et 8-tall en overgang fra bøyning til én side, til en annen side. Å ri over diagonalen er en overgang fra en hånd til en annen, en serpentin er mange overganger mellom bøyninger, osv.
Jeg liker å tenke på ridebanen som et blankt ark når jeg starter, som jeg skal fylle med mønstre gjennom økta. Akkurat som om jeg maler på ridebanen med ridningen min, om det er et bilde som gir mening. 

En god øvelse helt i starten for å få hesten til å balansere seg bedre og søke til utvendig tøyle, er å ri først en runde på en volte. På neste runde øker du volten ved å ri tre steg utover fra den innvendige sjenkelen din. Det er en god måte å dytte hesten inn i den utvendige tøylen på. Gjenta noen ganger på begge hendene, til du kjenner at hesten blir smidigere og kommer mer under hjelperne. 
Hvis du vil ri galopp, er det et godt øyeblikk å fatte rett etter de tre stegene du har øket volta. For når du øker volten med sjenkelen slik, og den kommer inn til utvendig tøyle, vil den få innvendig bakbein mer innunder kroppen sin, og samtidig flytte vekten litt over på utvendig bakbein, og det er utvendig bakbein som løfter hesten over i galopp. Slik kan du forbedre selve fatningen, samtidig som du både smidiggjør hesten og får den mer under hjelperne.

Veldig bra svar, Renate. Overganger er også fine å bruke på tur for å redusere baneridning. Men om man varierer treningen på bane og gjør den moro for hesten, syns sjeldent hesten baneridning er kjedelig og den blir ikke banelei. De mest baneleie hestene er de som kun går der når det er feks en undervisning en gang i mnd for da blir det kjempetungt hver gang den er der. Det er fint at du rir der bare en kort tid om gangen, men det kan du gjøre flere ganger i uken :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...