Jump to content
Sign in to follow this  
Reaper

Tømmekjøring tips

Recommended Posts

Hva er dine beste tips og triks når man skal starte med tømmekjøring?
hva gjøre dere først med en hest som aldri har vært tømmekjørt før?

Er det bare å spenne på gjorden , deretter tut og kjør?

Jeg prøvde tømmekjøring med gjord for første gang i går, mest for å sjekke at utstyret passer, og for å teste lengden på tømmene jeg hadde kjøpt.

Først dro jeg tømmene gjennom de øverste ringene, men jeg innså fort at det ble feil for min som ikke har prøvd det før og ikke kjenner godt nok signalene. 
Deretter senket jeg tømmene til neste ring. Men jeg merker at han synes det er snodig at jeg skal gå der bak, og vil helst at vi skal gå "sammen". Optimalt sett skulle jeg hatt en leier, men det er ikke alltid så lett å få tak i. 

Husker det har vært diskutert tidligere hvordan pisken brukes i kjøring. Noen som vil forklare det litt for meg? 

Hvis den kan longeres er det lurt å begynne med det. Tømmene gjennom ringene og send ham ut på volte, akkurat som med longetau. Når han synes det er greit å gå der med kontakt på begge tømmene kan du begynne å flytte deg lenger bak ham og til slutt be ham skritte på sporet mens du går bak. Du kan gå litt til siden og bak så han ser deg i starten. 

Pisken brukes til å forsterke beskjeder og flytte hesten. F.eks hvis du vil vende til høyre legger du pisken på venstre skulder og omvendt. Den skal aldri brukes som f.eks eneste fremdrift, der må du bruke stemmen. Nå er dette bare kjapt forklart, hvis du ikke har snøring og ikke klarer å kombinere pisk og tømmer til noe fornuftig anbefaler jeg at du får litt hjelp :) Hestene kan fort bli stressa og forvirra hvis det blir for mye surr.

• Liker 1

Takk for tips! Han kan longeres, vi har tidvis samme problemet der. Han vil inn til midten av volten for å stå med meg. Men der har han blitt mye bedre. 

Pisk kombinert med tøyler skal gå fint. Var det med hvilken side man skulle peke pisken jeg ikke helt hadde klart for meg. :D 

Jeg begynte med lange tøyler og flyttet meg lengre og lengre bak. Fant også ut at de ringene på topen var helt ubrukelige 😂 veldig søt hest når den står med nesa rett i mot deg liksom. 

2 timer siden, Issa skrev:

Jeg begynte med lange tøyler og flyttet meg lengre og lengre bak. Fant også ut at de ringene på topen var helt ubrukelige 😂 veldig søt hest når den står med nesa rett i mot deg liksom. 

Ja, tror det hjelper litt om vi går en tur. Da er han mye mer «frem» og opptatt av å se rundt seg. 

Men, ja. Har hatt noen økter hvor man plutselig ser hverandre rett i øynene. Og begge tenker «hva nå?»😂😅

vi har holdt litt på med lange tøyler, men det begynner plutselig å bli et par mnd siden 😅

Jeg hadde med leier første gangen som gikk med slakt langt leietau. Hadde ingen bane vi kunne øve på, så det føltes tryggest siden vi måtte rett på tur. Personen som leide hjalp til å stoppe og svinge første gangene til hesten kobla hva signalene mine betydde.

• Liker 1

Vi pleide å være tre de første gangene siden det har vært snakk om åringer, en på hver side av hestens hode og en bak med tømmene. Så etter noen ganger gikk vi over til to når hesten begynte å skjønne hva det gikk i. 

Ellers har det vært å lære de å stoppe, stå i ro, svinge til både høyre og venstre og frem. 

5 timer siden, Timmyjenta skrev:

Vi pleide å være tre de første gangene siden det har vært snakk om åringer, en på hver side av hestens hode og en bak med tømmene. Så etter noen ganger gikk vi over til to når hesten begynte å skjønne hva det gikk i. 

Ellers har det vært å lære de å stoppe, stå i ro, svinge til både høyre og venstre og frem. 

Det har jeg også vært med på tidligere med travhestene. Da har de tatt tegninga ganske fort :)  

5 timer siden, Funa skrev:

Jeg hadde med leier første gangen som gikk med slakt langt leietau. Hadde ingen bane vi kunne øve på, så det føltes tryggest siden vi måtte rett på tur. Personen som leide hjalp til å stoppe og svinge første gangene til hesten kobla hva signalene mine betydde.

Jeg har heldigvis startet litt i ridehuset først. Men hadde vært veldig fint med leiehjelp på første turen!

Jeg begynner alltid med å ha tømmene i de nederste ringene på gjorden, og så lære inn start, stopp og sving først. Da er det ofte kjekt med en hjelper til å leie. Gjerne opp og ut på tur også, og i skogen.  Når de skjønner det å gå fram selv, så jobber jeg slangelinjer, gjerne veldig brede mellom objekter. Da får de gjerne en forståelse for utvendig tøm - og da begynner jeg pent med tommelongering. I starten har jeg da utvendig tøm rundt rumpa på de, blir en ekstra hjelp og støtte, selv om det gjør volta litt kantete i starten. Men da unngår man lettere piruettene. :) Når de skjønner det tar jeg så tømmen over rumpa på de, og gradvis flytter jeg tømmen oppover ringene.

Pisken er kjekk å ha med fra starten, både for å veilede med ved svinging, framdrift ved å tappe på rumpa, og i volta som ekstra hjelp for å holde de ute. 

Hvis du vil kan jeg sikkert være med å leie noen ganger, er jo ikke så langt å kjøre. :) 

Edit: Jeg har også en fin bok og DVD om tømmekjøring av Anders Eriksson du kan låne hvis du vil. Han tar for seg hele veien fra det helt elementære, utstyr, tømmegrep, pisk og innlæring, til å vise avansert dressur i tømmekjøringen. Synes den er både lærerik og inspirerende!

Edited by TonjeS
  • Liker 1

@TonjeS takk for godt og utfyllende svar! Låner gjerne bok og dvd!! Og om du vil komme en ettermiddag for å hjelpe oss med innføringen så hadde det vært helt gull :D

22 timer siden, Reaper skrev:

@TonjeS takk for godt og utfyllende svar! Låner gjerne bok og dvd!! Og om du vil komme en ettermiddag for å hjelpe oss med innføringen så hadde det vært helt gull :D

Bare rop ut en dag du har tid. :)

• Liker 1