Jump to content
Nickita

Vondt under ridning

Recommended Posts

Hei.

Har ufattelige store plager under ridningen og tenkte å høre her om noen har hatt lignenes erfaringer eller evt har tips :)

Jeg og hesten min rir en del på bane, og jeg kjenner etter en liten stund (når jeg rir i lett rining) at jeg får en utrolig smerte i en ankelen min. Det kommer som et smell og da kommer ankelen min inn og beiner kommer ut (på en måte som en knekk) Mister alt av styrke i beinet da det er ufattelig vondt.

Men dette skjer kun når jeg rir i dressur sal. Om jeg rir i sprang sal så merker jeg nesten ingenting av dette. 

Jeg har aldri knekt/forstuet ankelen/beinet, så jeg skjønner ikke hvor dette kommer ifra. 

Håper at det er noen som kanskje har en liten anelse om hva dette kan ha seg, eller tips til hva jeg kan prøve :) 

Synes det høres ut som du er litt instabil i ankelen. Det kan kanskje hjelpe med stivere ridestøvler. I tillegg lurt å øve opp stabiliteten med f eks øvelser på balansepute. Det får du kjøpt på sportsbutikk blant annet.

• Liker 2

Har du for lange stigbøyler så du sitter og strekker deg etter dem? 

rir med ridesko, men prøvde å ri med en "skjinne" som jeg ble annbefalt for at ankelen skulle holde seg stiv, men det hjalp ikke. Har prøvd mange stigbøyler, men så lenge jeg er i en dressur sal så er det vondt uansett. Føler selv at stigbøylene er der de skal vær, så jeg ikke strekker meg etter dem, men at beinet ikke blir presset opp heller, men tenkte å prøve å korte dem opp litt i morgen å se om problemet blir bedre. 

Dere som skriver feil sits, kan dere kanskje forklare hvordan dere mener? :)

Jeg knekker en gang i blant på den høyre ankelen, mitt hovedproblem er feilstilte knær som gjør det tidvis litt ekstra tungt for det høyre å bære vekt (dette kneet/beinstillingen er også grunnen til at jeg ikke står på ski - ved for mye vekt knekker hele beinet sammen, så jeg går på trynet i sving). Det blir ekstra ille i feil sal, feil stigbøyler, feil stigbøylelengde, eller feil sko :)

For meg handler det ofte om å bare tenke meg om når det kommer til hvordan jeg bruker benet som sjenkel, og hvordan jeg bruker sjenklene når jeg rir lett. Jeg knekker oftest i ankelen når jeg rir lett feil, altså når jeg bare reiser meg ukritisk i salen, gjerne i forbindelse med at det går litt fort i svingene med ubalanserte hester. Om jeg tenker meg om, og rir lett fra kneet og opp, og ikke reiser meg opp men skyver bekkenet frem, så korrigerer jeg det ganske raskt. Jeg har aldri "knekt" i venstre ben, som er mer rettstilt og normalt.

Det er litt kritisk viktig for meg å ikke ri med feil utstyr. Gode støvler, eller gode, stive støvelskaft til ridesko, er viktig. Deretter trenger jeg tunge stigbøyler som ikke blir med foten i all verdens bevegelser, de trenger ikke være lodda, men jeg kan ikke ri med plast/alu etc. Har jeg riktig fottøy er det mindre viktig hvilken sal jeg sitter i, eller hvilken lengde jeg har på reimene.

Få en god trener som f.eks M a r i a T E n g e l til å hjelpe.

Hadde lignende problem pga overpronering. Etter hjelp fra ovenfornevnte med både ridning og på  balansematten er problemet løst. Vedlikeholder med øvelser på matten. 

• Liker 2

2 timer siden, Nickita skrev:

Dere som skriver feil sits, kan dere kanskje forklare hvordan dere mener? :)

At du muligens sitter feil. 

Jeg vet jo ikke hvordan sitsen din er, siden jeg ikke har sett deg ri. Så at du muligens har feil sits er bare et forslag. Få hjelp av noen på bakken som er litt gode på sits til å se om de har noen tips. 

Jeg hadde i hvert fall mer vondt i anklene før, da sitsen min var dårligere 🙂 Feil lettridning som Emsy nevner er ganske vanlig (etter min oppfatning), og kan gi mye vondt i bein.

Kommer en trener på stallen i nærmeste fremtid, så skal høre litt med henne da :) Syns bare det er så merkelig at det kun er i ene beinet, og kun i dressur sal. Skal også prøve å få kjøpt meg en sånn balanse pute og se om det hjelper :) 

Du sitter kanskje litt skjevt og/eller er svakere i ene siden av kroppen siden det kun er i et ben du har vondt. 

Og kanskje du sitter bedre i sprangsalen enn i dressursalen?

Har ikke svaret altså, bare tanker fra min side. 🙂

Syns ikke det er så rart, i sprangsal har man kortere bøyler og det er lettere å vri knærne ut enn i dressursal hvor man har  rettere bein. Cluet er å åpne mer i hoftene i stedet for at kun tærne peker fram med en knekk i ankelen. Det er bedre å peke tærne ut med en stabil ankel til du får hjelp til hovedproblemet enn å "falskt" peke tærne fram ved å knekke i ankelen.