Jump to content
mallilen

Har du en beredskapsplan?

Recommended Posts

I disse tider er det en del som kan gå skeis. Særlig tenker jeg nå på den ekstreme tørken vi opplever her i sør-Norge for tiden. 

Så, enkelt og greit; har du en plan for hva du gjør i disse tilfellene? 

-tomt for vann 

-skogbrann i nærheten av beite eller stall

-flom

Hva gjør du om det meldes om brann etter lynnedslag 10km unna?

Hva gjør du dersom du befinner deg tre timer unna når en akutt situasjon oppstår? 

Nei 😬 vann... Tror jeg ikke det går tomt for her, er koblet til det offentlige. Vi har elv ikke langt nedenfor og ATV med henger og vi har noen og kan skaffe flere dunker/kanner. 

Brann må man jo bare flytte unna. Kommer jo an på omfanget, men hvis hele boligfeltet evakueres får jeg jo hive hestene på henger og be om nåde et sted 🤷‍♀️ noen har vel en luftegård eller en jordflekk. 

Flom... Lite sannsynlig her, vi bor på toppen av en ås 😁 veldig upraktisk i hverdagen, men er aldri redd for flom 😅 

En mil unna... Lynnrdslag: ingenting. Brann: ser det an, sjekker om noen har plass til tre hester (ute) derav en hingst 😅 

Akutt situasjon.. Sjeldent det ikke er noen hjemme når jeg er langt unna. Noen må jo mate hestene. Ellers må det bare stå til. Kan i grunn ikke krisemaksimere såpass at jeg involverer mine medbygdinger. Har en nabo som er vant til hest men hun kan jo ikke begynne å transportere dem unna pga brann. Hestene får heller rømme ved krise, de står ute når jeg er borte. 

I grenda her har vi vært flinke til å hjelpe hverandre både med snø og andre ting. Kommunen har beredskap for vann. Evt andre ting får man tenke fort og hive seg rundt tenker jeg. 

• Liker 2

Har ikke egentlig en beredskapsplan, men har noen tanker.

- Tomt for vann er en mulighet, da stalleier har brønn. Håper de har tanker om hva som kan gjøres om den faktisk går tom. Håper man kan fri til noen bondenaboer.

- Ift brann har jeg tenkt at så lenge jeg har mulighet (altså at brannen er såpass på avstand at jeg har tid) så får jeg hive hestene på hengeren og kjøre dem et sted. Hvor er nesten irrelevant, jeg finner en plass til dem.

- Flom er ikke aktuelt der vi står, hverken på stall eller beite.

Om jeg får beskjed om en akuttsituasjon og jeg er langt unna, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å be den personen som varsler meg om å gjøre det den kan for å redde situasjonen og hestene. Og prøve å komme meg hjem/dit snarest mulig.

Jeg drar det litt videre, siden vi selv kan være skyld i at ting går skeis; 

Har dere strøm på gjerdene og full kontroll på at det ikke er overslag noe sted? 

Sånn siden den minste gnist kan antenne, altså. 

Her jeg bor truet flommen i våres. Hadde den gått opp med 10cm til hadde jeg ikke hatt vann (forurenset brønn), en halvmeter til, og stallen ville stått under vann også. 

Planen var da å flytte dem dit de står nå om sommeren. 

Der de nå står blir inne i en slags dal. Begynner det å brenne her, f.eks etter lynnedslag, vil det raskt spre seg bortover hele ene siden, og jeg vil neppe rekke å få dem ut om jeg er en time unna. 

I såfall blir det å trygle nabo om å hente dem, evt slippe løs og håpe på det beste. 

Dundervær er jeg ikke særlig glad i fra før, men kommer det inn i denne dalen blir det gående og "slå" mellom berga, og kommer ikke ut igjen før det har gjort seg ferdig. Skulle det slå ned og starte en brann, vil jeg ha dem inne om jeg er hjemme. 

Tørke er ikke så stress her hjemme. Vi har elva noen meter unna, og pumpe til slik bruk. Drikkevann til oss selv, samt klesvask, dusj etc blir det verre med om brønnen går tom, men igjen har vi jo Glomma om det kniper. 

Jeg mener slettes ikke å krisemaksimere noe som helst, men å gjøre seg noen tanker for hva man skal gjøre om det går galt er sjelden feil :)

2 minutter siden, mallilen skrev:

I såfall blir det å trygle nabo om å hente dem, evt slippe løs og håpe på det beste. 

Dette har egentlig vært min tanke også. At om jeg er langt unna, og personen som varsler meg ikke har mulighet til å flytte dem, så i dem minste slipp dem løs så får de klare seg selv.

Eventuelt at det er jeg som er der, men hengeren er for langt unna til at jeg rekker å hente den.

Her var det gressbrann 5 min unna hestene forrige uke, jeg var klar til å dra opp og hive på hengeren jeg! Ble heldigvis slukket før den rakk å spre seg

Det eneste sannsynlige her kan være gressbrann, men vi kan gjerde dem inne på myra der det faktisk er fuktig enda eller ta dem helt ned til stallen igjen. Er ikke trær på beitet, så skogbrann er ikke så sannsynlig. Flom har det vært her før,  men stallen ligger så høyt at elva bare blir veldig høy og bråkete rett ved stallen.

Tordner sjeldent her, så tjah. 

Brenner stallen ned kan jeg sette hesten i hagen, den er stor nok til det. Blir det langvarig kan jeg lage boks i garasjen til ham eller gjerde inn redskapshuset så han får "utegang" på 30x30m x) Håper jeg slipper det da.. 

Ang lite gress så har jeg allerede måtte endre sommerens plan å hesten står mye lenger hjemmefra enn jeg er komfortabel med egentlig. Men der er det gress, på stallens beite har de begynnt å fore med høy pga null ettervekst. 

Utover det. Brann, gud forby. Tar 35 min å kjøre til beite, det er 3 hester der og 1 henger. Siste m hest der har egen henger hjemme. Vi hadde nå bare måttet kjøre opp å få de vekk....

Jeg har jo ikke henger, så ved en kjappest mulig evakuering uten henger hadde jeg hivi Ludden baki bilen (varebil), fått noen andre til å kjøre, og tatt B på leietom gjennom vinduet på passasjersiden, evt bundet L godt baki, og selv sitti baki der med luka åpen og latt B løpe bak. 

I nød spiser fanden fluer, og liv og helse går langt foran lovverket i slike tilfeller. 

• Liker 1

Skogbrann er jeg redd for, ikke for at vi ikke skal få flytta hestene, men for å miste hele gården.

Jeg er alltid like redd for brann, tørke eller ei. Vi har hatt lynnedslag som hadde ført til brann hvis ikke det var for ‘mine hysteriske’ rutiner..

Flom, snøskred og jordskred må vi håndtere nesten årlig uansett, noen ganger opptil flere ganger på et år.

Elvene her er allerede tørre, men de var godt framsynte de som borra brønnen i utgangspunktet. Pumpa står 100 m dypt, og der er det godt med vann.

Har vært uten pumpe to ganger(pga lynnedslag og kortslutning). Den ene gangen var det høst og mye vann i elva, den andre gangen midtvinters og bare is.

Sånt må vi bare takle, selv om det er mye arbeid og sure penger.

Mitt verste katastrofescenario må være skogbrann som følge av lynnedslag, med styrtregn som skyller vekk veien så vi ikke kommer oss ut.

Får da håpe vi slipper det 😛

Før stalleier reiste på ferie dobbelt sjekket vi at det ikke var brønn på stallen, vi er heldigvis koblet til det offentlige. Men tankene begynte å spinne her forrige uke når det var skogbrann i nærheten. Jeg ver veldig usikker på hva vi gjør i tilfelle skogbrann, men det er flere staller i nærheten, og hengeren står klar.