Jump to content

Recommended Posts

Vi fikk heldigvis produsert det jeg trenger av grovfôr til mine to hester. Kommer til å prøve å ha hestene på beite lengst mulig, og henger opp lauv til tørk nå gjennom sommeren. Så kan vi selge til noen som trenger om det blir litt til overs. 

13 timer siden, Matilde B. skrev:

Hovedregelen er tørt og luftig. Dess tettere man gjør det, jo større sjanse for mugg.

Ville laga rister av nytt, tørt og høvla treverk eller nett av noe slag til gulv.

Og gjerne kjør på med kondensfjernere om man kan.

Bor du i tørt klima har du det ganske enkelt, befinner du deg mer utsatt for høy luftfuktighet store deler av året er det dumt å sjanse.

Men når luftig tydeligvis er lik fuktig da? Altså når utelufta er for fuktig? Eller går ikke det an? For jeg skjønner ikke annet enn at det må ha vært tilfelle hos meg. 

Ikke mugg under ballene der de har stått rett på pallene, da. Bare på alt som har vært udekket og hatt tilgang på mest luft.. 

Kan ikke se for meg at kondensfjerner/luftavfukter heller vil ha så mye effekt, iom at det er så luftig på låven at det kommer ny fuktig uteluft inn hele tiden. 

Det er pga lufta ute er for fuktig, plaget med det samme her. Nå lagrer jeg i murbygning da, men samme før i tre. Problemet forsvant når høyet blir pakket inn, jeg handlet inn et lass tepper på IKEA og bruker om igjen år etter år 

• Liker 1

1 time siden, deleted skrev:

Det er pga lufta ute er for fuktig, plaget med det samme her. Nå lagrer jeg i murbygning da, men samme før i tre. Problemet forsvant når høyet blir pakket inn, jeg handlet inn et lass tepper på IKEA og bruker om igjen år etter år 

Godt å høre, at det hjalp! Da skal jeg prøve det hvis/når jeg får tak på tørrhøy. 

En mulighet er jo å pakke inn nytt høy i gammelt høy eller halm. Jeg ser også for meg at tak"papp" type diffusjonsåpen kan brukes. Da slipper evt fukt ut, men ikke inn. Såfremt den legges riktig vei.. 

• Liker 1

Fjuh ingen upris fra bonden min i år 😍 men hvordan kan høy ha tørrstoff på 62 prosent? Vant til høysilage på 87 prosent 🤔 det tørreste han har er H2, vet ikke om jeg vil det :/ men det har 87 prosent. Må ha pakka det med en gang det ble slått? For har jo vært god tørk

Eller har han tatt prøven før det var tørt? Det er lengre mellom datoene på det tørre enn det våte (høstedato og prøvedato) 

87% må jo være knusktørt, mener jeg hadde mellom 60 og 70% ts et år og det var ikke klissvått for å si det sånn, men en fin mellomting. 

49 minutter siden, Issa skrev:

Redd for rennaræv 😬 87 er nærmest høy ja. 

87 % er tørrhøy...

• Liker 1

62% er relativt fuktig. Er det snakk om store baller og få hester er det greit å ha en plan på hva man gjør i plussgrader. 

Mitt kommende har ts på 92% i år 😳

Alternativet er H2 😬 ikke velge og vrake-tiden dette. Argh kunne han ikke ha ventet litt med å pakke det?? Men jo, 62 er for vått. Jeg hadde håpet jeg slapp å høre på meg selv bare 😅 får heller spe ut med halm om jeg får tak i 😭 

Jeg landa på H2 til shettisen her :/ det er ikke optimalt, så langt derifra. Hadde valget mellom H2 og H3, men det skilte liksom 0,02 mellom de to, mens H2 hadde lavere verdier på protein og sukker. 

Virkelig mange kameler å svelge i år, og prinsippene er kastet på båten forlengst. 

3 minutter siden, Edith skrev:

Begynner å bli dyrt altså... ikke har jeg noe tro på en foranalyse på en slått som ikke er tatt enda heller https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59415603

Å dæven 😳 han der gikk jeg i klasse med på vgs. 

Tipper han forsøker å få inn noen kroner på import for å kanskje kunne redde gårdsdrifta i det hele tatt, i likhet med andre bønder som gjør det samme...

Shit pomfritt. Men ble høyet slått 1 mai altså? Står på ene analysen 

Hørte om ei i nærheten her som betalte 4000kr for 500kg høy i rundball. 

• Hææ 1

13 minutter siden, Mona skrev:

Hørte om ei i nærheten her som betalte 4000kr for 500kg høy i rundball. 

:sjokk:

Tror jeg har samme leverandør som deg @Issa. Lettet over "bare" 4 kr pluss mva for ensilasje, det er jo relativt lav pris i forhold til hva enkelte andre ser ut til å betale!

4 minutter siden, stinej skrev:

Tror jeg har samme leverandør som deg @Issa. Lettet over "bare" 4 kr pluss mva for ensilasje, det er jo relativt lav pris i forhold til hva enkelte andre ser ut til å betale!

Det kan veldig godt hende ja. Veldig lettet jeg og, både over pris og måten han har håndtert krisen på. Går du for h2 eller 3? 

• Liker 1

Jeg har ingenting i mot å betale 4kr kiloen altså, virkelig ikke, men når det dobler seg og folk byr høyere og høyere fordi de MÅ ha høy så presses prisene opp og gjør markedet helt hinsides. 

vet ikke hva det koster å få fraktet x antall tonn høy jeg? Er helt sikkert noen som blir rike på dette 😡

11 minutter siden, Issa skrev:

Det kan veldig godt hende ja. Veldig lettet jeg og, både over pris og måten han har håndtert krisen på. Går du for h2 eller 3? 

Har spurt pent om å få av H3, bare fordi M er så supersensitiv for sukker og bør ha under 80 g sukker for å holde seg frisk. Hadde det ikke vært for det ville jeg heller hatt h2en som er tørrere. 

• Liker 1

51 minutter siden, Issa skrev:

Shit pomfritt. Men ble høyet slått 1 mai altså? Står på ene analysen 

Han annonserte i våres for interesse for fôr fra Australia. Jeg tenker dette er derfra... 

13 minutter siden, mallilen skrev:

Han annonserte i våres for interesse for fôr fra Australia. Jeg tenker dette er derfra... 

Ah. Takk. Forklarer jo egentlig både pris og slåttetidspunkt