Jump to content

Recommended Posts

Hvordan er hvetehalm til hest? Eller bygg? Jeg har pleid å holde meg til ubehandlet havrehalm som vomfyll/tidfordriv. Er de andre to forsvarlige å gi til hest? Hsr søskenbarn med gård i trøndelag, og det er tross alt bare en biltur unna (med lastebil). Han hadde dessverre ikke noe havre i år. Tenker at det kan være verdt å låne lastebil og ta en tur hvis man f.eks skal oppover likevel. Gruer meg til å rasjonere med grovfor. :( 

2 minutter siden, LisaFi skrev:

Hvordan er hvetehalm til hest? Eller bygg? Jeg har pleid å holde meg til ubehandlet havrehalm som vomfyll/tidfordriv. Er de andre to forsvarlige å gi til hest? Hsr søskenbarn med gård i trøndelag, og det er tross alt bare en biltur unna (med lastebil). Han hadde dessverre ikke noe havre i år. Tenker at det kan være verdt å låne lastebil og ta en tur hvis man f.eks skal oppover likevel. Gruer meg til å rasjonere med grovfor. :( 

Hvetehalm skal man vel ikke gi til hest, men bygg går greit. 

Jeg vet @stinej 😞

Har alliert meg med en som ikke får så verst avling, så om været holder får jeg et par baller der. Kryssee fingra! 

Bygghalm er vel ikke anbefalt å gi mer enn en kilo av til stor hest/dag? Eller husker jeg helt feil nå? 

Jeg tenker at i aller, aller verste fall kan jeg gi L halm, og supplere med luserne og betfiber samt kraftfôr, men det er jo virkelig ikke ideelt :/ 

Jeg har to plasta halmballer fra i forfjor stående også. Får ta hull på dem en dag og se om det kanskje er noe brukbart inni der, men er sikkert kav røti. 😖

Er det ikke havrehalm og bygghalm som er ok til hest, de to andre litt mer tvilsomme? 

Jeg mente bygghalmen lett ga irritasjon i luftveger hos hest jeg. Havrehalmen er den beste? Har pleid å få tak i fin tørr ubehandlet havrehalm. Den spiser de greit av også. Men spørs om den også blir dyr i år som kornet vokser så dårlig. Blir lite halm til de som bruker det i fjøset, sikkert lite å få til oss med hester også. 

Havre og bygghalm kan fint gies til hest, gjort i mange år. Hvete må man styre unna. 

Godt innpakket halm lagret uten hull i plasten holder seg i årevis 

Halm kommer nok også til å bli mangelvare. Både fordi det er lite halm i år, men også fordi halm vil i enda større grad brukes som mat til produksjonsdyr. I avisa her har det stått at en ikke skal bruke halm som strø, kun som for. Og dette vil fort gi manko på flis...

12 minutter siden, mallilen skrev:

Behandlet halm er supermat til hest, men den må luftes veldig godt før bruk. 

Den vi har er supertørr og trenger ikke lufting.

Serveres i rundball.

Kjipt at det skal være så vanskelig med for i år, håper snart det kommer litt regn. Stefaren min som er bonde vurderer å

slå et par kornjorder til for nå, blir uansett ikke noe korn å snakke om der. 

Heldigvis har han fått inn nok høy og rundballer til hestefor i år, og satser på at de neste rundene holder til kuene gjennom vinteren, avvikler melkeproduksjonen til jul så blir kanskje mindre behov. 

Vi har heldigvis låven full av førsteslått og burde klare oss her, men lurer på om vi må bruke flis istedenfor halm i utegangshuset pga halmmangel. 

1 time siden, Elisabeth E skrev:

Den vi har er supertørr og trenger ikke lufting.

Serveres i rundball.

Ingen lukt i det hele tatt?

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

Niks.

Litt mørkere i fargen enn ubehandlet, men helt tørt og luktfritt .

Jøss. Normalt lukter det jo like ille som å stikke nesa i ei salmiakkflaske 😂

Tørt pleier det jo være, men helt luktfritt har jeg ikke vært vant til 🙈

1 time siden, mallilen skrev:

Fikk ingen respons der jeg.. :/

Ringt? Det var slik vi fikk tak i, han hadde hatt stor interesse med over 100 henvendelser på Finn.no den første dagen.

Jeg og stalleier skal prøve å lauve og å tørke en del brennesle og bringebærbusker og sånn. Men oppbevaring er jo også et problem. Hvor mange staller har låve lenger? de fleste baserer seg jo dessverre på plastpakket for nå til dags.

Lauv bør tørkes og lagres mørkt for best resultat, men er man bare ute etter tyggetid og tidsfordriv, bør det går fint å tørke det lyst. 

Kan kanskje bli mer dryssing om det tørkes lyst.

Det er viktig at det er luftig (såklart) og tørt - bladene påvirkes jo veldig av luftfuktigheten, og er mer utsatt for skadedyr enn presset høy. 

Såvidt jeg har fått med meg. Mener huske at lauveprosjektet på gården krevde mørk lagring inne på låven. Skygge, altså, ikke stappmørkt. Buntene ble hengt tett i tett over en bjelke så ikke musa skulle få så lett tak i. 

• Liker 1

11 timer siden, Nimbus skrev:

Jeg og stalleier skal prøve å lauve og å tørke en del brennesle og bringebærbusker og sånn. Men oppbevaring er jo også et problem. Hvor mange staller har låve lenger? de fleste baserer seg jo dessverre på plastpakket for nå til dags.

Det kan jo tenkes at det går an å låne en tom låve i nærheten? Dersom de som eier låven har vært bønder I "tidligere" liv, så møter man (forhåpentligvis) både støtte og medfølelse.  

Ser noen her skriver at det står flere marker uslått rundt omkring. Hva med å ta kontakt med lokale landbruksmyndigheter for å kartlegge eier, for å evt kunne få benytte seg av arealet? I noen tilfeller kan det jo dreie seg om eiendom uten bo-og driveplikt, eller at den som driver ikke har tenkt på å slå arealet. Vet ikke om lokale landbruksmyndigheter har makt til å komme med pålegg om slått, men det går jo an å høre. Her lokalt får brakking av areal allerede nå meg til å se rødt.... dette er ikke året der man følger standard 5 års rotasjon fordi et A4 ark sier det, og man selv ligger godt an. Hvor er solidaritet og naboskap....knurr!

• Liker 2

Kommunen bør ha en grei oversikt over hvem som eier hva :) 

Takket være solidaritet og omtanke for fellesskapet har jeg nå fôr i vinter. Han som lovet han hadde, som ikke hadde likevel, hadde fått volumjustering fra et par kunder 😊

yay! 

Litt høyere verdier enn hva godt er for en shettis, men får jeg en halmball eller to i tillegg går det seg til med tyggetid 😁

trippelt finmaska nett i tillegg, så går dette bra!

• Liker 14