Jump to content

Recommended Posts

Hva tenker dere om denne analysen nedenfor? Spør for en venninne. Det er to nøysomme ponnier i moderat trening som skal ha dette, en nordlandshest og en shettis.

49508035_225831928326893_810753321975205

49804337_2203763949644854_85377552318893

Som eneste grovfor bør det fungere fint, men ikke som "frøhøy" som i tilleggsfor (som halm) :) 

1 minutt siden, Issa skrev:

Som eneste grovfor bør det fungere fint, men ikke som "frøhøy" som i tilleggsfor (som halm) :) 

Ja, men det er jo bra hvis det gjør det. :) Det blir i så tilfelle å bruke dette som eneste grovfôr.

11 minutter siden, SiljeB skrev:

Ja, men det er jo bra hvis det gjør det. :) Det blir i så tilfelle å bruke dette som eneste grovfôr.

Det bør være h4-kvalitet hvis jeg skjønner tabellen riktig, med 0,64 fhm/kg ts. Noen voksne må kanskje svare kjenner jeg 😅

et par linker, den var litt uvant den analysen: 

https://grovfornett.nlr.no/fagartikler/7070/ 

https://grovfornett.nlr.no/fagartikler/7032/

• Liker 1
  • Haha 1

4 minutter siden, Issa skrev:

Det bør være h4-kvalitet hvis jeg skjønner tabellen riktig, med 0,64 fhm/kg ts. Noen voksne må kanskje svare kjenner jeg 😅

et par linker, den var litt uvant den analysen: 

https://grovfornett.nlr.no/fagartikler/7070/ 

https://grovfornett.nlr.no/fagartikler/7032/

Noen voksne... :lol: Tusen takk for innspill og linker!

0,64 FEm tilsvarer 0,47 FEh. Ellers er det veldig lite protein og høyt innhold av fiber.

5 minutter siden, MarteJ skrev:

0,64 FEm tilsvarer 0,47 FEh. Ellers er det veldig lite protein og høyt innhold av fiber.

Takk, Marte! 😊 

• Liker 1

Har vært endel storfe som har dødd av forstoppelse pga ensidig foring på frøhøy og halm i år. Har hørt om noen som har fått forstoppelse på hest også når de har foret frøhøy, men vet ikke hvor vanlig det er.. https://medlem.nortura.no/siste-nytt/advarsel-mot-ensidig-foring-med-ubehandlet-halm-og-frohoy-article42689-11793.html

Optimalt hadde man fått tak i høy med mer protein og mindre fiber og gitt litt av hver, event kan kanskje lucernehakk f eks gjøre den nytten.

Har tipset om lucerne for å supplere mtp lavt protein. Man har jo dessverre ikke ubegrenset med alternativer heller. Et annet alternativ var H1-høy, men det er ikke særlig aktuelt til så nøysomme hester. 🤔

Her venter vi fortsatt på analyse 🙄 men ser ut som vi ha fått skikkelig næringsfattig høy. Samtlige hester har gått ned i vekt på fri tilgang i høst, fint for hobbyhestene som hadde mye ekstra men ikke så fint for min. Nå har vi i tillegg begrensning på 10 kg/døgnet, og min er allerede på den slanke siden. Hamstret en del kg goldengrass på gjesti nå, så hun får et par kg av det hver dag i tillegg til mye kraft. Vurderer å spe på med lucerne også. 

2 timer siden, SiljeB skrev:

Har tipset om lucerne for å supplere mtp lavt protein. Man har jo dessverre ikke ubegrenset med alternativer heller. Et annet alternativ var H1-høy, men det er ikke særlig aktuelt til så nøysomme hester. 🤔

Hadde gitt lucernepelletssuppe 1-2 ganger om dagen, så får de i seg mer vann. Mindre sjanse for forstoppelse og mer protein inn. De kan også blande inn litt soyapellets. 

• Liker 1

4 timer siden, stinej skrev:

Har vært endel storfe som har dødd av forstoppelse pga ensidig foring på frøhøy og halm i år. Har hørt om noen som har fått forstoppelse på hest også når de har foret frøhøy, men vet ikke hvor vanlig det er.. https://medlem.nortura.no/siste-nytt/advarsel-mot-ensidig-foring-med-ubehandlet-halm-og-frohoy-article42689-11793.html

Optimalt hadde man fått tak i høy med mer protein og mindre fiber og gitt litt av hver, event kan kanskje lucernehakk f eks gjøre den nytten.

Det har i hovedsak vært kun halm disse dyra fikk. Er også et litt mer sammensatt bilde enn bare tungtfordøyelig fiber som har gitt trøbbel. Halm og f.eks en kg kraftfôr har gitt dyra nok stivelse til å holde passasjen i gang.

Fare for forstoppelse er også årsaken til at man anbefaler maks 50% av grovfôrrasjonen til hest i form av halm. Frøhøy skal man derimot kunne gi 100% av (så fremt det ikke har unormalt høye fiberverdier). De fleste som gir frøhøy vil jo som regel gi kraftfôr/proteinkonsentrat i tillegg. Kan være lurt å gi da en annen form enn «fiberprotein» 😊.

• Liker 2

2 timer siden, Issa skrev:

Hadde gitt lucernepelletssuppe 1-2 ganger om dagen, så får de i seg mer vann. Mindre sjanse for forstoppelse og mer protein inn. De kan også blande inn litt soyapellets. 

Jepp, har tipset henne om det! 😊 Det er jo greit uansett å få i litt ekstra væske. 

På 8.1.2019 at 18.25, MarteJ skrev:

Det har i hovedsak vært kun halm disse dyra fikk. Er også et litt mer sammensatt bilde enn bare tungtfordøyelig fiber som har gitt trøbbel. Halm og f.eks en kg kraftfôr har gitt dyra nok stivelse til å holde passasjen i gang.

Fare for forstoppelse er også årsaken til at man anbefaler maks 50% av grovfôrrasjonen til hest i form av halm. Frøhøy skal man derimot kunne gi 100% av (så fremt det ikke har unormalt høye fiberverdier). De fleste som gir frøhøy vil jo som regel gi kraftfôr/proteinkonsentrat i tillegg. Kan være lurt å gi da en annen form enn «fiberprotein» 😊.

Våre har fri tilgang på halm og får høy i porsjoner, så de spiser nok mye mer enn 50 % halm. Men er ikke som om jeg får gjort noe med det, så får håpe ingen av dem dør da... Ikke vært noe tegn til forstoppelse så langt i hvert fall.

Fri tilgang på halm står i flokk ute men 4 kg der ca og mer eller mindre fri tilgang på grovfor inne, får 6 dl graspellets og 3l oppdrett. Graspellets for å fo grøt på kvelden

Halm her og, men får 10 kg tørrhøy i løpet av dagen så spiser nok mest høy kontra halm.

Mine har ikke fått så mye - gamlingen fri tilgang, shettisen ca en kg/døgn av halm. Gamlingen har fått høy i tillegg, så har ikke spist mye av halmen. 

Shettisen har fått halm tidligere, men i år går det visst kræsj å spise sånt 🙄 ikke veldig høyt fiber i høyet hell, så skjønner ikke helt hva som har gått kræsj. Avføringa ble lys og snodig, formen hangla litt på ponnien. Gikk over da jeg kutta ut halmen 🤔

Er det noen som har fôret på havrehøy denne sesongen, og kan dele evt erfaringer?

29 minutter siden, GryCat skrev:

Er det noen som har fôret på havrehøy denne sesongen, og kan dele evt erfaringer?

Havrehalm?

Ja. Både ubehandlet og ammoniakkbehandlet.

Havrehøy er ikke det samme som havrehalm. Havrehøy er grøntfôr, havreplante som blir slått før den er moden. 

Jeg har null erfaring med det på hest, men kaninene elsker det 😛

22 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Hm, aldri vært borti. Men det er da slått mens havren fremdeles er grønn, dvs at det er våtere enn halm?

Ja. Når kornet har begynt å modne vil næringen tas fra stengelen (halmen), før det modnes helt og er gult. 

Havrehøy er rett og slett bare stengel og blad fra havreplanten, og det slås før kornet skyter. Graset kan deretter behandles og brukes som helt vanlig gras, altså både tørkes og ensileres.

35 minutter siden, mallilen skrev:

Ja. Når kornet har begynt å modne vil næringen tas fra stengelen (halmen), før det modnes helt og er gult. 

Havrehøy er rett og slett bare stengel og blad fra havreplanten, og det slås før kornet skyter. Graset kan deretter behandles og brukes som helt vanlig gras, altså både tørkes og ensileres.

Har du erfaring med tørking av grønnfôr og grønnfôr brukt til hest? Grønnfôr er mye brukt til fôring av storfe på denne kanten, men da i ensilert variant. Aldri vært borti tørka. Kan man tørke dette helt ned til høy uten problem? Hvis det brukes til hest, slås det da på samme tidspunkt som til ku (når kornet fortsatt er som en deig)? Aldri tenkt på dette som egna fôr til hest :).

56 minutter siden, MarteJ skrev:

Har du erfaring med tørking av grønnfôr og grønnfôr brukt til hest? Grønnfôr er mye brukt til fôring av storfe på denne kanten, men da i ensilert variant. Aldri vært borti tørka. Kan man tørke dette helt ned til høy uten problem? Hvis det brukes til hest, slås det da på samme tidspunkt som til ku (når kornet fortsatt er som en deig)? Aldri tenkt på dette som egna fôr til hest :).

Ikke førstehånds utover infor jeg har fått fra en produsent :) 

det sies at dette blir veldig fint høy til hest, men noe høyt i H-klasse er sannsynlig. Analysen jeg så var relativt lav på sukker (litt over 100), vettug i protein og NDF. 

Den jeg snakket med slo det mens det ennå var gress, altså før kornet  kom til. Sånn som "kattegress" .

grønnfôr, eller grønnhavre brukte vi litt til hest på tidlig 90-tallet, men det var såpass kraftig at det erstattet kraftfôr mer enn grovfôr. Noen av hestene tålte det heller ikke, og det ble endel kolikk i den perioden. Det var forøvrig ikke tørket, bare pakket rett i plast da det ble klart at det ble lite høy det året. 

• Liker 1

1 time siden, MarteJ skrev:

Jeg har som sagt brukt mye havrehøy til kanin som tillegg til timoteihøy, de elsker det! Det er helt tørt som vanlig tørrhøy, vi kjøper fra to gode naboer http://www.togodenaboer.no/havre-hoslashy.html

Edited by Eva
  • Liker 1

Jeg er ganske sikker på å ha lest at havrehøy er høyere på stivelse enn "gresshøy" som vi er vant med. Det analyseres jo sjelden for stivelse hos eurofins og ofotlab, det må i såfall tilleggsbestilles. Derfor kan kan gå i fella og tro man har trygt høy for forfangne hester fordi det er lavt sukker, men så er jo stivelsen like ille. Så for sensitive hester i forhold til sukker/stivelse så ville jeg nok tatt en ekstra analyse av stivelsen før jeg torde gi det.

39 minutter siden, stinej skrev:

Jeg er ganske sikker på å ha lest at havrehøy er høyere på stivelse enn "gresshøy" som vi er vant med. Det analyseres jo sjelden for stivelse hos eurofins og ofotlab, det må i såfall tilleggsbestilles. Derfor kan kan gå i fella og tro man har trygt høy for forfangne hester fordi det er lavt sukker, men så er jo stivelsen like ille. Så for sensitive hester i forhold til sukker/stivelse så ville jeg nok tatt en ekstra analyse av stivelsen før jeg torde gi det.

Det er vel heller dårlig med stivelse i gress? 

@MarteJ har vel brukbar styring på det... 

1 time siden, mallilen skrev:

Det er vel heller dårlig med stivelse i gress? 

@MarteJ har vel brukbar styring på det... 

Mellom 1 og 3 prosent er vanlig i gresshøy, men som sagt mer i havrehøy.