Jump to content

Recommended Posts

Det er ikke noe som sveller så man må ikke, men jeg putter det i samme grøt som diamanten. Mine blir søren meg heller ikke tynnere 😭😂 de får jo nesten ikke mat!! 

• Liker 1

Astrid holder også godt på vekta :/

Venter i spenning på analyseresultater.

Hun får 4 kg i døgnet + halm, og blir mosjonert hver dag - så jeg syns midjemålet burde minka litt ass.

Mens mine hester synes jeg blir tynnere, uten at jeg egentlig  mener det.

Har regnet ut fôrplan basert på grovfôranalysenr, og i følge den får de mer enn de behøver. Men synes de har skrumpet litt inn allikevel...

Gjorde en endring i fôringen for noen uker siden, tror kanskje det er den som kommer til syne nå.

Skulle kjøpe soyapellets på FK på lørdag, men de var tom så da ble det en sekk med oppdrett.

Når vi passerer nyttår må vi bytte slått på det norske høyet, og gå over til en med mindre protein. Da tror jeg det kan være greit å gi litt ekstra protein i kraftfôret. Begge hestene har en del muskelbygging å gjøre framover 😛

Gir soyapellets i grøten sammen med betfiberet. Er generelt ikke glad i å gi pellets tørt.

Ble nesten litt glad for å se at vi er flere som sliter med proteinfattig høy i år - her er det 52 g/TS. Selv ponnien må få tilskudd i år, han som vanligvis lever på luft!

Hvordan var det med ubehandla tørr bygghalm? Jeg fikk en rundball her om dagen som egentlig skulle være høy, men som viste seg å være bygghalm. Kan hestene spise dette som tilleggsfor? Spiser endel av havrehalmen, men ballen holder seg dårlig iom at den ikke er tørr i det hele tatt, så veldig mye blir underlag i havna. 

Jeg har ikke tilgang på traktor, så må jo enten fore av den eller gi den bort til noen som kan bruke den til noe om jeg ikke kan det. 

De kan spise bygghalm, men bør ikke få like mye av den som av havrehalm. Strukturen er for "hard" for fordøyelsen, og endel har opplevd at det setter seg skit i munnen på hester. 

Jeg husker ikke hvor mye som er anbefalt max mengde, men det er ikke mye i fht havrehalm..

Takk for svar, så at de får en litt halm ved siden av høy er ok samme hva slags type det er. Forer jo ca 5-6 kg til hver i løpet av dagen, så får de bare litt halm i tillegg. Så det er mest for å få tygge litt mer i løpet av dagen. 

Flott at du spurte om det Merkur, for her er det også bygghalm i år 😅 hadde det som strø i fjor, og havrehalm som supplement, men syns det virket som de spiste mer av strøet enn av foret?🤔

Edited by duredilla

Vi har fått H1 og H4 nå, etter årets slått.  Straks tomt for H3’en vi har brukt til nå. Var på grensa ift max anbefalt sukkernivå på H3’en, så håper H1 og H4 er bedre. Hvertfall H4’en. Også får jeg se hva proteinet på begge havner på. Ser for meg at jeg må gi mest H4, med litt H1 ispedd. Kan funke fint det - men alt avnhenger av hva analysene sier 😅 Tror stalleier skulle legge de i stallen i morra. Fikk svarene idag. 

Grovfôr er stress i år, så man må jo bare gjøre det beste ut av hva man har. Min ble feit av H3’en, selv om hun fikk minimalt. Nå er hun nettere, men har enda litt å gå på.. En mer sukkerfattig og middels protein H4 kunne vært perfekt - for da kunne jeg gitt henne mer mat og tyggetid, men holdt magen lettere i sjakk. Trener til krampa tar oss om dagen, men er jaggu ikke lett med det fôret vi har hatt til nå. Kan ikke gi mindre enn 5-6 kg pr døgn heller, stakkars. Har ikke halm som alternativ heller. Gah. 

Skulle tro h3 var magert nok men neida 😭 og mine skal på H2 etter jul 😬😬😬 finner ikke noe halm i nærheten heller. 

Nytt foringsregime hos oss nå, tdligere har de hatt fri tilgang på halm og fått 4 kg høy 2 x daglig.
Nå får de fri tilgang på rundball fra 21-9 sånn ca, og ubehandlet havrehalm ispedd en del ugrass /ammoniakkbehandlet havrehalm fra 9-21. 

Spent på hvilket utslag det gir, vil tro (og håpe) de får i seg vesentlig mer enn 8 kg i døgnet nå.

Her får Julie nok inne til hele natta men i flokken ute er det sikkert hvor mye hun får i seg. Men hva skal de ulike analysene være på ideelt? Vi har fått ensilage fra nedeland men stalleier tok analyse da det ikke var helt som forventet. Er H1 kvalitet 

Tja, kommer litt an på hesten men et medium proteinnivå, lavt sukkerinnhold, middels trevlete og h-kvalitet. Mineraler og div annet er enklere å beregne i forhold til kraftfor, om man har typ pc-horse. Står en del på eurofins sine sider om hvilke verdier man er ute etter og hva som regnes som høyt, middels og lavt. 

2 timer siden, LillianK skrev:

Her får Julie nok inne til hele natta men i flokken ute er det sikkert hvor mye hun får i seg. Men hva skal de ulike analysene være på ideelt? Vi har fått ensilage fra nedeland men stalleier tok analyse da det ikke var helt som forventet. Er H1 kvalitet 

For en unghest som vokser er ikke h1 krise. Passe på å ikke gi kraftfor så den blir feit, og ha litt kontroll på protein/ sukker og at kalsium er passe for vokst. 

Selv synes jeg pc- horse er litt bortkasta hvis man ikke faktisk vet hvor mye grovfor hesten får i seg.  Hvis man bommer med et par tre kilo opp eller ned forandrer ting seg ganske vesentlig.

Men har man en analyse så kan man hvertfall se hva det er sannynlig å måtte gi i tillegg (eller unngå å gi i tillegg) om hesten skulle begynne å forandre seg i holdet. 

Edited by LisaFi

Er lite tørrstoff å høyt på protein under 100 på sukker men Julie må nok heller opp da vekta er stabil så ja her fores det på samt får 3 l oppdrett og om skal i loppefrøkurer få graspellets grøt da hun faktisk spiser graspellets💪🏻

11 minutter siden, LillianK skrev:

Er lite tørrstoff å høyt på protein under 100 på sukker men Julie må nok heller opp da vekta er stabil så ja her fores det på samt får 3 l oppdrett og om skal i loppefrøkurer få graspellets grøt da hun faktisk spiser graspellets💪🏻

Hvor mye ensilasje spiser hun pr dag da? Lite tørrstoff, bløtt for? Synes 3 l oppdrett var ganske voksent til en så liten hest, min varmblod får 2 i løpet av dagen nå, 2,5 år. 

Er 57% ikke helt som lova men noen er noe tørrere( ensilagen vi kjøpte fra dk er brukt opp men får et lass ril derfra snart) men ja hun er ikke feit heller får 1 1/2 morgen og samme kvelds inne har jeg ikke snøring men spiser det hun ønsker , ute er usikkert men ikke mengder . Har tilgang på havrehalm hele dagen også.  Er en stund siden bilde ble tatt men er slik nå også med pels så det holder.  Hun har fått markkur å skal få ny kur med de andre nå. Vil heller mer opp ikke ned . Er mange hester i hoppeflokken men de går bra sammen . Jeg kan jo legge til at hun var tynn etter beitet men hadde da mark også. Spurte da ang kr for å fikk fortalt at 3 l dagen ikke var ille, snakka med dyrlege også om mengde å hun er stabil i vekt men vokst fra føll til stor hest på noen mnd 

CE7384A7-0705-4081-8713-7F150DDE28BF.png

Edited by LillianK

Enig i at hun bør få såpass mye hvs hun sliter med å holde vekta. Vær litt obs på at å gi mye kraftfor kan trigge enda hurtigere vekst.

Ensilasjen jeg har nå ser fin ut, lukter godt etc, men B legger igjen mat. Spørs om jeg må få sett på tenner, heller? 

Høres lurt ut å sjekke tenner, særlig hvis bare en hest legger igjen mat! Hadde alle gjort det hadde det vel heller vært noe med fôret.

6 timer siden, LisaFi skrev:

Ensilasjen jeg har nå ser fin ut, lukter godt etc, men B legger igjen mat. Spørs om jeg må få sett på tenner, heller? 

B her legger også igjen mat. Men det er om det er for fint eller veldig, veldig grovt og har med preferanser å gjøre. Han legger igjen fordi han ikke er sulten nok, men spiser det likevel dersom alternstivet er halm 🙈

På 25.11.2018 at 8.55, LisaFi skrev:

Ville absolutt fått sjekket tennene av en med kompetnase på tenner. Sandy legger i perioder i gjen mat, første gang det skjedde for noen år siden så endte det opp med at han sluttet å spise helt, viste seg å være betent tannkjøtt som selvfølgelig gjorde vondt. Hos han kommer dette tilbake innimellom, men nå vet vi hva det er og får den hjelpen vi trenger. Den gamle (dølen) hos oss la igjen noe i fjor, hun hadde fått en låsning i kjeven, og endret tyggemønster av den grunn. Fikk knukket opp og hun spiste normalt igjen etterpå. Og så har man jo det vanlige som fôrinnpakninger. Det kan også skyldes rotbetennelse eller karies. Ingen av de tilfellene kan rettes på med en rasp, så anbefaler virkelig en av de flinke tannveterinærene finnes :)

Kan også legge til at etterhvert som Sandy har blitt eldre så legger han igjen fôr han ikke synes er noe å tygge på. Han vil kun ha fint høy, og grove strå lar han alltid ligge igjen. Så det kan jo være at hun bare plukker ut det hun synes noe om og lar resten ligge. Men når de er litt opp i åra er det absolutt verdt å sjekke opp i :)

Har funnet ut at jeg har omtrent nøyaktig nok fór til beitesesongen, altså virkelig på kiloet! Ville dere ha økt grovfórmengden nå(snakk om 1kg ekstra pr hest pgs. kaldere vær), og gamblet på at det er noen som har rundt 100kg høy til salgs til våren?😅 Eller bare økt på med betfiber? 

13 minutter siden, LitliBlesi skrev:

Har funnet ut at jeg har omtrent nøyaktig nok fór til beitesesongen, altså virkelig på kiloet! Ville dere ha økt grovfórmengden nå(snakk om 1kg ekstra pr hest pgs. kaldere vær), og gamblet på at det er noen som har rundt 100kg høy til salgs til våren?😅 Eller bare økt på med betfiber? 

Gresspellets (Y) 

• Liker 1