Jump to content

Recommended Posts

9 timer siden, Merkur skrev:

Men dere som kan litt om dette her, jeg føler meg helt grønn. Hva slags halm skal jeg velge? Kan få havre, bygg eller hvete alle med eller uten ammoniakk? 

Ikke ofte stefaren min er bastant på hesteforing, men han er svært så sikker på at høyet han pakket tidlig i juni er kraftige saker og ikke må fores for mye av, og dermed må de ha noe annet for å få

mer tyggetid. 

Havre er vel gjerne regnet som det beste for hest,men endel liker gjerne smaken av bygg bedre.Der kan dog aksene være et problem (så noen gufne bilder på face der de hadde satt seg fast inne i munnen på en...)
Hvete anbefales ikke,da den kan reagere i fordøyelsesn til hesten og gi forstoppelse.
Jeg har alltid hørt at ammoniakkbehandlet skal man ligge unna til hest,men endel bruker det jo og er veldig fornøyd.Har også lest både den ene og den andre anbefalingen fra fagfolk,så....ja.ALltid hørt tidligere at det var for ku og at hest uansett ikke kan nyttegjøre seg halm,men mulig jeg tar feil.

Har hørt litt forskjellig. Definitivt havrehalm. Uten ammoniakk kan de visst ikke nyttegjøre seg av fibrene mens med liker de visst ikke smak eller lukt. Men den kan visst la seg lufte ut. 

Da sender jeg han mld om havre så holder han unna noen baller så får vi se hvordan det barker ivei. Har jo muligheten til å prøve forskjellig, men er jo litt styrete med de store ballene om de ikke vil ha det. 

Lite dilemma her. Trenger 3000-3500 kg. Nå er det tredje bilen vi har bestilt, de to andre var regelrett elendig. Nå hadde vi bestilt tørt høy, men det som kom var vått, vil tippe rundt 55 - 60% TS. Helt nyslått, og dårlig med plast. Men for øvrig så det helt greit ut hygienisk. Dette kan jeg få for 3 kr kg + mva. 

I og med jeg ble så skeptisk til fuktigheten, ringte jeg min "faste" høyleverandør. Han kan skaffe høy, tørt, og av god kvalitet (har det i alle fall alltid vært), men til 6 kr kg + mva. 

Altså det dobbelte i pris. Det er helt greit å betale 6 kr kg altså, men spørsmålet heller er om det går fint med det andre? Chiquita er jo så fin nå, men tidligere har hun vært veldig sensitiv i magen. Er så lei av dette....

Ta med i beregningen at du må fore noen kg mer for dag på våtere for. Så prisforskjellen er nok litt mindre siden det er mer mat i 1 kg høy enn en 1 kg med 55-60% TS.  

33 minutter siden, Chiquita skrev:

Lite dilemma her. Trenger 3000-3500 kg. Nå er det tredje bilen vi har bestilt, de to andre var regelrett elendig. Nå hadde vi bestilt tørt høy, men det som kom var vått, vil tippe rundt 55 - 60% TS. Helt nyslått, og dårlig med plast. Men for øvrig så det helt greit ut hygienisk. Dette kan jeg få for 3 kr kg + mva. 

I og med jeg ble så skeptisk til fuktigheten, ringte jeg min "faste" høyleverandør. Han kan skaffe høy, tørt, og av god kvalitet (har det i alle fall alltid vært), men til 6 kr kg + mva. 

Altså det dobbelte i pris. Det er helt greit å betale 6 kr kg altså, men spørsmålet heller er om det går fint med det andre? Chiquita er jo så fin nå, men tidligere har hun vært veldig sensitiv i magen. Er så lei av dette....

Hadde helt klart gått for tørrhøyet. Såpass vått som det andre kan fort bli artig om det blir veldig kaldt og evnt fryser. 

Prismessig betaler du jo for ganske mye vann av det første og du må jo også fore mer av det. 

Ja, kom plutselig på det selv, så regnestykkemessig er det jo ikke så stor forskjell nei. Blir nok tørrhøy :) 

• Liker 2

Såpass vått med lite plast hadde jeg nok ikke turt @Chiquita, hvis du kan få tak i noe annet... Om du må kaste mye pga mugg blir jo i alle fall kg prisen dyr .

Helt klart gått for det tørre.Såpass vått vil du også fort slite siden du har såpass lite hest.Da kan det blir dårlig før du rekker å fore opp ballen.

• Liker 1

Og så var årets første ball åpnet... knallfint høy, men jeg hater intenst å måtte veie nøyaktig opp for å ikke overstige mine tilmålte 10kg/dag. 2kg til shettisen, resten til B... 

• Liker 1

Tilla fikk smake på årets høy i går, bare et lite kg i nettet på hengeren, det var veldig godkjent! Sjeldent hun står så rolig mens jeg fikser med bommen etc. Våre går fortsatt på gress, regner med at de blir gående en stund til. Tilla er den slankeste av de og har fortsatt en del kg ekstra så ingen som lider :lol: 

"Sommerhøyet" er spist opp, så i dag skal jeg begynne på det høyet de skal få resten av vinteren.

Har analyse på alt og har satt opp en fôrplan jeg håper funker ganske greit. Får justere litt etterhvert etter hold. 

Blir ca 50/50 av egenprodusert og importert høy, litt mer av det importerte som er minst kraftig. 

Fikk svar på den hygieniske kvaliteten på importhøyet, og det var uten anmerkninger. Så da er vi klar for vinteren 🙂

• Liker 6

Vi har fått tak i det vi trenger av fôr for vinteren :cheerleader2:

Trodde vi hadde fått det vi trengte tidligere, men så hadde fyren feilregna og vi gikk fra 30 til 10 baller. Heldigvis så finnes det sånne fantastiske folk som @sofabonden som redder dagen 😍 Så nå skal hestene slippe å sulte denne vinteren også :D

• Liker 4

Har noen vært borti at analysen viser annet enn det som er i ballen? 

Scenario; 

analyse viser 87,1%ts.

Etter åpning og umiddelbar spredning av flakene (firkant,16 lag plast) virker ballen mye fuktigere, vil tippe 80-82%. 

Ene bolken med flak gikk det varmt i idag. 

Har ikke gramvekt for hånden før tidligst i morgen, så får ikke sjekket ved å tørke selv før det. 

Iflg produsent ble prøvene sanket i forbindelse med pressing og pakking. Jeg har ingen grunn til å betvile det. 

Teorier om årsak? 

Ballen var forøvrig hel, ingen tegn til fuktinntrengning, mugg eller andre uhumskheter. 

Det er ikke noe voldsomt problem, men blir litt mer jobb med det enn jeg hadde planer om 🙄

Tja, variasjoner kan jo forekomme, alt etter hvor godt de har snudd på høyet mens det tørket?  Er variasjon i mine og, noen er våtere enn andre så vil tippe 80-89 prosent der og. Er også variasjon i grovhet, lengde på stråene, mengde "kvast" i.. Og de er alle fra samme jorde 😅 

Litt sånn i noen her av og til også, har hatt noen fuktigere partier på det man ikke har fått vendt like mye. Fant plutselig en "våt" klump midt inni ene her i går faktisk. 

Ellers er det litt morro når man finner ut at ballene veier nesten 500kg og ikke 3-350 som selger mente. Da begynner vi snakke litt allright kilopris likevel :D Blir noen ekstra tonn på 80 baller da gitt :D 

• Liker 2

Hadde det vært litt fuktigere hist og her hadde det jo vært lett forklarlig med ujevn tørking. Her snakker vi dog slått rundt st.hans da det var som tørrest og varmest og jeg tror det hadde tørka knusk om det ikke hadde blitt vendt. 

Har jo opplevd å fått ujevnt tørka i ball før, og da som helt tørt hist og her, fuktigere her og der i samme flaket. I denne ballen er det helt jevnt 🤔 

får høre om prøven ble pakket i plast og sendt umiddelbart, tror jeg. Ble den liggende noen timer kan det ha vært nok i de temperaturene som var til å tørke den ut og gi falskt svar..

Har pleid å fóre med 6kg pr hest pr dag på det høyet jeg kjøpte ifjor, uten analyse(så måtte bare prøve meg fram).

årets høy har analyse. Ser det greit ut å prøve seg på samme fórmengde denne gangen også? Jeg skjønner ikke annet enn at det er tørt, H3 og lavt sukkerinnhold:

E7D91241-8564-48C2-A6C4-DF193B3E68A6.png

Edited by LitliBlesi

Det blir nok ganske innafor, hvis ikke jeg regner helt feil - du ser det står "mengde fôr/FEh: 2,1kg" i analysen. Som vedlikehold skal en lettfôra hest ha 0,8feh per 100kg, så en hest på 350kg skal ha 2,8*2,1kg=5,88kg. 

10 timer siden, Eva skrev:

Det blir nok ganske innafor, hvis ikke jeg regner helt feil - du ser det står "mengde fôr/FEh: 2,1kg" i analysen. Som vedlikehold skal en lettfôra hest ha 0,8feh per 100kg, så en hest på 350kg skal ha 2,8*2,1kg=5,88kg. 

Da treffer jeg ganske bra, tipper mine er rundt 350kg, islandshester. Takk for svar!

kommer til å fóre med litt ekstra betfiber når det blir vinter også. 

Hestene elsket vertfall høyet! 

Måtte brått starte på den første bunten idag.. Hadde blitt et hull på den ene, som jeg ikke hadde merka. Men så fant jeg det ut idag, da det hang en pose med vanndam inni den. 

Måtte jo skje! Men den har bare stått slik maks siden inatt, så jeg spretta den med engang og fikk bort de våte partiene. Så får vi håpe det går bra med resten😬

82F8211B-8162-4AB0-82F2-BB3DE50FEF0B.jpeg

462B574E-A21C-4FAD-B86E-747AD7FE9CA6.jpeg

Det pleier gå helt fint :) får vann på mine hele tiden for jeg åpner dem ute. Men bruker dem opp fort nok til det ikke går noe ugagn i dem

• Liker 1

Haff... har fått tak på noen knusktørre rundballer med svensk analyse type veldig lite opplysende. 

Den inneholder kun info om tørrstoff, fordøyelig protein og energi i svensk format.

Har lest meg frem til at MJ uten info om fordøyelig energi følger denne formelen;

(X*0,59)/9.414=FeH

eks; 9,5 MJ/kg fôr = 0,595FeH. 

Stemmer dette? 

@MarteJ

10 timer siden, mallilen skrev:

Haff... har fått tak på noen knusktørre rundballer med svensk analyse type veldig lite opplysende. 

Den inneholder kun info om tørrstoff, fordøyelig protein og energi i svensk format.

Har lest meg frem til at MJ uten info om fordøyelig energi følger denne formelen;

(X*0,59)/9.414=FeH

eks; 9,5 MJ/kg fôr = 0,595FeH. 

Stemmer dette? 

@MarteJ

1 FEh er 11,96 MJ. 9,4 MJ er 1 FEm 😊

2 timer siden, MarteJ skrev:

1 FEh er 11,96 MJ. 9,4 MJ er 1 FEm 😊

Men når analysen kun viser MJ og ikke er omgjort til fordøyelig energi? 

Teit at det ikke kan være ett standardsystem 🙈

54 minutter siden, mallilen skrev:

Men når analysen kun viser MJ og ikke er omgjort til fordøyelig energi? 

Teit at det ikke kan være ett standardsystem 🙈

Vet du om analysen er utført mtp hest eller drøvtygger? Pleier som regel kunne tolke seg frem til dette ut fra oppsett av analysen.

18 minutter siden, MarteJ skrev:

Vet du om analysen er utført mtp hest eller drøvtygger? Pleier som regel kunne tolke seg frem til dette ut fra oppsett av analysen.

Denne er veldig simpel... 

DBA9619A-C711-45E4-945B-4D16D5FB35F5.jpeg.5e7d42096753d0521246b3edb63523b6.jpeg

Så dere nyhetene på nrk i går? « forkrisen ar avlyst»? Noe så misvisende. :( selv om man får litt andreslått og mye for må reise mil etter mil på trailer, halm blir samla i stedet for å pløyes ned, så er det da vel ikke sånn at alt er ok nå. 

• Hææ 2