Jump to content

Recommended Posts

Jeg har gjort begge deler forøvrig. Ser an. Har aldri hatt syk hest på rundball, kun en forspist på tørrhøy. 🙄

Vi har til dags dato aldri hatt syk hest grunnet fôr, og vi hiver ikke nødvendigvis hele ballen med "mugg" . Ser ann hvilken type mugg vi har fått på ballen, sjekker lukt og konsistens før vi avgjør om det skal fjernes eller om ballen skal kastes. Har ikke slått feil til nå iallefall :) Har fôret både gamle, unge drektige og ømfintlige hester de siste 20 årene og regner med vi skal klare minst 20 år til :)

Når det gjelder å teipe ballen, dersom en velger å teipe så anbefaler jeg på det sterkeste å ta turen på FK (eller liknende) og kjøpe rundballteip framfor å bruke f.eks gaffa. Rundballteip holder ti ganger så godt, og man har da ikke like høy risiko for ødelagt fôr :)

• Liker 8

1 time siden, Bitten&Betty skrev:

Vi har til dags dato aldri hatt syk hest grunnet fôr, og vi hiver ikke nødvendigvis hele ballen med "mugg" . Ser ann hvilken type mugg vi har fått på ballen, sjekker lukt og konsistens før vi avgjør om det skal fjernes eller om ballen skal kastes. Har ikke slått feil til nå iallefall :) Har fôret både gamle, unge drektige og ømfintlige hester de siste 20 årene og regner med vi skal klare minst 20 år til :)

Når det gjelder å teipe ballen, dersom en velger å teipe så anbefaler jeg på det sterkeste å ta turen på FK (eller liknende) og kjøpe rundballteip framfor å bruke f.eks gaffa. Rundballteip holder ti ganger så godt, og man har da ikke like høy risiko for ødelagt fôr :)

Ja, er slik det gjøres blant de fleste i mitt område også, og vi har ikke noen store «hestetap» i form av kolikk eller andre forrelarte sykdommer som PN etc

PN har ikke noe med mugg å gjøre (etter hva jeg har oppfattet i hvert fall).

Mine hester har i hvert fall ikke fått muggent fôr i vinter (stalleier er veldig nøye på slikt), de fikk like fordømt PN.

Fordelen med forkrisa er jo at vi får foret med ordentlig tørrhøy da... Jeg hater ensilage, men så lenge man ikke har egen stall (eller egen paddock og egen lagringsplass til høy) må man jo bare fore med det stalleier har, og vanlige år bruker jo de aller aller fleste plastpakket fôr.

Må jo prøve å se positivt på det 😬

Med tanke på lite pn i utlandet så kan vel importhøyet tenkes å være tryggere enn tradisjonelt norsk for drodler jeg da.

• Liker 2

Får også første ladning levert i morgen kveld tenker jeg. "Ekstralasset" så regner ikke med vi tar noen av dette, men er spent på fjellmaten  :D Henter vel et lass tørrhøy i løpet av helga også tenker jeg :) 
Blir godt å begynne å få det til gårds, slapper ikke heelt av før de er hjemme. 

Vi har fôret opp en 400 kilos ball med tørt danskehøy og er i gang med ball nummer to nå. Meget fornøyd med høyet, hestene spiser som aldri før - og faktisk har de blitt finere i pels og hold. Har gått ned på kraftfôret også. Ikke fått svar på analysene ennå, men ser foreløpig bra ut, og så lenge det ikke er skyhøyt på protein så skal vi klare oss helt fint i vinter. :)

• Liker 4

Utfordringen vår i morra at vi må dele de 360 kg tunge buntene for å få dem på låven😂. Åtte sånne 😅. Aner ikke engang om vi får plass 🤔😆

Vi har fått svar på to av tre fôranalyser.

H2 og 130 i sukker på 1.slåtten, H5 og 40 i sukker på importhøyet. Mangler analyse på 2.slåtten, og hygienisk kvalitet på importhøyet.

Spørs om det ikke blir å fôre med en miks av norsk og importert høy da

• Liker 1

1 time siden, KatrineH skrev:

Vi har fått svar på to av tre fôranalyser.

H2 og 130 i sukker på 1.slåtten, H5 og 40 i sukker på importhøyet. Mangler analyse på 2.slåtten, og hygienisk kvalitet på importhøyet.

Spørs om det ikke blir å fôre med en miks av norsk og importert høy da

Gir dere i utgangspunktet fri tilgang eller må dere porsjonere i vinter? Synes det høres ut som en fin kombinasjon, det H5-høyet kan de jo bare få spise fritt på hvis dere har nok til det. Vi fôrte på H5 i fjor, noe høyere på sukker enn deres, men innenfor normalen, og de regulerte matinntaket veldig fint selv og ingen ble feite på fri tilgang. 

1 time siden, Mona skrev:

Gir dere i utgangspunktet fri tilgang eller må dere porsjonere i vinter? Synes det høres ut som en fin kombinasjon, det H5-høyet kan de jo bare få spise fritt på hvis dere har nok til det. Vi fôrte på H5 i fjor, noe høyere på sukker enn deres, men innenfor normalen, og de regulerte matinntaket veldig fint selv og ingen ble feite på fri tilgang. 

Porsjonere, og kommer til å sette opp fôrplan (tidligere har vi fôret på hold 😛 ). Må høre med stall-eier hvor mye vi "kan" gi sånn for å klare oss gjennom vinteren, men akkurat nå ser jeg ganske lyst på ting.

Disse blir fine å blande, og med så lav fôrenhet på importhøyet kan de få en del om vi har nok til å gi dem litt ekstra. :)

• Liker 1

Dere har sikkert også sett reklame for Fodder på FB. 

Noen her som har kjennskap til det? Kjenner jeg blir litt sånn « må da være alt for kraftig til hest»? 

Men skjønner tanken om stabil tilgang også ved flere dårlige for-år sånn som vi har opplevd nå.

11 minutter siden, LisaFi skrev:

Dere har sikkert også sett reklame for Fodder på FB. 

Noen her som har kjennskap til det? Kjenner jeg blir litt sånn « må da være alt for kraftig til hest»? 

Men skjønner tanken om stabil tilgang også ved flere dårlige for-år sånn som vi har opplevd nå.

Kikket på siden dems og så analysen og konkluderte med at det er uaktuelt for meg i alle fall på grunn av enormt mye stivelse. Vanlig stivelse nivå på høy er ca 2%, dette hadde vel 15%. En uviss mengde sukker på toppen av det, så blir det farlig kost for mange hester. 

Vi fikk levert høyballer i dag, med 3 (!!) lag plast. Norsk, slått og pakket for to uker siden. Veldig tørt, og ser fint ut, men med 3 lag plast holder det jo ikke 😮 Hva gjør vi nå? Pakker flere lag utenpå? Er det for seint, eller kan det reddes på noe vis? hyl*

• Hææ 3

10 minutter siden, Elfa skrev:

Vi fikk levert høyballer i dag, med 3 (!!) lag plast. Norsk, slått og pakket for to uker siden. Veldig tørt, og ser fint ut, men med 3 lag plast holder det jo ikke 😮 Hva gjør vi nå? Pakker flere lag utenpå? Er det for seint, eller kan det reddes på noe vis? hyl*

Hvor var det jeg nettopp leste at antall lag plast ikke synes å være så stor faktor som tidligere antatt?

Var det på grovfor.net? 🤔

7 minutter siden, julnil skrev:

Hvor var det jeg nettopp leste at antall lag plast ikke synes å være så stor faktor som tidligere antatt?

Var det på grovfor.net? 🤔

Dét hørtes fint ut! Skrik ut om du finner igjen artikkelen.

Antall lag plast spiller ENORM rolle! 

Om det er tørt bør det ha 16 lag. 

Det er snakk om hermetisering her, strengt tatt. Det skal ikke mer luft inn i ballen før den skal brukes. Tre lag er altfor lite! 

Kommer luft inn kommer også fuktighet inn. 

Få lag og tørre strå betyr at stråene lett stikker hull. Få lag betyr også at fugler hakker hull raskere i jakt på "makk". 

• Liker 5

Hadde fått pakka på mer plast jeg. Kun dårlig erfaring med lite plast på veldig tørt høy.  Bedre å plaste mer enn å ikke gjøre det vil jeg tro... 

• Liker 3

1 time siden, Elfa skrev:

Men i alle...? Hvorfor GJØR folk sånt i år som hvert strå må tas vare på? 🧐

da jeg bodde i Folldal fikk vi to lass fra samme bonde.Det ene pakket før han fikk beskjed om hvor mye plast stalleier ville ha og hadde 3 lag.Det neste lasset pakket med ti lag (mer enn det nektet han å ta for det var baaaaare tull)
Det med 3 lag var jevnt over bare søppel.Det andre stort sett brukbart.Endel svinn,men ikke til å sammenligne med det andre.Dette var fra samme slått,like tørt.

2 timer siden, Elfa skrev:

Dét hørtes fint ut! Skrik ut om du finner igjen artikkelen.

Her er den ene, den sier 6 lag, så da har du bare halvparten av dette..

https://innlandet.nlr.no/fagartikler/rundballeplast/

men jo tørrere de er, jo flere lag trengs det, da de er vanskeligere å pakke harde. Jo mindre hardt, jo mer luft blir det mellom stråene

Står jo der at om det er 60 % + i ts,så trengs det 12-14 lag med plast.
Antar det ikke er snakk om 40% ts her.

Men dere som kan litt om dette her, jeg føler meg helt grønn. Hva slags halm skal jeg velge? Kan få havre, bygg eller hvete alle med eller uten ammoniakk? 

Ikke ofte stefaren min er bastant på hesteforing, men han er svært så sikker på at høyet han pakket tidlig i juni er kraftige saker og ikke må fores for mye av, og dermed må de ha noe annet for å få

mer tyggetid. 

Skulle gjerne hatt 2,5 t grovfôr i små baller. Noen som har, kjenner noen eller veit?

Det beste hadde vært om en del av det hadde vært frøhøy.

5 timer siden, Marthe skrev:

Skulle gjerne hatt 2,5 t grovfôr i små baller. Noen som har, kjenner noen eller veit?

Det beste hadde vært om en del av det hadde vært frøhøy.

Hvor i landet bor du?