Jump to content
Sign in to follow this  
Auroraa

Nekter å ri på tur

Recommended Posts

Hei

Jeg er turrytter for en herlig tinkerblanding, god og snill. 😍

Problemet er at hun ikke er ivrig etter å gå på tur, men heller vil hjemover til beite igjen så raskt som mulig. Med litt overtalelse kan jeg fint leie henne på tur, da er hun både glad og gira. Derimot, så fort jeg setter meg i salen, kommer vi ingen steder.. Hun reagerer verken på sjenkler, pisk eller oppmuntring når vi står stille. Hun ignorerer meg rett og slett når jeg sitter i salen.. Jeg ønsker ikke å måtte bruke makt for å få hun til å bevege seg, men heller oppmuntre henne! Så er det noen som har tips som kan hjelpe oss? 🙂

Jeg har lurt på om det kanskje er utstyret som ikke passer🤔 Så tenker jeg må ta en barbak-tur for å se om det går bedre da. 

Takk for alle svar!

Funker det å ha en rytter og hest med seg som kan gå foran dere? Event bare en venninne som går (og kanskje leier?) 

Dette hørtes litt ut som min hest - du kan bli så "voldsom" du vil, uten at det har særlig effekt.

Det er nok ikke noe galt i å sjekke utstyr, men jeg ville tolket det dithen at dette er meninger, om hesten ellers er glad i å gå på tur (spesielt når den ikke går på beite). Signerer Issa over her, skjer det samme når dere rir ut i flokk med enten andre hester eller andre mennesker? Går hun frem på banen?

Jeg ville forsøkt å sette av en hel dag for å løse dette. Jo bedre tid du har, jo bedre. Og så venter du det ut. Hva så om du må sitte der i fire timer og vente? :P Det er ihvertfall slik jeg må "diskutere" med min. Jeg har all verdens tid til å sitte der og vente på at han går frem. Går ikke veldig lange tiden da før han forsøker å spise noe, rygge unna, snu hjem etc. Da er det bare å rette opp til utgangspunktet igjen. Og fortsette å vente. De finner relativt raskt ut at det er dødsens kjedelig å bare stå der, og om de ikke får lov til å pille på andre ting, nei, da hender det de går fremover :lol:  Jo bedre tid du har, jo bedre, for med en gang vi går i tålmodighetsmodus og ikke tenker at "vi må", så merker hestene det veldig godt.

Da regner jeg jo med at hun ikke har seperasjonsangst, ikke er sårbeint (om den er barfot og går på beite kan det fort skje), ikke har vondt andre steder etc. 

Signerer Emsy. 

Araberdyret mitt sin største uvane er at han nekter å gå frem, og dette på leietur(vi rir ikke på tur enda, men regner med det blir det samme der). Jeg kan dytte og dra, vifte voldsomt med pisken, spørre om ett skritt av gangen og rose for det, gå sikksakk eller i sirkler, snu den å rygge... alt er prøvd uten at det virker overhode.... Eneste som virker ar å bare ha veeeldig god tid, å så bare stå der til hesten blir lei. Ikke la den gresse eller snuse på noe. Etter lang tid blir han så frustrert at han ikke klarer å stå stille lenger, og da kan man prøve å lede denne energien i riktig retning, altså fremover..   

Akkurat slik var min forrige hest også, og det tok oss noen måneder med å bare sitte der å vente i 20 min, så prøve å be om at hun gikk frem, og om man ikke fikk svar, sitte der i 20 min til man spør igjen... Men etterhvert ble hun en fantastisk hest, som bare elsket å gå på tur. :)

Det er det eneste som virker for oss. jo mer stressa og bestemt jeg blir(fort gjort å bli om man har dårlig tid dessverre!), jo mer anspent og limt fast i bakken blir dyret. For han er det usikkerhet som er grunnen, tror nok det er det det bunner i for de fleste. Tenker at om den går fint fram når den leies på tur, så er det nok bare usikkerhet for å måtte gå først, uten å ha ett menneske til å lede seg. Mange som blir ekstra usikre når de plutselig er "alene" der nede på bakken. Å ri med andre hester, eller ha med ett menneske på bakken er også ting som nok vil fungere.  Eneste dumme med denne venteteknikken er at man ser ut som en inkompetent dust der man bare står/sitter å holder på hesten, mens andre i stallen stirrer rart på deg og lurer på hvorfor du ikke bare får den til å gå fremover når du ber den om det. 😅

• Liker 1

Problemet ligger i at du ikke ønsker å bruke makt for å få henne frem.

Man spør ikke om en hest med slike holdninger ønsker å bevege føttene, man krever det.

To tette og en badehette, som man sier.

Hesten skal frem for sjenkel, om ikke forsterkes det med pisken.

Man må mene det, og ikke gi seg halvveis, eller mene det bare litt

• Liker 1

4 timer siden, julnil skrev:

Problemet ligger i at du ikke ønsker å bruke makt for å få henne frem.

Man spør ikke om en hest med slike holdninger ønsker å bevege føttene, man krever det.

To tette og en badehette, som man sier.

Hesten skal frem for sjenkel, om ikke forsterkes det med pisken.

Man må mene det, og ikke gi seg halvveis, eller mene det bare litt

Du må gjerne prøve den holdningen på min :P Tror du kunne pisket han med piggtråd til blodet rant uten særlig suksess.

(For all del, å være bestemt og faktisk mene det man sier er viktig. Det er dessverre et fåtall personligheter som ikke helt bryr seg om smertepåvirkning...)

Edited by Emsy
  • Liker 2

1 time siden, Emsy skrev:

Du må gjerne prøve den holdningen på min :P Tror du kunne pisket han med piggtråd til blodet rant uten særlig suksess.

(For all del, å være bestemt og faktisk mene det man sier er viktig. Det er dessverre et fåtall personligheter som ikke helt bryr seg om smertepåvirkning...)

Det handler ikke om smertepåvirkning, det handler om å være sjef og sette standpunkt. Vil den ikke umiddelbart frem-frem, får den ga frem ved å flytte seg sideveis. Og er hopp frem, et også frem.

Jeg tror ikke det finnes en hest man ikke kan få låst opp i hodet, om den er mentalt frisk

Det er ikke alltid man kan tvinge en hest frem med makt. Red en ponni da jeg var yngre som stoppet på tur ut. Brukte man pisk,steilet den, type høyt. Da har man en potensielt farlig situasjon. Så det er viktig å se an hesten før man velger metode. 😉

• Liker 2

5 minutter siden, Nina skrev:

Det er ikke alltid man kan tvinge en hest frem med makt. Red en ponni da jeg var yngre som stoppet på tur ut. Brukte man pisk,steilet den, type høyt. Da har man en potensielt farlig situasjon. Så det er viktig å se an hesten før man velger metode. 😉

Hvordan fikk du den frem?

10 minutter siden, julnil skrev:

Jeg tror ikke det finnes en hest man ikke kan få låst opp i hodet, om den er mentalt frisk

"Å låse opp" handler ikke alltid om å være brå nok til at den rører på seg. Det hender man må "låse opp" via å vente dem ut, eller andre kreative løsninger - også på mentalt friske hester. 

Akkurat nå, julnil skrev:

Hvordan fikk du den frem?

Den måtte jeg i starten hoppe av å leie da den ble farlig å sitte på. Den gikk nemlig om den kom av gården.🙄

Etter en stund fant den ut at det ikke hjalp å stoppe,så da var problemet borte. 

• Liker 1

Akkurat nå, Nina skrev:

Den måtte jeg i starten hoppe av å leie da den ble farlig å sitte på. Den gikk nemlig om den kom av gården.🙄

Etter en stund fant den ut at det ikke hjalp å stoppe,så da var problemet borte. 

Ja det er lurt på slike, og da får man de også frem og de har «tapt»

• Liker 1

Måtte ofte av og leie en stut av en hest som bodde her et års tid. Den protesterte innimellom når jeg var på bakken også. Så red på tur med taugrime under hodelaget og fire m westerntau snurret rundt halsen til bruk der vi måtte diskutere. Når man har diskutert mange nok ganger skjønner de at det går færre kalorier på å høre med en gang.