Jump to content
Sign in to follow this  
Chiquita

Hvordan gjøre hestesport mer inkluderende?

Recommended Posts

Dette er noe jeg har tenkt på mye den siste tiden.

Det er dyrt med hest. Og det er dyrt å starte stevner. Om du ikke står på store staller er det vanskelig å bli med i et miljø. Barn har dyrt konkuranseutstyr allerede fra første stevne, på tross av at stevnetøy strengt tatt ikke er nødvendig før høyere klasser. Kommentarer som baserer seg på at "de andre har råd til mye mer enn meg, jeg tør ikke å bruke mitt eget ridetøy på stevne" er dessverre ikke uvanlig. 

Jeg er jo selv "utenfor" et større miljø, og det er klart at om jeg hadde lagt mer energi i å være med på flere treninger på den aktuelle stallen, hadde det helt sikkert vært annerledes. Men likevel, når jeg er på stevner er det ikke et nikk, et hei eller lykkeønsker. Det er sure miner, dårlig sportsånd og nedsettende holdning. Det er kun EN gang jeg faktisk har følt jeg har noe på et stevne å gjøre. Nå skal ikke fokuset være på dette (jeg bryr meg heller lite) men jeg er ganske sikker på at dette ikke gjelder kun meg. (eller er det et sørlandsfenomen? )

Jeg har og vært innom litt andre idretter og foreninger, og de har alle vært mye mer inkluderende. 

Hva kan gjøres for å få hestesport på et generelt basis mer inkluderende og lavterskel? Og jeg tenker akkurat her primært på selve stevnedelen. Hvorfor er det så mange andre idretter som har foreldre som trenere, mens i hestesport må man betale større summer for trening? Jeg som selv er speiderleder annenhver uke, skulle mer enn gjerne hatt en gruppe jeg trente annenhver uke, helt frivillig istedet. Om det kunne bidratt til at flere kom seg ut og hadde glede av det. Det er klart at ting må koste, hesteholdet koster uansett. Og det skal det, misforstå meg rett.

Jeg sier bare at om det hadde vært mulig å ha et tilbud som var inkluderende og lavterskel nok for at barn og unge var med i sporten fra start, og det dermed også kunne bli et større, variert miljø kunne vært positivt. Tidligere var det flere ryttertester, det synes jeg at det er lite av nå.?

Hva kan og bør gjøres? 

34818811_10160307339900543_433681986251390976_n.jpg

• Liker 1

Som en som har holdt på med lavterskeltilbud tidligere; ett sted å starte vil faktisk være å tillate lavterskeltilbud, primært for de som ellers aldri ville tatt steget ut for å starte. Startgrop, med andre ord. 

Fdat Hedmark overlevde i rundt ti år før vi la ned. Ikke fordi det egentlig manglet engasjement, men fordi rytterforbundet stakk så mange kjepper i hjulene for oss st det var helt på trynet og gjorde det vanskelig å fortsette.

De høyeste klassene vi hadde var 70cm sprang, LC1 dressur og forenklet presisjonskjøring. 

Vi laget et LE-program for de som syntes LD1 var for skummelt, vi tillot leiere i samtlige klasser, og vi myket opp standardreglementet til nRYF ved å ikke diskvalifisere noen med mindre de var slemme med hesten, eller hesten var ukontrollerbar eller halt. Vi tillot bomløst og bittløst, valgfri sal i alle grener (noen hadde kun en westernsal), og av rideklær var det kun påbudt med hensiktsmessige klær, samt hjelm og fottøy med lav hæl. Sikkerhetsvest for alle under 18. 

Eneste kravet til hest var at den var vaksinert. 

Vi la terskelen dritlavt. Først kun for travere, deretter for alle som ville være med.

Nryf blandet seg ganske tidlig. Først ved å si at våre deltagere som var medlemmer i en rideklubb måtte innhente tillatelse fra sine respektive rideklubber for å få lov å delta på våre arrangementer. 

Deretter ble det blånekt og trussel om sanksjoner, selv da vi satte opp "presisjonsridning". 

Vi klarte å berge unna en god del deltakere ved å sensurere start/resultatlister osv, men de fleste følte at dette var svært utrygt. Og de fleste var medlemmer i de lokale småklubbene, fordi dette gjerne ga tilgang på ridehus/ridebane, treninger etc.

Lavterskeltilbud blir brukt om de får eksistere. Og en hel del av de som deltok hos oss hadde aldri meldt seg på et stevne åkke som. 

Fdat hadde aldri i verden blitt en konkurrent til nryf. Men at de bidro med noen nye rideklubbmedlemmer og også starter er jeg ikke i tvil om. 

Lavterskeltilbud=rekruttering, enkelt og greit. 

Premiene var kanskje ikke de aller fineste eller dyreste, men startavgiften var også deretter. 

Utrolig synd at slike tilbud ikke kan få bestå... 

• Liker 4
  • Hææ 1
  • Trist 4

Samme eksempel er fra området her, hvor en gruppe veldig engasjerte mennesker har satt opp feltrittsrekrutterings-cup, hvor det fremkommer helt tydelig at det kun er trening, ikke konkuranse. Likevel har NRYF satt en stopper for det. Veldig enig i hva du skriver. Jeg savner ryttertestene og lave klasser. 

Et lite apropo, den ene gangen jeg var med på distansestevne, var det en veldig positiv overaskelse. Kjempeinkluderende miljø, LD klasse (som de fleste kan gjennomføre) og generelt en veldig hyggelig dag, uavhengig av "proffhet". 

Men hvorfor? Dette har jo blitt diskutert så mange ganger, men jeg blir litt frustrert. Hvorfor fungerer NRYF slik? 

• Hææ 1

Tja. Her er det også sånn st mange står på egne (gård) eller ministaller rundt omkring. Skal du delta på noe må du ha tilgng til skyss. Skyss er så kostbart at har du råd til det så har du råd til det meste annet også. 

Rideklubben arrangerer mye som «alle» kan være  med på, og tilbudet blir mye brukt. Alltid klubbklasser med masse startende her. 

Edited by LisaFi
  • Liker 2

Skyss koster fort endel kroner, ja. 

Likevel er det vel sjelden akkurat skyss er hovedårsaken til at folk ikke reiser på stevner? 

Slik reglementet hos nryf er per idag, er det ikke engang tillatt å arrangere stallstevner. 

Bare der kveles rekrutteringen ganske brutalt, for om en gjeng på 8-10 jenter får lov å holde "stevne", om enn på en ikke helt rett ridebane og med ymse hindermateriell som stubber og bruskasser, vil spiren om "ekte" stevner ganske snart slå rot. Og så blir man med på klubbstevner som en start. 

Noen steder i dette landet har langt mellom rideklubbene. Type veldig langt. Når man da ikke engang kan kjøpe inn noen billige rosetter på høøks og noen småpremier for å holde interessen oppe, skape et miljø, og sørge for noe samhold mellom områdets hesteeiere, er det ikke rart rideklubber sliter med lavt antall medlemmer eller liten aktivitet. 

Vi overser NRYFs lite rekrutterende regelverk, og arrangerer rekrutteringsklasser og stevner tilpasset vårt miljø. Det har vi gjort i 3-4 år nå, og begynner nå å ser resultatene av dette i vårt hestemiljø.

Vi har også kjørt et 100% gratis GK-kurs i vår klubb i år.

Selv «ofrer» jeg min tid og ponni slik at noen barn her hvor jeg bor, får et ukentlig ridetilbud hos meg, og jeg tar dem med for å få GK og få delta på stevner.

Jeg trener min datter, og jeg lærer henne at man ikke må ha perfekt stevneutstyr for å starte de klassene hun starter.

• Liker 6

Endelig noen som har forklart hvorfor Fdat plutselig forsvant. Blir både trist og oppgitt over slik oppførsel fra nryf 😔. Tror de virkelig at fdat vil gå dem i næringa? Fdat var jo virkelig et inkluderende og lavterskel tilbud. Trist når et organ har så mye makt. 

7 minutter siden, MarteJ skrev:

Endelig noen som har forklart hvorfor Fdat plutselig forsvant. Blir både trist og oppgitt over slik oppførsel fra nryf 😔. Tror de virkelig at fdat vil gå dem i næringa? Fdat var jo virkelig et inkluderende og lavterskel tilbud. Trist når et organ har så mye makt. 

Utrolig synd, ja. 

Det spratt jo opp fdat-avdelinger overalt en stund, men de fleste bukket under etter kort tid. En avdeling vet jeg slo seg sammen med den lokale rideklubben, og arrangerte heller klasser for kun travere, men plutselig var visst ikke det lov heller selvom alt foregikk etter nryf's reglement. 

🙄

Det ble gjort gansle mange forsøk på å få til en avtale med nryf, på linje med det de hadde i Sverige, men det var absolutt nei, nei, nei hele veien og null gehør. 

• Trist 1

Det er bare så trist å lese om NRYFs oppførsel og holdninger i forhold til ildsjelers iherdige forsøk på å skape et lavterskel tilbud. Hvorfor stikke kjepper i hjulene på tiltak som fremmer rekrutteringen? :/ 

For noen år tilbake var @Mona og jeg invitert i møte med NRYF angående rekruttering, små klubber, stevner. Ble dessverre mer snakk enn handling fra NRYFs side

• Liker 1

På 9.6.2018 at 0.11, mallilen skrev:

Som en som har holdt på med lavterskeltilbud tidligere; ett sted å starte vil faktisk være å tillate lavterskeltilbud, primært for de som ellers aldri ville tatt steget ut for å starte. Startgrop, med andre ord. 

Fdat Hedmark overlevde i rundt ti år før vi la ned. Ikke fordi det egentlig manglet engasjement, men fordi rytterforbundet stakk så mange kjepper i hjulene for oss st det var helt på trynet og gjorde det vanskelig å fortsette.

De høyeste klassene vi hadde var 70cm sprang, LC1 dressur og forenklet presisjonskjøring. 

Vi laget et LE-program for de som syntes LD1 var for skummelt, vi tillot leiere i samtlige klasser, og vi myket opp standardreglementet til nRYF ved å ikke diskvalifisere noen med mindre de var slemme med hesten, eller hesten var ukontrollerbar eller halt. Vi tillot bomløst og bittløst, valgfri sal i alle grener (noen hadde kun en westernsal), og av rideklær var det kun påbudt med hensiktsmessige klær, samt hjelm og fottøy med lav hæl. Sikkerhetsvest for alle under 18. 

Eneste kravet til hest var at den var vaksinert. 

Vi la terskelen dritlavt. Først kun for travere, deretter for alle som ville være med.

Nryf blandet seg ganske tidlig. Først ved å si at våre deltagere som var medlemmer i en rideklubb måtte innhente tillatelse fra sine respektive rideklubber for å få lov å delta på våre arrangementer. 

Deretter ble det blånekt og trussel om sanksjoner, selv da vi satte opp "presisjonsridning". 

Vi klarte å berge unna en god del deltakere ved å sensurere start/resultatlister osv, men de fleste følte at dette var svært utrygt. Og de fleste var medlemmer i de lokale småklubbene, fordi dette gjerne ga tilgang på ridehus/ridebane, treninger etc.

Lavterskeltilbud blir brukt om de får eksistere. Og en hel del av de som deltok hos oss hadde aldri meldt seg på et stevne åkke som. 

Fdat hadde aldri i verden blitt en konkurrent til nryf. Men at de bidro med noen nye rideklubbmedlemmer og også starter er jeg ikke i tvil om. 

Lavterskeltilbud=rekruttering, enkelt og greit. 

Premiene var kanskje ikke de aller fineste eller dyreste, men startavgiften var også deretter. 

Utrolig synd at slike tilbud ikke kan få bestå... 

Slik var det også for fdat i Rogaland, som eksisterte før i tiden, fikk jeg fortalt nylig, av en av ildsjelene som virkelig jobbet på. Trist at det er sånn.

Ble også ganske overasket når jeg fant ut at nryf ikke inkluderer westeren rytterene/klubbene/grenen i nryf. Men jeg vet ikke detaljene ang. hvorfor det er slik da...

48 minutter siden, Lovise_felex skrev:

Slik var det også for fdat i Rogaland, som eksisterte før i tiden, fikk jeg fortalt nylig, av en av ildsjelene som virkelig jobbet på. Trist at det er sånn.

Ble også ganske overasket når jeg fant ut at nryf ikke inkluderer westeren rytterene/klubbene/grenen i nryf. Men jeg vet ikke detaljene ang. hvorfor det er slik da...

Fryktelig synd. Og slitsomt å jobbe imot.. 

Selv ikke grener som ikke omfattes av Nryf var greit. Jeg aner ikke hvorfor. Vi hadde noen westernklasser også, selv ikke det var ok.

Westernrytterne og ispelsryttterne var de eneste som ikke brydde seg om nryf, selvom ispelser og western også egentlig ligger innunder nryf 🤔

Veldig spesielt opplegg fra nryf sin side. Jeg har vært i kontakt med dem tidligere med spørsmål om working equitation, og fikk til svar at foreningen måtte ha tilstrekkelig med medlemmer til å holde konkurranser inkl. NM, for å bli en gren under nryf. Da må det jo være en selvfølge at man få arrangere konkurranser i mellomtiden for å rekruttere :/

Underlig at de ikke er interessert i å starte rekrutteringen i de lavere klassene :/

36 minutter siden, Reaper skrev:

Veldig spesielt opplegg fra nryf sin side. Jeg har vært i kontakt med dem tidligere med spørsmål om working equitation, og fikk til svar at foreningen måtte ha tilstrekkelig med medlemmer til å holde konkurranser inkl. NM, for å bli en gren under nryf. Da må det jo være en selvfølge at man få arrangere konkurranser i mellomtiden for å rekruttere :/

Men selv om man er har lisens i NRYF så er det jo ingen problemer med å starte stevner i andre grener som ikke har med NRYF å gjøre?

Eller misforstår jeg problemstillingen nå?

17 minutter siden, KatrineH skrev:

Men selv om man er har lisens i NRYF så er det jo ingen problemer med å starte stevner i andre grener som ikke har med NRYF å gjøre?

Eller misforstår jeg problemstillingen nå?

Jo, det er et problem. Jeg lærte på grønt kort kurs at hvis man er medlem av NRYF har man visst ikke lov til å delta i konkurranser som er utenfor NRYF, selv om det er i grener NRYF ikke arrangerer konkurranser i. Unntaket er western, uten at jeg helt husker årsaken til det.

Så hvis jeg vil konkurrere i riddersport og working equitation, så må jeg velge mellom det og å være medlem av NRYF. Det synes jeg er rimelig tullete, særlig med problemstillingen som @Reaper nevner. Da blir det jo en ond sirkel, hvor WE-foreningen må få nok medlemmer for å kunne bli en del av NRYF, mens NRYF egentlig legger kjepper i hjulene for nettopp det, ved å ikke tillate at man konkurrerer i WE så lenge man er medlem av NRYF.

Jeg regner med å i fremtiden da måtte velge mellom NRYF og å kunne konkurrere i WE. 

• Hææ 1

Det får jeg ikke til å stemme.

Dølahesten har jo NRYF-grener og ikke-NRYF-grener (brukshestridning og brukshestkjøring) på sitt mesterskap. Det hadde jo ikke vært mulig om man som NRYF-rytter ikke fikk starte brukshestgrenene?

Det har riktignok vært en del jobb for dem å få lov til å gjøre det slik, men det var etter hva jeg skjønte fordi de ville ha disse grenene på samme stevne, og ikke som to separate stevner.

De norske hesterasene har jo også utviklet sin egen gren, Skeid. Aldri hørt om at NRYF har prøvd å stanse det, selv om mange av hestene som starter Skeid også starter NRYF-grener.

• Liker 1

Eller så velger man å gi faen, og så gjør man det man vil uavhengig av hva NRYF sier. Dette mener jeg så sterkt at jeg driter i om noen synes jeg er en dårlig representant for NRYF, jeg har min mening og jeg gidder ikke å være "greie" med NRYF når jeg mener de gjør noe som er fundamentalt galt. Jeg synes mye er bra med forbundet, men som med alle forbund er det mye som kunne vært bedre. 

• Liker 6

Fra KR1, paragraf 130

1b) Rytter som er medlem av en klubb tilsluttet NRYF, kan delta i ridekonkurranser i Norge bare hvis en organisasjon som er medlem av NRYF, er ansvarlig arrangør, eller stevnet er godkjent av FEI. Begrensningen gjelder bare for grener som er beskrevet i NRYFs grenreglementer i hht § 112. Rideskoleelever kan likevel delta i interne konkurranser arrangert av rideskolen for egne elever på rideskolens hester.

Dette kan ikke jeg tolke på noen som helst annen måte enn at jeg kan starte både NRYF-grener og Skeid, WE, western og what-not annet som ikke er NRYF-gren.

• Liker 1

4 minutter siden, KatrineH skrev:

Det får jeg ikke til å stemme.

Dølahesten har jo NRYF-grener og ikke-NRYF-grener (brukshestridning og brukshestkjøring) på sitt mesterskap. Det hadde jo ikke vært mulig om man som NRYF-rytter ikke fikk starte brukshestgrenene?

Det har riktignok vært en del jobb for dem å få lov til å gjøre det slik, men det var etter hva jeg skjønte fordi de ville ha disse grenene på samme stevne, og ikke som to separate stevner.

De norske hesterasene har jo også utviklet sin egen gren, Skeid. Aldri hørt om at NRYF har prøvd å stanse det, selv om mange av hestene som starter Skeid også starter NRYF-grener.

Det kan så klart hendet at jeg ble lært feil på grønt kort kurs :) Men det var ikke tvil om at det var det hun lærte bort.

Hun sa riktignok at hvis man bare ikke kaller det konkurranse (eller noe sånt) så var det ikke et like stort problem. Så det kan hende at de kommer seg rundt det, i alle fall med Skeid. Jeg mener at jeg hørte en del snakk om det også når de arrangerte "Bittløs og badass" på Årungen i fjor sommer, at de passet på hva de kalte det for å ikke få problemer med NRYF. 

• Liker 1

1 minutt siden, KatrineH skrev:

Fra KR1, paragraf 130

1b) Rytter som er medlem av en klubb tilsluttet NRYF, kan delta i ridekonkurranser i Norge bare hvis en organisasjon som er medlem av NRYF, er ansvarlig arrangør, eller stevnet er godkjent av FEI. Begrensningen gjelder bare for grener som er beskrevet i NRYFs grenreglementer i hht § 112. Rideskoleelever kan likevel delta i interne konkurranser arrangert av rideskolen for egne elever på rideskolens hester.

Dette kan ikke jeg tolke på noen som helst annen måte enn at jeg kan starte både NRYF-grener og Skeid, WE, western og what-not annet som ikke er NRYF-gren.

Nei, ut i fra det der er jeg enig med deg. Da er det veldig dumt hvis det NRYF lærer bort på f.eks. grønt kort kurs er noe annet..

5 minutter siden, KatrineH skrev:

Fra KR1, paragraf 130

Det den paragrafen betyr er at ingen andre enn NRYF-klubber kan arrangere stevner som omfattes av KR, altså hvis travlaget arrangerer sin versjon av sprangstevne eller kjørestevne og kaller det STEVNE kan ikke medlemmer av NRYF-klubber starte på disse. Skeid, WE og sånne ting er ingen problem, heller ikke western. 

• Liker 2

Veldig dumt om folk kommer med vranglære! Spesielt når det er deres egne instruktører.

Derfor jeg alltid sjekker reglementet eller ber om henvisning til reglementet, så kan jeg tolke det selv :P

Sier det samme når folk spør om ting på facebook. Det er sikkert lettere å spørre på facebook enn å sjekke reglement selv, men det er kun ved å sjekke reglementet at man er sikker på at man får riktig svar, hehe. :P

• Liker 1

5 minutter siden, Sivoya skrev:

Nei, ut i fra det der er jeg enig med deg. Da er det veldig dumt hvis det NRYF lærer bort på f.eks. grønt kort kurs er noe annet..

Det vi lærer bort er ikke helt usant, men man må tolke det korrekt. Travlaget her kan selvfølgelig arrangere et "kjørestevne" og ha de reglene de ønsker for det stevnet, men da kan ikke vi starte der. Kaller de det en trening kan vi starte, men da kan det ikke være premiering f.eks. Det er jo her FDAT f.eks fikk problemer, for de arrangerte stevner som ikke matchet KR, og da får man trøbbel. Jeg er en av de som synes det FDAT gjorde var kjempebra, og synes det er tragisk at det ble slått så hardt ned på. 

Ja, jeg husker jeg stilte litt spørsmål for å være sikker på at jeg ikke hadde misforstått, så jeg er ganske sikker på at det hun sa var at man ikke i praksis kunne delta i andre konkurranser så lenge man var medlem av NRYF. 

Men det kan hende at jeg ikke snakket om f eks WE konkret, det husker jeg ikke. Jeg fikk litt inntrykk av at hun tenkte at det eneste man kunne gjøre med hest var dressur, sprang og feltritt 😛  Samtidig så har jo WE en dressur-del så det kan vel bli et definisjonsspørsmål om det da regnes som dressur og da går under den regelen eller ikke. 

Akkurat nå, Sivoya skrev:

Ja, jeg husker jeg stilte litt spørsmål for å være sikker på at jeg ikke hadde misforstått, så jeg er ganske sikker på at det hun sa var at man ikke i praksis kunne delta i andre konkurranser så lenge man var medlem av NRYF. 

Men det kan hende at jeg ikke snakket om f eks WE konkret, det husker jeg ikke. Jeg fikk litt inntrykk av at hun tenkte at det eneste man kunne gjøre med hest var dressur, sprang og feltritt 😛  Samtidig så har jo WE en dressur-del så det kan vel bli et definisjonsspørsmål om det da regnes som dressur og da går under den regelen eller ikke. 

Det gjør det ikke. Så lenge det heter WE dressur f.eks og man ikke bruker programmene fra NRYF har det ingenting med dem å gjøre :)

• Liker 1

Skeid kan jo være en flott ting å benytte for de som vil jobbe med rekruttering?

• Liker 1

Både WE og riddersport har jo vært grener der man har fått med seg alle typer ryttere. Både konkurranseryttere som vil prøve noe nytt, men også de som ikke er interessert i sprang eller dressur synes ofte det er gøy  med grener der både hest og rytter "ser poenget" med å gjøre ulike øvelser og trene på presisjon i ridningen. Sånn sett synes jeg de er fine da de ikke ekskluderer noen, mens Skeid er vel kun for de norske hesterasene? eller har jeg tatt feil her?

Skeid er ment kun for de norske hesterasene ja.

Men er mange arrangører som ikke har vært så strenge på den regelen.

Da blir det jo ikke spesielt inkluderende eller rekrutterende sånn sett tenker jeg. Fin konkurranse for de Norske, men alle andre som ikke har noen store ambisjoner annet enn å ha det moro med hesten faller jo da utenfor. 

• Liker 3

At skeid er for de norske rasene, har keg null problem med :)

Vi andre har jo som du skriver WE, der de norske rasene også kan få være med. Det er jo dessuten mulig å arrangere skeid/we-lignende opplegg selv, som er åpne for alle