Jump to content
Sign in to follow this  
Issa

Ulik størrelse på hovene

Recommended Posts

Hesten følges såklart opp av hovslager. Men som en liten idemyldring uansett.. 

Den ene framhoven er lengre enn den andre etter at hovslageren har tatt så mye som skal tas. Bør man la den andre hoven være litt lengre? La de ha ulik lengde? Jobbe den lange kortere i løpet av noen perioder? Det virker som den vokser fortere også egentlig, nå på slutten av perioden er den sikkert litt over en halv cm lengre enn den andre. 

Prøvde å google litt, men fikk opp en del annet med "ulik størrelse" så jeg lar det ligge så lenge jeg er på jobb i hvert fall :lol: 

Sliter med det samme, eller mest med at den ene vokser fortere (en hvit hov, den vokser fortere) så følger tråden. 

Min har en litt lang og flat framhov og en mer steil og kort framhov. Leste meg til at det må være en slags mild grad av "high low syndrome" en gang. Jobbet intenst en stund med å rette det opp så det ble likt, men det blir det ikke og barfottrimmeren mente det var lite poeng i (og at det var bare småtteri og ikke så stor forskjell 😛 ). For min henger det nok veldig sammen med foretrukken spisestilling. Står alltid med den flate hoven frem og den steilere bak når han spiser på bakkenivå, og det er jo mange timee i døgnet, så påvirker jo hvor han får mest belastning og dermed vekst? 

Tar den lange inn i tåa og den steile ned i hælene ved hver trim, uten mål om at de skal bli helt like, bare at de skal være balanserte i seg selv. 

Min ene er sånn nå (den gamle med sko)
Hun fikk et kraftig bakterieangrep i ene framhoven da hun gikk skoløs i forbindelse med drektigheten og føllet i forfjor.Måtte tas mye av for å få det vekk og hele hoven "kolapset".
Nå er det mindre enn ikke noe drakter der og den er lang og flå.
Løsningen var å sko den ofte,gjerne hver 4-5 uke og korte inn så godt det går og jobbe med å få drakter på den igjen.
Siden hovslageren min ga faen i å komme etter siste skoingen,så ser hun nå veldig ille ut igjen,men det var på rett vei.
Kan jo ikke gå sånn,for det blir skjeiv belastning,forskjell i overrullingen og overbelastning av andre forbeinet ser det ut til.

Er det jeg er litt bekymret for, feil i balanse og overrulling. Ser han sliter mer på tåkappa på den lille hoven faktisk. Men merker ingenting når jeg rir, ingen rulling relatert til én side ol. De vokser jo ekstra fort nå på sommeren så det ser verre ut etter sju uker enn det pleier da 😅 Skal høre med hvoslager hva han tenker også. 

Min kalding er også sånn, men det er på bakbeina. Hovslageren sier at han tror det må "sitte" et eller annet i ham, men han er ikke halt. Skal nevnes at han har hatt litt for lange skointervaller de to siste gangene, kan hende det virker inn også da. 

Ja kan jo hende han bruker seg ulikt, den store hoven er den han gikk og sparte på da han hadde aua i den. Det er dog helt borte og han er fulgt opp med kiro. Så er han  naturlig stivere på høyre hånd. 

Den andre hesten min har også litt ulik størrelse så jeg, men aner ikke om jeg bare nå først har studert den skikkelig eller om  han har fått det nylig 🤷🏼‍♀️🤦‍♀️

• Liker 1

6 timer siden, Issa skrev:

Ja kan jo hende han bruker seg ulikt, den store hoven er den han gikk og sparte på da han hadde aua i den. Det er dog helt borte og han er fulgt opp med kiro. Så er han  naturlig stivere på høyre hånd. 

Den andre hesten min har også litt ulik størrelse så jeg, men aner ikke om jeg bare nå først har studert den skikkelig eller om  han har fått det nylig 🤷🏼‍♀️🤦‍♀️

Det at den som har blitt større er den han har spart på stemmer bra tror jeg. Strukturen i hov med større vekt eller belastning blir tettere. Flyter mindre ut. 

• Liker 1