Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Tilvenning av gress

Recommended Posts

Har siden beg av mai tilvent gress er nå oppe i 30 min dagen å skal slippe v st hans. Etter alt som har skjedd vil jeg være nøye men hvordan gjør dere det? Er unghest i vekst som må opp i vekt som mange unghester. 

Startet å håndgresse for tre uker siden, for en uke siden slapp jeg han på gressebeite:

Mandag og tirsdag: 1 time

onsdag og torsdag: 1,5 timer

fredag-søndag: 2 timer

mandag og i dag: 2,5 timer

fom i morgen kommer han til å gå halve dagen på beitet.

slipper han på 24 timers beite neste uke.

Jeg har en hest som tåler overgang grovfor-gress veldig bra. Avføringen er veldig fin og ingen tegn til å være i nærheten av forfangen. Han er heldigvis godt trent så det minsker jo risikoen betraktelig :)

Hun er jo ikke trent å på utegang ser j ikke avf men hun får oppdrett og vitaminer( litt mindre enn før) og probiotika samt b vitamin virker ok i magen. Kan lege til at vi har ikke plass til å slippe men må leie rundt på gress. Beiter en en liten kjøretur unna. Vet ikke om

jeg er nasi, gresse 40 min i dag så får drive på slik noen dager for å øke til en time. 

Edited by LillianK

I år har jeg kjørt en time pr dag i en halv uke, så 2-3 timer. Snart skal de gå 8-10 timer på gress, resten av døgnet i paddock. Får ikke til fulltidsbeite på en stund.

De to siste årene har det vært gressing mens jeg leier så ofte jeg kunne, og så rett på 24-timers beite. Ikke hatt mulighet til noe annet. 

Har unge og slanke hester, men fjordinger. Gått fint å gjøre det slik så langt.

Ja altså hadde jeg kunne hatt på beitet en time liksom så hadde det vært topp men nå er det spist ned å pga masse hester på utegang så er det lite som har vokst opp. Ikke regner det på Østlandet heller så det gror ikke🤪

Edited by LillianK

Her gnafser de på de stråa som kommer opp rundt om på utegangen i løpet av våren, så hiver vi de opp på beitet så fort det er nok gress der. 

• Liker 1

Mange gjør det men ja jeg er livredd( sier til meg selv at dette ikke er noe problem ) men gresser til st hans så blir det beitet 24/7 ikke kraftig beite da det ikke er gjødslet å mye i skog 

Edited by LillianK

Det er vel veldig uvanlig at små unghester blir forfangne. De klarer stort sett å omsette alle typer energi i vekst med mindre de forspiser seg på kraftfor. Enjoy more, worry less. :) 

• Liker 3

Sant Lisa men ulla ble forfangen, hun var bare 2 å det var med god tilvenning😳 men ja jeg skal ta meg i nakken, ikke kjenne på de beina hele tiden å kose meg med hesten❤️

Edited by LillianK