Jump to content
Sign in to follow this  
stinej

Hva er dine rideuvaner?

Recommended Posts

Hadde første ridetime på noen måneder i går og det slo meg hvor standhaftig kroppen insisterer på enkelte ting som jeg både vet og kjenner (når jeg kjenner etter) at er feil, men som likevel sniker seg tilbake så fort jeg tenker på en annen kroppsdel.

Regner med at andre også har det sånn. Hva er dine irriterende uvaner på hesteryggen, som kroppen bare vil av seg selv?

Min kropp vil gjerne bøye håndleddene innover. Kan fint rette dem ut når jeg får beskjed om det, men så sniker de seg inn i bøy igjen. Også vil hesten gjerne vippe vekta min over på venstre side og det finner kroppen min seg fint i. Tar meg i det i blant og får vekta ned i høyre igjen, men så går det tre minutter, så er jeg der igjen. 🙈

Lista er lang, men de største synderne er at jeg kikker ned, og dermed tipper frem og at jeg har hendene mine alt for lavt. Vet om det, men vanskelig å snu på slike uavener altså.

Jeg ser for mye ned. Er veeeldig klar over det og retter på meg selv stadig, men jeg glemmer det så fort igjen.. :lol: Og siden jeg ofte ser ned, så tipper jeg lettere fram også - spesielt i trav. Snork.

Jeg ramler sammen i overkroppen, drar til meg venstre hånd og klarer ikke holde skikkelig rundt tøylene så de blir støtt og stadig lengre og må kortes opp hele tiden (veldig irriterende). + En drøss med andre småting... Kreativ kropp. :P 

Jeg trodde jeg var flink som alltid så opp og frem. Helt til jeg hadde time for en viss instruktør med franske aner som ropte "Hvorfor stirrer du ut i luften??? Se mellom hestens ører!" så det hjallet i ridehusveggene. Etter det har jeg også fått en uvane med å se ned. Midt i mellom er ikke så lett. :P

• Haha 2

Tipper fram, ser ned og holder for langt ut på tøylene så hendene er gjerne bak ved hoftene om jeg ikke tenker meg om. Henda i håret, ikke på låret er mitt livsmotto :lol: (hestens hår altså) SYKT irriterende!! Så har jeg så lyst å strekke tærne ned om jeg lettrir, selv om stigbøylene er korte nok til at det slett ikke er nødvendig å stå på tå i dem. Så er det veldig deilig å stive av de musklene rett over lårne og i korsryggen. 

• Haha 2

Jeg rir ofte med veldig breie hender, og er for lite fleksibel i hoftene med alt det medfører. Ser ned en del.

Kollapse i siden, spesielt høyre. Og for upresis med at jeg lar hesten gå for lett gjennom utvendig sjenkel. Og er generelt for upresis i hjelperne. Har heldigvis to veldig gode trenere(på 4 ben) nå som hjelper meg på plass :D

Ja den glemte jeg, er også for lettlurt på utvendig sjenkel. 

Jeg er for slapp i fingrene slik at tøylene sklir, og så får jeg veldig lett «motsatt svai» i ryggen, altså at jeg kollapser litt i brystryggen. + diverse hauger av småting selvsagt :rødmer:

Egenlært turrytter på gamle avlshopper - derfor er det jo ingenting å klage over💪

Eller så føler eg at det eineste eg faktisk får til med ridninga er å stige oppå til tider.. Men mistenker at eg til og med klarer det feil til tider... 😂

Eg har mykje uvaner. Ser ned, dårlig å bruke beina, blir fort hengene på tøylen, sitter framoverbøyd i den tru at det bremser hesten (noko det gjør det totalt motsatte, det har eg lært) hælen opp, dasker hesten unødvendig med pisken og ja.. Sikkert ei smørbrødliste uten ende.

• Haha 4

Åh, jeg har mange. Men de tre verste er

1: at jeg blir passiv fordi jeg er redd for at det ikke skal se pent ut (😶) og fordi jeg er redd for å forstyrre hesten med å gjøre for mye eller feil.

2: at jeg har fått en fæl fosterstillingsrefleks, altså at jeg krøller knærne opp, albuene bak og haka ned og inn, hvis jeg skvetter. Altså motsatt av hva jeg burde gjøre.

3: at jeg har en sterk tendens til for åpne hender, og når hendene er lukket får jeg lange armer og kollapset bryst og lute skuldre for å sniiike hendene frem så tøylene blir for lange selv om hendene ikke er åpne, for den ubevisste delen av hjernen min er HELT sikker på at lange tøyler er snilt og korte slemt.

Jeg er skeiv i hoftene mine (og følgelig også resten av meg) og har en tendens til å ende opp med brede hender i galopp (i alle fall på Pille). I tillegg RIR jeg med hele meg i galopp fordi jeg tror hesten min stopper hvis ikke. Det er kanskje ikke helt usant, men det hjelper nada å "ri så mye" som jeg ofte blir frista til. :lol: 

Som tilnærmet selvlært og turrytter har jeg mange fæle uvaner - noen jeg er mer klar over enn andre 😂

- Jeg glemmer å lukke hånda rundt tøylene, plutselig har jeg en hest med nesa nedi bakken uten at jeg vet hvordan det skjedde 🤔

- Jeg ser veldig mellom øra på hesten istedet for å se den retningen jeg skal.

- Jeg glemmer noen ganger å ri på tur, og blir på merkverdigvis en slags potetsekk.

- jeg strammer lårene og rumpa når hesten starter å kikke på noe, helt ubevisst også fordi jeg selv ikke er engstelig når han titter.

og en HAUG med andre ting! Garantert.

1 time siden, Stelpa skrev:

Jeg er skeiv i hoftene mine (og følgelig også resten av meg) og har en tendens til å ende opp med brede hender i galopp (i alle fall på Pille). I tillegg RIR jeg med hele meg i galopp fordi jeg tror hesten min stopper hvis ikke. Det er kanskje ikke helt usant, men det hjelper nada å "ri så mye" som jeg ofte blir frista til. :lol: 

Jeg ser for meg at du RIR med hele kroppen nå 😂😂 asså, sånn overdrevent.

6 minutter siden, Martehelene skrev:

Jeg ser for meg at du RIR med hele kroppen nå 😂😂 asså, sånn overdrevent.

Jepp. :lol: 

8 timer siden, stinej skrev:

Jeg trodde jeg var flink som alltid så opp og frem. Helt til jeg hadde time for en viss instruktør med franske aner som ropte "Hvorfor stirrer du ut i luften??? Se mellom hestens ører!" så det hjallet i ridehusveggene. Etter det har jeg også fått en uvane med å se ned. Midt i mellom er ikke så lett. :P

Inger eller? :D

Min liste er lang. Men de to værste er at jeg kollapser i alt av muskler som holder overkroppen oppe og at venstre skulder absolutt skal poppe fremover, sånn at jeg mister hele den hjelperen uansett hvilken hånd jeg rir på... :banke:

Drar opp hæler, noe jeg ikke gjorde før. Trampoline hender. Stivner i korsyggen. 

Vinglete albuer. Vil være snill med hestemunnen og gir etter fremover. Så nå har jeg fokus på å holde albuene mine der de skal være, så får frøken ponni innfinne seg i de rammene jeg setter framover. Hun er ikke helt overbevist om at det er kult. :lol:

Tipper bekkenet litt frem, men dette har blitt bedre, i takt med det har beina/skjenklene mine sklidd litt frem, så jobber med å plassere de lenger bak igjen. 

Istedenfor å glane ned i hestemanen slik jeg gjorde før har jeg nå mer et tomt blikk over hodet på hesten, eller ish i den retning jeg skal. Men sliter fremdeles med å feste blikket dit jeg skal. For fokusert på alt annet jeg holder på med. 

Bremser bakover på innvendig hånd, istedenfor å ta halvparade med utvendig. 

Har også en tendens til å glemme utvendig sjenkel litt. 

Det går stadig fremover. Rir gjennomsnittlig 1 til 2 ganger i måneden for dressur instruktør som er veldig flink på sits, så det kommer seg! 

Er så mye at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne 😂

Men er ihvertfall for lett i rumpa både i sprang og dressur. I sprangen klarer jeg ikke sette meg ned og ri mellom hindrene, noe som fører til at tempoet bare øker etter hvert. Og i dressuren får jeg da rævva overganger hvor hesten drar seg ut. Og changementene har jeg gitt opp for tiden 🤣

Ellers glemmer jeg ofte litt utvendige hjelpere, som igjen fører til at han mister utvendig skulder...

Maser vel for mye med innertøyle som ‘alle andre’, selv om jeg synes det blir bedre 😄

Ellers vil jeg fortsatt være lykkelig uvitende inntil jeg sikkert får beskjed i løpet av kommende helg 🙈

Alt for mye😬

De værste er vel at jeg blir veldig passiv, glemmer helt å ri. Samt bekkenet som tilter bakover og at jeg ikke klarer å holde på tøyler (himla lange de blir etter litt). 

Uvaner? 

(Pæhæhæhæhæhøhøhø. Det var dagens... Jeg bare er sååå festlig azz!) 

Skal jeg plukke ut en ting så blir det at jeg stivner når jeg konsentrerer meg. Og at så langt så er tilbake meldingene fra hestene at jeg er drit å bære når jeg gjør det! 

Jeg knekker i det ene håndleddet. Fatter ikke at jeg ikke kan ha kontroll på begge...😂 

Ender veldig fort med vekta på høyre side da kroppen min lar hesten pushe meg over, samt. at høyre skulder faller veldig fort tilbake på venstre hånd. Lener meg også for mye frem og kan bli litt lett i rævva, spesielt galopp da hesten min har... lite fremdrift å tilby selv. :lol: Sikkert haugesvis med andre ting, men dette er det jeg hele tiden jobber med nå om dagen.