Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Nimbus

Lære barn å ri

Recommended Posts

Jeg har aldri før lært et barn å ri. Hva fokuserer man på? Hva er lurt å lære først? Når bør de begynne å bruke stigbøyler (og hvor finner man forresten bittesmå stigbøyler, med tåbur, og bittesmå stigbøyleremmer?)

Vi er liksom der at hun vet hun skal ha lange avslappede bein og at hesten snur dit hun vender hele kroppen (bryst og hofter), ikke lage høye skarpe lyder og vondsomme brå bevegelser, og det er vel det. Trav er kjempegøy, men blir det for langt strekke faller hun sakte men sikkert av til ene siden - jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare en 4-åring hvordan man fjærer av i magen og hofteleddet 🙈

Det skal være gøy, men jeg vil jo også at hun skal lære det mest mulig riktig så ikke alt må avlæres når hun blir større sånn jeg måtte (jeg lærte å ri på sånn «dra i venstre tøyle = hesten går til høyre, motsatt til venstre, dra i begge er stopp og beina inntil betyr fortere»-måten).

Bittesmå stigbøyler og reimer finner du i jockey-garderoben, sjekk for eksempel øvrevoll hestesport. Composti-stigbøyer kan man få tak i ganske små med tåbur :) 

Hos oss har vi hatt knøtterideskole med barn fra 4-10, og et par ting har jeg plukket med meg. Ja, vi ønsker ikke å lære dem for mange uvaner, men igjen er det viktig å holde det så enkelt som mulig for at interessen og motivasjonen skal holdes oppe. En 4 år gammel jente forstår jo ikke hvorfor det er galt å dra i venstre tøyle for at hesten skal svinge til venstre, det funker jo!

Hos oss ble løsningen at man må svelge noen små kameler. For knøttene våre som humpet rundt på shetlandsponnier med besteforeldre hengende i leietauet, var det enklest å lære dem å lede innover for å svinge, ikke dra. På den måten vred barna seg naturlig, som jo er ganske positivt, fremfor å dra slik at alle muskler spenner imot og sitsen stivner. Å lede innover er jo ikke det mest ideelle, men små barn har ikke styrken eller koordinasjonen til å svinge bra for ytterhjelperne uansett. Får man inn vridningen i kroppen (og hesten er velridd nok til å følge dette), er mye gjort. Ved stopp og start har vi pratet minimalt med setet (litt om å lene seg fremover/bakover, det forstår de), og ellers så må de bare få humpe rundt i trav i et par år til før de får nok selvkontroll til å gjøre det noe særlig bedre :lol: Har hun stigbøyler nå, og sklir likevel, eller er det fordi hun sitter uten?

Vi hadde mange leker, og ba ofte barna finne på noen selv. Her ble det mye ridning med henda ut til siden, bakfrem, bruke motsatt hånd til å ta seg selv på den ene foten mm. Ene jenta vi hadde fant opp sangen "Først går vi opp, så går vi ned, så GJØR VI HELIKOPTERET!!" hvor armene veivet i ulike retninger. Sang generelt er kjempesmart å bruke, også når ting blir litt skummelt. Vanskelig å brøle "jeg er en liiiten undulaaat" når man er livredd, kroppen klarer ikke alltid to ting :lol: Andre ting er å lage hinderløyper med kjegler, bommer osv. 

De har mye fint på høøks, vi har de korteste reimene og vanlige jr-stigbøyler med plast-tåbur. Har også en sånn liten maxam tøysal med byttbart bomjern. Fryktelig trange i kanalen, men hesten får overleve de 45 minuttene med en 25 kg rytter i. 

De klarer ikke helt å balansere seg med stigbøyler når de er små, vi hadde en sånn barbakgjord uten stigbøyler. Den har stive, digre bøyler å holde seg i. Null skliings i trav. Men da holdt hun jo ikke i tøylene, bare holdt seg fast. Det gjør ikke noe i starten, styre kan de øve på i skritt. Mi går på rideskole, de lærer en del rett der (flink ridelærer) men også litt sånn.. typisk rideskole. Så kommer med små tips mens vi rir sammen, for hesten hennes er veldig lydig på setet. Forklarer at når hun gjør sånn og sånn, så skjønner ikke hesten helt, hun må i tillegg gjøre det og det med hele kroppen. Så går det bedre og hun tar det med seg. 

Enig, sang er veldig virkningsfullt. Etter at hesten til mi "løp ut", dvs tok 8 steg i galopp når hun hadde tenkt seg trav, så ble hun nervøs, men da sang vi "vi gikk en tur i skogen" av full hals, så var humøret på topp igjen. Og vi fikk skremt vekk en del ulv og elg :lol:  

https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/stigboyleremmer-claridge-house-4

https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/stigboyler-3

https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/matrix-toe-cage

Har noe ala denne https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/saler/allroundsal-calypso-claridge-house og den finnes også i dressur. 

Jeg har noe ala denne http://hhest.no/saler-og-tilbehor/bomlos-barbak/barbakgjord-hugin bare at min har to håndtak og er fra Skoies. De har den visst ikke lengre. 

Hun har ikke stigbøyler nå nei, når ikke i nærheten av ned til de som de andre barna bruker, så jeg tar dem bare av så de ikke dingler. Det er en sånn lammeskinnspad. 

Hun er 17,5 kilo så tror ponnien overlever ja 😛

jeg tenker nok for avansert ja, jeg får øve 

meg på å tenke at ponnien ikke dør 😶

E7F7322E-1FD4-4535-9363-10B9E7CEB4F9.png

3 timer siden, Nimbus skrev:

Trav er kjempegøy, men blir det for langt strekke faller hun sakte men sikkert av til ene siden - jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare en 4-åring hvordan man fjærer av i magen og hofteleddet 🙈

Jeg pleide å si til min pode at han skulle tenke at han skulle ha like mye vekt i begge beina. Strekke seg oppover er og viktig (og lett å forstå/forklare), krøller man seg sammen humper man enda mer. Også må man ta det litt og litt, mister de balansen så de er på vei av skritter man litt og prøver igjen.

Jeg går selvsagt tilbake til skritt før hun faller helt av altså :lol:

Men takk, skal prøve de beskrivelsene neste gang 😃  

23 minutter siden, Nimbus skrev:

Jeg går selvsagt tilbake til skritt før hun faller helt av altså :lol:

Men takk, skal prøve de beskrivelsene neste gang 😃  

Jada, det skjønte jeg! :lol: 

På 11.4.2018 at 14.43, Emsy skrev:

Bittesmå stigbøyler og reimer finner du i jockey-garderoben, sjekk for eksempel øvrevoll hestesport. Composti-stigbøyer kan man få tak i ganske små med tåbur :) 

Hos oss har vi hatt knøtterideskole med barn fra 4-10, og et par ting har jeg plukket med meg. Ja, vi ønsker ikke å lære dem for mange uvaner, men igjen er det viktig å holde det så enkelt som mulig for at interessen og motivasjonen skal holdes oppe. En 4 år gammel jente forstår jo ikke hvorfor det er galt å dra i venstre tøyle for at hesten skal svinge til venstre, det funker jo!

Hos oss ble løsningen at man må svelge noen små kameler. For knøttene våre som humpet rundt på shetlandsponnier med besteforeldre hengende i leietauet, var det enklest å lære dem å lede innover for å svinge, ikke dra. På den måten vred barna seg naturlig, som jo er ganske positivt, fremfor å dra slik at alle muskler spenner imot og sitsen stivner. Å lede innover er jo ikke det mest ideelle, men små barn har ikke styrken eller koordinasjonen til å svinge bra for ytterhjelperne uansett. Får man inn vridningen i kroppen (og hesten er velridd nok til å følge dette), er mye gjort. Ved stopp og start har vi pratet minimalt med setet (litt om å lene seg fremover/bakover, det forstår de), og ellers så må de bare få humpe rundt i trav i et par år til før de får nok selvkontroll til å gjøre det noe særlig bedre :lol: Har hun stigbøyler nå, og sklir likevel, eller er det fordi hun sitter uten?

Vi hadde mange leker, og ba ofte barna finne på noen selv. Her ble det mye ridning med henda ut til siden, bakfrem, bruke motsatt hånd til å ta seg selv på den ene foten mm. Ene jenta vi hadde fant opp sangen "Først går vi opp, så går vi ned, så GJØR VI HELIKOPTERET!!" hvor armene veivet i ulike retninger. Sang generelt er kjempesmart å bruke, også når ting blir litt skummelt. Vanskelig å brøle "jeg er en liiiten undulaaat" når man er livredd, kroppen klarer ikke alltid to ting :lol: Andre ting er å lage hinderløyper med kjegler, bommer osv. 

Dette :)

Så små barn skal ha det gøy, føle seg trygge og oppnå mestringsfølelse. De er altfor små til å "lære å ri". Så får heller vi som underviser svelge noen kameler som Emsy skriver :)

På mine barnegrupper har vi det mye gøy, vi synger, vi skravler, vi har balanseøvelser, vi leker "følg lederen", vi sitter bak frem og vi ri MYE hinderløyper. Bruker brukshestridning som inspirasjon til løypa. 

De får selvsagt ikke lov til å dra hestene i munnen eller gjøre akkurat som de føler for oppå der, men man kan ikke forklare en 4 åring at de må løsne i hofteleddet. Da er det bedre å be dem om å ta mantak når de skal trave eller feste en longeringsdelta i salen. Plutselig finner de balansen og så får man dem ikke ned i skritt igjen 😂 

2 timer siden, Filizity skrev:

men man kan ikke forklare en 4 åring at de må løsne i hofteleddet. Da er det bedre å be dem om å ta mantak når de skal trave eller feste en longeringsdelta i salen. Plutselig finner de balansen og så får man dem ikke ned i skritt igjen 😂 

Tror man kunne sagt "løsne i hofteleddet" til veldig mange voksne rytter og uten at det hadde fungert. :P 

8 minutter siden, Nimbus skrev:

Jeg synes i hvert fall det er skikkelig vanskelig 😶😛

Stort sett ikke så veldig mye hjelp i å si at man må løsne i hofteleddet, hvordan i huleste gjør man det liksom? Man må finne årsaken til at man stivner og jobbe med den. :) På voksne altså. Barn må bare få hjelp til å finne balansen og da kan det være mye hjelp i å be dem om å strekke seg opp slik jeg nevnte tidligere. Å krype sammen i fosterstilling er en naturlig respons fra kroppen når den mister balansen og tror den skal falle, problemet er jo bare at da blir man enda mer i ubalanse. Ser de ungene jeg har latt ri min hest gjør det alle som en. Hvis de får beskjed om å rette seg opp og klarer det gjenvinner de ofte balansen. Jeg demonstrerte det også for de mens jeg red slik at de fikk se forskjellen på når jeg krøket meg sammen og når jeg rettet meg opp. I tillegg synes de det var morsomt da. :lol: 

På 23.4.2018 at 18.45, SiljeB skrev:

Tror man kunne sagt "løsne i hofteleddet" til veldig mange voksne rytter og uten at det hadde fungert. :P 

Hahaha nei sånn går det når man er litt for trøtt i trynet når man skriver innlegg 😂🙈 

Dette er grunnen til at jeg ikke underviser barn. Jeg er alt for detaljfokusert.. 

men ett tips som jeg tror kan funke bra for å få «nytte» av stigbøylene, er å be henne stå i lett sete, da kommer vekten ned på en avslappet måte, isteden for sånn jeg fikk beskjed om ned med helene! Da trenger du ikke få vekt i bøylene, og anspenner hele sitsen for å få helen ned.. 

• Create New...