Jump to content
Marthe

Forsikring

Recommended Posts

De kan ikke lengre konkurreres med, om en da ikke løser inn igjen utbetalingen til forsikringsselskapet. Det skrives i passet at hesten ikke kan konkurreres med. Hestene merkes ikke lengre fysisk. 

Har vært borti trekantmerkede hester har mistet passet og derfor skaffet seg nytt hvitt pass, og da er de ikke lenger merket i passet. 

Min ble også stående som deaktivert knyttet opp til lisens, chip og fei pass. Vet ikke om det går automatisk eller om det er tidligere eier som har sørget for dette, for det er den som har fått utbetalt forsikring som er juridisk og økonomisk ansvarlig for at vilkårene overholdes. 

3 timer siden, Edith skrev:

Min ble også stående som deaktivert knyttet opp til lisens, chip og fei pass. Vet ikke om det går automatisk eller om det er tidligere eier som har sørget for dette, for det er den som har fått utbetalt forsikring som er juridisk og økonomisk ansvarlig for at vilkårene overholdes. 

Det er sikkert det, jeg bare husker at jeg reagerte på at det var så enkelt å bare få nytt pass, når passet var trekantmerket. Men det registreres vel kanskje ikke hos starum uansett. 

20 timer siden, Sivoya skrev:

Det var sånn jeg har forstått det også. Men jeg har egentlig trodd at man kun får livsforsikring hvis hesten blir avlivet og bruksforsikring kun hvis den ikke avlives, men ikke kan brukes / konkurrere med. Stemmer ikke det? Kanskje jeg burde lese forsikringsdokumentene igjen 🙈

Min ble avlivet pga kolikk, jeg fikk da igjen både bruks forsikring og livsforsikring.. avkortet kun av min egenandel på vetforsikringen.. 

Var borti islandshest som der ble tatt ut bruksverdiforsikring på som senere konkurrerte i NM i Mounted games.Den startet også uoffosielle gangartstevner uten at vi greide å finne en bestemmelse som stoppet den.

Hva som menes med "konkurrere" er vel ganske viktig? 

Jeg vil tro det da dreier seg om konkurranser der vi gjerne snakker pengepremier. Det er vel ganske smått med penger i LC på klubbnivå, lissom..

På 22.12.2018 at 22.12, mallilen skrev:

Jeg vil tro det da dreier seg om konkurranser der vi gjerne snakker pengepremier. Det er vel ganske smått med penger i LC på klubbnivå, lissom..

For ridehester så vil det kanskje si alt offisielt, altså starte for en klubb på et stevne underlagt NRYF

På 22.12.2018 at 22.12, mallilen skrev:

Det dreier som om alt av konkuranser, selv klubbstevner. 

22 timer siden, mallilen skrev:

Jeg føler at dette er noe som må sjekkes opp i 🤔 

er på saken 😁

Gjenside er helt kategoriske på at det gjelder alt av konkuranser. 

43 minutter siden, Edith skrev:

Gjenside er helt kategoriske på at det gjelder alt av konkuranser. 

klubbstevner er også underlagt nryf. Tenker om man kan for eksempel starte i uoffisielle stevner eller grener som ikke er underlagt nryf, som western, working equitation, skeid ol. 

Blir det ikke litt som forsikringssvindel hvis ikke? Man får penger til å kjøpe ny hest fordi hesten ikke kan brukes mer, men etter litt rehabilitering kan den brukes likevel?

Jeg skjønner jo at det er forskjell på Grand Prix og LC, men likevel...

• Liker 3

Kommer an på hva man legger i "bruk" da. Hvis noen kjøper en spranghest for å starte 1.30klasser i sprang og den blir skadet så den ikke kan hoppes med, så eier tar ut bruksverdiforsikring, kjøper ny spranghest og selger/gir bort hesten som kosehest. Hvis da nye eier ikke har ambisjoner om sprang men gjerne vil være med på et western stevne eller skeid, eller ri lc eller kjøre dressur med den for den saks skyld, er det egentlig svindel? Når hesten ikke lenger kan brukes til det bruksverdiforsikringen i utgangspunktet ble tatt ut for? Hva med travhest/gallopphest som ikke kan brukes i løp lenger, men som kan gå lette klasser i dressur? 

Tja. Jeg tenker det er mest ryddig at en hest man har tatt ut bruksverdi på er helt sperret fra å delta i noen konkurranser, med mindre man vil betale tilbake forsikringspengene.

• Liker 1

Det måtte jo eventuelt stått i forsikringsavtalen hvilket bruksområde hesten var tiltenkt, slik at hvis hesten f eks ikke fungerte i sprang lenger men kunne gå dressur kunne man få ut forsikringspengene og likevel konkurrere i dressur på lavt nivå. Men lettere å kontrollere det hvis man er utestengt fra alt, såklart.