Jump to content
Marthe

Forsikring

Recommended Posts

Vurderer å flytte alle forsikringer til Tryg jeg og nå. Fra Gjensidige. Nettopp pga at Nito bytter. Har fått tilbud fra Tryg som er helt hinsides mye billigere enn Gjensidige pr år! Men ser hun dama misforstod  noen av opplysningene mine, så må ringe de og gjøre det grundigere så det blir 100%. Skeptisk til å forsikre hest og hund der da, for Gjensidige har jeg vært så trygge på og bare fått god hjelp/full erstatning. Ikke hørt stort om Tryg, så skal lese litt på linken Julie la ved her, og generelt undersøke litt. Prøver spare penger der jeg kan nå. betaler aaaalt for mye på forsikringer!

20 minutter siden, Legaat skrev:

Vurderer å flytte alle forsikringer til Tryg jeg og nå. Fra Gjensidige. Nettopp pga at Nito bytter. Har fått tilbud fra Tryg som er helt hinsides mye billigere enn Gjensidige pr år! Men ser hun dama misforstod  noen av opplysningene mine, så må ringe de og gjøre det grundigere så det blir 100%. Skeptisk til å forsikre hest og hund der da, for Gjensidige har jeg vært så trygge på og bare fått god hjelp/full erstatning. Ikke hørt stort om Tryg, så skal lese litt på linken Julie la ved her, og generelt undersøke litt. Prøver spare penger der jeg kan nå. betaler aaaalt for mye på forsikringer!

Har de gitt noen garanti for hvor lenge de får disse billigere prisene? 

Når noe er hinsides mye billigere enn andre, så blir jeg ganske skeptisk

Forresten så vil nok Gjensidige komme med noen grep selv, for ikke å miste nito-kundene over til Tryg

1 time siden, Legaat skrev:

PS: Har du husket å regne med kundeutbyttet du får tilbakebetalt hvert år?

1 time siden, julnil skrev:

Har de gitt noen garanti for hvor lenge de får disse billigere prisene? 

Når noe er hinsides mye billigere enn andre, så blir jeg ganske skeptisk

Forresten så vil nok Gjensidige komme med noen grep selv, for ikke å miste nito-kundene over til Tryg

Jeg må først få alle detaljer riktige før jeg kan avgjøre hvooor mye billigere det ble, for ikke alt ble riktig. Så skal jeg spørre om denne prisen blir fast. Jeg skal også ta en tlf til Gjensidige og høre hva de kan tilby meg nå som NITO flytter. Jeg vil helst bli i Gjensidige! Men greit å undersøke enda flere alternativer også. Skal høre med If og enda fler.

Tryg har forøvrig fått mye negativ omtale rundt om, så da blir jeg veldig skeptisk kjenner jeg.. :P 

4 timer siden, Legaat skrev:

Jeg må først få alle detaljer riktige før jeg kan avgjøre hvooor mye billigere det ble, for ikke alt ble riktig. Så skal jeg spørre om denne prisen blir fast. Jeg skal også ta en tlf til Gjensidige og høre hva de kan tilby meg nå som NITO flytter. Jeg vil helst bli i Gjensidige! Men greit å undersøke enda flere alternativer også. Skal høre med If og enda fler.

Tryg har forøvrig fått mye negativ omtale rundt om, så da blir jeg veldig skeptisk kjenner jeg.. :P 

Snakket med Gjensidige i dag, og de har fått en ordning nå så vi nito-medlemmer ikke blir skadelidende, så da blir jeg værende som kunde iallefall 👍

Skulle bytte til Tryg for noen år siden. Fikk en mann innom for å gå over alle forsikringer og fikk et mye bedre tilbud enn if. Helt til jeg så nøyere gjennom avtalen. Egenandelen var det dobbelte, de hadde gått ned i sum på innbo og personforsikring osv til tross for at jeg gav beskjed om summer når mannen var her. Foreldrene mine hadde akkurat samme erfaring

Jeg lurer litt på hva slags erfaringer folk har med livs- og bruksforsikring jeg? Jeg synes stadig jeg hører om folk som ikke får noe tilbake på de. Er det noen her som har opplevd å få tilbake på den eller som har prøvd og ikke fått tilbake på den? 

Jeg har fått tilbake på livs- bruksforsikring på hest i lavprisklasse hos Agria selv. Og har eid en hest hvor tidligere eier hentet ut bruksforsikring i høy prisklasse hos Gjensidige. Begge hadde kissing spise og var helt ukompliserte utbetalinger. 

I ettertid har jeg tenkt at Agria var litt for enkle. De kunne krevd obduksjon og stilt spørsmål ved om hesten hadde ervervet kissing spise de 2 årene den hadde vært forsikret i Norge, så synes de var veldig greie der.

Jeg fikk tilbake livsforsikring hos Agria på Matti uten problemer. Ordnet alt via e-post på få  dager og måtte bare sende inn kopi av livskademelding der en veterinær bekreftet at han var død, så fikk jeg utbetalt forsikringssummen. 

Edited by Eva

Jeg fikk også igjen hos agria uten problem. Ordnet ingenting selv tror jeg, annet enn at de ringte meg for å høre hvilket kontonummer jeg ville ha penger til. Veterinær hadde direkteoppgjør, så da hesten døde fikk jeg utbetalt både bruks og livs på den

Fikk igjen livsforsikring (hesten var også bruksforsikret for samme sum, men ble avlivd pga PN/AEP) etter 3 mnd hetet diskusjon med Agria. De fikk alle papirer fra vår veterinær på diagnose, hvorfor den ble avlivd etc etc, og motsatte seg fortsatt å betale ut. De mente at det ikke var SÅÅÅ sikkert at det var PN/AEP fordi ved det ved ankomst på veterinærhøyskolen ble notert ned at hesten hadde alvorlige problemer med nervesystemet, og det kunne være wobbler faktisk. Wobbler var det nemlig reservasjon for.

1 stk lang helvetes krangel senere, så aksepterte agrias vet. at det kanskje var PN likevel da. Liv ble utbetalt til slutt, og vi velger ikke agria igjen.

Har fått tilbake på liv, men saken var også soleklar (hesten ble påkjørt). Aldri hatt bruksverdi på noen av mine.

En jeg kjenner fikk tilbake på bruksverdiforsikringen da hennes hest ble avlivet. Hadde hun bare hatt livsforsikring hadde hun ikke fått noe, da skadene den hadde ikke var dekket av forsikringen. 

Ift å få tilbake på livsforsikring, så er det mange som misforstår og blir skuffet, fordi de tror de skal få tilbake så lenge hesten blir avlivet av dyrevernshensyn. Det er ikke det som avgjør om man får tilbake, men om skaden er dekket av det som står i papirene. 

For de enkleste forsikringene hos Gjensidige, så må det være brudd/funn på røntgen eller punktering av hud/åpne sår for at skaden skal dekkes. Avrevet sene f.eks. kan derfor falle utenfor forsikringen.

Edited by KatrineH

Fikk tilbake på bruksverdi fra Agria uten problemer. Dyrlegen trodde kanskje han ville måtte skrive forklaring til dem,men det gikk uproblematisk for seg. 

6 timer siden, Sivoya skrev:

Jeg lurer litt på hva slags erfaringer folk har med livs- og bruksforsikring jeg? Jeg synes stadig jeg hører om folk som ikke får noe tilbake på de. Er det noen her som har opplevd å få tilbake på den eller som har prøvd og ikke fått tilbake på den? 

Fått igjen på livsforsikring ved kolikk.Fkk igjen på livs ved brudd.tok tid før det ble oppdaget hva det var,så hesten sto en god stund på klinikk.Fikk dekket det også.Ingen spørsmål stilt da den ble avlivet.Kjapt og greit oppgjør,men dette er endel år siden,så ting har nok endret seg mye siden det.

6 timer siden, KatrineH skrev:

Ift å få tilbake på livsforsikring, så er det mange som misforstår og blir skuffet, fordi de tror de skal få tilbake så lenge hesten blir avlivet av dyrevernshensyn. Det er ikke det som avgjør om man får tilbake, men om skaden er dekket av det som står i papirene. 

For de enkleste forsikringene hos Gjensidige, så må det være brudd/funn på røntgen eller punktering av hud/åpne sår for at skaden skal dekkes. Avrevet sene f.eks. kan derfor falle utenfor forsikringen.

Ja. Hvis man kunne ha bruksforsikring og veterinær uten livsforsikring hadde jeg valgt det, for virker som man omtrent kun får livs om det er kolikk eller beinbrudd, eller truffet av lyn og dødd. Så livsforsikring anser jeg som totalt meningsløst, når man stort sett ikke får noe selv om hesten lider og man må avlive den.

9 timer siden, Sivoya skrev:

Er bruksforsikringen som er viktig for å få dekket halthet etc

På 17.12.2018 at 23.50, julnil skrev:

Er bruksforsikringen som er viktig for å få dekket halthet etc

Det er vel veterinærforsikringen som dekker:) 

1 time siden, Catie1 skrev:

Det er vel veterinærforsikringen som dekker:) 

Hos Agria må du ha bruks, for å dekke halthet

13 minutter siden, julnil skrev:

Hos Agria må du ha bruks, for å dekke halthet

For å dekke behandling av haltet eller for å dekke hvis hesten blir avlivd / ikke kan brukes mer pga halthet? 

En veterinærforsikring vil vel ikke dekke verdien av en hest som avlives / ikke kan brukes mer? 

Man må ha bruksforsikring for å få igjen penger for en kronisk halt hest som må avlives på grunn av halthetene.

Alle behandlinger og utredninger får man dekket på utvidet veterinær, uavhengig av om man har bruksforsikring.

• Liker 2

59 minutter siden, Nimbus skrev:

Man må ha bruksforsikring for å få igjen penger for en kronisk halt hest som må avlives på grunn av halthetene.

Alle behandlinger og utredninger får man dekket på utvidet veterinær, uavhengig av om man har bruksforsikring.

Det var sånn jeg har forstått det også. Men jeg har egentlig trodd at man kun får livsforsikring hvis hesten blir avlivet og bruksforsikring kun hvis den ikke avlives, men ikke kan brukes / konkurrere med. Stemmer ikke det? Kanskje jeg burde lese forsikringsdokumentene igjen 🙈

15 minutter siden, Sivoya skrev:

Det var sånn jeg har forstått det også. Men jeg har egentlig trodd at man kun får livsforsikring hvis hesten blir avlivet og bruksforsikring kun hvis den ikke avlives, men ikke kan brukes / konkurrere med. Stemmer ikke det? Kanskje jeg burde lese forsikringsdokumentene igjen 🙈

Du kan få igjen på bruksforsikring om hesten avlives. Jeg fikk igjen på den da Svalur ble avlivet. Fikk ikke på livsforsikring siden hesten kunne ha levd videre, men den kunne ikke brukes aktivt mer. 

• Liker 1

2 timer siden, Nina skrev:

Du kan få igjen på bruksforsikring om hesten avlives. Jeg fikk igjen på den da Svalur ble avlivet. Fikk ikke på livsforsikring siden hesten kunne ha levd videre, men den kunne ikke brukes aktivt mer. 

Men kunne du da ha beholdt hesten i live som gressklipper, og fremdeles fått bruksforsikringen?

Edited by Sivoya

34 minutter siden, Sivoya skrev:

Men kunne du da ha beholdt hesten i live som gressklipper, og fremdeles fått bruksforsikringen?

Ja det kan man. Ser i hvert fall folk sier de har gjort det.

Og man kan ta ut bruksforsikring om hesten avlives, dersom skaden tilsa at den ikke kunne brukes mer om den levde. 

Veterinærforsikring dekker veterinørutgiftene, uavhengig av om hesten avlives eller ikke. MEN avhengig av type skade og type veterinærforsikring.

Edited by KatrineH
  • Liker 1

5 timer siden, KatrineH skrev:

Ja det kan man. Ser i hvert fall folk sier de har gjort det.

Og man kan ta ut bruksforsikring om hesten avlives, dersom skaden tilsa at den ikke kunne brukes mer om den levde. 

Veterinærforsikring dekker veterinørutgiftene, uavhengig av om hesten avlives eller ikke. MEN avhengig av type skade og type veterinærforsikring.

Okay, så bra, da skjønner jeg! :) 

7 timer siden, Sivoya skrev:

I følge gjensidige skal den ikke kunne brukes på samme nivå som tidligere, ei heller konkurreres med. Utover dette er det ikke noe krav at den kun skal være gressklipper. Min forrige hest gikk intermediær frem til bruksforsikringen ble tatt ut, den (eller forsikringsselskapet) hadde aldri noe problem med at jeg red den inkl på treninger på et lavere nivå. 

• Liker 1