Jump to content
Sign in to follow this  
Aquila

Hest som klør i ansiktet under trening

Recommended Posts

Enzo har hele tiden hatt et problem med at han begynner å klø voldsomt i ansiktet når vi trener. Han er ung, så trodde først det hadde med tannfelling å gjøre, men alle tenner er felt for lengst, helt problemfritt, og tennene er perfekte, så det kan nok utelukkes. Har også tenkt røyting eller insekter, men han plages med dette hele året.

Oppdaget det først med kapsunen hans, den irriterer ham fryktelig. Nesedelen lå veldig løst og ustabilt, så tenkte at det var grunnen. Nå har vi byttet ut kapsunen med en Micklem(med tauet i ringen på nesa), og det tar litt lengre tid før han begynner å klø, men også den irriterer vettet av ham etter litt tid med kontakt i tauet. Det blir spesielt plagsomt når jeg leier ham på tur, da jeg stadig må gi og ta i kontakten for at han skal holde seg rolig å gå i mitt tempo, da han helst vil gå mye fortere enn jeg klarer å henge på. 

Han reagere så fint på signaler til å begynne med, men så virker det som om han begynner å klø mer og mer,  og da begynner han å reagere voldsomt, kaster hodet hit og dit, prøver å klø seg på frambeina sine, bakken eller meg, eller begynner å småbukke og småsteile i et forsøk på å stoppe kløen i ansiktet, og virker generelt fryktelig ukomfortabel.

Han er vanligvis en svært høflig og forsiktig hest som vet å holde avstand til meg, men når han først klør så virker det som at han glemmer all respekt og oppdragelse, og braser inn i min sone og frantiskt slenger hodet sitt på meg for å prøve å klø, gjerne så voldsomt at det fort kan bli farlig. Jeg må virkelig bruke store bokstever for å få han til å stoppe, og bakke ham vekk fra meg. Det varer uansett bare til vi begynner å gå frem igjen og jeg må ta litt kontakt i tauet, så er vi på'n igjen. Det virker også som at den nervøse spenningen han ofte bygger opp når vi går alene på tur er med på å gjøre reaksjonen ekstra kraftig på tur.

Han er også ekstremt overreagerende når det kommer til smerte(man trenger ikke lure på om han har vondt for å si det sånn, det viser han veldig tydelig), så det virker som samme type frustrasjon fra hans side, selv om jeg ikke helt kan fatte hvordan en relativt løs micklem kan være så plagsom..  Taugrime er det samme. han har ikke hatt fullt så store reaksjoner i vanlig grime, der er jo nesedelen tykkere og sikkert mer behagelig, men det blir jo så upresist, så har ikke trent med like mye kontakt i den. Jeg vil jo uansett ha mulighet til å bruke hodelag og liknende, så han må jo bare venne seg til det. 

Det virker som han virkelig er plaget av det, så føler meg litt slem som må bruke så store bokstaver for å holde ham under kontroll, men samtidig kan han jo ikke få oppføre seg farlig. Noen andre som har vært borti hester som klør ekstremt i ansiktet? Jeg prøver å bremse og stoppe ham med for det meste kropsspråk og pisk-signal så jeg slipper å ta i hodelaget, men han må jo bare venne seg til at jeg har litt kontakt. Skal jeg bare fortsette som før, og håpe at han venner seg til det etter hvert (han blir 5 i år, men er fortsatt veldig ung i hodet.)? Har hørt om head shaking syndrome, noen som har vært borti det og vet om det kan være noe sånt? Alt av tips blir satt veldig pris på. :) 

Ville sjekket for trigeminus nevralgi for sikkerhets skyld. Kan være smerter trigges igang av reimer på hodelag osv. Har det selv, ikke noe godt for å si det mildt☹️

Hvordan reagerer han på stram kapsun om han står feks løs i boksen? Om du strammer til og lar han stå og han ikke reagerer kan det jo høres ut som det er treningsrelatert.

14 timer siden, julnil skrev:

Om jeg ikke husker feil, så har noen hester med head shaking syndrome effekt av å bruke en slik, men da tenker man vel at pollen er plagsomt? Er jo vinter nå da...

https://www.stokkeridesport.no/produkt/hest/flue-beskyttelse/awa-insektsmaske-for-nese-full-sort

Ja, men det er det som er så rart, at det er ikke én spesiell tid på året han reagerer.. Med mindre han reagerer på noe som er i luften hele året, men vet ikke hva det skulle vært. 

14 timer siden, Mazarin skrev:

Ville sjekket for trigeminus nevralgi for sikkerhets skyld. Kan være smerter trigges igang av reimer på hodelag osv. Har det selv, ikke noe godt for å si det mildt☹️

Jeg synes det kan virke som det er noe nevrologisk ja, at reimene presser på noen ubehagelige punkter,  selv om jeg jo håper at det er mentalt. Hvordan oppleves det? Og hvordan I allverden kan man få utredet en hest for noe slikt? 

6 timer siden, Issa skrev:

Hvordan reagerer han på stram kapsun om han står feks løs i boksen? Om du strammer til og lar han stå og han ikke reagerer kan det jo høres ut som det er treningsrelatert.

Han går på løsdrift, men om jeg bare setter på micklemen ute virker det ikke til å plage ham veldig. Det er først med 10-20 minutter med av og på kontakt i hodelaget han begynner å reagere, som om trykket da til slutt stimulerer kløe eller ubehag. 

Han rister dog muligens litt mer på hodet ute enn de andre, spesielt når han leker og bukker rundt, eller "rister av seg spenninger", men det er ikke i nærheten av så mye som under trening, og har egentlig bare sett på det som at han er ung og har litt mye energi som kommer ut i rykk og napp. 

3 timer siden, Aquila skrev:

Jeg synes det kan virke som det er noe nevrologisk ja, at reimene presser på noen ubehagelige punkter,  selv om jeg jo håper at det er mentalt. Hvordan oppleves det? Og hvordan I allverden kan man få utredet en hest for noe slikt? 

Gode vetrinærer bør kunne ved det du forteller sette en diagnose. Ville ringt litt rundt og forhørt meg hos vetrinærer som kan det med nervesmerter for å høre hva de kan fortelle, har det som sagt bare selv og ikke vært borti det hos hest. Er en grunn til at det kalles selvmordssmerter. Typisk at det kan trigges igang av ting som vind, berøring osv. Kan også være værre og bedre i perioder. Det blir gjort operasjoner på folk om man finner ut at nerven er i klem, men vet ikke om det blir gjort på hest.  Ville tatt veldig hensyn til han til du vet om det er trigeminussmerter, er det det trenger han masse forståelse! Krysser fingre for at det er noe annet!

Men hvis det var nervesmerter, ville ikke en kapsun som strammet være svært ubehagelig og forårsake kløe? Slik at den ikke bare oppstår når trener krever ettergift under trening? 

30 minutter siden, Issa skrev:

Men hvis det var nervesmerter, ville ikke en kapsun som strammet være svært ubehagelig og forårsake kløe? Slik at den ikke bare oppstår når trener krever ettergift under trening? 

Igjen mine egne erfaringer😎 Kan sette på meg solbriller og det er utholdelig om ikke behagelig, men plutselig skjærer smertene i så man ser lyn og stjerner noen sekunder, så slipper det, men plutselig føler man knivsmerter igjen. Ved å ta av solbriller skulle man tro at smertene ble borte, men da er nervene trigget igang. Ser for meg at en slik hest kan utholde å få på hodelag etc, men så kommer smertene etterhvert i tak, og da er det ikke så logisk når de slår inn. 

Ja jeg håper det ikke er slike nevrologiske problemer, men han reagerer ofte voldsomt på lite stimuli, så jeg håper og tror det er mer kløe eller mildt ubehag som utløser reaksjonene hans. Jeg skal forhøre meg rundt om veterinærer her, for å se om jeg kan finne noen med kunnskap på dette området. 

@julnil, han står ikke med grime på ute annet enn i spesielle tilfeller, men har ikke lagt merke til at det har plaget ham. 

• Liker 1

2 timer siden, Aquila skrev:

Ja jeg håper det ikke er slike nevrologiske problemer, men han reagerer ofte voldsomt på lite stimuli, så jeg håper og tror det er mer kløe eller mildt ubehag som utløser reaksjonene hans. Jeg skal forhøre meg rundt om veterinærer her, for å se om jeg kan finne noen med kunnskap på dette området. 

@julnil, han står ikke med grime på ute annet enn i spesielle tilfeller, men har ikke lagt merke til at det har plaget ham. 

Vel.. jeg ville satt på han utstyret som plager han under bruk, og satt han ut i innhegningen med det som en test.

Reagerer han ikke da, så vil jeg anta at det er ulydighet og utprøving av dominans som er årsaken

Min araber har tildels samme tendens hvis han har på nesereim. Har aldri brukt nesereim jevnlig på han, så ble egentlig ikke klar over det før jeg tok i bruk kapsun. Han viste tydelig at han ikke likte det, gned seg på bena ofte og dyttet hele hodet ned i snøen. Dette selv om jeg ikke strammet hardt. Tenkte han bare måtte venne seg til kapsun, men det gjorde han aldri. Prøvde i ettertid med nesereim på hodelaget og det har samme effekt på han. Har du prøvd å bruke hodelag uten nesereim? Min er litt samme typen som din i forhold til det å si tydelig fra når han har noe vondt eller ubehag. Generelt veldig sensitiv type.. 

1 time siden, julnil skrev:

Vel.. jeg ville satt på han utstyret som plager han under bruk, og satt han ut i innhegningen med det som en test.

Reagerer han ikke da, så vil jeg anta at det er ulydighet og utprøving av dominans som er årsaken

Jeg håper det bare er ulydighet/test av domminans, men da skulle man jo tro at det ble bedre med konsekvent trening. Jeg har alltid vært påpasselig med å overse, eller sette ham på plass når han blir for voldsom, og avslutte treningen når han går rolig, for å belønne ham for det, men jeg synes ikke det har bedret seg i det hele tatt.. 

Det blir jo litt annerledes med hodelag som ligger stille enn et som blir dratt litt hit og dit når man tar kontakt, tenker at det siste kan stimulere blodomløpet eller andre ting, som igjen gjør at det klør mer, men det er jo bare tanker fra min side. 

1 time siden, stinej skrev:

Min araber har tildels samme tendens hvis han har på nesereim. Har aldri brukt nesereim jevnlig på han, så ble egentlig ikke klar over det før jeg tok i bruk kapsun. Han viste tydelig at han ikke likte det, gned seg på bena ofte og dyttet hele hodet ned i snøen. Dette selv om jeg ikke strammet hardt. Tenkte han bare måtte venne seg til kapsun, men det gjorde han aldri. Prøvde i ettertid med nesereim på hodelaget og det har samme effekt på han. Har du prøvd å bruke hodelag uten nesereim? Min er litt samme typen som din i forhold til det å si tydelig fra når han har noe vondt eller ubehag. Generelt veldig sensitiv type.. 

Ja arabere er vel ofte litt mer følsomme en andre hester, men jeg håper jo på å kunne bruke vanlig utstyr på ham til slutt... Har helt gitt opp kapsunen, men micklemen må jeg kunne bruke, da jeg trenger den ringen på nesa for å kunne jobbe ham sånn som jeg vil.  Vi er i gang med bittilvenning nå, og kun hatt det i munn i tillegg til grime , så har enda ikke hatt mulighet til a prøve noe uten nesereim, men det kunne vært interessant å prøvd. 

• Liker 1

5 timer siden, Aquila skrev:

Jeg håper det bare er ulydighet/test av domminans, men da skulle man jo tro at det ble bedre med konsekvent trening. Jeg har alltid vært påpasselig med å overse, eller sette ham på plass når han blir for voldsom, og avslutte treningen når han går rolig, for å belønne ham for det, men jeg synes ikke det har bedret seg i det hele tatt.. 

Det blir jo litt annerledes med hodelag som ligger stille enn et som blir dratt litt hit og dit når man tar kontakt, tenker at det siste kan stimulere blodomløpet eller andre ting, som igjen gjør at det klør mer, men det er jo bare tanker fra min side. 

Ja arabere er vel ofte litt mer følsomme en andre hester, men jeg håper jo på å kunne bruke vanlig utstyr på ham til slutt... Har helt gitt opp kapsunen, men micklemen må jeg kunne bruke, da jeg trenger den ringen på nesa for å kunne jobbe ham sånn som jeg vil.  Vi er i gang med bittilvenning nå, og kun hatt det i munn i tillegg til grime , så har enda ikke hatt mulighet til a prøve noe uten nesereim, men det kunne vært interessant å prøvd. 

StineJ kom med godt tips. Jeg tror det er det første jeg ville tatt bort når jeg fikk mulighet. Er det pannereim på utstyret du bruker? Det hadde vært det neste jeg hadde fjerna. Kan det være at han reagerer på presset bak øra, at han skulle hatt et sånt veldig anatomisk hodelag? Jeg bare slenger ut det jeg kommer på her nå, veldig mystisk sak dette. Vil jo ikke tro at han reagerer på smøremiddel eller noe siden han reagerer på flere forskjellige hodelag?

• Liker 1

Nerver er det første jeg tenker også. Ikke nødvendigvis smerter, men kan være spenninger som gjør at utstyr gjør at det klør mer enn at det er vondt. Hvis min har på kapsun med longetauet midt på nesa uten at jeg har tauet løftet litt ut fra nesa så pruster han veldig mye, et par ganger har det kommet dit at han nesten sliter med å puste inn fordi han pruster og pruster og pruster, og prøver å klø den bort. Så lenge jeg longerer og tauet ikke henger ned på nesa er det ikke noe problem, skal jeg leie på tur i kapsun må jeg feste tauet på ringen på siden. 

Min var veldig sånn med ikke-anatomisk utformet hodelag,  men ble mye bedre da vi kjøpte det vi fra PSOS som vi bruker nå, så jeg konkluderte egentlig med at det var noe som irriterte eller klemte med det andre.. 

Snøprins var også litt sånn, men hos ham tolket jeg det annerledes, mer som at han klødde fordi han var svett. Ingen endring ved bytting av hodelag, og jeg vet med meg selv at når jeg blir svett og har på pannebånd f.eks så synes jeg det klør i hårfestet og innom pannebandet. Tolket ham rett og slett som at det klødde pga tykk pels og svett hud. 

• Liker 1