Jump to content

Unghest født 2017

LillianK
 Share

Recommended Posts

Brunstig.no 😂😂🙈. Stakkars vallaken hun går med får virkelig kjørt seg. Hun løper rundt ham for å kunne trykke ræva inn i nesa hans. Skræver og pisser i ett sett. Kommet i dag. Ikke lett å være hormonell tenåring med første eggløsning 😅😂

• Haha 2

• 4 months later...
  • 2 months later...

Nå får jeg kanskje litt kjeft, men hadde lillegutt med i ridehall forrige uke. Første gang med sal på, klatret oppå, og vips, første gang jeg skrittet på barnet 😁

Og neida, jeg skal ikke begynne å ri han enda, jeg måtte bare teste 😉😉

20191201_023816.jpg

• Liker 4

Dette er min 2017-modell. Verdens fineste hoppe i mine øyne.

Hun er tvers gjennom snill og god. Hun er morsom og rar. Masse personlighet, og elsker kos. Legger hodet oppå skuldrene mine og vil at jeg skal kose henne på mulen. Hatt henne siden hun var åring, og det har vært en interessant vei å gå. Vi har jobbet mye med at hun skal kunne være igjen alene hjemme da jeg kun har to hester. Dette går egentlig helt smertefritt nå. Har også hatt henne med på flere turer alene, noe som går helt fint. Selv om hun fortsatt ikke er 100% trygg i den situasjonen. Det har også vært viktig for meg at hun skal kunne være chill selv om hun er bundet alene, og det går veldig bra. Hun kan stå bundet lenge mens jeg steller uten å gjøre noe som helst av seg, er også supergrei å trimme høver på. Hun kan også stå bundet mens jeg går inn i huset og henter noe uten å bli dramatisk. Jeg har også jobbet med at jeg skal kunne røre henne over alt, og det går helt fint. Hun synes for eksempel det er koselig når jeg tar på jurene :D Noe jeg fra erfaring vet at mange hopper haaaater... Og rive og dra i halen uten noe reaksjon. Dessuten var hun livredd vann og vannslanger, hun fikk helt panikk av vannslangen! Dette har vi jobbet litt med, og det tok jammen ikke lang tid før det var helt uproblematisk. Så lenge jeg har rett tilnærming. Hun hører veldig på stemme, ros og kos, og støtter seg veldig på meg.

Hun har jo null muskler, styrke eller utholdenhet. Nå har jeg begynt å introdusere henne litt til bakkearbeid. Det er tydelig at hun synes det er morsomt å få jobbe litt, selv om vi har veldig små og enkle økter. Man merker jo forbedring fra gang til gang. Selv om hun også har fri i lange perioder. Men hun er veldig flink, altså. Og grei å ha med å gjøre. Vi har også siste tiden jevnlig jobbet med at hun skal kunne ha litt ting i "blindsonen". Har også begynt å ha henne med litt løs i skogen, noe hun synes er suuuupergøy. Er en veldig fin måte å bygge opp litt styrke uten noe belastning. Samtidig som hun får bli tryggere i skog og mark og øve på å fote seg uten et menneske i veien. Nå ødelegger forholdene mye for oss med mye is og uendelige mengder regn, så gleder meg til våren :D 

Disse bildene er fra vår første longeringsøkt, egentlig bare for å teste litt knapper. Jeg skynder meg sakte og tar ting langsomt og lite av gangen. Er litt nysgjerrig på hvor stor hun er.. Hun er nemlig ikke forferdelig mye mindre enn frieseren i ryggen, men så er det ikke verdens største frieser heller. 

kontiki.jpg

kontikii.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Perfekt 1

• 1 month later...

Min har vært i ridehall for første gang, og vært på lange tøyler kurs. Første gang i ridehallen var det 4 andre ekvipasjer rundt oss som skrittet og travet. Fremmede hester. Bob tok det med knakende fin ro. Introduksjonen til lange tøyler skjønte han fort, og gjorde sitt aller beste. Han har reist på henger med fremmed hest samt noe dårlig belysning. Han gikk rett på. Sal og stigbøyler har han testet mange ganger. Vi trener på kommando for de ulike gangartene under longering, og han løshoppes regelmessig sammen med kameraten sin. Nå er det kun fjerning av ulvetenner igjen før bittet skal tilvennes. Vi skulle egentlig gjøre det i fjor, men jeg hadde et tungt år som satte alt litt på vent. Han har også hatt lett rytter på ryggen flere ganger, så nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen :D❤️ 

• Liker 2

• 4 weeks later...

Vi har vært på akademisk kurs med Stine Larsen denne helga. For ei lita stjerne jeg har. Jobba så bra 🥰. Nok en trener som kommenterer at frøkna har såpass med egne meninger at hun må ha klare rammer eller blir hun farlig 🙈. Godt vi er på rett spor 😊👍. Har fått nye oppgaver å jobbe med de neste tre mnd til neste samling. 

• Liker 3

• 3 months later...

Vi driver fortsatt med innkjøring, hadde på vogn i fjor men pga meg så har det blitt med det, tømmekjørt mye, leid på tur og longert, ellers hatt sønnen hengende over seg, tenker at jeg rett før beitetid( ja venter på drektighets test av søss sin hest før vi drar ) skal ha søss på ryggen med sal, sitte der for å så

hoppe av. Det er målet nå. 

13 timer siden, Torhild skrev:

Her har vi nå begynt å galoppere også. En liten drømmegutt 😍

Vi er alltid alene når vi trener, så har dessverre ingen bilder som bevis, kun en liten fjortis selfie 😉

20200517_152132.jpg

tripod og sett på kamera på telefonen på vantet!

Jeg er så stolt at jeg nesten sprekker, denne har jeg selv med god hjelp oppdratt fra 6 mnd føll, hun er nå 3 år(1juli) å hadde i går rytter på for første gang . Øra litt bak for å høre hva den hadde å si og flis på det på ryggen hele tiden. Så utrolig takknemlig  for at lillesøster også driver med hest og at vi sammen dyrker interesse for hest. Søss eier selv en stødig døl som har vært mye støtte for Julie og motivator for meg når jeg synes ting blir vanskelig. 6B57B74E-F65A-4664-BFA1-8C3C89F51FAD.thumb.jpeg.3d8b3e56715cbb5a3461efe27ed2f0ff.jpeg

Edited by LillianK
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Wow 1

• 3 weeks later...

Har jevnlig instruktør på kjøringa , nå er det snart klart for å kjøre vogn. Glad jeg har en gubbe som fikser div til oss, løse drag, slep og neste er oppussing av rocart for å event selge å kjøpe gigg. Bilde av finurligheten, er gamle stigbøylereimer arvet av søss og gaffateip fester leietau i et av reimene  og kan dra disse lett av om hesten får panikk.  Oppskrift fra trener. 

863FE3F0-9D4D-49DA-8377-9BE50EA6A93A.jpeg

Edited by LillianK
  • Liker 1

• 2 months later...

Jeg og Bob Kåre har vært på vår første "treningshelg" for instruktør, 2 dager med instruksjon og andre hester på ridebanen. Jeg er så stolt av den lille gule som tok alt på strak hov, ny plass, mange nye hester, og en litt usikker og klønete rytter på toppen. Så langt utenfor komfortsonen min har jeg ikke vært før. Men jeg overlevde. Akkurat nå føler jeg meg 10 kg lettere, og er litt stolt over at vi faktisk bare kastet oss ut i det, selv om vi var litt uenige noen ganger om hvorvidt vi skulle konsentrere oss om egne arbeidsoppgaver eller bare følge etter de andre hestene på timen 🤭

• Hjerte 1

• 2 weeks later...

Da var det på tide med en liten post om min 2017 modell, Kontiki ❤️

Jeg og Kontiki har det veldig gøy om dagen! Vi har begynt å få leksjoner fra horseclue, og jobber med groundwork under leksjonene, nå har vi begynt med travers (stillestående), noe jeg synes er veldig spennende! Har også fått litt tips og hjelp med longering, noe som alltid trengs. Kontiki skritter, traver og galopperer under longering. Vi jobber med kommando på galoppen, og hun tilbyr det mer og mer selv. Vi rir lite, det kan gjerne gå både en og to uker mellom hver økt, og vi begynte jo faktisk ikke ordentlig før etter beite, satt kun på henne noen få ganger og red bittelitt på tomta før det. 

Men hun er fin å ri på tur, veldig våken og blid, og man må være til stede, for i blant er det litt skummelt, og hun ris i skritt og trav. Nå har hun vel vært under rytter 15 ganger eller noe sånt, så det er absolutt rom for mer trening der. Første rideturen vår var faktisk helt uten noe utstyr i skogen, med den andre hesten løs, et minne jeg vil ta med meg hele livet. Det er noe av det mest fantastiske jeg har opplevd! Første gang jeg satt på henne var dog i vår ❤️ Da sto hun løs med grima på og rørte seg ikke et eneste skritt de femten sekundene jeg satt på. 

Jeg har også tømmerkjørt henne, og det har vi egentlig aldri gjort før etter de kom hjem fra beite nå. Det går kjempefint, og det virker som hun liker det godt. Jeg har også hatt henne løs i skogen alene noen ganger, og da har hun fulgt meg helt villig og kommet når jeg har ropt, helt fantastisk følelse! Den første gangen jeg red henne i skogen hadde jeg både henne og ponnis helt løse etter de ti minuttene jeg red, og de fulgte etter meg når jeg gikk på stien, noe jeg syntes var en fantastisk følelse. Å ha to helt løse hester i en mørk skog følge etter deg, liksom. Veldig stas. Men første gangen jeg hadde henne helt løs i skogen uten noen andre hester i nærheten, var etter en av våre ikke så mange rideturer, jeg går ofte av så vi kan gå siste delene av turen sammen. Kjempekul opplevelse som jeg fikk filmet. Hun har også fått leke barneponni for nevøen min på 7, da var vi i skogen og hun gikk etter meg mens han fikk late som han red, så lystret hun kommandoene mine helt fint og oppførte seg supert, selv med en urolig liten en på ryggen.

Akkurat nå har hun ganske mye energi! De siste dagene har vi trent litt liberty, noe jeg syntes er vanvittig gøy. Da har jeg på meg airpodsa, også jobber jeg med henne helt uten noe utstyr (på inngjerdet område). Nå er vi der at jeg kan få noen hele runder i volten, i dag fikk jeg faktisk en halv volte i galopp mens vi trente, ellers gjør vi mye andre posisjoner, og bare generell liberty og lek, noe som er kjempestas. Generelt gjør vi mye forskjellig og varierer en del. Men ja, jeg synes fremgangen er fin, håper egentlig jeg kan være ukeselev et sted i løpet av et halvt års tid, så vi kan få litt hjelp med ridningen, men vil gjerne vente litt så hun er litt sterkere i kroppen og mer klar for den belastningen.

Jeg elsker Kontiki, hun er helt fantastisk og den fineste jeg vet om på alle måter. Nå feirer vi straks 2 år sammen! Måtte det bli mange flere! Det hører også med til historien at Kontiki får seg en lillesøster i november (en dølafrøken, 2020 modell), hennes egen kusine er dette faktisk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

• 2 months later...
  • 4 months later...

Da har vi begynt på sprangtrening også. Lille gutten er superflink og så positiv til alt. I dag hoppet vi 80 bane med tre kombinasjon til og med 🤩

(bildet er ikke fra i dag)

20210410_130510.jpg

• Liker 1
  • Yay 1
  • Perfekt 1

• 2 months later...

Det går stadig rette veien. Vesla er sendt på sommerskole for å lære seg å bli kjørehest. På bildet er det en uke siden hun hadde vogn på for første gang 🥰. Måtte ta bilde av film. Derfor litt rart. 

37070CC0-44C9-4492-B637-257BB4C7B04D.png

Edited by MarteJ
  • Liker 2
  • Perfekt 1

• 1 month later...
På 21.6.2020 at 21.21, LillianK skrev:

Har jevnlig instruktør på kjøringa , nå er det snart klart for å kjøre vogn. Glad jeg har en gubbe som fikser div til oss, løse drag, slep og neste er oppussing av rocart for å event selge å kjøpe gigg. Bilde av finurligheten, er gamle stigbøylereimer arvet av søss og gaffateip fester leietau i et av reimene  og kan dra disse lett av om hesten får panikk.  Oppskrift fra trener. 

863FE3F0-9D4D-49DA-8377-9BE50EA6A93A.jpeg

Jeg er også nysgjerrig på panikkløsningen deres @LillianK, kan du beskrive nærmere hva som er festet hvor, og hvordan? :D

Her er det ikke de store sprellene fra oss. Jeg havnet på sykehus, og fikk 2 mnd med hesteforbud etterpå. Da var Saff på sommerskole og ble kjørt med maratonvogn. Han var også ute og debuterte i maratonkjøring.

Så var hesteforbudet mitt over, og vi er så smått i gang igjen. Men jeg kjenner jeg er ikke helt på plass, så det går ikke så fort framover med ridningen 🙈

20210913_222112.jpg