Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Unghest født 2017

Recommended Posts

Jeg har bare et litt soft, tykt westerntau fra høøks tror jeg. Unngå tvunnet bomull hvertfall, og unngå for tynt? De standard westerntauene er ca fire meter lange. Perfekt til sånt og lastetrening osv (longeliner erlange synes jeg). Jeg bruker bare sånne. Gir bort og hiver de andre etterhvert 😂🙊

Prøver å følge litt med hånda sånn at jeg bare «er der» og ikke blir borte av at den spreller. Prøver å unngå «motrykk» eller drag som kan gi brannskader, da løsner jeg heller grepet rundt løkka. Ikke krise om man må slippe litt tidlig noen ganger, da prøver man bare igjen. De knekker koden ganske fort. :) 

Edited by LisaFi

Den som @LisaFi snakker om lengre opp her slo som F*** ja, hun slo som f* selv om hun var dopa ned. Jeg tror ikke dopen fikk nok virkning heller, for hun gikk i stressmodus tvert vi skulle sette det, og da virker vel ikke domosedan så godt.  Jeg klarte ikke med den sånn som ståa var hos oss. Men det var en utrolig hyggelig hest på alle andre vis, om enn sårbar og redd av seg. 

Nå har jeg dopet en del hest etter dette, i forbindelse med skoing. Har merket meg at når de er redde, og de har vært dopet mange ganger og i den sammenheng stått fint, så har vi hatt stort hell med å dope mindre og mindre, slik at de har vært mer og mer med, og fått assosiert hovslagerarbeidet med ro og null stress. Tålmodig hovslager, som er forsiktig, rolig  og tålmodig er av stor viktighet i møte med slike hester da. Har kunnet slutte å dope til slutt etter slike prosesser. 

Edited by EliFi
  • Liker 2

Da har vesla fått fiksa bakhøvene også. Den ene hadde rar fasong. Håpet er at dette kommer av manglende trim. Hun måtte dopes ganske kraftig for å få gjennomført trimmen. Veterinær mente jeg har litt av en jobb foran meg. Ønsket ham hjertelig velkommen tilbake om 4-6 uker 😉. Så får jeg jobbe det jeg kan i mellomtiden. Hesten virker ikke redd, men rett og slett skikkelig sinna. Aldri sett sånt før. Temmelig hard i hodet denne. Blir noen spennende år fremover 😝

13 minutter siden, MarteJ skrev:

Da har vesla fått fiksa bakhøvene også. Den ene hadde rar fasong. Håpet er at dette kommer av manglende trim. Hun måtte dopes ganske kraftig for å få gjennomført trimmen. Veterinær mente jeg har litt av en jobb foran meg. Ønsket ham hjertelig velkommen tilbake om 4-6 uker 😉. Så får jeg jobbe det jeg kan i mellomtiden. Hesten virker ikke redd, men rett og slett skikkelig sinna. Aldri sett sånt før. Temmelig hard i hodet denne. Blir noen spennende år fremover 😝

Godt dere fikk tatt høvene da i det minste! :P Så håper jeg det roer seg etterhvert. 

• Takk 1

22 minutter siden, MarteJ skrev:

Sint kan jo fort bare være et uttrykk for redd. Det er vel ikke mange individ som er født med «dårlig temperament», men følelsen av usikkerhet kommer ut forskjellig hos de forskjellige individene. :) ville behandlet den som redd selv om den framstår som sint. Og så være veldig bestemt om den prøver å «ta» deg. Forskjell på å prøve å komme løs selv og prøve å ta folk. 

Godt du fikk starta jobben! :) 

• Liker 1

3 timer siden, LisaFi skrev:

Sint kan jo fort bare være et uttrykk for redd. Det er vel ikke mange individ som er født med «dårlig temperament», men følelsen av usikkerhet kommer ut forskjellig hos de forskjellige individene. :) ville behandlet den som redd selv om den framstår som sint. Og så være veldig bestemt om den prøver å «ta» deg. Forskjell på å prøve å komme løs selv og prøve å ta folk. 

Godt du fikk starta jobben! :) 

Kan godt tenkes at redsel kommer ut på den måten 😊. Hun sparker iallefall uten tvil for å bli latt i fred. Det er veldig mye sidelengs der hovslager står. Får bare håpe at manglende hovstell ikke har satt seg i ledd 😊. Særlig på ene hoven. Nå blir det bare å trene på alt mulig fremover. Jo mer man kan utsette dem for som små jo bedre tenker jeg. Skal først øve på å gi etter for press, samt leie litt. Får begynne med gradvis håndtering av bakbein også. Kom på at vi brukte pinne med "støffa" hanske på på en hest en gang. Mulig jeg tester det frem til jeg får tak i tau. Takker så mye for det tipset der🌹🥕

brukt tautrikset på mange hester veldig fint med lagt tau både å ramme inn fole som skal

lære seg å gå frem samt de som ikke står stille eller liker å bli tatt beina på. Samt lære de å

ikke få panikk om beinet henger fast i noe. 

• Liker 2

Vi jobber på etter hvert som utfordringene dukker opp...må nesten le. Pga av det varme været er det liten tilvekst på beite/marka der hestene mine går. Jeg fôrer derfor høy en gang daglig. Har en sånn ikea-pose(bare i Champion layout) som jeg bruker. DEN var SKUMMEL!! Tenkte meg ikke om før jeg rista ut høyet og vips forsvant vesla i full galopp til andre enden av jordet, der hun sto med stive ører, hals og øyne. Joda... Har derfor hatt IKEA-posen på slep i tau hver dag når jeg har møkka. Første dagene forsvant hun med både bukk og hopp. Etter hvert har det blitt mindre krise, og for to dager siden kunne jeg stryke posen over hals og bringe mens jeg klødde henne. Vannslangen ser også ut til å ha spist litt mindre hest siste tiden. Nå rygges det bare et steg bakover i stedet for at det galopperes flere meter. Får heller ikke samme store øynene.

Babysteps....går nå rette veien :). Har ikke fått jobba med beina enda. Dukker stadig opp noen nytt som jeg føler haster litt mer....

• Liker 2

Vi kom hjem fra en "litt-over-en-ukes-ferie" i går kveld, så i dag hentet jeg Bobben ut av gjerdet for litt sosialt samvær igjen. Han kom traskende med godt mot når jeg kom gående med grima. Veldig sjarmerende kar 😘

Stilte han opp løs på ridebanen for litt børsting og kos. Måtte geleide han på plass et par ganger, da det var noen gresstuster som fristet veldig. Ellers nøt han en god omgang med striglebørsten, kamelleppa kom fram rett så det. Siden samboeren drev å klipte plenen så tok vi oss en tur bortover til han, og betraktet plenklipperen på grei avstand. Han tok det med ganske stor ro. Etterpå lekte vi litt på ridebanen med dekk som jeg rullet i full fart fra oss. Han synes det er litt ekkelt akkurat i det dekket velter over, men ikke mer enn at han må bort og snuse på det etterpå. Tenker at veien framover nå blir å bare fortsette å introdusere han for rare ting som gjør rare ting og som lager rare lyder. 

• Liker 1

Og nå har vi utforsket enda litt nytt. Vi har vasset i elv, hatt drone flyvende rett over hodet på oss, "peivet" med veistikker over hodet og ved siden av han. Så fornuftig gutt! Eier ser muligens mindre fornuftig ut med alt det rare som hun foretar rundt hesten... :D 

• Liker 2

Vi sysler videre med vårt, løfter på bein, leker med stor oppblåsbar ball som er kjempeskummel, har ting på ryggen som får skli sakte ned langs sidene, også har han hatt på sal for første gang. Da ble det litt rodeo-bob, men etter litt bukkesprang, promping, rett opp hopp, så var det greit. Morsomt med unghest 😁

Anledning nydusjet eier som sikkert luktet utrolig godt, sammenlignet med normalt svetteluktende/saueluktende/hesteluktende eier, fant Bob ut at jeg måtte smakes på. Dette fant sted mens han gikk på slakt leietau bak/ved siden av meg som ante fred og ingen fare...

Beskjeden om at sånt overhode ikke er greit ble kort, men klinkende klar. Og forferdelsen ble stor hos Bobben, men han gikk fort tilbake i "avslappet Bob modus" igjen. 

Ellers trener vi fortsatt på å møte rare ting. Siste nyheten nå er tum vanndunk, som lager skumle lyder når man kaster og sparker på den. Samt at vi har skrittet over veistikke-bommer, og trener på å stå løs på ridebanen mens jeg løfter hover. Egentlig bare generell hverdagslydighet. Vi har det fint sammen 🙂 

• Liker 1

Det går fremover 😊

Har når tatt av og på dekken flere ganger. Ser ut til å gå smertefritt nå. Har brukt dekken i shettisstr. Ikke testa brukt ute enda. Må få tak i dekken i rett str da vesla er en frysepinne. 

Kan også leie gjennom stalldøra til tross for vanndam utenfor. Slutt på å hoppe ut. 

Leier nå inn alene om kvelden. Har fortsatt litt seperasjonsangst, men litt mindre enn før. 

• Liker 1

Postet vist under føll 2017, men kan legge ut her også.

Lillegutt kom hjem fra sommerbeite på torsdag, og ble kjørt ned på klinikken. Så nå er han blitt vallak og kan snart ut og leke med damene igjen 😉

20181001_210505.jpg

• Liker 5

Ny milepæl i dag. Frøkna er en frysepinn. Så da ble det dekken på. Har øvd et par dager. Null stress. Kanskje det er håp 😉. Stalleier rister stadig på hodet og mener jeg har fått litt å bryne meg på. Vi tar utfordringer etterhvert som de oppstår. Blir ett år om to dager 🎉

01E3B08B-2353-488E-A58E-17D6FC3C5253.jpeg

8CF253B3-7F83-4928-8657-E41C7D607395.jpeg

• Liker 3

Hipp hurra for vesla i dag 🎉🎂. 1 år gammel i dag. Feirer dagen med utesoving i natt. Gradestokken viste fortsatt 17 varme kl 19.30. Endelig oppholdsvær også. 

224DE341-3C35-4E80-853C-F8D978B7878A.jpeg

F6F0EB4F-0066-4683-B7BC-BD1F4A8E7958.jpeg

0A691C99-AE65-438B-814D-9C66DCFB2D2F.jpeg

• Liker 1

I dag har vi vært ute og longert for første gang. Kunne ikke brydd seg mindre 😊

20190120_140955.jpg

20190120_140804.jpg

• Liker 2

13 timer siden, Torhild skrev:

I dag har vi vært ute og longert for første gang. Kunne ikke brydd seg mindre 😊

Så flink :) Hvor stor er han nå?

Min toåring er 153 ca, er spent på hvor stor hun egentlig blir 😎

8 timer siden, kjersti * skrev:

Så flink :) Hvor stor er han nå?

Min toåring er 153 ca, er spent på hvor stor hun egentlig blir 😎

Jeg målte i går til 154 😁 men han er jo født i slutten av juli, så satser på at han vokser minst 12-13 cm til 😉

• Liker 1

16 timer siden, Torhild skrev:

Jeg målte i går til 154 😁 men han er jo født i slutten av juli, så satser på at han vokser minst 12-13 cm til 😉

Satser på det, hun er Stella sin lillesøster, så genetisk sett bør hun bli nærmere 1.70 :) Min er flaskeføll, så jeg håper hun blir over 1.65, hun mistet moren tidlig, 4 dager gammel ❤️ Hun er full av futt og ramp, så der mangler det ingenting. Her er noen bilder fra da hun var føllis 

image.png.1ac21bb05183f717d6a2060ad24de904.png

Slik vokste hun opp det første halve året med andre morløse føll

image.png.685e39c3c7e97b285dd4b105b4feb493.png

• Liker 5

Da har vesla hatt første møte med tannlege. To ulvetenner ble fjerna. Fine myke slimhinner. 1 års gjekslene er snart gjennom på begge sider. 

B29F4C60-E5F0-4FF6-8F3B-2642E701F7FD.jpeg

4BA6497C-C582-4282-AC63-982475AE4B89.jpeg

2E958F9A-3B54-4770-B476-E2FBF70F7176.jpeg

2C2AB5E8-90A2-49FE-AED9-D48BD5E9282C.jpeg

• Liker 4

Ny milepæl for oss i dag. Hovtrim på alle fire bein uten dop 🎉🎉👏👏. Snart et år med tålmodighet har endelig gitt resultat 😁

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Yay 1
  • Gratulerer 3
  • Perfekt 1

4 timer siden, MarteJ skrev:

Ny milepæl for oss i dag. Hovtrim på alle fire bein uten dop 🎉🎉👏👏. Snart et år med tålmodighet har endelig gitt resultat 😁

Knallbra! 

• Hjerte 1

Saffier har også vært hos tannlegen 😁

20190423_215012.jpg

20190423_214950.jpg

• Liker 1

10 timer siden, Torhild skrev:

Saffier har også vært hos tannlegen 😁

20190423_215012.jpg

20190423_214950.jpg

Er det øverste bildet «hullet» etter ulvetanna? 

13 timer siden, MarteJ skrev:

Er det øverste bildet «hullet» etter ulvetanna? 

Jupp 😁

10 timer siden, Torhild skrev:

Jupp 😁

Jøss, for et krater... Hvor stor var den tanna? Jeg fikk sjokk over str hos vesla mi. Der var det ikke såpass krater i etterkant ;).

På 29.4.2019 at 8.42, MarteJ skrev:

Jøss, for et krater... Hvor stor var den tanna? Jeg fikk sjokk over str hos vesla mi. Der var det ikke såpass krater i etterkant ;).

De hadde veldig kraftige røtter 😁

• Liker 1

Min hadde også sånn krater etter en uvanlig stor ulvetann 😅 veterinæren vurderte å måtte operere den ut på klinikk men hun valgte å prøve selv først. Og jaggu slapp den. Hun var helt fascinert og tok bilde av den med et kronestykke 😂 har tanna et sted, jeg kokte den haha. Den var ca 10 x så så stor som Drómi sine små nusselige som lett lot seg vippe ut.