Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Unghest født 2017

Recommended Posts

Kan vi dele bilder? Tips og råd ang trening og hva man gjør her? Hadde vært

artig å sett 2017 modellene her inne. Sikkert ikke mange som Har startet trening enda men 

Min lille (? :P Lokkadis aka Tusta født 6 mai 17.
Hun er etter Álfur frá Selfossi og Dama fra Jakobsgården (e. Falur frá Blesastödum 1A)

Hun er foreløpig bare ut med flokken sin og fortsatt sammen med mamma. Hun er mer enn tam nok, forsåvidt født sånn... Hun kan fint ha på grime og bli leid greit nok sammen med andre inn til stallen for hovstell, vaksiner etc. Ellers er hun bare "lausbikkje" ute :lol: Til tider litt ufyselig, men man er jo glad i den da :P 

Tøff i trynet som mor og lar seg ikke pille på nesa av de andre, med mer enn nok "klissegener" fra far. Dette blir gull :P  Digger den vesle dragen min <3 

Fersk :D 

IMG_0108-2.jpg.5b67a6ef1166ea1673910938cf4f4e5f.jpg

Søster Egget passer på <3 

IMG_0771-2.jpg.27d0f24eda988ea7b2438bd8e19c87db.jpg

Noen få timer gammel 

IMG_9962-2.jpg.1e94bbeed89e6b0e86267ed58b29e597.jpg

Skal finne litt nyere bilder også :) 

• Liker 6

Ettersom vi ikke har mye turmuligheter å Julie er bobb bobb etter overbeinet som kom(vet kommer med laser onsdag ) så trent vi på pressening, aldri likt å ha noe over ryggen men godtok det sådær, må trenes mer på dette men greit å finne på slike små ting i hverdagen. Trengs ikke mer for denne jenta 😌

D3763EDD-6FFB-4AD7-94A8-06ED3A80F99F.jpeg

• Liker 1

Ikke noe særlig trening hjemme hos oss enda :D 

Viva blir 1 år i slutten av mai, går fortsatt med mamma, og har hatt på grime litt. Ikke leietrent, men har blitt bundet opp en gang (og det gikk fint).

Utrolig nysgjerrig og sosial frøken som liker å henge med folk, så tror ikke det blir noe problem med trening :D 

Med føllpelsen

19875513_1487802274623455_736560862170013570_n.jpg.b02e6d4e357529cea11b602d114c8de3.jpg

Første (og foreløpig siste) leietur etter at hun kom hjem i sommer :P 

21317401_1552658191471196_9212515929355584444_n.jpg.60bffe6376086d17ac6567fa5b0d4259.jpg

21430462_1554288831308132_3115574887220876728_n.jpg.a0a32ff1fe68758d942c2b08a7855901.jpg

Sovet i flisa i ligggehallen :wub:

22310393_1593469574056724_7244934498977878722_n.jpg.4cffbadba2f6c9242df556abe49cb90a.jpg

Det var den ene gangen hun ble bundet opp, og selvsagt måtte fotograferes :P 

23844702_1644349512302063_478121776542250717_n.jpg.4b3caec419cf5fa0bd710d9633e56b0f.jpg

Hvordan vi ser ut ca. hver gang jeg er i stallen :wub:

27654829_1734382109965469_1824295620437884880_n.jpg.c94dcf84ce35a0ac5aefed3e5a66bca5.jpg

• Liker 8

Vurderer jo bare meir og meir å hente ned denne;

received_10211222375099831.jpeg.7670ce163619c7127e5da7e5bad05952.jpeg

Sikkert ikkje det lureste mtp alt, men merker unghest og slik kvardagshåndtering er tingen for meg og min sjølvtillit. Blanke ark og gode linjer.

• Liker 1

Ser på bildene av Julie fra januar til nå å

ser hvor mye hun har vokst samt blitt mer åring( Joda var bare 6 mnd i januar) vi trener fortsatt på presenning, litt skremmende å ha ting over rumpa men det går. Fått to hovtrimmer allerede å står som en gammel hest, tolmodoghet har hun massevis av men kan få litt mark i rumpa slik som i går da vi sto 1 time å børsta for å

få av mest mulig pels. Gubben var med å hjalp til å da finner vi på mye sprell, søppelkasser som får opp og i gjen lokket er ikke farlig, ikke pressening som er på flishengeren også å

fant stalleiers grønne forpressening å pakket henne inn . 

8EB878A9-27C2-4FB1-B23B-873DC0DD26B5.jpeg

Vi trener på banen å Sønnen ville leie, hadde før dette gått en liten tur med bøtte skranglende på slep.  Ved siden av ridebanen står

det 4 unghingster som herja men stoppa bare opp for å se hva som skjedde 

14A685C7-B135-4F27-AF6B-58B9ACEAF827.jpeg

• Liker 5

Så søte, Lillian! :love:

Julie vokser og gror 135 i mh nå litt mer lopper i blodet men er vel vår for oss alle. Skal smått begynne med tømmekjøring i Grime før

beitetstart( kommer nok kle på beite før beg av juli) så fri under beitet 

0E8BE13B-12DA-4B24-B10D-9FC098D96253.jpeg

E1763167-0DEA-412A-BF2B-B9DA6BBD1CD3.jpeg

• Liker 3

Min langbeinte 2017-modell. Leker kongen på haugen. Allerede større enn min 3-årige lyngs. Kan bare glemme å låne dekken fra lyngsen gitt :D

Vi har ikke gjort så mye sammen enda, vært inne alene, stått bundet fast og løftet på føtter, hatt på seg tømmekjøringsgjord med halereim, leid litt rundt på gårdsplassen og på ridebanen for å bli kjent med omgivelsene. Også koseklør vi inne i gjerdet hver dag da.

Bobben.jpg.475808db2629545eb97eeff06ed71147.jpg

Edited by VivianK
  • Liker 4

Da melder jeg meg også inn i denne tråden 😊. Connemarahoppe født 10.10.17. Kom i går, så har ikke særlig mye å bidra med enn så lenge. 

• Liker 3

Da har Athena vært hos meg ei uke. Vi jobber med at man godt kan skritter over dørstokker, vanndammer, skygget etc. Det trenger ikke hoppes..... I tillegg jobbes det med å løfte bakbein. Får nå ta på beina helt ned til hoven. Har ikke løfta enda. Tar ting veldig rolig slik at hun også skal få tid til å finne seg til rette.

IMG_1549[1].JPG

• Liker 6

For ei tøff mini jeg har. Tok med litt høy i en IKEA pose ut på beite i dag. Er så tørt at tilveksten på graset er superdårlig. Blir derfor mye smått nytt og lite lang fiber. Begge sto 2 meter fra da jeg tømte posen og rista den. Vesla skvatt til og jogga to meter bort før hun snudde. Kom rett tilbake og til meg for å undersøke posen ❤. Flinke modige jenta 💪. Kan nå ta på bakbeina helt ned til hoven mens hun står helt løs uten grime ute. Dette blir bra greier. Skal ha hovstell til uka. 

• Liker 2

Vi har trent på lasting på henger siden sist å

gresser hver dag( blir en time da matmor vegar fått virus på øya å er Max lyssky ) hengertreninga gikk over all forventing som om hun aldri hadde gjort annet. God hjelp av venninne /stalleier som guider oss i gjennom. Sprekkstolt eier, lastet først normalt, ut av frontutlasting, gjorde det tre ganger uten tull kunne da laste på lem, rygge bak for å så

ts steg opp igjen, stoppe opp å stå i hengeren lastet inn frontutlasting og ut baklem. Satte midtlem i normal posisjon for å

laste inn, gå i gjennom og til slutt stå normalt. Ga oss der når hun var så flink så får det å

ha i gjen lemmen bak komme neste gang. 

Edited by LillianK
  • Liker 2

Så flott, @LillianK 💪❤. 

Vi har et lite set back om dagen. Hadde smed for hovtrim sist uke. Fikk beskjed av oppdretter at bakhøver var utfordrende så de anbefalte dop. Fikk tak i pastadop og gav etter bruksanvisning i hht vekt. Frambein gikk som en drøm, mens bakbein måtte vi til slutt bare gi opp. Sparka som en gal og halen gikk. Sinna som fy. I morgen kommer både smed og dyrlege. Bakbeina MÅ tas om så hesten må ligge for å få det gjort. Smed hadde aldri vært borti såpass sinna liten sak før. Håper det går seg til etterhvert. Hvis noen har forslag til hvordan jobbe bort dette, mottas det med takk. Null problem å ta på bakbeina. Sinna hest oppstår når det kreves løft 🤔

Been there..  10 åringen min kan fortsatt ikke gjøres noe med bak før den har fått like mye dop som en hingst som skal kastreres...

Etter x antall ganger bestemte jeg og vetrinær oss for å gi ham litt mindre dop for å se hva som skjedde...  uten at hovslager visste det.

Hovslager merket det med en gang..

Edited by sofabonden
  • Trist 1

Kan du ta hovene selv? Altså bak? Øve på at andre står ? Julie står som en drøm og altid gjort men hadde en periode hvor hun testa stalleier som også er trimmer men hun vsr tolmodig å korrigerte bort å er en engel nå. Kjett å hoppe på tre bein vettø 

Niks, sparker som ei ku om det er meg eller andre. Brukte to uker på å få ta på beinet helt ned til hoven uten at hun hoppa rundt. Lite folk rundt som kan hjelpe dessverre. Får vel øve på kryssbinding først og så beinløft. Skjønner ikke den sinna reaksjonen. Får se om vi får trena det bort på en eller annen måte. Har vært en del vi skulle hatt installert, men får ikke gjort alt på en gang med sånne små. De bakhøvene må bare bli tatt nå. De er veldig lange. Får ikke trent leiing eller noe før beina er Ok. Mye hun skal utsettes for av miljøtrening. 

Høres ikke lovende ut mtp din, @sofabonden. Blir ganske dyrt også om man må ha dop hver gang...for ikke å snakke om at det umulig kan være bra for hesten. Sukk altså. Synd de ikke kan snakkes til 😝

18 minutter siden, MarteJ skrev:

Niks, sparker som ei ku om det er meg eller andre. Brukte to uker på å få ta på beinet helt ned til hoven uten at hun hoppa rundt. Lite folk rundt som kan hjelpe dessverre. Får vel øve på kryssbinding først og så beinløft. Skjønner ikke den sinna reaksjonen. Får se om vi får trena det bort på en eller annen måte. Har vært en del vi skulle hatt installert, men får ikke gjort alt på en gang med sånne små. De bakhøvene må bare bli tatt nå. De er veldig lange. Får ikke trent leiing eller noe før beina er Ok. Mye hun skal utsettes for av miljøtrening. 

Høres ikke lovende ut mtp din, @sofabonden. Blir ganske dyrt også om man må ha dop hver gang...for ikke å snakke om at det umulig kan være bra for hesten. Sukk altså. Synd de ikke kan snakkes til 😝

Men, hvis du får dopa henne skikkelig ned en gang kan det kanskje gi en positiv erfaring? Sånn var det i alle fall med min forrige hest. Skulle klippe den og den gikk fullstendig av skaftet bare ved lyden av maskina, det var bare ikke mulig å nærme seg den en gang. Så jeg fikk dyrlegen til å dope en gang og klippa. Etter det var det null stress uten dop, hun måtte bare lære at det gikk bra. Kan jo hende du er heldig og at det kan funke på din og? Ellers så har jeg ikke så mye bra tips. Skikkelig skummelt når de holder på sånn, det er ikke spesielt festlig å håndtere. :( 

Edit: Har vært borte i en hest som var helt krakilsk i forhold til å ta bakhøvene, den var og skikkelig sinna. Det viste seg senere at den hadde magesår. Kan jo være greit å ha i bakhodet hvis du ikke blir klok på det. 

Edited by SiljeB
  • Liker 2

Takker for begge tipsene, @SiljeB 🌹. Skal notere det med magesår bak øret. Samt krysse armer og bein for at en gang og to med dop vil ha positiv effekt. Får jo ikke rensa høver en gang slik status er nå. 

Hadde en runde med equiterapaut også i dag. Var litt låsninger i lend og nakke. Kanskje det har hatt betydning? Hovslager lurte på om hun var hypersensitiv eller kilen. Tåler som sagt å bli tatt på, men så fort man legger press rundt foten for å løfte sier det snap. 

28 minutter siden, MarteJ skrev:

Greit å ta nå mens den er liten. 

Jeg har kurert en intens (voksen) sparker en gang. Da tok jeg leietauet mitt (mykt westerntau 4m langt) og bandt i grima midt under som vanlig. Og så øvde jeg på å løfte beina med løkke som jeg kunne slippe med andre enden av tauet. Slik hadde jeg kontroll på både framenden og bakenden samtidig. Poenget er å holde kontakten med beinet (vha tauet) hele tida mens den spreller, og slipp på nanosekundet den er rolig. Gjenta til den forbinder rolig med positivt. Om den skulle komme til å nøkke seg selv i grima med et spark så gjør det ingenting om det er litt ubehagelig, det er hvertfall ikke du som gjør det.. 

Ville hatt hesten på en åpen plass, ikke bundet når man gjør dette. Viktig å ikke slippe når den spreller, bara la tauet bevege seg men ikke forsvinne før den slapper av. Ikke krev for mye «riktig» de første gangene, belønn alle forsøk.

Edited by LisaFi
  • Liker 1

Dette er ikke meg, men første gangen noen andre enn meg prøvde å løfte bakbeina på den etter at vi hadde trent et par uker eller så. 

@EliFi kan nok kvittere for at denne sparket skikkelig før. :) 

• Liker 3

Hva skjer hvis du prøver å holde i hovskjegget og ikke rundt foten, @MarteJ? Kom plutselig til å tenke på Emil i Lønneberget og hans kilne hest Lucas som de holdt i hovskjegget for å sko. :P Ellers høres Lisa sin metode ut som en bra og trygg tilnærming til problemet. 

Specially made for you, MarteJ! 😅 

Nå blir dette litt fjollete siden jeg ikke har noen sprellehester for tida, men du ser hva jeg gjør med tauet tror jeg. Løs løkke, bruk hansker, slipp før noen brenner seg på tauet. Men ved god timing lærer de fort på den måten her! :) 

• Liker 10

Knallbra med kommentaren på slutten, Lisa! :lol: Men, veldig kjekk metode, skal ha den i bakhodet om jeg kommer borti et slikt problem. Trygt for både hest og handler. :) 

Tusen takk, @LisaFi 🌹🌹🌹🌹. Dette så bare genialt ut! Må få meg langt tau. Er det en spesiell type tau jeg bør satse på? Sånn med tanke på at hesten ikke får gnag/brannsår i kode når hun klikker. Antar at tauet da vil leve litt på seg?

Hovskjegg var godt tips, @SiljeB 👍🌹. Jeg er villig til å teste alle råd. Hovstell må jo hesten gjennom enten den vil eller ei. Vil jo helst at det skal være helt uproblematisk 

• Liker 2