Jump to content
Sign in to follow this  
LillianK

Overbein på unghest

Recommended Posts

Merka i dag at Julie hadde fått en klump over pipa på h fram, ikke vondt når jeg tar på har vært litt herjing når alle hoppene kom sammen på dobbelt så stor plass så kan være slått borti noe eller spark. Hun er litt halt av og på. Smurte inn med arnika i kveld. Ellers seg selv. Dette vil sikkert gå tilbake litt men ikke 100% men pakke inn tuppa kan jeg heller ikke. Er det noen som har fått overbein på unghest? Jeg har jo en drøm om å stille ut på stav å vil dette ha noe å si for karakter? 

Min har ihvertfall tre overbein på ulike steder... Mye herjing der ute ja! Og han er en kløne. 

Jeg bekymrer meg ikke, han har ikke vondt, men jeg skal jo ikke på utstilling da. 

Nei altså Julie er drømmehesten ( penny ja ) å vil etter hvert avle , flott med gode resultater da. Det sitter liksom over kode å såg hun småhaltet litt men måtte komme inn i flokken da de har vært delt så sikkert vært en del flyging, hun står jo på utegang med yngre og eldre hester så knuffing blir det også. 

Bare å stille ut!

Overbeinet blir sikkert kommentert, men blir ikke trekt for i noen særlig grad. 

Bra da skal jeg roe ned blodpumpa, spiller ingen rolle altså for Julie er den perfekte familiehesten for oss❤️ Legger til bilde fra babyhesten i går som kom inn for litt kraftfôr, en høytust å hun står der hun blir parkert😀

F8AAC4D2-E917-4396-A230-520B07CB2B28.jpeg

Edited by LillianK
  • Liker 1

Jada, fikk seg overbein av dette greiene her. Hatt overbein siden denne hevelsen kom, sannsynligvis av et spark eller noe. Det har ikke plaget han, ikke gjort noe utslag for bruk og ikke gjort vont. Overbein er som regel helt ufarlig og ukomplisert! 

oHIjDef7EErcpJ-oaimhTVBEX3gpo9lV866M-fipyLe77A-CVEteTyG60kbb_TNIfbRmUW5gLoMaYgA9K64cQnq_Jcs-TD_A4uPG7CCIp5foYXdrlzHaFN9OnGpnsDby6ijf0SLI9Wdnn97dYAWa5xiJKgZr5O6mt6sZ7yXFUUduzTkkjDOgYkH8wfP3916GzhBqK3DrqPm1Iju2nguV8ZkLxTrktPpVoUaoXVCICZbQwV-SfMtdv7mVEHVIQ1Xj3n8pa4jGELHdHmXPPGvXslpFDtFpI2zmQD4ZXXCJ9FKJs2viMEJWZZeIASKTqqhsaWKT5Pbm9jXkcB2XbH9LQYb3neuncP2d49InSRuHEZwzYS0co4yxH0OmAQVJBDlWBxZAlG0iHIESRH0TuaaqGok_qbdHXcPJ2vGU8dtIvoHJW9qnKOhRyZxrjUzaDuqVBJt9DW05IWC5LiUIHasCBU2KvvnXSdcIHMfzhGZN1NqtEtAenTfjzx_GZCHG6uxqK7QQw73Ar9x6sA_vRs1GuHTVBWM-kqH75YiTBhgEBiIjHXqh3TiWIOb5zrT5VNPqWRIhfnGRim1ELM-juW_kxvaG52yqtNSK4caiutqR=w534-h949-no

Ja sitter nederst på pipa, smører med arnika å rr heldig å

har vet med laser så skal få laserbehandling over helga.

Sitter enda med 1000 spm veterinæren kommer i morra en tur men hvordan går det med overbeina når beinet vokser? Det har verken gått opp eller merkverdig ned i str heldigvis. Får behandlet med laser i morra

Jeg tror det kan variere veldig. Beina skal jo bli tykkere også, så det er vel ikke utenkelig at resten av beinet «fyller ut» slik st overbeinet blir mindre framtrendende når hesten blir eldre. 

Det mest vesentlige med overbein er at de ikke er plassert slik at de forstyrrer mykere strukturer som sener, leddbånd osv, men det vet du sikkert. Ellers er de ømme når de oppstår/ er aktive. Når de har satt seg har de ofte ingen innvirkning på hesten i det hele tatt såfremt de ikke forstyrrer sener og bånd som nevnt.

Jeg har hatt hest med mye overbein, og de hadde ingen praktisk betydning for ham som voksen ridehest. :) Han fikk de fleste av dem som åring.

• Liker 2

Overbeinet har minsket litt, vet var syk så  kommer i morra. Er neders på pipa å jeg kjenner Alt som har med bein er skrekken. Jeg skulle vel aldri hatt i gjen hest egentlig med bekymringer men ja vet ang sener og ligament men som du sier beinet blir større. Søker bilde etter vekstsoner. Finner ikkeno på Google 

27 minutter siden, LillianK skrev:

Overbeinet har minsket litt, vet var syk så  kommer i morra. Er neders på pipa å jeg kjenner Alt som har med bein er skrekken. Jeg skulle vel aldri hatt i gjen hest egentlig med bekymringer men ja vet ang sener og ligament men som du sier beinet blir større. Søker bilde etter vekstsoner. Finner ikkeno på Google 

Pust litt ut nå, Lillian. Mange hester som får overbein og det er som oftest helt uproblematisk. Det er bare å følge med på det. Ligger det problematisk til går det an å gjøre noe med det også. Så det ordner seg nok okke som! :klemme:

• Liker 1

Enig, pust ut og slapp av.

Overbein er ikke noe å stresse over med mindre de havner i konflikt med senene, men det er det de færreste overbein som gjør. 

Vært borti mange hester med overbein, ingen av dem har vært påvirket av dem på noe vis. :)

Det tar jo også lang tid før de minsker, så det er gode sjanser for at det blir nesten borte selv om det ikke har skjedd så mye på en uke. Min araber fikk et golfballstort overbein på kjeven pga et kjevebrudd. 😓 Jeg var også bekymret for karakterer på eventuelle utstillinger og kåring siden hodet er viktig med den rasen, men fikk aldri stilt han, så vet ikke om det hadde påvirket noe da. Det har blitt gradvis mindre over år, og nå legger man ikke merke til det hvis man ikke ser etter det. 

Har vet. vært hos dere i dag? :) 

Nei senvakt å dyrlege opptatt med kyr som kalver med komplikasjoner så kommer i morra, godt med flexibel verrinær( er ei jeg

kjenner godt å har som fastlege til dyra mine) 

2 minutter siden, LillianK skrev:

Nei senvakt å dyrlege opptatt med kyr som kalver med komplikasjoner så kommer i morra, godt med flexibel verrinær( er ei jeg

kjenner godt å har som fastlege til dyra mine) 

Ok, du må oppdatere da. :) Selv om jeg regner med at det går helt fint!

I will, ja skal sjekke snørring også da hun skal ha ny vaksine innen 1 mars. Men her varierer gradene fra 0- -18 på ei uke så skjønner kroppen blir i ulage

Da har vet vært her, ingen fare med benet er griffel( gaffel) JAH det beinet som har fått en trøkk men det er ikke vondt å

ved brudd blir de veldig halte . Laser i dag å kommer til å gå bort etter hvert som beinet vokser. Fikk også 10 dagers kur for snørringa 

Dytter opp denne , overbringer der ble borte men fått 2 påmitsiden under kneet, yesda. De vises godt synes jeg og fått på innside også men HiN har herja Max, hoppet over forkasser på let etter noen å bøgge seg på. Utstilling 29 sept så x fingra. Vi tar det som miljøtrening egentlig 

Edited by LillianK