Jump to content
Sign in to follow this  
Buldre

Hva gjør du? (Rappet fra buke)

Recommended Posts

2 timer siden, Edith skrev:

Pust kan også ufaglærte vurdere og gjøre en livreddende forskjell. En ufri luftvei kan løses så lett som å dra frem haken/kjeven eller ved å bruke stabilt sideleie.

Puls kan være verre for både ufaglært og faglært 😊

Ja, blir mye hvisomatte ved et sånt tenkt scenario. Kommer mye an på hvor langt man må for å få telefonsignal osv.  Trenger du bare ett minutt for å få ringt/ varslet skaffet hjelp ville jeg gjort det først. Trenger du mer vil det være naturlig å gjøre noe med luftveier først. 

Jeg var på hjertestarter kurs med jobben i fjor, og da fikk vi beskjed om at det ikke var vits i å sjekke puls.

Om personen puster, så har personen også puls.

Om personen ikke puster, så er det irrelevant om denne har puls eller ikke, man må starte arbeid for å få personen til å puste igjen.

I tillegg er det større sannsynlighet for at man kjenner sin egen puls enn den andre personen sin.
Om jeg husker riktig.

Synes det høres ut til at alle ridehaller burde ha en fasttelefon/nødtelefon tilgjengelig. 

Og hvis man slipper hesten utenfor er vel sjansen stor for at den løper tilbake til stallen. Der er kanskje forhåpentligvis flere folk, som forstår at noe er galt og kommer løpende til.

• Liker 1

3 timer siden, LisaFi skrev:

Ja, blir mye hvisomatte ved et sånt tenkt scenario. Kommer mye an på hvor langt man må for å få telefonsignal osv.  Trenger du bare ett minutt for å få ringt/ varslet skaffet hjelp ville jeg gjort det først. Trenger du mer vil det være naturlig å gjøre noe med luftveier først. 

Ikke enig altså, luftveier har første pri. Enkle grep kan løse situasjonen og forhindre eskalering. 

Men dersom en er veldig usikker på hva en skal gjøre så er det bedre å ringe 113, så guider de en videre mens hjelpen er underveis. 

• Liker 1

3 timer siden, Edith skrev:

Ikke enig altså, luftveier har første pri. Enkle grep kan løse situasjonen og forhindre eskalering. 

Men dersom en er veldig usikker på hva en skal gjøre så er det bedre å ringe 113, så guider de en videre mens hjelpen er underveis. 

Enig her altså. Alltid luftveier først. Det tar sekunder opp mot tiden det tar å melde.

Jeg hadde løpt bort og sjekka ståa - kontaktbar eller ikke? Med min hest på slep. Hadde gitt smertestimuli for å sjekke respons (klyp der du får tak, er personen påkledd vintertøy hadde jeg om nødvendig kløpet i ansiktet. Får du ingen respons på

det er personen helt bevisstløs). Ut fra våkenhetsgrad hadde jeg vurdert tiltak. Kontaktbar, men omtåket, ut med hestene og samtidig ropt det jeg kunne etter hjelp. Tatt meg tid til å vurdere faren for oppkast og behovet for stabilt sideleie, vil nødig flytte en person med potensiell skjelettskade. Hadde forholdt meg rolig og trygget personen på at jeg skulle skaffe hjelp. Hadde også forsøkt å skaffe meg et bilde av hvor hesten hadde truffet og ut fra det vurdert muligheten for indre skader. Vurdert om personen kommer litt til seg selv eller forblir forvirret og omtåket. Kommandert personen til å ligge helt i ro i tilfelle nakkeskade. Dette for å gi ambulansen et best mulig utgangspunkt. Dette har man også tid til når personen er kontaktbar. Løpt etter telefon (selv om sannsynligheten for at jeg ikke hadde min på meg var minimal). Ringt 113 mens jeg løp tilbake, evt fant sted med dekning hvis ikke nødnett funka. Hadde kort opplyst om sted og omfang, og sagt at jeg er sykepleier og vil prioritere å holde personen ved bevissthet, og at jeg ringer på nytt hvis det blir endring i tilstand mens jeg venter. 

Ikke kontaktbar, men puster/hveser, da fikk mulig skjelettskade vært underpri, og jeg hadde lagt personen i stabilt sideleie for å sikre frie luftveier ved evt oppkast mens jeg løp etter telefon.

Det samme hadde jeg gjort hvis personen ikke pustet. Hadde hentet tlf og ringt som pri 2 etter frie luftveier. Håper at det hadde vært dekning ift nødanrop, ellers hadde jeg gått på møkkadynga med dekning, ringt og oppgitt adresse og at det ikke var dekning, opplyst at jeg er sykepleier og starter førstehjelp i påvente av hjelp.

Ved dekning på nødnett hadde jeg hatt telefon på høyttaler og kontakt med amk mens jeg utførte førstehjelp. De er gode til å guide over telefon mens man venter på hjelp. 

Hestene hadde vært underpri, jeg hadde vel bare kastet dem ut av ridehallen. Om personen var kontaktbar hadde jeg kanskje prioritert noen sekunder på å få av tøyler. Forhåpentligvis hadde det kommet folk og hjulpet, hvis det var flere i stallen.

Hvis jeg måtte starte HLR alene så hadde jeg prioritert kompresjoner og droppet innblåsninger da det senker blodtrykket unødvenig å stoppe opp. Jeg tror og man blir fortere sliten/merker man er sliten hvis man stopper for å blåse. Vi har lært at det ikke er blåsingen som er viktigst i den settingen. 30:2 er forresten forholder kompresjon:innblåsing og man kan tenke på sangen Stayi’n alive med Bee Gees for å få takta på kompresjonene.

Scenarietrening er sunt, om så bare sånn som vi gjør her. Det utfordrer oss og faktisk tror jeg alle vi som har svart her og tenkt igjennom hva vi skal gjøre, er bedre rustet til å møte et lignende case nå!

• Liker 3

En ting som kan være verdt å tenke på på forhånd er "hvor man er". Hva er addressen til ridesenteret/stallen? Er det lett å finne hvis ambulansepersonellet må google navnet på stallen? Hvis det er vanskelig å finne er det definitivt verdt å ha den 113-appen installert (og vite hvordan den ser ut i app-lista), og ringe via den, da den oppgir GPS-posisjon til sentralen. Samme hvis man er ute på tur.

Forresten, det kan være greit å åpne appen en gang når man har lastet den ned, jeg prøvde nå og den kom med noen pop-ups om epost-lister og sånn som man sikkert ikke har lyst til å deale med i en krisesituasjon.

Jeg synes det er ganske obligatorisk å ha adresse/koordinater/veibeskrivelse hengende på veggen i ridehallen eller der man er. Da er det lett for alle, selv de som er på besøk og ikke aner hvor i fylket de er engang, å få oversikt og opplyst skikkelig :) 

• Liker 3

Det samme gjelder staller! Jeg fant tre hester rasende rundt på veien for noen år siden, skjønte fort hvor hestene var fra, men ikke hvem som eide etc. Sto ingen navn på postkassen, og i stallen var det ingen telefonnummer eller noe som helst. Endte med å måtte google adressen, og fikk tak i en som hadde bodd der før. Han ga meg så nr videre til kontakt person. Innen jeg hadde det, hadde hestene rast av gårde på veien i en annen retning.. Helt håpløst, og ikke ha noen kontakt nr noe sted. 

Jeg mener nå også at hester bør merkes med hvor de kommer fra, hvertfall når man er på tur :) Spesielt unge hester eller hester der det er "økt" sjanse for å falle av. Står det stallnavn på sjabrakken kan man rakst søke seg frem til et nummer om stallen har en nettside som er lett tilgjengelig. Det er selvsagt litt vanskelig å gjennomføre i praksis, og kjipt å kjøpe seg ny sjabrakk for hvert sted man står, men i en ideell verden kunne stallen ha til utlån f.eks. 

21 minutter siden, Emsy skrev:

Jeg mener nå også at hester bør merkes med hvor de kommer fra, hvertfall når man er på tur :) Spesielt unge hester eller hester der det er "økt" sjanse for å falle av. Står det stallnavn på sjabrakken kan man rakst søke seg frem til et nummer om stallen har en nettside som er lett tilgjengelig. Det er selvsagt litt vanskelig å gjennomføre i praksis, og kjipt å kjøpe seg ny sjabrakk for hvert sted man står, men i en ideell verden kunne stallen ha til utlån f.eks. 

Det er jammen sant. Jeg pleide å ha en sånn liten "tag" som man gjerne har på nøkkelkniper og sånt, med navn og telefonnummer, festet til D-ringen på salen. Det har jeg helt glemt bort. Det er jo en veldig enkel måte å merke hesten på, mye enklere enn en sjabrak! (med mindre man vil ha en unnskyldning til å kjøpe ny sjabrak da :P )

Har klistret telefonnummeret mitt på stalldøra, men de to gangene noen har ringt ang rømte hester (ulv som skremte dem en gang, og nysgjerrig unghest i midlertidige gjerder den andre gangen) har det jo vært mens de var ute på dagen.. Vil helst ikke ha noe på dem mens de er ute. Hvis jeg faller av på tur håper jeg de har vett til å gå hjem, høyet står lagret på utsiden av stallen så de går sikkert ikke så langt vekk fra det heller :lol:  

• Liker 2

3 minutter siden, Hanna skrev:

Det er jammen sant. Jeg pleide å ha en sånn liten "tag" som man gjerne har på nøkkelkniper og sånt, med navn og telefonnummer, festet til D-ringen på salen. Det har jeg helt glemt bort. Det er jo en veldig enkel måte å merke hesten på, mye enklere enn en sjabrak! (med mindre man vil ha en unnskyldning til å kjøpe ny sjabrak da :P )

Tenkte også på en sånn brikke, men hvilken ikke-hesteperson tenker på å sjekke sånt... :/ Burde kanskje skrive navn og nummer ++ på refleksfortøyet. 

• Liker 1

3 minutter siden, Hanna skrev:

Problemet da er at man MÅ få fanget inn hesten for å få tak i riktige folk. Men heller det enn ingenting, på en måte :)

• Liker 1

Vi hadde det i sørkedalen før i tiden. Alle staller hadde sine farger og alle hester sitt nummer, festet på halsring/fortøy når man red på tur. Fan man løs hest eller noen red der de ikke skulle eller man ble ridd ned i løypa kunne man se hvor de kom fra og gi beskjed til riktig plass. Fungerte jo ikke spesielt bra, tror ikke så mange utenom oss brukte de. 😜

• Haha 2

Jeg husker det, man skulle ha en sånn dinglegreie rundt hesten sin hals :lol: 

• Liker 1

Vi hadde også sånne skilt, men det var ikke noe system i nummer og det var veldig varierende om de ble brukt :amazing: Så hvor mye hjelp det var kan nok diskuteres.

Jeg har ikke mobilnett dekning i ridehuset her, men det er nødnett, så ambulanse hadde jeg fått ringt. 

Men sett helt bort i fra det. 

Her har vi stall på begge sider med dør fra ridehuset inn. 

Hadde i første omgang dratt med meg min hest, og sjekket pasientens ABC, for å få en kjapp vurdering. Da får jeg sikret frie luftveier og vurdert om det bør legges i stabilt sideleie. 

For å sikre skadestedet, hadde åpnet døra til ene stallen, dratt av hesten min hodelaget og slengt hesten min inn dit, der er den trygg inni stallen og utgjør ingen risiko i forhold til pasienten. Så kunne jeg åpnet døra til andre stallen, så den andre hesten kan gå dit, de trekker alltid til vennene sine om de er alene i ridehuset. 

Når jeg har sikret både pasient og skadested, kan jeg få ringt etter hjelp. 

Jeg har alltid mobilen i lomma, og som sagt, tilgang til nødnett. 

Har jeg en stabil pasient, får jeg også  funnet dekning om jeg må lengre unna. 

Edited by Lykke