Jump to content
Sign in to follow this  
Reaper

Utetid for hest

Recommended Posts

Det jeg står oppstallet nå kommer hestene ut 8-8.30 om morgenen, og kommer inn mellom 20 og 22. Det er greit med utetid,men vil helst ikke ha noe mindre. Uteområdene blir dessverre lett gjørmete vår og høst,men deler er gruset i hvert fall. Luftegårdene er egentlig det som trekker litt ned på stallen jeg står på nå,men det ble da slik pga mange andre gode fasiliteter på stallen som trekker opp. Å finne en stall som har "alt" er søren ikke lett. 

Grieg står på utegang nå. Der har de oppgruset rundt fôrhekk og ene huset, og delvis oppgruset veien ned til det andre huset. Vannet er inne i hus nr 2. Størsteparten av det resterende arealet er med skog, så lite problemer med gjørme. En flekk med gress som skal pløyes og sås på nytt etterhvert. 

Vi har også bokser og mulighet til å ta inn om det trengs + supre treningsmuligheter, så jeg kunne ikke vært mer fornøyd :)

Mine står ute fra 7-8 til 20-21, i oppgruset paddock av medium størrelse. Nå har de også fått en stor bit av et jorde, med litt trær og busker på, så nå har de helt klart nok med plass. 

Siden vi har hatt to hingster og en hoppe fram til nylig har Lilje stått alene i ganske lang tid. Ikke ideelt, men man kan ikke alltid ha riktig selskap tilgjengelig.

Nå som Lilrik er vallak, den andre hingsten er på bootcamp et annet sted og vi har fått inn en ny hoppe, så går alle tre hestene sammen på det store området. Alt er tipp topp med andre ord :)

En måned om sommeren har Lilje stått på større ridesenter for trening mot NM mens vår egen stall er tom. På den stallen er det boks og gruset enepaddock, så ikke så forskjellig fra hvordan hun har hatt det. Men de blir tatt inn kl 16 om vinteren, 20 om sommeren. Inn kl 16 er litt tidlig inn i mine øyne, men kan svelges om det ikke er andre alternativer. Det er ellers en bra stall med alt på stell, og tilgang på ridehus. 

De første årene jeg hadde Lilje stod hun på utegang, med ganske gjørmete områder (hvordan unngår man egentlig gjørme vår og høst??). Vi trivdes godt der, og jeg har gjerne utegangshest igjen, men her jeg bor nå har jeg ikke funnet noen tilfredsstillende alternativer.  Også trives vi veldig godt der vi er :D

Mine er hovedsaklig ute, så jeg opererer med innetid 😅. Til daglig har de en-to timer innetid mens de spiser grøt og vitaminer eller mens noen av dem trenes, og litt tid så unghesten får ligget rett ut og snorket i flisa, det liker den.

Er det drittvær eller leirete ute får de komme inn om natta og bli rene og tørre minst en gang i døgnet. På det verste har de tolv timer i døgnet innetid.

• Liker 2

39 minutter siden, LisaFi skrev:

Mine er hovedsaklig ute, så jeg opererer med innetid 😅. Til daglig har de en-to timer innetid mens de spiser grøt og vitaminer eller mens noen av dem trenes, og litt tid så unghesten får ligget rett ut og snorket i flisa, det liker den.

Er det drittvær eller leirete ute får de komme inn om natta og bli rene og tørre minst en gang i døgnet. På det verste har de tolv timer i døgnet innetid.

Tror de har det veldig godt de hesta dine altså! :D 

• Takk 1

Jeg er veldig fornøyd med utetid om områder på stallen her!

Hestene står ute fra 07:00/08:00-19:00, litt kortere ved drittvær. De har store oppgrusede paddocker, leskur, fri tilgang på grovfor i forhekk med tak og termodrikkekar.

Zanzibar vil som regel inn tidligere for tiden, virker som hun syns det er godt å komme inn og slappe av i de siste drektighetsmnd.

• Liker 1

3 timer siden, LisaFi skrev:

Kan jeg bare spør deg, siden jeg leker litt med å endre det dithen selv... Har de ikke tilgang til hus ellers? Legger de voksne seg til å sove også? Er så redd for at de ikke får restitusjonssøvnen sin. Tenker egentlig at det optimale hadde vært 2 x 1,5 time pr dag, og at de faktisk da la seg til å hvile inni der og. 

Om høsten har jeg de ute om natta så lenge de faktisk legger seg ned ute. De er jo begge vandt til "tradisjonell" utegang da, og det blir nok det ettervært, men inntil videre tenker jeg litt mer slik som dette. Litt vanskelig når jeg har flere hester i flokk en mine da...

De har ikke tilgang til hus ellers nei, derfor jeg tar dem inn når det ikke er ålreit ute. De legger seg gjerne ute hele gjengen. I snøen, koser seg ser det ut for. Tykke tepper og godt med snø er både isolerende og rent å ligge i. Ellers har de skog med litt ly, i tillegg til at de stiller seg oppved stallbygget for ly mot vind av og til har jeg sett. 

Hester bryr seg forbausende lite om kaldt vær, bare det ikke er vått eller vindete. Da ligger de hvertfall ikke inne og snorker i støv fra flisa eller ammoniakk fra hestetiss. De eneste gangene jeg hører antydning til harking på dem er når det har blitt mere innetid. 

To av tre ligger mens en passer på.  Noen ganger hviler de voksne inne også, men som oftest står de store og kjeder seg mens unghesten sover inne og vil gjerne ut igjen.

Kikka på Yr i stad, og tror de skal få ut i natt og inne på dagen i morra. 🙄

808E564F-D4F4-4E79-A750-DD5940A39AA4.png

• Liker 1

Takk for svar :) Mine går jo stort sett uten dekken, med mindre det er nedbør. Og snøen her er stort sett blaut og ekkel. Hadde de f.eks hatt en halmseng hadde de nok lagt seg en del, men de ser ikke ut til å legge seg noe ute på denne tida av året... 

Ja, litt forskjell på område sånn sett. Hvis jeg fortsatt bodde i trøndelag måtte jeg nok tenkt skur eller inne hver natt jeg også. 

• Liker 1

Våre går på utegang med gruset plass (ca 1/3 av hele området) og har skur med halm de kan ligge i. De ligger mye inne, ikke alle på en gang, men ser ganske ofte en eller to av dem liggende der på dagen, det er jo hyggelig. Da er det liksom verdt det å bruke så mye tid på å møkke den teite halmen :P

Veldig fornøyd med sånn det er nå, tror de trives godt :) de leker og herjer masse, og det er fint, da er jeg mindre bekymra når det blir en stund uten trening også, jeg vet jo at han får beveget seg mer ute i løpet av dagen enn hvis jeg f.eks. bare longerer litt. Det går litt ut over dekken og sko, men men :P

Hadde jeg skullet flytte til stall, måtte det vært et sted med mye utetid (f.eks. 8-20) og enten store paddocker eller flokkliv på stort område. Alenepaddock hadde jeg kun akseptert hvis det virkelig var nødvendig av spesielle årsaker.

Men noen ganger må man ta valg som man ikke egentlig har lyst til av andre årsaker, så det er litt vanskelig å være veldig bastant på det.

Mine går ute 24/7. Har ca et halvt mål grusa område, resten kan bli ekstremt grisete ved regnvær. Men da går ikke hestene dit så det er greit. 

Mulighet for større området på sommeren, avhengig av hvor beitedyra er, og hvor i sesongen vi er. 

Hestene har to «rom» å gå inn i, begge vegg i vegg. Der ligger de rett som det er, men ser likevel at de setter pris på innetid på boks. En natt blir ofte i lengste laget, men noen timer er greit. Ideelt sett ville jeg hatt boksene nærmere uteområdet så man slipper leie så langt, men det overlever vi. (Er vel 50-100m) Hestene står tørt på det grusa området, og ved drittvær står fôrhekken der. 

Har stått på vanlig stall også, og synes det er fordeler og ulemper med begge deler. Synes denne løsningen fungerer greit for mine nå. 94A46E25-1F32-417D-9E02-AB56CE251720.jpeg.200e2f147e96c727a810198c89691fff.jpeg

Skulle bare se til de i morgest, da var det siesta-time for bølla og nest-gamlis 😍

• Liker 1

Hos oss kommer de ut et sted mellom 6 og 9 på morran. Kommer an på stalleiers timeplan og om det er hverdag eller helg. Kommer inn et sted mellom 22 til 00. Mest normalt er rundt 23.30. De fôres 4 ganger pr dag (3 ute, 1 inne). Jeg syns de godt kunne kommet inn rundt kl 21 på vinterstid da. Spesielt når det er mildvær og gjørmete i luftegårdene. 

Luftegårdene er det jeg er minst fornøyd med hos oss. De er ikke så store, men de er hvertfall laget som "striper" slik at de har plass til å løpe/herje. Så fort jordene er slått på høsten, settes det heldigvis opp store luftegårder på jordene her. De får stå til våren så langt det går. Så de minste luftegårdene er kun på sommerstid, i hovedsak. Men de er flate og kjedelig, og jeg skulle gjerne hatt hesten min et sted hvor det var bedre uteområder.

Vi har ikke grusede områder, så når det er typisk norsk, våt høst så blir det mye gjørme. Ikke til knærne heldigvis, men de står med gjørme til litt over kodene i de verste periodene (på det våteste partiet foran porten feks). Heldigvis er stalleier flink til å spyle bein på alle hester hver kveld ved innslipp. Jeg tar ofte også inn selv på denne kjipe tiden av året. Gidder ikke sette henne ut igjen i gjørma når jeg allerede har trent henne og klokka er 20 på kvelden, feks. Min har, bank i bordet, aldri hatt mugg eller sur stråle. Er nøye med hovstell og å sjekke opp beina (uansett årstid). 

I år har vi heldigvis hatt lite vått vær og gjørme, og mest frost og snø. Det er helt herlig! Jeg haaaater gjørmetiden, og hestene også. Hoppa mi står mer i ro og surker når det er gjørmete. Skjønner det veeeeldig godt. Hun pleier gå til andre enden av luftegården hvor det er tørrere, hvertfall. Der står de mer oppå gjørma enn nedi. 

På 29.1.2018 at 13.50, Reaper skrev:

Hvor lenge står deres hest ute i døgnet? er det beite, paddock, oppgruset, gjørme? 

De fleste ønsker jo å ha hesten ute så lenge som mulig(ihvertfall her inne?).

Hadde du vært villig til å inngå noen kompromisser når det kommer til utetiden?

Hvor gode fasiliteter eller hvor store fordeler skal det være for at du er villig til at hesten får redusert utetid og hvor mye utetid skal det minimum være for at den stallen i det hele tatt skal vurderes? 

Er kvantitet viktigere enn kvalitet?

F.eks 16 timer ute i dårlig drenert/gjørmete paddock eller beite av OK str, vs 8 timer ute i oppgruset paddock av OK størrelse. Hva ville du valgt?

Ute kl 7, inne mellom 20-22. Det er et beite med en øy med skog, på ca 5 mål. Gruset opp ved uteboksene og bort til fôringsplassen. I tillegg skal det gruses i skogen, for der bruker de mye tid.

Nå har jeg hestene hjemme, så trenger ikke inngå noen kompromiss egentlig. Men det viktigste har vært at hestene trives med løsningen, uansett hva løsningen var. Noen trives med kortere utetid, andre hater gjørme, noen vil inn når det blir mørkt, andre kan gå i gjørme hele dagen. 

• Liker 2

Her er de ute fra rundt 7 på morningen, ingen unntak selv om det er helg eller slikt. Inn kommer de stort sett i 19 tiden, Litt senere på sommeren, men de er inne før de værste bugsvermene dukker opp pga et par kløere. Ved møkkavær kommer de gjerne inn tidligere/evnt spiser frokost inne før ut. Ser ikke noe grunn til å tvinge de til å stå ute og henge i allslags drittvær i timevis. Da kan de heller henge inne i en tørr boks :) 
Har fliset opp en del innafor porter og på spiseplasser med grovflis og det fungerer supert. Nå er det dog planlagt et lite opprenskingsprosjekt til våren i et par av paddockene som blir veldig våte. Skal få gravd av skiten og fliset opp på nytt så fort det blir nok vår :)  Har et par paddocker med hus i, men de bruker det kun som do.. Skulle gjerne hatt et i hver paddock, men vi får se etter hvert hva det blir. Må få tida til å lage alt også. 

17 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Har et par paddocker med hus i, men de bruker det kun som do.. S

Generelt sett er ikke hesta og jeg enige om hva som er seng og hva som er do... :blabla:

Akkurat nå, SiljeB skrev:

Generelt sett er ikke hesta og jeg enige om hva som er seng og hva som er do... :blabla:

Noe herk det der! :dødhest:

• Haha 1

8 minutter siden, SiljeB skrev:

Våre hester har heller ikke skjønt det der!!

• Haha 1

Tror ikke noen hester skjønner det. Hesta våres går inn for å tisse eller bæsje for deretter og gå ut igjen. Varmt vær og sol derimot - da står dem gjerne der inne for å stå i skyggen og kjøle seg ned. :P 

• Haha 1

Mine står på utegang, med tilgang på stallrom når de vil. En stikker stadig innom  der for å snorke eller rulle seg i flisa, ei går og legger seg der i 22-tida på natta, og ei har ikke vært der i vinter. Hu sover i en liten granskog nede på beitet, eller står og sover under tak utenfor stallbygget. Bruker dekken hvis de blir veldig våte for å tørke de, og hatt på dekken når det har vært kald og vind. Savner å kunne sette de inn og lukke igjen i forbindelse med trening og skikkelig drittvær, og har en plan på det når sommer'n kommer. 

Min er ute fra ca 9 til 19-20-21 (vinter, kan stå lenger ute når det er fint vær på vår feks men problemet da er jo at mange av de ikke har mat om de vlir stående lenge ute) 

De får høy ute 2 ganger (utslipp/frokost og middag). Min står alene i en ikke gruset paddock men det blir forhåpentligvis gruset noe i den til våren. Andre paddocker er gruset i front hvor det er port, forplass og vann så det er sånn jeg håper min blir også. Var veldig  vått i høst men det var mest der det ble gjørme. Resten er gress. Og en dam, den håper jeg å få drenert men vi får se... Han står alene pga han ikke trives m andre hester lenger å dama hans flytta. 

Her er det utegang døgnet rundt. Men de får komme inn ved mye nedbør da, så sover vel inne en natt eller to i uka.

Veksler mellom å gå på beitet her og ha de på utegangen i skogen.

20180119_134011.jpg

Edited by Torhild
  • Liker 2

Min hest står på utegang og virker som om han trives veldig godt med det, og jeg kjenner at det sitter langt inne å skulle flytte han inn på stall. En stall med mye utetid kunne jeg vurdert, men da er problemet at de ikke har noe hus å gå i, så på dagene med drittvær synes jeg ikke det er så veldig hyggelig for de å måtte stå ute i været så lenge uten mulighet til å gå inn. Jeg er ikke helt fanatisk så hvis jeg hadde "måttet", så hadde jeg nok flyttet han på stall, men som sagt - det sitter langt inne :) 

• Liker 1

Mine står ute fra 0700 til ca 23, dog det varierer litt etter hvilken ukedag det er. De kommer ikke ut 0700 på en søndag :whistle: Er det skikkelig dritvær kan de komme inn før, men skal være ganske ille for at slikt skjer. De har dessverre ikke særlig le ute, i den ene paddocken kan de stille seg bak et tre - noe de gjør. Den andre paddocken har le av huset men det hjelper ikke hvis det blåser "feil vei". Noen ganger blir den ene paddocken veldig sølete, da deler jeg av den andre paddocken så alle står i den. Ville nok heller hatt dem færre timer ute i grusede paddocker enn mange timer i søle til knærne. Men inn kl 16 hadde aldri vært noe alternativ. Eller som på en annen stall jeg var på, ut etter frokost (dvs ca kl 9) og inn før lunsj kl 13.. hallo liksom. 

Har brukt masse tid og energi på å få bygget bokser i låven for å ha mulighet til å ta gutta inn ved sykdom, til oppsaling og stell, veterinærbesøk etc.

Nå driver jeg og trikstrener M til å tåle å være der inne. :rolleyes: Klar tale fra han der. Han bruker utegangshuset mye, da. 

• Liker 1