Jump to content
Sign in to follow this  
Reaper

Utetid for hest

Recommended Posts

Hvor lenge står deres hest ute i døgnet? er det beite, paddock, oppgruset, gjørme? 

De fleste ønsker jo å ha hesten ute så lenge som mulig(ihvertfall her inne?).

Hadde du vært villig til å inngå noen kompromisser når det kommer til utetiden?

Hvor gode fasiliteter eller hvor store fordeler skal det være for at du er villig til at hesten får redusert utetid og hvor mye utetid skal det minimum være for at den stallen i det hele tatt skal vurderes? 

Er kvantitet viktigere enn kvalitet?

F.eks 16 timer ute i dårlig drenert/gjørmete paddock eller beite av OK str, vs 8 timer ute i oppgruset paddock av OK størrelse. Hva ville du valgt?

1 minutt siden, Reaper skrev:

Hvor lenge står deres hest ute i døgnet? er det beite, paddock, oppgruset, gjørme? 

De fleste ønsker jo å ha hesten ute så lenge som mulig(ihvertfall her inne?).

Hadde du vært villig til å inngå noen kompromisser når det kommer til utetiden?

Hvor gode fasiliteter eller hvor store fordeler skal det være for at du er villig til at hesten får redusert utetid og hvor mye utetid skal det minimum være for at den stallen i det hele tatt skal vurderes? 

Er kvantitet viktigere enn kvalitet?

F.eks 16 timer ute i dårlig drenert/gjørmete paddock eller beite av OK str, vs 8 timer ute i oppgruset paddock av OK størrelse. Hva ville du valgt?

Nå står våre ute fra 9 til ca 14/15. Alt for lite!

Kompromisser er inngått fordi det er for en kortere periode. Våre 3 går ute på et større område i flokk og har det dritgøy sammen. Kompromisset er også inngått nettopp fordi stallen har gode fasiliteter (hall i direkte tilknytning boksene, slik at barfortingene kan trenes selv om det er is ute), ryddige rutiner, god kompetanse og god kvalitet på boksene. Stallen har også godt miljø og er ikke alt for lange unna hjemme. Fôret er også bra.

Kvantitet er IKKE viktigere enn kvalitet! Uteområdene skal være godt drenerte og store nok. Og er det totalt apeshit krise ute (ikke værmessig, men underlagsmessig) vil jeg heller ha de mer inne. Om underlaget er helt alright og den uansett står på paddock, vil jeg mye heller ha den på paddock i 8 timer enn 4, for eksempel. 

Aller helst vil jeg ha dem ute i flokk på godt drenerte områder, med innetid 10 til 15 for eksempel. Våre hester sover og hviler seg i nettopp det tidsrommet, og vi ser ingen grunn til å ha de inne om natten bare fordi det matcher vår døgnrytme :P 

• Liker 3
  • Takk 1

Mine kan gå ut og inn som de selv vil. Oppgruset område med tilgang på to store bokser. Ikke verdens største uteområde og jeg skulle gjerne sett at de hadde mer å boltre seg på, men jeg har ikke økonomien til det enda (samtidig har de mye større område enn det som er standard for en paddock på ridesentrene rundt om kring her). Det er heller ingen vits i å sleppe dem ut der det ikke er oppgruset, for da står de med gjørme til knes. Så jeg for min del firer heller på størrelsen på området enn å la de gå rundt i gjørma. På vestlandet er det ikke bare, bare med uteområder. Det er vått her, mye gjørme og kupert terreng, så det å få opparbeidet gode uteområder er kostbart og det er tidkrevende å vedlikeholde. Allikevel tror jeg hestene mine har det veldig bra når de kan velge å gå ut og inn som de selv vil hele døgnet. En av grunnene til at jeg ville vært skeptisk til å flytte hesten til et ridesenter er nettopp utetid og plass. Samtidig synes jeg det er vanskelig å si hva som er minimum utetid, men det burde være langt flere enn to timer om dagen. 

• Liker 1

Akkurat nå har min det som plommen i egget. Han står på utegang med store oppgrusede arealer, i tillegg til en stor gressdekket del. Der står han med 2 andre kompiser. De har muligheten til å gå inn i stallen hvor de har et eget tørt og lunt område hvor de kan ligge og slappe av. 

Ulempen er jo at det er et stykke hjemmefra, så det er langt å kjøre og vanskelig å rekke å reise dit hver dag med alt annet i hverdagen.

Nå har jeg fått en stall som nærmeste nabo med ridebane og slikt og vurderer sterkt å flytte dit når det blir noe ledig. Men der er utetidene mye kortere. Slik det ser ut nå så er de ute fra 8-8:30 til 17-20 (varierer). Hestene står ute sammen med andre eller alene. Det er ikke oppgruset og tidvis gjørmete, dog ikke til knærne gjørmete. Fordelen her er jo at jeg kan se til han flere ganger daglig og jeg kan spare 1 time daglig i transportetapper. Ganske stor fordel for meg personlig, men litt dårligere fasiliteter for hesten. Ikke en helt enkel beslutning egentlig. 

Min går ute hele døgnet. De har oppgruset område mellom porten, fôrhekk og leskur, slik at de skal slippe å gå i gjørme.  Jeg har hatt hest på boks om natten tidligere, men syntes det er blitt litt "rart" å putte hest i boks etter å ha hest hatt på utegang. De ganger jeg har hatt hest på "stall" så har jeg prioritert stedet der hestene får gå ute sammen med andre hester hele dagen (minst 10-12 timer). De stedene jeg har hatt egen hest på de siste ti åra så har det vært rutine at hestene går ute sammen ute fra kl 6-8 om morgenen og tas inn om kvelden fra 19-21. Skulle jeg hatt hest på stall igjen så måtte det vært minimum.

For meg er mye utetid med mulighet for bevegelse viktig, hva skal hestene i en liten boks inne i flere timer å gjøre? En gjørmete stor luftegård der hestene går i flokk er bedre enn 5x5 gruspaddock syntes jeg, selv om selvfølgelig drenering på pressområder er ennå bedre. Unntaket er jo selvfølgelig sykdom og skade, men det er jo noe annet, jeg tar utgangspunkt i friske hester. At hesten i perioder må gå alene av ulike årsaker kan jo ikke alltid unngås, men da ihvertfall med hestekompiser ved siden av seg.  Om det er skikkelig ugustig vær og uteområdet ikke gir noe le for været i form av trær eller vegger og tak, så må man jo vurdere å sette inn for en periode, men jeg syntes heller løsningen burde være å gjøre uteområdet bedre skikket til å være ute i, når det er mulig. 

Hadde jeg laget stall hjemme selv hadde jeg nok sannsynligvis laget en så bra som mulig utegang.  Men med det sagt så tror jeg min er fornøyd med boks om natten også, så lenge han har mat :P 

9 minutter siden, Reaper skrev:

Nå har jeg fått en stall som nærmeste nabo med ridebane og slikt og vurderer sterkt å flytte dit når det blir noe ledig. Men der er utetidene mye kortere. Slik det ser ut nå så er de ute fra 8-8:30 til 17-20 (varierer). Hestene står ute sammen med andre eller alene. Det er ikke oppgruset og tidvis gjørmete, dog ikke til knærne gjørmete. Fordelen her er jo at jeg kan se til han flere ganger daglig og jeg kan spare 1 time daglig i transportetapper. Ganske stor fordel for meg personlig, men litt dårligere fasiliteter for hesten. Ikke en helt enkel beslutning egentlig. 

Når hesten din blir eldre får jo du større behov for å legge mer tid i treningen av han. En ridebane er også veldig greit å ha. Det hørtes jo ut som det var bra med utetid selvom det ikke er 24/7 og hvis paddockene bare er tidvis gjørmete og ikke til knes synes jeg det høres ut som helt fine fasiliteter, selv om det du har i dag er bedre for hesten. Noen ganger må man bare inngå noen kompromiss for sin egen del og, treningsmuligheter er jo ikke noe hesten bryr seg om, men det er viktig for oss. Og å spare inn 1 time på transport er mye det når man bruker ganske mange timer fra før på å ordne med hesten og trene den. Da blir det kanskje mer motiverende for deg og? Det gavner jo også hesten.

6 minutter siden, Eva skrev:

For meg er mye utetid med mulighet for bevegelse viktig, hva skal hestene i en liten boks inne i flere timer å gjøre? En gjørmete stor luftegård der hestene går i flokk er bedre enn 5x5 gruspaddock syntes jeg, selv om selvfølgelig drenering på pressområder er ennå bedre. 

Nå har jo du også bodd både vest og øst slik som jeg har (?) og jeg må ærlig innrømme at jeg hadde bare ikke peiling på hva gjørme var før jeg flyttet hit til vestlandet. Nå var jo 5x5 meter gruspaddock veldig lite da, det er jo ikke stort større enn en boks, så hvis det var alternativet ville jeg vel helst prøvd å utvide den. :P Men, å sette de på beitene er bare ikke noe godt alternativ her. Det tar noen dager så ser områdene ut som en pløyd åker. Hestene beveger seg ikke så mye med gjørme til knes heller, de river av seg sko, får lett mugg, sure stråler og jeg vet heller ikke helt hvor heldig det er for seneapparatet å tråkke rundt på så sleipt underlag. I tillegg ødelegger man beitet som man kunne brukt til våren/sommeren. For min del så vil jeg heller ha litt mindre paddock enn alternativet, så får vi heller utvide etterhvert som vi har økonomi til det. 

• Liker 1

Akkurat nå, SiljeB skrev:

Når hesten din blir eldre får jo du større behov for å legge mer tid i treningen av han. En ridebane er også veldig greit å ha. Det hørtes jo ut som det var bra med utetid selvom det ikke er 24/7 og hvis paddockene bare er tidvis gjørmete og ikke til knes synes jeg det høres ut som helt fine fasiliteter, selv om det du har i dag er bedre for hesten. Noen ganger må man bare inngå noen kompromiss for sin egen del og, treningsmuligheter er jo ikke noe hesten bryr seg om, men det er viktig for oss. Og å spare inn 1 time på transport er mye det når man bruker ganske mange timer fra før på å ordne med hesten og trene den. Da blir det kanskje mer motiverende for deg og? Det gavner jo også hesten.

Ja, det er jo det jeg også tenker. Det vil være lettere med en jevn trening av hesten. I tillegg er det såpass fleksibelt at jeg kan prioritere å trene han på kvelden når de uansett skulle stått inne, slik at total "utetid" økes med tiden brukt på trening. Veldig motiverende for meg. I en travel hverdag vil det være lettere å bruke 1 time på trening, vs 2 timer som det går nå bare i kjøretid og møkking av hele utegangen :) ( I nabostallen er møkking inkludert i leia) 

I sommersesongen står de ute hele døgnet på beite.

Her står de ute fra 7 til 15.30/16 ca. Det er den stor kamelen jeg har måttet svelge. Det er ingen andre alternativer for oppstalling her og det meste ellers er såpass fordelaktig at jeg har sluttet å plage meg selv med det. Hadde jeg vært diktator hadde de stått til 22. Men verden er aldri opp mot det ideelle, så da blir det sånn. 

• Liker 2

1 minutt siden, Dagmar skrev:

Her står de ute fra 7 til 15.30/16 ca. Det er den stor kamelen jeg har måttet svelge. Det er ingen andre alternativer for oppstalling her og det meste ellers er såpass fordelaktig at jeg har sluttet å plage meg selv med det. Hadde jeg vært diktator hadde de stått til 22. Men verden er aldri opp mot det ideelle, så da blir det sånn. 

Synes du skal bli diktator og fikse super-uteganger over hele landet, og selvsagt ridehaller til alle. :D Må da være noen milliarder du kan ta fra noe unødvendig kunst og kultur-budsjett eller no sånt. :lol: 

14 minutter siden, Reaper skrev:

Ja, det er jo det jeg også tenker. Det vil være lettere med en jevn trening av hesten. I tillegg er det såpass fleksibelt at jeg kan prioritere å trene han på kvelden når de uansett skulle stått inne, slik at total "utetid" økes med tiden brukt på trening. Veldig motiverende for meg. I en travel hverdag vil det være lettere å bruke 1 time på trening, vs 2 timer som det går nå bare i kjøretid og møkking av hele utegangen :) ( I nabostallen er møkking inkludert i leia) 

I sommersesongen står de ute hele døgnet på beite.

Hvis du synes det å ha hest blir lettere for deg synes jeg du skal vurdere det. Utetiden er jo ikke gale og når han står på beitet i tillegg er det ikke synd på han altså. :) 

6 minutter siden, SiljeB skrev:

Hvis du synes det å ha hest blir lettere for deg synes jeg du skal vurdere det. Utetiden er jo ikke gale og når han står på beitet i tillegg er det ikke synd på han altså. :) 

Nei, det er sant det. Det er jo ikke sikkert det er umulig at han kan få stå ute litt lenger om jeg tar han inn selv og jeg får med noen andre på det. Men det er liksom ikke noe jeg kan regne med. 

Nå er det uansett smekk fullt der da, men om/når han ringer er det jo greit å ha bestemt seg for om det er noe man vil prøve seg på! :)  Det hadde uansett vært veldig koselig å mer eller mindre ha han hjemme :D 

21 minutter siden, SiljeB skrev:

Nå har jo du også bodd både vest og øst slik som jeg har (?) og jeg må ærlig innrømme at jeg hadde bare ikke peiling på hva gjørme var før jeg flyttet hit til vestlandet. Nå var jo 5x5 meter gruspaddock veldig lite da, det er jo ikke stort større enn en boks, så hvis det var alternativet ville jeg vel helst prøvd å utvide den. :P Men, å sette de på beitene er bare ikke noe godt alternativ her. Det tar noen dager så ser områdene ut som en pløyd åker. Hestene beveger seg ikke så mye med gjørme til knes heller, de river av seg sko, får lett mugg, sure stråler og jeg vet heller ikke helt hvor heldig det er for seneapparatet å tråkke rundt på så sleipt underlag. I tillegg ødelegger man beitet som man kunne brukt til våren/sommeren. For min del så vil jeg heller ha litt mindre paddock enn alternativet, så får vi heller utvide etterhvert som vi har økonomi til det. 

Ja, jeg har vært heldig sånn sett på Vestlandet og ihvertfall med egen hest stått på staller med stor "mark" som brukes hele året. Det kommer jo også ann på jorda og helning hvor ille det blir, men der jeg har stått har det funka greit. Noen steder går det bare ikke å bruke marka, og da må man ty til gruspaddocker og ridebaner osv for å få lufta hesten. Sommerbeite når jeg har bodd i Stavanger har alltid vært et annet sted enn på stallen jeg står til vanlig. 

Når jeg begynte med hest og fôrhest i Stavanger var normen 1time ute i frimerke om dagen der jeg red, heldigvis er det ikke det som er normen lenger! 

• Liker 1

Jeg har også stall hos naboen der utetid i mindre, gjørmete paddocker og inne om natta gjelder. Det hadde vært deilig å kunne slippe noe som helst reisetid til stallen og ha hesten like ved, men det sitter langt inne å gi slipp på utegang og bedre turmuligheter der jeg står. 

Mitt kompromiss er at luftegården er alt for liten. Hun går ute hele døgnet (uteboks hun kan gå inn og ut av). Hun stortrives med den ordningen over boks+luftegård, men jeg syntes hun skulle hatt minst dobbelt så stor plass.

3 minutter siden, Fancy skrev:

Mitt kompromiss er at luftegården er alt for liten. Hun går ute hele døgnet (uteboks hun kan gå inn og ut av). Hun stortrives med den ordningen over boks+luftegård, men jeg syntes hun skulle hatt minst dobbelt så stor plass.

Det er vel mye det samme problemet hos dere som her litt lenger sør. Det er kostbart å lage skikkelige luftegårder og man er ofte begrenset hva gjelder plass, så da må man gjerne inngå kompromiss.

Akkurat nå, SiljeB skrev:

Det er vel mye det samme problemet hos dere som her litt lenger sør. Det er kostbart å lage skikkelige luftegårder og man er ofte begrenset hva gjelder plass, så da må man gjerne inngå kompromiss.

Absolutt. Er helt håpløst fra september til april, og midt på sommeren. :/:(

• Trist 1

Her er de ute hele dagen, fra 8.30- 24.00. Kanskje mindre ved dårlig vær. Skulle dog gjerne hatt de på utegang, noe som er planen  på sikt. Dessverre er heller ikke områdene slik jeg vil, med mye beite/jord/gjørme. Mine står derimot på et såpass stort område at det alltid er noen gjørmefrie områder. 

Leker litt med tanken på å kun ta de inn et par timer i løpet av dagen, og være ute ellers (når været er fint). Mine trenger egentlig kun det å faktisk sove liggende i løpet av dagen. Det er vanskelig å få til når de står med flere da, men om det kun hadde vært mine (noe det snart blir) tror jeg det kunne vært en løsning.

Her går de ute når jeg føler for det, kan man si :P 

Men sånn jevnt over kommer de ut en gang mellom 8-9 og inn igjen mellom 21 og 23. Det er litt væravhengig og formavhenging.

I dårlig vær snur begge rompa til når jeg skal ha dem ut, da kan de stort sett få en time eller to ekstra inne.

Målet er at de skal ha mer utetid enn innetid, noe de har per nå, men jeg merker at gamlingens ønske om å være litt mer inne får styre det litt. Før var de ute 8-9, og kunne settes inn etter midnatt. 
Om jeg ikke får sove om natta hender det jeg hiver dem ut klokka fem om morran, siden jeg gjerne da sovner  rundt klokka seks. Da blir heller kveldsmaten servert litt tidligere. 

Luftegården her er sand med et lag jord på toppen. Fôringsplass er gruset. Samme forholdene i skogen de bruker. Gjørme blir det uansett, men jeg har nok et litt annet syn på hva "mye gjørme" egentlig er enn mange andre. Her er det veldig gjørmete om gørra rekker midtveis opp på hoven :P 
Sommerbeitet er en annen historie, der er det helt annet jordsmonn og drenering, og mye gjørme er MYE gjørme.  Gruset også der på de mest belastede områdene, men enkelte områder er bare ikke mulig å drenere eller gruse opp. Gjerder unna de verste høla, slik at de ikke går oppi der. Vi snakker da fortvekk kodedyp gjørme oppå hellende fjell, ikke noen særlig grei kombo. 

Hjemme i Bø er jeg særs fornøyd med opplegget, og skulle gjerne bodd hjemme igjen..

Nå er det 4 hester i flokken, og de har rundbueliggehall i tillegg til to store innebokser med "gjennomtrekk" - dvs at det er inngang og utgang i begge ender og åpent mellom boksene, så ingen blir sittende fast.

De har et godt, stort oppgruset område rundt fórhekken og ellers ca 10-30 mål å gå på, litt ettersom hva årets avling har vært.
Er i praksis omtrent sølefritt, fordi det er så få hester på arealet, og slitasjeutsatte områder er oppgruset.

Har hatt hest på stall med lite utetid og små uteområder - aldri igjen, uansett hva slags "menneskelige" fasiliteter de kan tilby.

Og apropos gjørme, så tror jeg faktisk det er noe hestene setter pris på (selvfølgelig i kombinasjon med tørre områder). Hvorfor er det ellers alltid populært å rulle seg i søla, når man kan velge å ligge i den tørre halmen istedet...? :ninja:

• Liker 2

2 timer siden, SiljeB skrev:

Synes du skal bli diktator og fikse super-uteganger over hele landet, og selvsagt ridehaller til alle. :D Må da være noen milliarder du kan ta fra noe unødvendig kunst og kultur-budsjett eller no sånt. :lol: 

Kunst og kultur er langt fra unødvendig ;) Men hadde jeg vært diktator hadde jeg nok vært så korrupt at jeg hadde slettet min egen gjeld først :rofl: Hadde tatt det fra budsjettet til FrP :ahugegrin:

• Liker 2
  • Haha 1

1 minutt siden, Dagmar skrev:

Kunst og kultur er langt fra unødvendig ;) Men hadde jeg vært diktator hadde jeg nok vært så korrupt at jeg hadde slettet min egen gjeld først :rofl: Hadde tatt det fra budsjettet til FrP :ahugegrin:

Næh nå! Du må jo være litt solidarisk diktator. :lol: 

• Haha 1

Jeg hadde nok valgt 8t i oppgruset paddock framfor 16t i gjørme, men hadde det vært snakk om stor mindre enn det så hadde jeg lett inherdig etter noe annet enn de to alternativene. Når det er sagt så er utetid veldig viktig for meg og mitt hestehold. Man trenger ikke være rakettforsker for å vite at en hest ikke er laget for å stå på boks mesteparten av ett døgn, og for meg ville det vært egoistisk å sette hesten min ett sted hvor den ikke fikk dekket ett minimum av ute- og bevegelsesbehov (ett minimum for meg er langt over det MT anbefaler med to timer, fatter ikke at noen mener det er nok..). Det samme med flokkliv, jeg kunne aldri tenkt meg å ha hest stående alene! (sett bort i fra hingst dersom det ikke var aktuelle kamerater på stall) Jeg vet vi har hester for vår egen del, og noen kompromisser må vi inngå med oss selv, men for meg er utetid ett av dem jeg ikke vil fire stort på.

Hos oss er ting langt ifra perfekt, og paddockene er mindre enn hva jeg ideelt kunne tenke meg, og lider av stadige oversvømmelser, men det er bedre enn gjørme og det er bedre enn å stå inne :) Vi prøver å la dem gå ute fra rundt 07.00 og til ca 23.00, litt variabelt med tanke på vær osv. I helgene kommer de ut senere, men også inn noen senere :) Vi har lite fancy fasiliteter, ikker er vi mega ordensmennesker heller, så vår stall passer nok ikke for alle. Nå har vi ridebane selv, så vi får igrunn trent så mye vi vil, så sant vi ikke bryr oss om ekkelt vær  :P Må dog innrømme at min ofte får fri når det er uvær, så hall hadde ikke vært å forakte x) Men slik ting er her vi bor så er tilbudet såpass dårlig på en del staller at det hadde ikke falt meg inn å vurdere å flytte for å få bedre fasiliteter. Kjenner jeg er veldig glad jeg har stall selv, og kan styre utetid som jeg vil. Håper at været lar oss utvide to av paddockene våre i sommer, slik at det blir en god det større, får jeg det på plass så skal jeg si meg fornøyd :)

Ideelt sett skulle jeg hatt mine på utegang, men jeg må ærlig innrømme at der er jeg litt for egoistisk. Jeg liker å ha hesten på boks, og jeg orker ikke å risikere å måtte gå i eveigheter for å hente hesten inn (utegangen vår er litt i største laget..), så da er jeg litt egoistisk og prioriterer å ha mine på boks.

Edited by Bitten&Betty

3 timer siden, Reaper skrev:

Hvor stor hage har du? Kjøp en shettis og bygg et leskur og ha utegang hjemme mens du bruker fasilitetene til naboen? :ahugegrin:

Neida, skjønner prioriteringen i forhold til reisetid. De fleste hester tåler jo å stå på boks om natta. Jeg måtte ha M på stall i noen år, selvom det optimale for han er utegang. Tok inn så sent som mulig (man tok inn sin egen hest på den stallen, men måtte få han inn før alle naboene var tatt inn så han ikke fikk panikk), trente på kvelden og ga mesteparten av høyet til kvelds i doble finmaskede nett og heller mindre måltider på dagen, så han skulle være opptatt med mat mesteparten av natta. 

Hvis det er nærmeste nabo og din skulle tåle å stå sist igjen kan du jo evnt ta han inn senere hvis de andre kommer inn kl 17 noen dager. Kanskje er det en til som gjerne vil ha hesten ute lengst mulig som du kan bytte på å ta inn hverandres med også, hvis du har flaks. 

Ser du at han mistrives er det jo antakelig mulig å flytte tilbake igjen. :)

7 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Ideelt sett skulle jeg hatt mine på utegang, men jeg må ærlig innrømme at der er jeg litt for egoistisk. Jeg liker å ha hesten på boks, og jeg orker ikke å risikere å måtte gå i eveigheter for å hente hesten inn (utegangen vår er litt i største laget..), så da er jeg litt egoistisk og prioriterer å ha mine på boks.

Jeg hadde også hatt min på boks hvis han skulle stått hos dere... Langt å gå, gitt. :lol:

26 minutter siden, stinej skrev:

Hvor stor hage har du? Kjøp en shettis og bygg et leskur og ha utegang hjemme mens du bruker fasilitetene til naboen? :ahugegrin:

Neida, skjønner prioriteringen i forhold til reisetid. De fleste hester tåler jo å stå på boks om natta. Jeg måtte ha M på stall i noen år, selvom det optimale for han er utegang. Tok inn så sent som mulig (man tok inn sin egen hest på den stallen, men måtte få han inn før alle naboene var tatt inn så han ikke fikk panikk), trente på kvelden og ga mesteparten av høyet til kvelds i doble finmaskede nett og heller mindre måltider på dagen, så han skulle være opptatt med mat mesteparten av natta. 

Hvis det er nærmeste nabo og din skulle tåle å stå sist igjen kan du jo evnt ta han inn senere hvis de andre kommer inn kl 17 noen dager. Kanskje er det en til som gjerne vil ha hesten ute lengst mulig som du kan bytte på å ta inn hverandres med også, hvis du har flaks. 

Ser du at han mistrives er det jo antakelig mulig å flytte tilbake igjen. :)

Hagen er større enn gjennomsnittlig for enebolig, men ikke stor nok til 2 hester, leskur, oppbevaring av fôr og møkkahaug 😅 

Jeg troor kanskje de har en liten utegang også hos naboen, så om han får plass der hadde jo det vært å foretrekke. Men samtidig så gjør det jo ikke noe om han blir stående ute, for da er jo "naboene" fremdeles ute.  

Får se hva de sier der borte om/når det evt. Blir noe ledig. Den andre naboen bygger også stall (ferdig til høsten). Der vil jeg tro det er mulig å få styre det mer selv om jeg skulle være så heldig å få leie der. Men de bygger nok i utgangspunktet stall til sine egne hester og har nok ikke tenkt å leie ut. :)  

i værste fall må jeg flytte han igjen, ja :) 

• Liker 1

Guest

Min står ute fra ca 8-9 på morgenen til alt fra 18-22 på kvelden.. Oppgruset luftegård. Boks på natta. Alltid på vinterstid.
Jeg er ikke noe fan av å ha hest i sorpeluftegård uansett, så skal jeg finne ny stall, er det en ting som står høyt på lista. Jeg er ikke vandt med utegangshest på vinterstid, når den står i full trening. Enklest sånn syns jeg. Da har jeg mer kontroll på skader, hvor mye den spiser osv.. Så slipper jeg lete etter den i en time før jeg skal ri hver gang.
 Kun beite, sommerstid den får bo ute hele døgnet.
Tas inn tidligere enn 18 om været er skikkelig møkk, type storm og sideveis regn.

Utegang, ergo ute 24/7 året rundt. De har et stort rom under stallen vi kaller grotta, der har vi gummimatter med masse flis på toppen hvor de kan gå inn og ut av som de selv vil samt. mye skog og trær de også kan bruke som ly. 1/3 er drenert og grusa, da belasta områder hvor det er drikkekar, ved porten og helt ned og litt forbi inngangen til grotta. Fôrhekken står på grusen når det er sølete, men igjennom hele vinteren står den nede ved skogen så lenge det er tele i bakken. Thermobar rett ved inngangen til utegangen. 
Vi er også heldige og har ridebane + ridehus på stallen. Kunne aldri satt ham på boks med små paddocker og lite utetid for gode treningsforhold, så føler jeg er veldig heldig med stallen jeg står på nå. Han trives ikke noe særlig på boks og kan bli aggressiv på naboer når det er mat i bildet. Hyggeligere på utegangen, da kan hestene ha god avstand til hverandre og generelt være litt mer i fred + at de har fri tilgang på frøhøy. :) 

Min står ute for lite i følge min klokke, for lenge i følge hans. Så da er det et greit komromiss der vi er nå, ute fra 9-10 på vinteren, gjerne tidligere på sommeren når det ikke er så mye dekkenstyr, og inn alt mellom 16-19, kommer litt an på om jeg tar inn selv eller stalleier/hjelp gjør det. Hesten HATER vær, selv det lille vi har av det her på østlandet, og ser rett og slett ut til å storkose seg på boksen sin. Da han stod ute døgnet rundt klarte han ikke slappe av og sovnet tvert når jeg tok han inn på stallgangen, så det har vi bare lagt fra oss per i dag. 

Jeg har firet på kravene med tanke på kompiser og uteplass, til treningsmuligheter. Jeg hadde allverdens av plass og hyggelig selskap der vi stod i fjor, men hesten ble forferdelig dårlig i kroppen av å ikke få trent skikkelig og gå å spenne seg uten å få slappet av, så da ble det mer tradisjonell stall med treningsfasiliteter. Hesten har det fint, skulle dog ønske han kunne stå med kompisen sin så de fikk leke over gjerdet, men siden strømmen ikke akkurat går fint igjennom gjerdene om dagen så måtte vi flytte på de da naboen setter seg på gjerdet og F graver hull og tar med seg strømtråden som er nedgravd i samme slengen :P

Skulle gjerne ha tilrettelagt til mer sosialkontakt og uteområder, men per i dag er det slik vi har ordnet det. Og jeg har aldri vært borti en hest som trives såpass med å komme inn i boksen sin jeg, og jeg var nesten utegangsfanatiker tidligere :P man må bare finne en løsning som funker for seg og sin hest.  

Hos oss kommer de ut rundt 7 på morgenen og inn etter 20 en gang (helst). Vi er glade i mye utetid alle sammen som har hest der, men samtidig så vil man jo ta kveld og slippe å måtte dra seg ut i stallen igjen veldig sent for å ta inn. Er det så mye vær at det er fare for flyvende gjerder eller hestene bare trykker på gjerdet og hater livet kommer de tidligere inn.

Vi har en oppgruset luftegård (men det er lenge siden det ble gjort så kan bli gjørmete der i våte perioder, har jo også litt med møkking blant annet å gjøre - der har vi vært slappe). Den andre er egentlig en liten del av sommerbeitet. Den siste brukes kun på vinterstid med tæle og snø ellers blir det synkehull delux med gjørme (det er også en del av et annet beite vi bruker). 

Jeg setter stor pris på mye utegang fordi hesten ikke er i bruk. Skulle gjerne hatt mer kuppert område, nå er det helt flatt. Men det er det som er tilgjengelig så da blir det sånn ☺️ Men det er et voksent og fint miljø der, og både hesten og jeg trives utrolig godt på stallen. 

Stallmiljø, fasiliteter og tilgjengelighet er noe jeg går etter blant annet når jeg velger stall. Sist stod vi på en veldig fin og ny stall med stor ridebane og hvor hestene stod i egen luftegård. De hadde oppgruset fôringssted og automatiske drikkekar hele året. Grunnen til at jeg valgte den stallen den gang var fordi det var en pålitelig stall hvor stalleierene hadde ut og innslipp alle dager hele året og det var ikke noe dugnad - noe jeg trengte den gang. Her var det mye mindfe utetid så jeg svelgte litt kameler med utetid/luftegård og også grovfôret som tidvis var helt elendig. 

Nå flytter jo dyret hjem til svigers så da må jeg legge meg til hva de gjør. Men her står de ute fra 9 om morgenen til 10 på kvelden ca. Dog blir jeg nok å slippe ut tidligere selv siden jeg må ta av og på dekken selv hver dag. Her er det mer kuppert område, men til gjengjeld ikke oppgruset. Heldigvis godt drenert så blir nok ikke grusomt gjørmete håper jeg. 

Når det er snakk om unghest som ikke er igangsatt enda hadde jeg tenkt utetid, uteområde og kompiser i første omgang. Når du skal sette i gang vil jo det andre alternativet være omega (høres det ut som for meg). Lang reisevei er noe dritt. Jeg hadde 35 minutter bil hver vei da vi stod på stor og fin stall, men det veide opp for det der og da. 

Edited by Anananas
  • Liker 1

Jeg har prøvd å flytte hest som er vant til å gå mye ute på.mindre stall med frimerker og utetid 9-14.. aldri mer.  Hesten fikk helt angst av å ikke få bevege seg.

Nå har jeg oppgrusa utegang med stort tak over fôringsplassen med plass til alle hestene under, og et halmdekket skjul med tre vegger og tak, og mulighet til å sette inn på boks for fôring eller avslapping i møkkavær. Bruker boksene lite, hesten blir utålmodig hvis han må stå inne lenge alene mens de andre er ute. 

Ville valgt utetid fremfor mye annet, ingen tvil om det.