Jump to content
Sign in to follow this  
Baronthia

Læringsteori

Recommended Posts

Læringsteori bruker man vel uansett da det jo er, som navnet tilsier, teorien om hvordan man lærer.

Spørsmålet er om man er bevisst læringsteorien eller ikke, og derfor gjør valg basert på den.

Jeg selv prøver å benytte både press og ettergift, og positiv forsterkning.

Legger på press og fjerner det umiddelbart ved ønsket respons og roser etterpå for at hesten er flink.

Men hender jeg også tyr til negativ straff, og gir hesten et klaps om den biter. Men det er hovedsakelig på den voksne hesten min som vet hva som er lov å ikke. Unghesten prøver jeg enn så lenge å ignorere uønsket atferd, og kun korrigere om det blir "for mye".

• Liker 1

Læringsteori bruker man vel uansett da det jo er, som navnet tilsier, teorien om hvordan man lærer.

Spørsmålet er om man er bevisst læringsteorien eller ikke, og derfor gjør valg basert på den.

Legger på press og fjerner det umiddelbart ved ønsket respons og roser etterpå for at hesten er flink.

Men hender jeg også tyr til negativ straff, og gir hesten et klaps om den biter. Men det er hovedsakelig på den voksne hesten min som vet hva som er lov å ikke. Unghesten prøver jeg enn så lenge å ignorere uønsket atferd, og kun korrigere om det blir "for mye".

Jeg har ganske lik tilnærming som Katrine har til læring hos unghest. Leser stadig vekk i "bibelen" fra McLean, og jeg synes det er veldig logisk at det er sånn unghest SKAL trenes. Det er jo sånn de lærer. Men så er det det der med å time ettergiften riktig da, men jo mer en trener, jo flinkere blir en :) Har i et tilfelle også brukt mat som positiv forsterkning, når jeg har sett at det ikke har vært tilstrekkelig med kun trykk og ettergifttrening.

Det er positiv straff, i og med at du tilfører noe. Ved negativ straff tar du vekk noe som dyret/mennesket/hva enn du straffer liker. :)

Synes læringsteori er veldig spennende! Og har lært en del om det på skolen og lest litt bøker om emnet, men er dessverre ikke fryktelig god på det i praksis. :P

I en ideell verden ville man vel kun brukt positiv forsterkning, men når man jobber med store og potensielt farlige dyr mener jeg at man må kunne bruke positiv straff. Feks dersom hesten biter må det være lov til å klaske til den.

• Liker 2

selvsagt, mente positiv straff.

Litt lett å gå surr i utrykkene noen ganger :P

Fryktelig lett, måtte tenke meg om et par ganger selv og. :P

http://www.aebc.com.au/AndrewMcLean

Jeg prøver også aktivt å bruke tankene til denne karen her. Er ikke så glad i å bruke godbiter som treningshjelp, men hender at det venter gulerot helt innerst i hengeren om jeg trener lasting etc. Ellers synes jeg trykk- ettergift fungerer supert, og bedre jo flinkere jeg blir til å time ettergiften... :D

• Liker 1

Da jeg var 11 havnet jeg paa en rideleir som drev med NH ( det var da forsmans prinsipper ) det var litt annerledes da jeg kom fra et ridesenter som hadde en kasse med hingstebitt ved dora man skulle leie ut hester med. Men det var lett forstaa logikken selv for en 11 aaring. Siden var jeg " i laere" hos hun som satt i disuksjonspanelen da NH " kom til " Norge mot div travpersoner.

Jeg er ikke saa opptatt av join ups og gulrotpinner og har aldri lest eller sett noe av de store navnene da jeg synes det bare er det samme med nye fancy navn for aa selge et konsept, og paa den maaten synes jeg det fort blir misforstaaelser, jeg synes ikke det er noe man skal gaa ut gjore med hesten sin etter man har sett en video eller lest en bok.

Da det kom en QH hingst til gaarden tok jeg selvfolgelig paa den hingstebittet for aa leie den ut om morgnen, noe annet var jeg ikke vant til. Og hingsten brummet og barsket seg noe som ogsaa vr normalt for meg. Eieren oppdaget til slutt dette og sa at hesten kun har hingstebittet under bedekning saa hver morgen jeg tok ham ut trodde han jo han skulle bedekke stakkar :D

Normalt ble han leid ut i en vanlig grime og tuslet rolig avsted ( alle hingster innen western maa kunne gaa og staa rolig blandt andre hester grunnet halter og leieklasser, selvom de ikke er bygget for halter er det en klasse som heter halter perfomance horses hvor sportshestene dommes paa eksterior.)

Alt jeg gjor er press og ettergift, Nh er ikke nodvendigvis aa jage hesten rundt eller klaske den med tau i panna men gode treningsprinsipper som er lett forstaa. Jeg synes det er synd det har blitt saa negativt grunnet alle disse som skal selge konseptet og faa raske resultater og dermed bruker hardere metoder ( feks rygge saa spor de en gang lett med tauet foer de inntar en aggresiv kroppsholdning og vifter vilt rundt med tauet , istedenfor aa be forsiktig med tauet og saa kanskje legge paa press paa bogen isteden og gjenta til hesten skjonner der )

Det har ogsaa blitt veldig populaert bruke disse utrykkene, positiv straff, positiv forsterkning, jeg tror det er forvirrende for hesteeiere og da setter man seg kanskje litt paa bakbena isteden.

Da jeg underviste i NH pleide jeg si at om jeg spor deg hva klokka er og du svarer 10 og jeg bare fortsetter sporre hva klokka er til du lurer paa om du svarte feil eller hva poenget er. Naar man faar et svar saa slutter man sporre. Jeg tror det er lettere forstaa enn aa bruke disse begrepene.

Jeg har til gode se positiv forsterkning fungere under ridning saa det er ikke noe jeg gidder begynne med, jeg vil heller la like treningsmetoder paa bakken som naar jeg rir.

• Liker 4

Jeg har til gode se positiv forsterkning fungere under ridning saa det er ikke noe jeg gidder begynne med, jeg vil heller la like treningsmetoder paa bakken som naar jeg rir.

Men da tolker du positiv forsterkning som godbit ja?

Jeg bruker bevisst positiv forsterkning når jeg rir (i tillegg til press/ettergift såklart). Jeg klapper hesten min på halsen og/eller roser den med en positiv stemme. Og de fleste hester oppfatter det raskt som ros, og dermed positiv forsterkning.

Godbit/klikkertrening ifm ridning synes jeg personlig ikke noe om.

Ja, jeg bruker jo alltid noe positiv forsterkning i form av ros og kløing men jeg synes negativ forsterkning fungerer bedre på min i den forstand at når hun gjør noe bra stopper jeg hun og hun får en pause, hun setter mer pris på å stå rolig enn at jeg sier bra og klør hun litt på manken eller klapper. Dessverre har hun da også koblet bra og flink til stopp så om jeg galopperer og sier bra!! Ja da står hesten der med bremsespor bak :D må alltid da smatte litt bak flink eller bra ved longering eller ridning om det ikke helt var pause bra men fortsatt litt bra :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og den der seg jeg mange gjør Bea.

Altså ubevisst lærer hesten at "bra" eller klapp på halsen betyr stopp, fordi det er ofte det man gjør. Roser den, og så stopper.

Og det er da det er greit at man kan litt læringsteori, så man forstår hvorfor hesten gjør som den gjør, og ikke blir sint når den stopper "for det var jo ikke det man ba den om" (har sett det også nemlig...).

Dessverre har hun da også koblet bra og flink til stopp så om jeg galopperer og sier bra!! Ja da står hesten der med bremsespor bak :D må alltid da smatte litt bak flink eller bra ved longering eller ridning om det ikke helt var pause bra men fortsatt litt bra

Det er i praksisk klikkertrening ;) Med bra som markeringssignal og stå stille som belønning :) Belønning behøver ikke være godbit. Når man har en hest som stopper på et signal for å få belønning, så er den i praksis klikkertrent ;) På en måte.

KLikkertrening er ikke læringsterori i seg selv, men det er læringsteori med et markeringssignal og en belønning. det er ingen grunn iverden til at man ikke kan bruke innlæringsteori, og ikke ha med kllikkertrening.

• Liker 1

Jeg klikkertrener under innlæring, men når singal/kommando sitter så slutter jeg. Kan og hente frem litt godbiter dersom hesten er umotivert for jobben som skal gjøres. Hestene her forstår klart forskjell, og jeg er sikker på at man kan kombinere mange typer trening og innlæring, det somer viktig er at man er klar på hva man har som mål, og at respekten og kommunikasjon er i fokus. Jeg er tilhenger av en genial metode, som jeg anbefaler alle andre også. Denne metoden heter KISS.

KISS står for "Keep It Simple, Stupid" :)

• Liker 1

Det er i praksisk klikkertrening ;) Med bra som markeringssignal og stå stille som belønning :) Belønning behøver ikke være godbit. Når man har en hest som stopper på et signal for å få belønning, så er den i praksis klikkertrent ;) På en måte.

Og derfor får ikke jeg til klikkertrening på en måte som passer mitt hestehold. Jeg vil for guds skyld IKKE at den skal stoppe det den får beskjed om fordi "klikker". Den skal stoppe når den får beskjed om å stoppe, og ikke når den får ros.

Jeg har sett flere videoer av en som efter sigende skal være en flink "klikker". Det eneste jeg ser, er en hest som utfører beskjedene fordi den ønsker en belønning i form av noe godis. Nevnte videoer viser for meg en hest som praktisk talt bråstopper i det den får klikket sitt, og står klar til å kaste seg over belønningen. Jeg vil kunne gi ros, ros, ros, ros og deretter ha en helt egen kommando for stopp. Å skulle klikke når hesten utfører det jeg ber om korrekt, vil stykke opp treningen min for mye.

Det viktigste i mitt hestehold, er å få hester som er eager to please, og det er en av de tingene jeg føler at jeg får til med hester. De ender alle i hop opp som treningsvillige individer, som ved ros heller tar i enda mer fremfor å avslutte det den holder på med. Å ha hester som arbeider for meg er viktig, jeg vil ikke at de skal arbeide for en gulrotbit. Klikker uten mat er for meg mye mer fornuftig, og gir et større fokus på forholdet mellom hest og menneske. En godisbit er for meg stort sett bare i veien. Jeg føler heller ikke at jeg trenger en spesiell kommando på at de er flinke. Andre må jo få gjøre det de synes fungerer best for seg.

• Liker 5

Er litt enig der Ennovy, har en unghest nå som stopper veldig lett for kommando brems, men ser at det fort kan bli litt forvirring når vi skal jobbe med halvparader om BRA eller ettergift skal bety stopp. Så nå må jeg kombinere ros med umiddelbar smatting, og jeg er ikke helt overbevist om det var det jeg ville....

Skal love jeg fikk et problem da en hest jeg hadde på kurs var trent til å stoppe med en gang den hørte "Bra".

Jeg tok ikke damen helt på alvor....og bra er et av de ordene jeg bruker mye,både når jeg trener selv og i undervisningen.Skal si jeg sleit!

Hest i fint driv,jobber på og Nina sier BRA! og hesten står som en påla og snur seg etter godbiten sin.

Jippi....

Jeg er i stor grad enig. Har brukt klikkertrening i veldig mange år selv, men når jeg klikket inn unghesten for noen år siden, så ble det helt feil for meg, det fungerte dårlig på akkurat den hesten, og jeg ville prøve å la hele det være. Hun er i praksis klikkertrent, men vi bruker det ikke. Med unntak av i longe, som vi ikke er noe glad i noen av oss ;)

Men for å ha nevnt det, når man ser klikkervideoer av endel som *er gode på dette*, så ser man at de har glemt den ørlille detaljen at godis og klikk skal vekk når ting sitter. Den er ment som innlæring og en belønning en og annen gang. På en voksen hest så klikker man seg ikke gjennom en dressurøkt. Man skal ikke sitte og klikke og belønne ting som hesten kan godt. Det er i praksis egentlig og ødelegge hele klikkertreningen, for da har du ikke en hest som JOBBER for godbiten lenger, du har en hest som bare tilbyr noe og forventer godbit for det. Det er fort gjort at de bare går ijgennom repertoaret sitt fordi de vet at å prøve er aldri galt. Så om hjernen ikke er tilstede, så tilbyr hesten alikevel ting, fordi da gjør den ikke noe galt. Jeg klør meg litt i hodet når jeg ser en hverdagsøkt på en voksen hest, også klikkes det annenhvert minutt. da har man faktisk misforstått ganske kraftig. og mange tror at man skal fortsette å klikke, og ikke gi godbit etterhvert, for *klikket er belønning i seg selv * . da har man iallfall misforstått .

Når det er sagt, har jeg brukt klikkertrening mye på hester med vond bakgrunn, som er redde for å prøve, og forventer juling. Som har lært mye galt, eller ikke lært i det hele tatt. På endel slike hester har jeg hatt god nytte av p bruke klikkeren for å bryte av hjernen litt, rett og slett gjøre det lett for dem å lære og lære, og å lære at alle forsøk er helt ok. jeg ville nok tatt fram klikkertrening igjen om jeg skulle trene en slik hest.

Edited by Heidi P
  • Liker 2

Guest

Hesten skal fortsette å gjøre det jeg ber om frem til jeg ber om noe annet, det være seg tempoveksling opp eller ned, endring av gangart eller annet snacks. Om hesten skal stoppe hver gang den har gjort noe riktig, så må det jo også være vanskelig å få en hest som tenker fremover? Og - om hesten må få "fri" etter å ha blitt bedt om å gjøre noe, hvordan i all verden skal den da opparbeide en god arbeidsmoral? Jeg vil gjerne at hesten skal please meg fordi den synes det er gøy å jobbe sammen med meg, ikke fordi den er på konstant jakt etter godbiter eller å få lov til å stå rolig å være lat.

Holdt er en egen gangart, og har egen kommando på lik linje med skritt, trav og galopp. Jeg vil ikke at han skal løpe avgårde i galopp når jeg roser ham, på samme måte som jeg ikke vil at han skal slutte å gjøre det han gjør bra, altså stoppe.

Jeg klør meg litt i hodet når jeg ser en hverdagsøkt på en voksen hest, også klikkes det annenhvert minutt. da har man faktisk misforstått ganske kraftig. og mange tror at man skal fortsette å klikke, og ikke gi godbit etterhvert, for *klikket er belønning i seg selv * . da har man iallfall misforstått .

Se der, da lærte jeg noe nytt, for det trodde jeg at man skulle.

At man bruker klikk på samme måte som "bra" eller et klapp - en belønning i seg selv, og at godbiten er for å lage en assosiasjon mellom klikk og godbit, slik at klikket blir belønningen og ikke godbiten.

Og jeg er enig med Bente og Ennovy.

Edited by KatrineH

Du kan da fint rose en klikkertrent hest uten at den stopper, det er jo bare å ikke si klikkerordet, det. Min hest er klikket inn, men det er langt i fra et daglig redskap. Å bruke "bra", "flink" etc som klikkerord er å be om problem, da mange vil rose hesten uten at de mener stopp, og dermed blir det konflikt.

Jeg synes ikke klikkertrening er så bra for oss, men blir litt oppgitt når de som kritiserer det helt tydelig ikke aner hva det går ut på. Og klikkertrening er heller ikke synonymt med bruk av godbiter.

Når det er sagt synes jeg også at mange klikkertrente hester blir "stoppete" og fokuserer mer på belønningen enn oppgaven. Men tror det ofte er når klikkertreningen gjøres feil, eller for mye.

Liker heller ikke teorien om operant betinget læring (ps, pf, ns, nf) da jeg synes det tar vekk kommunikasjonen med hesten, den blir redusert til en robot som liksom kun responderer ut i fra et ønske on noe den vil oppnå eller unngå. Jeg tror kommunikasjon med hesten kan være mye mer enn det.

• Liker 1

Jeg ser ikke på det slik jeg Bente. En unghest som skal lære mye fysisk vanskelig ting som krever koordinasjon - det krever mye også psykisk. At man så lar hesten få stioppe og hvile når den har utført en øvelse riktig og godt hva er galt med det ? Skal man bare ri og ri fordi hesten ikke vil tenke fremover og bli lat ?

Når jeg stopper min hest står hun samtidig tenker på hva hun har gjort og funnet ut at SLIK skal det gjøres, hun står da tygger og tenker. Nå har jeg en hest som skal LIKE stå roligm kunne stå rolig til den får ny beskjed, det er det jammen mange hester som ikke klarer ! Så lenge tøylen min ligger nede på manken hennes har hun fri og får slappe av, når jeg løfter tøylen igjen er hun på jobb og da vet hun det kommer en ny beskjed snart. Feks med trailbommer hvor hesten ikke skal komme borti bommene, når hesten gjør det riktig får den stoppe etter bommene og den vil løfte bena bedre neste gang. Hva ville du gjort for å lære hesten løfte bena over bommene uten å komme borti de ? ( om hesten toucher bommen taper man ). Synes det er noe forferdelig tull at hesten blir lat av å få stoppe og hvile.

Det sier seg vel nesten selv at man i likhet med all trening utvikler det etterhvert og det vil gå lengre imellom hver belønning ( i vårt tilfelle stopp og pause )

Feks i en sjenkelvikning så går hesten bra 3 skritt og skjønte hva den skulle, neste gang 6 skritt og så kanskje hele linja. Synes det er utelukkende positivt at hesten får stoppe tenke over det den gjorde.

Jeg ser ikke på det slik jeg Bente. En unghest som skal lære mye fysisk vanskelig ting som krever koordinasjon - det krever mye også psykisk. At man så lar hesten få stioppe og hvile når den har utført en øvelse riktig og godt hva er galt med det ? Skal man bare ri og ri fordi hesten ikke vil tenke fremover og bli lat ?

Når jeg stopper min hest står hun samtidig tenker på hva hun har gjort og funnet ut at SLIK skal det gjøres, hun står da tygger og tenker. Nå har jeg en hest som skal LIKE stå roligm kunne stå rolig til den får ny beskjed, det er det jammen mange hester som ikke klarer ! Så lenge tøylen min ligger nede på manken hennes har hun fri og får slappe av, når jeg løfter tøylen igjen er hun på jobb og da vet hun det kommer en ny beskjed snart. Feks med trailbommer hvor hesten ikke skal komme borti bommene, når hesten gjør det riktig får den stoppe etter bommene og den vil løfte bena bedre neste gang. Hva ville du gjort for å lære hesten løfte bena over bommene uten å komme borti de ? ( om hesten toucher bommen taper man ). Synes det er noe forferdelig tull at hesten blir lat av å få stoppe og hvile.

Tipper Bente snakker om den typer klikkertrent hest som ikke kan trave en hel volte på lonsjen uten å få klikk og stopp? Det er noe annet enn å gi pause innimellom under innlæring av nye ting (som jo er slik klikkertrening strengt tatt bør brukes, men oftest ikke blir). Om man ikke er hundre prosent konsekvent på klikkerordet og belønningen opplever man også ofte få hest som bråstopper på ethvert rosende ord, eller bare entuasiasme i treneres stemme. Veldig veldig irriterende... Min hest bråstopper på "ko-ko", det er ikke et ord jeg sier ved en feiltagelse, og hun er hverken treig, trykkete eller optatt av godbit. Har brukt det til enkete ting under innlæring, særlig hvis noe er ekstra vanskelig for henne. Har også brukt klikkertrening feil til et par ting, og det tok lang tid å fikse igjen. F.eks. lære hesten å løfte høvene og holde dem pent selv. Det gikk fint, men jeg sluttet ikke å klikke da hesten kunne det, og endte med hest som ikke gidder å holde opp beina uten å få et klikk i minuttet. Jeg lærte henne i realiteten at hvis hun setter beian ned hyppig, får hun mer belønning. Ouch. Ikke metoden sin feil, men min feil for dårlig bruk av den.

Jeg bruker nesten aldri klikkingen lenger, men inniemmlom, om vi skal gjøre noe nytt og vanskelig er det ok. Akkurat som du beskriver Bea, bare at ved å klikke får hesten belønning for sjenkelvikningen mens den er i sjenkelvikningen, i stedet for å be om et holdt og så belønne. Da kan det for enkelte hester opfattes som om det er holdtet den belønnes for. Om man har et signal, som å senke tøylen til manken når hesten har gjort det bra og får pause, da er det klikkertrening bare med signal i stedet for lyd, og belønninge er pause i stedet for godbit eller kos (som vel er de vanligeste).

Om hesten skal stoppe hver gang den har gjort noe riktig, så må det jo også være vanskelig å få en hest som tenker fremover? Og - om hesten må få "fri" etter å ha blitt bedt om å gjøre noe, hvordan i all verden skal den da opparbeide en god arbeidsmoral?

Det er nettopp dette som sees på endel klikkervideoer , og det er dette som er fullstendig feil. Det er ikke slik klikkertrening fungerer i praksis, men det er slik mange praktiserer den. En hest skal ikke klikkes hele tiden for ting den kan. For å bruke min forrige voksne klikkertrente hest som eksempel, det kunne gå ukesvis før hun fikk et eneste klikk. Fordi vi de ukene bare drev med ting vi kan. KLikket brukes i innlæring, og ikke som en *holde i gang hesten så den synes det er morsomt-motivasjon* som jeg synes mange bruker den til. Det er ikke meningen at hesten skal stoppe annenhvert sekund. Å klikke så ofte som mange gjør er den perfekte oppskrift på å få en hest som egentlig gir blaffen og bare gjør ting halvveis. For den får belønning uansett. Jeg er enig i hva du sier, men dette er dårlig klikkertrening. Nå har jeg som sagt valg å gå vekk fra klikkertrening selv, av forskjellige grunner, men på forrige hesten min var dette gull :)

Se der, da lærte jeg noe nytt, for det trodde jeg at man skulle.

At man bruker klikk på samme måte som "bra" eller et klapp - en belønning i seg selv, og at godbiten er for å lage en assosiasjon mellom klikk og godbit, slik at klikket blir belønningen og ikke godbiten.

Nei, klikk er et markeringssignal som betyr * nå kommer belønning. *. Så ved å klikke , og ikke gi belønning (foreksempel godbit da ) så sier du til hesten at *nå kommer godisen!!!!* ...*men du får den ikke altså*.

Det er hele klikket OG godisen som skal vekk. Jeg tror mange tror at de kan fjerne godisen og bare bruke klikket, også fortsetter de å klikke for alt som gjøres. men poenget er at hele greia skal vekk. Det brukes i innlæring, og kravene skal økes hele tiden før godisen kommer. Og etterhvert godis bare en gang i blandt. Når øvelsen sitter, så skal igrunn både klikk og godis vekk, kanskje bare komme en gang i blandt når det gjøres ekstra bra .

Det er alt klikket er. Et markeringssignal, for å si at nå kommer godis, og til å markere akkurat det øyeblikkelig ting går galt.

Dessverre bruker mange dette uten å sette seg inn i det *for det er ikke noe hokus pokus*. Men det er skremmende hvor effektivt det er , og klikker man i hytt og gevær, så kan man faktisk lage seg store problemer.

• Liker 1