Jump to content
Sign in to follow this  
TonjeS

Våteksem

Recommended Posts

Jeg har slitt med våteksem på hestene hver vinter siden 2012 nå. I starten var det i hovedsak den ene kaldblodsen som hadde problemer, han fikk utbrudd over hele kroppen. Men han hadde ekstremt tett vinterpels, så tenkte det kunne være årsaken, at det ikke kom luft til. Blodserne fikk litt her og der, uten at det ble et stort problem. 

Men nå i år har jeg bare to blodsere, og den av dem som har mest pels har nå fått våteksem utover hele kroppen. Og pelsen hans var ikke spesielt tykk... Det begynte i svangene, i brystet, gjordleie og nedover lårene, men nå var det også på ryggen, halsen, på rumpa og på sidene. Klippet hele ham i går. 

Behandling av det går helt fint, klipper, vasker med hibiscrub og bruker silver trush, evt canaural på de verst angrepene stedene etter tips fra veterinær (antibiotika som tar det etter bare 1-2 påsmøringer)

Men jeg skjønner ikke hvorfor det stadig kommer tilbake?

De bruker dekken som puster godt, pt står de med Rambo supreme ute og amigo insulator inne. Dekken er vasket/byttet ut over årene, og jeg bruker ikke spesielt tykke tepper - de tykkeste i år har vært 250g ute og 200g inne. Hestene holdes tørre, men blir skikkelig svette etter harde økter to ganger i uka. Da spyles de, og settes på tørketepper som byttes på kvelden. Vi har vært gjennom flere typer fôr, både høy og kraftfôr over disse årene. Utstyr og børster er vasket. 

Jeg har ikke desinfisert stallen, er det noe som kan være verdt å prøve? Evt kalke uteområdene? Har aldri opplevd dette på noen hest før i 2012, og vi flyttet hit i 2011 - derfor lurer jeg litt på om det er stedsbetinget. 

Har trodd at gjørme kan trigge det, men blodsen i år fikk utbrudd først etter snøen hadde kommet, og det var ikke alltid gjørmete de årene kaldingen fikk det heller.  Vått er det ofte, spesielt i høst og vinter har det vært en del nedbør - men de går som nevnt alltid med tørre dekken. Og jeg vil jo helst at de skal få være en del ute. 

Eller kan det være at dette er noe annet enn våteksem? Burde kanskje prøvd å tatt å skrapt av litt der han er hardest angrepet og sendt inn til testing?

For noen år siden mente en veterinær at dette kunne være allergi, og satte hesten på kortison. Det hjalp ingenting. 

4-åringen har så langt jeg kan se ikke fått det. Han har mindre pels, men den andre hadde heller ikke akkurat teddypels. Det er imidlertid ikke så lett å se det under pelsen, jeg merker det først når det blir litt klumper eller pels faller av, men da er det gjerne spredd over store områder alt. 

Hmm, håper noen har noen tips eller tanker - jeg blir snart sprø. 

Jeg ville bedt om en større undersøkelse. Dermatofilose kommer av en bakterie, jeg hadde det første høsten med ridehest. Hun fikk det via et skrap på halerota, og i den tørreste tiden uten dekken. Jeg brukte jod til å vaske med, tørket godt og smurte med helosan (anbefalt av veterinær). Det tok det fort. 

Sørlandets Dyreklinikk skriver dette: 

Våteksem (Dermatofilose)

Våteksem er ingen reell eksem slik vi tenker i humanmedisin. Våteksem er helt enkelt en bakteriell hudinfeksjon som skyldes bakterien Dermatophilus Congolensis.

Symptomer
Skorper i huden - kan starte med små «nupper», og kan bli såpass ille at hele ryggen er dekket med én tykk skorpe.
Skorpene er vanligvis på ryggen, over kryss og bakpart, men kan gå helt opp til nakke, ører og mule. Kan også gå nedover beina.
Vanligvis ikke kløe, men kan bli veldig sår ved berøring av hardt angrepne områder.
Huden under skorpene er ofte noe fortykket, væskende og rød.
For eksakt diagnose kan man ta prøver av skorpene og dyrke bakterier, eller se direkte i mikroskop.

Årsak
Fuktighet over lengre tid er en av hovedgrunnene.
Utegangehester disponert
Sår/irritert hud er utsatt
Individuelle forskjeller - Enkelte hester virker mer utsatt enn andre og kan få det igjen år etter år

Behandling
La hesten tørke opp
Bruke regndekken
Ta hesten inn i det verste været, eller om den ikke får tørket opp i løpet av døgnet.
Vask hesten med jodløsning 1%, eller klorhexidine 1mg/ml daglig første uken, deretter 2-3 ganger i uken til skorpene er borte og huden er fin.
Kan være aktuelt å barbere hesten hvis det er mye pels, eller veldig tykke skorper.
I alvorlige tilfeller er generell antibiotikakur (i munn eller med sprøyte) nødvendig.
Smertestillende og betennelsesdempende kan da også være aktuelt.
HUSK! Det viktigste er å få hesten tørr.

Men be veterinær ta prøver av huden, det kan være noe annet. Har du bilder?

Edited by Dagmar

Takk for innspill! De skal ikke være plaget med sår eller irritert hud, så vidt jeg vet da. Hibiscrub inneholder klorhexidin, og fungerer veldig godt. Er greit å få fjernet det når det oppstår, men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg hindrer at de blir rammet. 

Ja, jeg tror jeg får be veterinæren ta skrapeprøver. Men det ser og oppfører seg veldig som våteksem. Glemte å ta bilder etter jeg klippet i går, kan ta det når jeg kommer hjem fra jobb i 23-tiden i kveld. 

Det som var det mest fremtredende symptomet på min hest var at det ble veldig ømt. Jeg trodde den gule min fikk våteksem for noen år siden, klødde og hadde skorper. Han ble ikke øm, og etter en stund fant jeg lus. En behandling med coopersect og problemet var løst. 

Her er det ømt på de stedene hvor det er verst. Nå er han da øm på rygg og bakpart i hovedsak. 

Her er bilder av hvordan det så ut til morgenen, nå er det jo på vei tilbake etter behandling da. Og det hjelper alltid med en gang jeg får av de pelsen. 

76F78018-E434-4082-BC97-2C64CCE56402.jpeg.e019da16041f51bd0bd6aa1038d15c57.jpeg

2518B301-8696-4F74-8B2A-331B31AF8B60.jpeg.7230118671a1cb26f9185d4afd0f0df8.jpeg

44D11A98-E866-4E86-9C15-B8D950DFFA12.jpeg.8f798863c2287dd7c428b1fd1e11751d.jpeg

31497FA1-D8E7-4CA7-840C-E3BF4928E1E6.jpeg.0f35cdfa5f3422b838d2163ab5c600c1.jpeg

Får de stå uten dekken og virkelig lufte seg innimellom? Mye vasking, dekkenbruk og "tette omgivelser" kan også framprovosere sånt. Blir klamt for ofte, over lenger tid. Hvordan er luften inni stallen over natten feks? Det lagres jo ofte en del varme fra hestene inni stallen over natten, selv med en dør åpen. Har de for tjukke tepper = klamme hester. Drodler litt her nå, men det har skjedd før at hester som står klamme under dekken inne i stakllen kan utvikle våteksem.

Hmm, friesermugg har jeg ikke hørt om før, får google litt!

De står uten tepper litt hver dag inne, spesielt ved mildere vær og ved trening selvsagt. God luft inne, isolert stall men vi har alltid vindu og/eller dør åpen så fremt det ikke er sprengkaldt. Som nevnt bruker vi ikke spesielt tykker tepper, og kjenner etter om de er for varme/kalde etter hva vi tar på. På den kaldingen regnet jeg med at problemet var at han ble klam, siden pelsen var så inni hampen tett. Den her har veldig myk og fluffy pels, med dårlig dekkevne egentlig.

Men samtidig skulle man tro at de blir for varme, siden det blir bedre med en gang man er kvitt pelsen. Det er jo høy luftfuktighet her ofte da, ser stallen som er hvit har blitt full av svartmugg på ytterkledningen i høst (ingenting inne).

Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så problematisk her, når en stall ikke så alt for langt fra oss bruker de tjukkeste teppene tvert det nærmer seg 5 grader, og de står ofte med de inne og ute - i tillegg til at de er lite i luftegården, og stalldørene lukkes. Men, det er vel ikke alt en skal skjønne. :blabla:

Hvor ofte vasker/spyler du hestene da? Og hvor lang tid tar det før de tørker etter vask? Har fått inntrykk av at travhester vaskes/spyles ofte pga de svetter mye i trening, og da blir det jo mye tid med dekken og fukt i pelsen. Samma om de har kort eller lang pels da - fuktig er fuktig. Vil tro noe av problemet kan ligge der, kanskje. Og hvis det er høy luftfuktighet ofte, så kan hende det påvirker klimaet innendørs også. Kjenn på vegger/tak ved innslipp og igjen før utslipp etter de har stått inne hele natten. Blir fort fuktig på sånne flater isåfall.

Kan være en idé å teste om det hjelper å ha på tynnere dekken inne i stallen? Så lenge de ikke fryser, selvsagt. Ofte tror vi jo de er passe, men så er de for varme lell. Hva slags stoff er det i innedekken og tørkedekken? Sånt kan kanskje ha noe å si og. Ull og fleece på våt hest blir ekstreeeemt vått og klamt, og kan irritere en sensitiv sjel :P 

Jeg trener hardt to dager i uka, og da spyles de. Det har jeg gjort i alle år før 2012 da vi fikk dette trøbbelet også. Opplever heller at problemet blir verre hvis de ikke spyles, og blir stående gjennomsvette. Vi trener på en annen stall, så de dusjes der før vi reiser hjem, ca 15 min i bilen pluss stell, utrydding av utsyr etc, så kanskje 30-40 min, og da er de ofte så tørre at vi bytter til stalldekken med en gang. Bruker amigo insulator inne, og rambo grand prix fleece til tørketepper. Bruker normalt 100g inne, men i de kaldere periodene er de da kalde på ryggen under teppet, så da får de på 200g. Aldri brukt tykkere inne.

Veggene er helt tørre og fine hele året, selv i de bløteste periodene.

Edit: De får alltid våteksem under magen, på bein, gjordleie etc først, hvis det er dekkenet som er utfordringen skulle man tro at de fikk trøbbel på ryggen først? Det er gjerne de stedene det er vanskeligst å vaske skikkelig etter trening det oppstår.

Vi har også prøvd forskjellige dekken, ekstra vindu oppe, mer tid uten dekken, ikke vaske etter trening etc gjennom de fem årene her. Uten at vi har sett noen endring. Men tidligere var ikke blodserene spesielt utsatt, det er først den i år som har fått et skikkelig utslett.

Edited by TonjeS

Ser ut som klassisk våteksem som Gris alltid fikk. Hun fikk det hvert år, på høsten. Det kom i den perioden hun måtte stå med regndekken pga pøsregn, men ikke var klipt. Hun produserte så utrolig mye varme selv, så selv med gode bucastepper ble det for klamt og hun fikk våteksem. Klippet og vips var det borte.

Tilla fikk det i høst, men ikke hos meg. Sto hos trener som nok kunne vært flinkere til å bytte dekken etter tørking osv. Har sittet i nå i 3 mnd, selv med klipping har jeg måtte vaske det mye med antibakteriell shampoo for å bli kvitt det. 

Høres dog ut som du gjør alt riktig, eneste jeg kan tenke meg er å klippe tidlig på høsten for å forebygge?

Har ikke noen forklaring på hvorfor du får det, det høres jo  ut som om du tar mange hensyn. Kan det hjelpe å bruke ph nøytral såpe til vask (hvis du vasker med såpe når du spyler) og evnt sånn optima ph spray? Forhandlere mener det skaper dårligere grobunn for bakterier og hudproblemer. 

Kaldingen klipte jeg hver høst, da gikk det fint (til han grodde for mye underpels igjen, måtte klippes jevnlig). Blodsen trodde jeg liksom ikke at jeg skulle få problemer på, så han lot jeg beholde pelsen. Får klippe neste høst. Men canaural er et godt tips hvis våteksemen er skikkelig ille, tar det på null komma niks! Opprinnelig øredråper til hund, må ha resept. 

Jeg bruker aldri såpe når jeg vasker de, kun vann, men jeg kunne prøvd å brukt en pH nøytral såpe en gang av og til for å se om det hjelper!

• Liker 1

Mistenker noe våteksem på L nå :( 

på halsen helt oppe ved ørene, og noe på bakparten. Veldig lite, og det virker ikke som det er ømt eller ubehagelig for han. Men det har jo vært regn nesten konstant de siste ukene, og han er utegangshest. 

Værmeldingen sier at det skal være oppholdsvær minst en uke (krysser fingrene). 

Jeg har sett at noen anbefaler optima ph spray rett på de rammede områdene 2ggr daglig. 

Ville dere forsøkt dette i første omgang? 

Siden han er utegangshest, frister det svært lite med helkroppsvask og/eller barbering..  :/ 

Hadde veldig rask virkning av optima ph hudspray et par ganger daglig på den ene her, som hadde våteksem på ørene. 👍

• Liker 1

Herlig!! Da skal jeg prøve det. Håper det er alt som skal til :) 

• Liker 1