Jump to content
Siv

Utidige deltakere på stevne

Recommended Posts

I Hestesport nr 7 - 2017 skriver sjefen i Rytterforbundet om raushet og at vi tenger frivillige på stevner. Ikke kjeftesmeller. (Veldig kort versjon)

Vi har sikkert alle opplevd nebbete ryttere/kusker på stevner.
Jeg kan nevne ett eksempel på ett stevne med en klubben som da var ny, og dermed selvfølgelig en god del urutinert frivillig personell på stevnet.

Det er dressur, og en deltaker rir inn med belegg på og blir disket. Rytteren finner det da betimelig å skjelle ut portåpneren, for det er selvfølgelig dennes feil at hun er disket. Portåpneren burde nemlig sagt ifra at hun red inn med belegg. Hun som rytter er selvfølgelig helt uten ansvar for hva hesten har på beina.

En annen situasjon var når to stykker skulle hjelpe ei venninne når hennes klubb manglet folk. De stilte som portåpnere. Blide og greie. Bevepnet med termos med kaffe så de holdt ut en lang dag. Det hadde regnet voldsomt før stevnet. Og det gjorde at området utenfor porten var glatt. Ei red inn i litt vel friskt tempo, hesten gled i svingen (hun driftet vel omtrent inn porten, såpass friskt var tempoet) og programmet gikk ikke bra.
Da finner rytteren det betimelig å skjelle ut portvaktene fordi det er vått utenfor porten. Det var nemlig portvaktene sin skyld at hesten gled når hun red inn og deres skyld at hennes program ble ødelagt. Hun som rytter var selvfølgelig helt uten skyld.

Jeg antar at det finnes bøttevis av slike anekdoter rundt om på stevneplassene, og også på sosiale medier. Det jeg tenkte var at kanskje vi kan inngå en slags pakt her inne på forumet om å å reagere på slik adferd.

Jeg  vet at det ikke er bare bare å si ifra til utidige folk på stevneplassen. Men om vi prøvde? Og vi er mange her inne. Og vi er sterke, sammen.

Og ja. Jeg tar det for gitt at den slags adferd ikke utøves av forumets eminente medlemmer. Det må jeg innrømme.

• Liker 6
  • Takk 1

Bra initiativ.

Skjelle ut folk fordi man er skuffet over noe der og da hører ikke hjemme noe sted uansett. Drar man hjem, tenker over det, og - dagen etter fremdeles mener at det har foregått noe som er så kritikkverdig at det bør bli tatt opp hos arrangørklubben så kan man sende en epost hvor man forklarer hva man har oppfattet som problematisk. Saklig. Ikke sur.

• Liker 2

Kjefting og utskjelling hører jo ingen steds hjemme uansett? Jeg er så nøye på det når jeg har grønt kort kurs, vær hyggelige mot hverandre! Ikke baksnakk, ikke kjeft og smell. Det gir utrolig dårlig stemning, og ingen kommer på stevner med intensjonen å være ei sur megge. Som regel er det stress og nerver som ligger bak nebbete og kjeftete oppførsel, uten at det gjør det noe mer greit. Man må heller lære seg å klappe igjen og takle stresset på en stille måte hvis det går ut over andre. 

Man skal være sjeleglad noen gidder å stille som teknisk personell i det hele tatt, det er i mange tilfeller en utakkemlig jobb som belønnes med ei brus og en bolle (satt på spissen). 

• Liker 1

Sånn oppførsel hører ikke hjemme hverken på stevneplassen eller innenfor sporten generelt. Sure epler finnes dessverre overalt, er bare så innmari synd når det rammer de som står frivillig på for sporten vår, som i stevnesammenheng. Det kan ikke friste for en venninne, mor eller far til gjentagelse når man sitter igjen med sånne opplevelser som nevnt over. God sportsånd burde være sentralt som utøver.

Stress og nerver er ofte en årsak til at folk kan bli for hissige på en stevneplass. Jeg har mest erfaring fra show og turneringer de siste årene og da var det viktig for oss som arrangerer og har med personell (hestepassere) som ikke er vant til det klimaet, å forklare at nerver forekommer og folk kan si ting som kan oppfattes slemt og krasst. Nei folk skal ikke kjefte og smelle, ja de bør få høre det om de går over streken, men personell bør også informeres og forberedes på at dette vil forekomme og at det ikke er personlig. En LC klasse kan være like viktig for en rytter, som en kvalifiseringsklasse til EM for en annen rytter. 

Her ble jeg utskjelt av en dommer jeg, når jeg skulle skrive. Jeg var helt fersk (2. gang jeg skreiv) og hadde gitt beskjed om det. Fikk beskjed om å bare møte litt før klassen begynte. Jeg gjorde det, men ingen dommer kom. 1 minutt ETTER første ekvipasje var kommet inn (ikke begynt med programmet da) kom dommeren slentrende inn, setter seg på plassen, og utbryter surt "ja, hvor er protokollene da??". Jeg svarte at det viste ikke jeg, jeg trodde at hun hadde de med. Hun svarte da sint tilbake at det var faktisk min jobb, så jeg hadde bare med å løpe å hente dem, før hun utbryter ut i hallen (det var to dommere) at "skriveren hadde ikke en gang tatt med seg protokollene så vi får bare utsette klassen!!". 

Vel tilbake kom hun med småstikk under hele skrivingen som "følger du ikke med eller?", "Ja, jeg må vel dobbeltsjekke alt nå", " det er din jobb å følge med" osv. 

Dama var så gjennomsyra motbydelig, og gav så enormt lite mersmak for å faktisk være skriver igjen.... 

• Hææ 4
  • Trist 2

3 minutter siden, Chiquita skrev:

Her ble jeg utskjelt av en dommer jeg, når jeg skulle skrive. Jeg var helt fersk (2. gang jeg skreiv) og hadde gitt beskjed om det. Fikk beskjed om å bare møte litt før klassen begynte. Jeg gjorde det, men ingen dommer kom. 1 minutt ETTER første ekvipasje var kommet inn (ikke begynt med programmet da) kom dommeren slentrende inn, setter seg på plassen, og utbryter surt "ja, hvor er protokollene da??". Jeg svarte at det viste ikke jeg, jeg trodde at hun hadde de med. Hun svarte da sint tilbake at det var faktisk min jobb, så jeg hadde bare med å løpe å hente dem, før hun utbryter ut i hallen (det var to dommere) at "skriveren hadde ikke en gang tatt med seg protokollene så vi får bare utsette klassen!!". 

Vel tilbake kom hun med småstikk under hele skrivingen som "følger du ikke med eller?", "Ja, jeg må vel dobbeltsjekke alt nå", " det er din jobb å følge med" osv. 

Dama var så gjennomsyra motbydelig, og gav så enormt lite mersmak for å faktisk være skriver igjen.... 

Som stevnearrangør prøver jeg å unngå nettop sånne episoder, ved å punkt en briefe ferske skrivere før de skriver og punkt to plassere ferske skrivere med egnede dommere, de fleste vi bruker er veldig snille og greie og opptatt av å ta godt vare på skriveren sin, men tante magda som knapt har sett en hest før kan jo slippe å skrive for thorir som bare snakker islandsk..  og hvis man vet at en av dommerne liker godt å lære bort, så kan man jo prøve å være litt pedagogisk og tenke litt fram når dugnadslistene spikres

• Liker 4

Uspiselige folk finner man både blant teknisk personlell og deltakere dessverre. Det er en uting og kan fort skremme bort både startende og frivillige. Ser den at det kan være nerver og stress inni bildet, og det har jeg forståelse for, spesielt om man er ung også, da kan det nok gå ei kule varmt og man sier ting man ikke ville sagt til vanlig. Ikke greit synes jeg, men forståelig likevel. Det er nok absolutt ett tema som godt kunne vært oppe til diskusjon i forskjellige fora oftere enn hva det er, man har ikke vondt av å snakke litt om hvordan man håndterer stress og nerver på best mulig måte :) Slike som er uspiselige uten å kunne sylde på stress burde man kunne gi gult kort eller noe, å forsure miljøet burde det være mulig å gi sanksjoner mot. Og det er en del dommere og stewarter bl.a som godt kunne hatt ett kurs i hvordan man oppfører seg ovenfor startende , frivillige og andre på en stevneplass. Det er ikke mindre utrivelig med sur stewart/dommer enn en startende.

• Liker 4