Jump to content
Sign in to follow this  
Anita&Godi

Straightness Training

Recommended Posts

Noen her som holder på med Straightness Training? 
Jeg holder på med entry course, det er kun bakkearbeidsdelen...
Har nettopp begynt å bevege oss med kapsunen, noe som ikke var bare enkelt... :P Savner fler som holder på med det, så man kan hjelpe hverandre med utfordringer man møter på, eller bare dele gleder over å få det til :) 

• Liker 2

Tenker du på treningen som er basert på Schöneich sin lære? Er det noen i Norge som underviser basert på den metoden? Eller er det en kanskje en annen treningslære som kalles det samme? Hadde vært spennende å høre😊 Har du lest eller gått kurs?

Jeg har lest "Straightening the crooked horse" og bruker en del av det jeg har lest. Babette Teschen har også en bok ute om longering som baserer seg på mye av det samme, men som kanskje går enda grundigere og detaljert til verks. Jeg synes det er veldig nyttige verktøy å ha med seg👍🏻

Straightness training er vel Marijke de Jong sin treningsmetode, som har kommet ut fra Bent Branderup sin Akademiske ridning. Hun har mange onlinekurs osv. Jeg har lastet ned de gratis versjonene, men det er ikke så veldig mye nytt der sånn egentlig. Så ikke noe jeg personlig følger, jobber mest bakkearbeid, ved hestens skulder ikke slik de gjør i AR. 

11 minutter siden, smaaen skrev:

Straightness training er vel Marijke de Jong sin treningsmetode, som har kommet ut fra Bent Branderup sin Akademiske ridning. Hun har mange onlinekurs osv. Jeg har lastet ned de gratis versjonene, men det er ikke så veldig mye nytt der sånn egentlig. Så ikke noe jeg personlig følger, jobber mest bakkearbeid, ved hestens skulder ikke slik de gjør i AR. 

Aha! Ja, da er det ikke det samme jeg holder på med😊 Har også sett videoene hennes, men ikke så mye mer.

Jeg holder ikke på med ST konkret, men det meste jeg gjør kan vel klassifiseres som Akademisk Ridekunst, i alle fall er det sterkt inspirert av det :) 

Er det groundwork du driver med da, @Anita&Teigelill, hvor du går baklengs foran hesten? Jeg gjorde det myyyyyye med en gammel hest jeg var fôrrytter for, så jeg har en del erfaring med det! :) Nå har jeg ikke gjort så mye av det den siste tiden da, for min egen hest har vært litt irritert når jeg går i den posisjonen. Så med han har jeg heller valgt å gjøre arbeid ved hånden (work in hand på engelsk), eller å gå lange tøyler. Men det hender jeg savner å kunne gjøre det, jeg synes det var et veldig godt verktøy.

Jeg har kjøpt Marijke De Jong St Mastery kurset. 2 år siden jeg meldte meg på. Jeg har hatt veldig nytte av det. Jeg føler selv jeg har fått et godt "trent" øye og en god følelse for når hesten går korrekt og alle verktøy jeg trenger for å trene hesten til selv å bære seg korrekt :-) Jeg får supre tilbake meldinger fra ridelærerene mine. De skjønner ikke hvordan hesten min er bedre å ri en noen gang, straks 18 år gammel, når jeg nesten ikke har ridd på 2 år pga jeg har litt helse problemer som gjør at jeg stort sett jobber han fra bakken ;-) Det har vært mye arbeid å komme dit vi er i dag da. Ingen lettvindt vei, men jeg har lært utrolig mye :-)

• Liker 3

2 timer siden, Sivoya skrev:

Jeg holder ikke på med ST konkret, men det meste jeg gjør kan vel klassifiseres som Akademisk Ridekunst, i alle fall er det sterkt inspirert av det :) 

Er det groundwork du driver med da, @Anita&Teigelill, hvor du går baklengs foran hesten? Jeg gjorde det myyyyyye med en gammel hest jeg var fôrrytter for, så jeg har en del erfaring med det! :) Nå har jeg ikke gjort så mye av det den siste tiden da, for min egen hest har vært litt irritert når jeg går i den posisjonen. Så med han har jeg heller valgt å gjøre arbeid ved hånden (work in hand på engelsk), eller å gå lange tøyler. Men det hender jeg savner å kunne gjøre det, jeg synes det var et veldig godt verktøy.

Jeg tenker at det du gjør nå nok er bedre for fremdriften på en unghest enn å gå baklengs foran den. :) 

• Liker 1

22 minutter siden, Maryam skrev:

Jeg har kjøpt Marijke De Jong St Mastery kurset. 2 år siden jeg meldte meg på. Jeg har hatt veldig nytte av det. Jeg føler selv jeg har fått et godt "trent" øye og en god følelse for når hesten går korrekt og alle verktøy jeg trenger for å trene hesten til selv å bære seg korrekt :-) Jeg får supre tilbake meldinger fra ridelærerene mine. De skjønner ikke hvordan hesten min er bedre å ri en noen gang, straks 18 år gammel, når jeg nesten ikke har ridd på 2 år pga jeg har litt helse problemer som gjør at jeg stort sett jobber han fra bakken ;-) Det har vært mye arbeid å komme dit vi er i dag da. Ingen lettvindt vei, men jeg har lært utrolig mye :-)

Kan du fortelle mer om kurset? Opplegg, varighet, pris osv? :) 

1 time siden, LisaFi skrev:

Jeg tenker at det du gjør nå nok er bedre for fremdriften på en unghest enn å gå baklengs foran den. :) 

Ja, enig der! Og faktisk så har jeg lurt på om grunnen til at han ikke liker groundwork kan være at han kanskje føler at jeg blokkerer han for mye når jeg går foran (blokkerer psykisk kanskje like mye som fysisk). Det er bare en teori som det er vanskelig å bevise, men ja. Siden omtrent alle andre posisjoner er gøy, så er det jo lett å tenke i den retningen :) 

Og i tillegg er det jo ingen grunn til at man på død og liv skal bruke en posisjon over en annen. Alle de forskjellige posisjonene har forskjellige fordeler og ulemper, men jeg synes nå det beste er å kunne variere. Jeg synes personlig at groundwork er genialt for å se hvordan hesten bruker kroppen og om den gjør ting riktig, så jeg kunne godt tenkt meg å kunne gjort det litt mer kombinert med annen trening, men når ikke hesten liker det så godt så er det bedre å velge andre metoder :) 

@Sivoya Det er groundwork jeg holder på med ja :) Jeg går ikke baklengs, og det presiserer Marijke i en av de videoene sine at man ikke skal/burde. Går ved siden av, og så skal man gå med åpen skulder. Trente akademisk for Alexandra Myhren før, og føler egentlig at det er det samme. Trives godt med det akademiske og savnet kursene. Synes Marijke er veldig god til å forklare. Nå har jeg bare entry, som er kun groundwork. Har lyst å ta mastery etterhvert, men her kan blåse storm i ukesvis vinterstid(som regel følger det pøsregn og med), og jeg bor rett ved sjøen og får vinden hardt rett inn. Så nytter ikke sette seg på noe slikt vinterstid. Da er det bedre å kunne bruke litt lengre tid på kun groundwork delen, og melde seg videre på fullt kurs etterhvert. Var svinheldig med shettisen jeg begynte med, da gikk alt lekende lett. Det gjør for det meste det med den jeg bruker nå og, men han er stiv, så kapsunen ble en utfordring.. Stillestående er det helt hundre, men han syntes det ble vanskelig når han skulle begynne å gå frem i tilegg... 

@Mazarin Det er nettkurset til Marijke De Jong:  http://straightnesstraining.com/

Edited by Anita&Raina

21 timer siden, LisaFi skrev:

Kan du fortelle mer om kurset? Opplegg, varighet, pris osv? :) 

Det er jo ikke sikkert at andre finner det like interessant som meg :-) De første mnd av kurset følte jeg at jeg lærte mer om meg selv og hvordan jeg holdt hest en jeg faktisk trente hest :lol: Han sulla rundt og jeg prøvde å få til riktig kropps språk og ikke henge på han og sette meg inn i hvordan jeg kunne kommunisere med han med lettest mulig hjelpere. Han ble sur og irritert og jeg oppgitt. Hadde det ikke vært for en video serie av en meget stri hest som var så asymmetrisk at den var halt, som jeg så om igjen og om igjen, hadde jeg gitt opp. Noe jeg heldigvis ikke gjorde ;)

Men, litt om kurset. Det er delt inn i groundwork (arbeid med line festet i kapsun), lonsjering, arbeid for hånd (bruker vanlige tøyler over nakken) ridning og fri dressur. Kjøper man mastery får man hele pakka med  home study og. Man følges opp med mail korrespondanse over 1/2 år og kan levere 5 stk "video eksamener" hvor man får tilbake meld på hva man gjør bra og ting som må rettes på. Innen 1 år. Kurset dekkes av både både video og pdf. Det er et enormt "bibliotek". Inneholder ufattelig mengder med teori og videoer, med tanke på at det er et nettkurs. Og hun oppdaterer det og legger til moduler jevnlig. Ettersom hun ser behovet. Hun legger stor vekt på HVORFOR man gjør øvelser og hvordan man ser at hesten jobber riktig. I løpet av kurset er man igjennom både mastery delen (som er den praktiske delen mest) og home study (som tar for seg mer hest og kommunikasjon) Betalte vel 18000 kr :blink: Men siden jeg ikke kunne ri kom jeg til at pengene jeg ellers ville brukt til dressur treninger kunne gå til dette i steden :P

Så om man har super kommunikasjon med hestene og har god peil på trening generelt så er det ikke sikkert man har behov for et sånt kurs. Men for meg ble det veldig riktig :)

På 1/4/2018 at 13.02, Anita&Teigelill skrev:

@Sivoya Det er groundwork jeg holder på med ja :) Jeg går ikke baklengs, og det presiserer Marijke i en av de videoene sine at man ikke skal/burde. Går ved siden av, og så skal man gå med åpen skulder. Trente akademisk for Alexandra Myhren før, og føler egentlig at det er det samme. Trives godt med det akademiske og savnet kursene. Synes Marijke er veldig god til å forklare. Nå har jeg bare entry, som er kun groundwork. Har lyst å ta mastery etterhvert, men her kan blåse storm i ukesvis vinterstid(som regel følger det pøsregn og med), og jeg bor rett ved sjøen og får vinden hardt rett inn. Så nytter ikke sette seg på noe slikt vinterstid. Da er det bedre å kunne bruke litt lengre tid på kun groundwork delen, og melde seg videre på fullt kurs etterhvert. Var svinheldig med shettisen jeg begynte med, da gikk alt lekende lett. Det gjør for det meste det med den jeg bruker nå og, men han er stiv, så kapsunen ble en utfordring.. Stillestående er det helt hundre, men han syntes det ble vanskelig når han skulle begynne å gå frem i tilegg... 

@Mazarin Det er nettkurset til Marijke De Jong:  http://straightnesstraining.com/

Oj, jeg tror aldri jeg har hørt om groundwork hvor man ikke går baklengs 🤔 Altså, mange går på en måte ikke rett foran hestens hode, men på en linje ved (inn)siden av hesten, men fremdeles baklengs og foran og ikke ved hestens side. Har du noe bilde av den posisjonen du bruker til groundwork? Jeg ble nysgjerrig nå :) 

Synes begrepene i AR er litt forvirrende jeg. Groundwork betyr jo bare bakkearbeid, og høres ut som et generelt begrep for alt man gjør fra bakken. Synes det er rart at baklengs gåing heter groundwork og forlengs gåing heter work in hand. Skjønner at det for innvidde er kjekt å kalle det to ulike ting for å presisere hva man gjør altså, men ordene gir ikke så mye mening for uinnvidde. Kanskje innen straightness training er groundwork et mer generelt begrep enn i AR? 

2 timer siden, Sivoya skrev:

Oj, jeg tror aldri jeg har hørt om groundwork hvor man ikke går baklengs 🤔 Altså, mange går på en måte ikke rett foran hestens hode, men på en linje ved (inn)siden av hesten, men fremdeles baklengs og foran og ikke ved hestens side. Har du noe bilde av den posisjonen du bruker til groundwork? Jeg ble nysgjerrig nå :) 

Marijke nevner at man ikke skal gå for mye baklengs da hesten lett vil falle på innvendig skulder, og sirkelen og lett vil bli for liten. 
Jeg holder på med det hun kaller for basic groundwork nå. 

equiforum.JPG

Edit: Jeg betaler 1400 i mnd. Hele mastery kurset kostet 1500 i mnd på prisene som lå når jeg kjøpte kurset. 
Jeg har heller ingen mulighet til å reise på kurs, så for meg er det absolutt verdt det :) 

Edited by Anita&Teigelill

3 timer siden, stinej skrev:

Synes begrepene i AR er litt forvirrende jeg. Groundwork betyr jo bare bakkearbeid, og høres ut som et generelt begrep for alt man gjør fra bakken. Synes det er rart at baklengs gåing heter groundwork og forlengs gåing heter work in hand. Skjønner at det for innvidde er kjekt å kalle det to ulike ting for å presisere hva man gjør altså, men ordene gir ikke så mye mening for uinnvidde. Kanskje innen straightness training er groundwork et mer generelt begrep enn i AR? 

Jeg er veldig enig i det. Work in hand / arbeid i hånden er vel et generelt begrep innen flere retninger, så det er vel mer innarbeidet. Men at de bruker begrepet groundwork som de gjør er jeg veldig enig i at er forvirrende. De burde kalt det noe annet! 

2 timer siden, Anita&Teigelill skrev:

Marijke nevner at man ikke skal gå for mye baklengs da hesten lett vil falle på innvendig skulder, og sirkelen og lett vil bli for liten. 
Jeg holder på med det hun kaller for basic groundwork nå. 

equiforum.JPG

Edit: Jeg betaler 1400 i mnd. Hele mastery kurset kostet 1500 i mnd på prisene som lå når jeg kjøpte kurset. 
Jeg har heller ingen mulighet til å reise på kurs, så for meg er det absolutt verdt det :) 

Okay, ja, da er det en ganske annen posisjon enn den jeg har lært som groundwork. Det jeg synes er litt merkelig er at hun også bruker den posisjonen som jeg kaller groundwork, hvis hun sier at man burde unngå det? Sånn hun går her er typisk det jeg har lært som groundwork:

Denne posten er jo ikke så gammel heller, når den er fra juli. Men hvis hun kaller det du gjør basic groundwork så kanskje hun skiller mellom basic groundwork og groundwork eller noe sånn? 

Huh, jeg har alltid tenkt at groundwork er alt bakkearbeid, så da kan man vel gå både baklengs, forlengs, sidelengs, hoppende som en kenguru eller hva man enn sy es fungerer bra der og da...

• Liker 3

Synes det er livsfarlig når treningsmetoder får navn.

Og er veldig enig med @Nimbus. Det som er bra der og da, et rett. Teit å gå framover om du må se hesten for å få til hva du prøver på.

• Liker 1

1 time siden, Sivoya skrev:

Jeg er veldig enig i det. Work in hand / arbeid i hånden er vel et generelt begrep innen flere retninger, så det er vel mer innarbeidet. Men at de bruker begrepet groundwork som de gjør er jeg veldig enig i at er forvirrende. De burde kalt det noe annet! 

Okay, ja, da er det en ganske annen posisjon enn den jeg har lært som groundwork. Det jeg synes er litt merkelig er at hun også bruker den posisjonen som jeg kaller groundwork, hvis hun sier at man burde unngå det? Sånn hun går her er typisk det jeg har lært som groundwork:

Denne posten er jo ikke så gammel heller, når den er fra juli. Men hvis hun kaller det du gjør basic groundwork så kanskje hun skiller mellom basic groundwork og groundwork eller noe sånn? 

I instruksjonsvideoen gjør hun det og de helt første stegene på "grønn" hest, men presiserer at man burde bytte posisjon så fort som mulig.  Når jeg gikk på kurser gikk vi og bakover helt i begynnelsen av økta når de skulle forstå at de skulle holde bøyninga fremover, og så snudde vi og gikk vi fremover. 

• Liker 1

Bare en tanke, men man kan sikkert tilpasse egen posisjon etter hva hesten har bruk for? Som ved longering? 

Hvis hesten har for mye framdrift vil rytterens posisjon foran hesten, ryggende virke bremsende på hesten? Posisjon ved gjordleie er ca nøytralt, mens posisjon lenger bak virker drivende?  Jeg bruker dette konsekvent dette ved longering i alle fall, i tillegg er jeg bevisst at et veldig direkte blikk på hesten, eller spesifikke deler av hesten også virker drivende?

• Liker 4

15 timer siden, Anita&Teigelill skrev:

I instruksjonsvideoen gjør hun det og de helt første stegene på "grønn" hest, men presiserer at man burde bytte posisjon så fort som mulig.  Når jeg gikk på kurser gikk vi og bakover helt i begynnelsen av økta når de skulle forstå at de skulle holde bøyninga fremover, og så snudde vi og gikk vi fremover. 

Okay, det er interessant å høre :) Litt morsomt å lære forskjellene mellom straightness training og «vanlig» AR! 

På 6.1.2018 at 22.53, LisaFi skrev:

Bare en tanke, men man kan sikkert tilpasse egen posisjon etter hva hesten har bruk for? Som ved longering? 

Hvis hesten har for mye framdrift vil rytterens posisjon foran hesten, ryggende virke bremsende på hesten? Posisjon ved gjordleie er ca nøytralt, mens posisjon lenger bak virker drivende?  Jeg bruker dette konsekvent dette ved longering i alle fall, i tillegg er jeg bevisst at et veldig direkte blikk på hesten, eller spesifikke deler av hesten også virker drivende?

Det vil jeg tro ja.. :) Veldig kort og "ufornuftig" svar :lol: Men er helt med på den tanken.. 

Det jeg liker spesielt godt med ST er teorien som blir gjennomgått i videoene. Den baserer seg mye på hestens natur og på at man må tilpasse treningsopplegget etter individet. Marjike er også veldig på at man skal trene øyet til å se hesten og hva den trenger. Jeg ser mange likheter ved ST og klassisk dressur, når det er sagt ser jeg forsåvidt likheter ved alle typer sunn dressurtrening, forskjellen er treningsstrategier, øvelser og innlæring av forskjellige øvelser og metoder. Man setter forskjellige ord på de samme tingene, liksom. Jeg ble veldig gira når jeg så de fire gratisvideoene hun la ut i høst (?), ene og alene pga teorien hun gjennomgikk. Jeg blir veldig glad når noen kan sette nye ord på kunnskap, som faktisk gir mening og er riktig! 

På 1/9/2018 at 22.17, Ninahei skrev:

Det jeg liker spesielt godt med ST er teorien som blir gjennomgått i videoene. Den baserer seg mye på hestens natur og på at man må tilpasse treningsopplegget etter individet. Marjike er også veldig på at man skal trene øyet til å se hesten og hva den trenger. Jeg ser mange likheter ved ST og klassisk dressur, når det er sagt ser jeg forsåvidt likheter ved alle typer sunn dressurtrening, forskjellen er treningsstrategier, øvelser og innlæring av forskjellige øvelser og metoder. Man setter forskjellige ord på de samme tingene, liksom. Jeg ble veldig gira når jeg så de fire gratisvideoene hun la ut i høst (?), ene og alene pga teorien hun gjennomgikk. Jeg blir veldig glad når noen kan sette nye ord på kunnskap, som faktisk gir mening og er riktig! 

Disse gratisvideoene har ikke jeg fått med meg. Hvor finner du de? :) 

Hun hadde en sånn serie med fire videoer i høst som man kunne få se gratis, men jeg ser at hun har sperra for at man skal kunne se de nå. Var sånn tids"tilbud" som hun tydeligvis er veldig flink til å kjøre ;) 

Jeg er også vant med (fra England) at "groundwork" er alt mulig bakkearbeid uavhengig av posisjon, det er ingen tvil om at nesten alle bruker begrepene forskjellig :lol: for meg er "groundwork", "work in hand", "bakkearbeid" og "jobbe for hånden" alle u-presiserte varianter av det samme, nemlig at man jobber med hesten fra bakken mens man står nærme hodet til hesten på et vis. Og at man kan variere posisjon ettersom hva hesten trenger. 

Tror man uansett ikke kan regne med at andre hestefolk vet nøyaktig hva man legger i disse begrepene, utover at det er å jobbe med hesten uten å ri. Eller forresten, mange sprangryttere snakker jo om "bakkearbeid" når de trener dressur. Hehe. Så nei, man må vel uansett presisere hvis man ikke er sikker på at den andre er i samme "gjeng" som man selv :P 

Forøvrig gjør jeg litt av hvert ettersom hva hesten trenger der og da, men vanligvis blir det til at jeg går ved skulderen eller gjordleiet.