Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

AstridN

Tips til opplegg for å lære å ri (voksen nybegynner)

Recommended Posts

Som jeg skrev i min personlige logg, er jeg voksen, har aldri lært å ri, er redd, men familien har nå kjøpt ponni pga. hestegale barn, og jeg ønsker å overvinne frykten og lære å ri. Tanken er at når jentene en dag vokser fra Rico/flytter hjemmefra osv., skal han bli min pensjonist :) Jeg har heldigvis noen år på meg til det.

Jeg har ikke ridd mange ganger i høst, kanskje 10-15 ganger? Det blir ikke nok, så jeg tenker at jeg bør ri fast to dager i uka heretter. 

Men har noen forslag til hva jeg kan gjøre når jeg rir? Vi har øvd litt på å svinge rundt kjegler, stoppe inni firkanter osv., men det blir fort litt vanskelig for meg. Jeg har travet litt, men det synes jeg er skikkelig skummelt, særlig fordi vi ikke har noen sal som passer akkurat nå, så vi bruker en barbakspute uten stigbøyler. Og jeg har egentlig hatt nok med å få ham til å holde seg på sporet og gå frem.

Datteren min på 13 er "instruktør", hun er faktisk kjempeflink, men hun har fort tenkt litt komplisert, ut fra sine egne forutsetninger. 

Så har noen tips, både til å bli trygg på hesteryggen og til hvordan jeg kan legge opp ridningen?

Finn deg en god rideskole og ta timer der.Da vil du møte andre på ditt ivå,felles skjebne,felles trøst og kan utveksle erfaringer og finne støtte.
En erfaren instruktør vil kunne se hva du har behov for og hvordan best hjelpe deg videre og ikke minstr utstyr som gjør det lettere for deg.
All ære til datrteren din og fortsett gjerne på hjemmebane også,men jeg hadde nok oppsøkt profesjonell hjelp ved siden av,en dag i uken.

For å bli vant med følelsen av å trave kan det være lurt å bli longert. Da trenger du bare å konsentrere deg om å sitte, mens noen andre har kontroll på retningen og farten. :)

Ellers er det jo mange ting man kan gjøre i skritt, men det er kanskje der en erfaren instruktør kan hjelpe deg med å finne akkurat hva du kan øve på på ditt nivå. Kanskje hadde det holdt med en time en gang i mnd med en slik instruktør, så kunne du ha øvd alene og sammen med datteren din på det instruktøren har sagt.. 

Driver smått og lærer min samboer å ri. Han er mest ivrig på å gå på tur, men  syntes han måtte kunne litt basic styring av hesten først. Han har øvd på volter, holdt, regulere farten i skritt (veksle mellom raskt og sakte skritt), serpentiner og litt traving på bane før han fikk bli med på tur.

I utgangspunktet tenker jeg også at kurs og profesjonell instruktør er best. Men i desember var jeg på nybegynnerkurs for voksne på Blixland, og ble så innmari skuffet - for de hadde tydeligvis en annen forståelse av begrepet "nybegynner" enn meg,  selv om jeg hadde gitt uttrykkelig beskjed om at jeg ikke kunne noe ting og var redd. Ble kasta rett ut i trav og kjempet mot gråten både på banen og under stell av hesten. Så tok jeg en privattime med instruktør der hesten vår er oppstallet, men det ble ALTFOR teknisk vanskelig og ting gikk helt i vranglås.  Så da ga jeg litt opp profesjonell "hjelp"... Men hvis noen har tips til gode nybegynnerkurs eller instruktører i Romerike/Oslo, er jeg takknemlig for det!

Jeg lurer på om du selv også tenker litt for komplisert? Kanskje det er nok å trene på og bli trygg på hesteryggen i skritt og å styre hesten i skritt. Det tar tid, men ikke stress med det. Tror det må bli noe du har lyst til heller at det er noe som henger over deg som du bør :) kanskje målet for hele 2018 bør være å kunne skritte dit du vil inkl å gjøre holdt på de punktene du har bestemt deg for. 

9 minutter siden, Issa skrev:

Jeg lurer på om du selv også tenker litt for komplisert? Kanskje det er nok å trene på og bli trygg på hesteryggen i skritt og å styre hesten i skritt. Det tar tid, men ikke stress med det. Tror det må bli noe du har lyst til heller at det er noe som henger over deg som du bør :) kanskje målet for hele 2018 bør være å kunne skritte dit du vil inkl å gjøre holdt på de punktene du har bestemt deg for. 

Men det er egentlig sånn jeg tenker, skjønner du! :) Jeg trener mye hund, og der er jeg veldig opptatt av skritt for skritt, en solid grunnmur og mestringsfølelse. Og da blir det helt feil for meg å trave uten å mestre skritt, styre hesten bare med sjenkler når jeg ikke vet hvor jeg skal plassere foten en gang... Og en ting er at jentene mine på 13 og 11 ser ting ut fra sine egne forutsetninger, men da det var det samme på nybegynnerkurs,  ble jeg litt sånn ok, det er jeg som er helt idiot :huh: Men da hører jeg litt mer på magefølelsen framover, og hadde jeg funnet en instruktør som var enig, hadde det vært perfekt :)

9 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Hvor holder du til? :)

Sørum, litt nord-øst for Oslo :)

1 time siden, AstridN skrev:

Sørum, litt nord-øst for Oslo :)

Hvilken stall står du på?

Mye flinke instruktører rundt om.

Har du mulighet til å reise rundt med hesten har du veldig mange muligheter :)

20 timer siden, Elisabeth E skrev:

Hvilken stall står du på?

Mye flinke instruktører rundt om.

Har du mulighet til å reise rundt med hesten har du veldig mange muligheter :)

En liten stall som heter Bergs rideskole.  Ja, vi har henger, så det er mulig :)

13 minutter siden, AstridN skrev:

En liten stall som heter Bergs rideskole.  Ja, vi har henger, så det er mulig :)

Vil du kun lære å ri, eller generell håndtering og "hestespråk" også? :)

Trine Bøhnsdalen i Nittedal er super med både hest og folk.

For ren ridning arrangerer vi treninger med Pål Wium på Ellingsrud annenhver mandag.

Pål er veldig sympatisk, rolig og heste- og menneskevennlig :)

For å nevne noe.

Det er også mange "hobby instruktører" som reiser rundt.

Det er mange flinke instruktører som reiser rundt. Tenker det er nok lurt å finne noen som er utdannet/ jobber som ridelærer og vant til å undervise nybegynnere på en pedagogisk måte. Så er det bare å være helt tydelig på hva man kan og at man ønsker holde seg i skritt i første omgang :)

For fokus på sits, balanse og god kommunikasjon med hest syntes jeg også osteopat Cathrine Guttormsen er flink, der begynner man helt fra scratch med å bruke kroppen riktig.

Jeg er også veldig fornøyd med voksenridetimer hos Pernille på stall Ramstad ved Hellerudsletta. Hun underviser både alene og grupper (fra lett øvet), både på egen hest eller låne sine godt skolerte hester. 

På 31/12/2017 at 11.23, LisaFi skrev:

Kanskje @Hanna kan hjelpe? 😀

:)

Det er egentlig litt langt unna for meg å komme jevnlig, men kan hjelpe hvis det trengs :) har undervist flere voksne nybegynnere, viktig å ha god dialog så man lander på riktig nivå. Men som flere andre nevner her så er det ganske mange instruktører som reiser rundt her, så det burde være mulig å finne en du liker :)

5 timer siden, Elisabeth E skrev:

Vil du kun lære å ri, eller generell håndtering og "hestespråk" også? :)

Trine Bøhnsdalen i Nittedal er super med både hest og folk.

For ren ridning arrangerer vi treninger med Pål Wium på Ellingsrud annenhver mandag.

Pål er veldig sympatisk, rolig og heste- og menneskevennlig :)

For å nevne noe.

Det er også mange "hobby instruktører" som reiser rundt.

Å lære hestespråk er vel det jeg har aller mest bruk for, egentlig - redselen min kommer fordi jeg ikke klarer å lese dem.

Takk for tips! :)

47 minutter siden, Hanna skrev:

:)

Det er egentlig litt langt unna for meg å komme jevnlig, men kan hjelpe hvis det trengs :) har undervist flere voksne nybegynnere, viktig å ha god dialog så man lander på riktig nivå. Men som flere andre nevner her så er det ganske mange instruktører som reiser rundt her, så det burde være mulig å finne en du liker :)

Skjønner! Men kan du ikke si fra hvis du har anledning en gang, da! :) 

2 timer siden, Elisabeth E skrev:

Da anbefaler jeg Trine på Stall Gaustad :)

What Elisabeth said. Trine er flink.

6 timer siden, AstridN skrev:

Å lære hestespråk er vel det jeg har aller mest bruk for, egentlig - redselen min kommer fordi jeg ikke klarer å lese dem.

Takk for tips! :)

Skjønner! Men kan du ikke si fra hvis du har anledning en gang, da! :) 

Er ganske opptatt de neste ukene, men kan sikkert få til en gang etter det! Send meg gjerne en pm og mas på meg hvis jeg glemmer det! 

Ellers anbefaler jeg også Trine på Gaustad :)

• Create New...