Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Nikki

Hva er Hva?

Recommended Posts

Hva i alle dager er forskjellen på en travsele og en brystsele? :P

Studerer bildet av begge to, men skjønner ikke forskjellen. 

Noen som vil hjelpe?

I min verden er travsele en travsele med løst brøst( enten Y-fortøy eller tvers over). En brystsele er en lett sele hvor brystet henger fast i saleten og i min verden ikke brukandes som kjøresele- kun til tømmekjøring. 

https://www.skoies.no/finn-tack-travsele-qh-pro-syntetisk  

https://www.skoies.no/brystsele-m-baksele

Brystseler har bryst med trekkliner som hesten skal trekke med. Brukes i konkurransekjøring blant annet (maraton, dressur, presisjon). Finnes mange ulike typer brystseler. 

Den ubrukelige selen @ME&FB tenker på antar jeg er en lettsele.

Skal legge ut bilder/link når jeg kommer på en PC

Eksempel på ordentlig brystsele

https://www.skoies.no/ideal-luxe-leather-ponni-enbet-73951

Bryst og salett er hver for seg. Brystet har trekkliner som er festet til vognen, det er disse hesten skal trekke med.  Baksele skal festes til dragene. Brystseler kommer i mange ulike varianter, alt etter hva de skal brukes til. For eksempel ulik bredde på reimene, bredden på brystet, om det er rett bryst eller anatomisk, eller om de har komtebryst ( https://www.skoies.no/kj-re-og-travutstyr-trav-finntack-wahlsten/kj-resport/l-r-sele-id-732/arden-komtesele-brun-str-cob ). Komtene kommer også i ulike varianter.

Travseler kan jeg ikke så mye om, men der brukes det ikke baksele, og dragene er mye mer fast i saletten. Etter hva jeg har forstått.

Lettsele ( https://www.skoies.no/brystsele-m-baksele ) er en hverken eller sele, som ikke egner seg til kjøring. Det er veldig synd at denne selen fortsatt er for salg.  

Brystsele/maratonsele

20621335_10156550706902942_7601795124335

Og for å ta med enda en type sele

Arbeidssele/Bogtresele

Disse kommer også i ulike varianter, men felles for de alle er at de har bogtre. De har som regel ikke trekkliner (men noen varianter kan man ha det på også), og bakselen er festet i oreringer, hvor også draget er festet og drotten (den brede reimen fra bogtreet) er festet. Hele selen henger "sammen", i motsetningen til brystselen som er delt opp i bryst og salett+baksele.

Med arbeidsselen skal fortsatt hesten trekke med brystet, altså med bogtreet.

16406678_10155801495417942_2258663251778

På 30.11.2017 at 7.32, KatrineH skrev:

Brystseler har bryst med trekkliner som hesten skal trekke med. Brukes i konkurransekjøring blant annet (maraton, dressur, presisjon). Finnes mange ulike typer brystseler. 

Den ubrukelige selen @ME&FB tenker på antar jeg er en lettsele.

Skal legge ut bilder/link når jeg kommer på en PC

Her i området kalles marartonsele for maratonsele, for og ikke blandes med den dårlige brystselen jeg linket til. Arbeidssele/tungsele og travsele med qh el surrasele. 

Travsele med qh på øverste bildet. Trykkvogna har tau til feste av brystet så det følger bevegelsene til hesten- ala samme som trekklinene på maratonvogner. Men vogna sitter mye mer fast i saletten med qh. 

Lille ponni med travsurresele og langbryst som surres bakover på sjekerne. 

E31ACB06-4EBC-4339-A48E-1E5948690FE0.jpeg

A326D058-D0DB-46DA-BC16-8C9EF09D5F62.jpeg

7 minutter siden, ME&FB skrev:

Her i området kalles marartonsele for maratonsele, for og ikke blandes med den dårlige brystselen jeg linket til. Arbeidssele/tungsele og travsele med qh el surrasele. 

Joda, jeg også kaller det som regel en maratonsele.

Men en maratonsele ER en brystsele, per definisjon.

Usikker på om den lettselen egentlig er en brystsele i det hele tatt. Og som sagt, synd den fortsatt er å få i salg (og at den annonseres som en brystsele, siden det da skaper sånn forvirring).

Ja hadde ikke gjort noe om den skjiten hadde blitt tatt ut av produskjon :lol: jeg hadde en slik en gang, ble brukt mest da jeg hoppet rundt på krykker siden den var enkel og få med seg og bruke. men solgte den når krykkene var borte. Var med baksele.  men da er vel travsele også brystsele pr definisjon? 

Nja, litt usikker, siden både trekkliner og salett surres rundt draget?

Legger ved link til en tråd fra et annet forum (som nå er inaktivt). Der er mye bra forklart.Ser hun skiller mellom brystsele og komtesele, mens jeg har skrevet at en komtesele er en form for brystsele. Når jeg tenker meg om så har hun sikkert rett.

En del av bildene og linkene er borte siden det er en gammel tråd, men tror man allikevel skal klare å trekke ut helheten.

Nederst i hovedinnlegget nevnes også den dårlige lettselen, og jeg siterer følgende:

" Den er fin til tømmekjøring men egner seg ikke til å spenne for med. Etter min mening er det ikke en skikkelig brystsele, men veldig, veldig mange tror dessverre at det er dette som er brystsele.Jeg googlet brystsele+maratonsele i går og fikk opp minst tyve nettdiskusjoner der folk blir frarådet å kjøpe brystsele, men anbefalt å kjøpe maratonsele. Derfor frustrasjonen."

https://www.tapatalk.com/groups/horse84124/forskjellige-kj-reseler-en-grundig-forklaring-t2585.html

Travselen havner, for meg, i egen kategori. Her festes dragene i saletten, noe som gjør at det ikke er rom for mye bevegelse mellom drag/ hest. Brystet har ikke egentlig noen annen funksjon enn å forhindre at hele sulamitten flakser av  hesten dersom noe skulle ryke. Satt på spissen kan man fint bruke en travsele uten bryst, selv om mange er flinke til å lage nok slakk til at brystet faktisk hjelper til fremover.

Det er verd å merke seg at travseler og dennes konstruksjon er beregnet til svært lette doninger, og slettes ikke til tunge roadcarter f.eks. 

Haha @mallilen du kan få komme og kjøre hesten min med trykkvogna uten brystreim på- er ganske sikker på at du har ikke kjørt langt før alt har sklidd bakover og halereima dingler :lol:  Skal nevnes at ALT sklir bakover på den hesten pga manken og skuldrene som dytter alt bak... Kan jo sikkert blodstramme gjorden men nei..

Legg merke til "i teorien" ;) 

Og strengt tatt er jo trykkvogn å anse som "tung vogn" også. 

Bedre å ikke blodstramme gjorden ja, det blir det vaffal trøbbel av 😬

På 1.12.2017 at 23.48, mallilen skrev:

Legg merke til "i teorien" ;) 

Og strengt tatt er jo trykkvogn å anse som "tung vogn" også. 

Bedre å ikke blodstramme gjorden ja, det blir det vaffal trøbbel av 😬

Jaja kan få kjøre med roadcarden- som er lettere enn trykkvogna, og surresele. Regner med at dette også vil skli bakover på gampen uten brystreim :lol:

• Create New...