Jump to content
Nikki

Navn :D

Recommended Posts

Jeg har nylig fått en kaldblods vallak, han ble kjøpt ifra en som kjøper og selger hester- så fikk dersom lite info. 

Lurer da på om noen har fårslag til navn? 

- Menneskenavn kommer IKKE på tale. (Tor, Kalle osv)

- Vil gjerne ha et fint navn, f.eks hugo wiggho, der jeg kan bruke Hugo som et kallenavn. 

- Ønsker derfor mange forslag på fine og spesielle navn. Gjerneeee spanske navn!!!

Hadde også et lite håp om å finne ut mere om denne karen, men dette er vanskelig mtp at jeg ikke vet noe som helst om han. Jeg vet at han hovedsakelig skulle bli en traver, men eierene ga opp på det da han ikke trivdes i trav, jeg vet alder og jeg vet hvor han kommer fra. Noen som har forslag om hvordan jeg kan gå frem for å finne info om han? 

Jeg ønsker ikke kommentarer på at jeg burde undersøk mere først og alt det, jeg er bare ganske svak når det kommer til hester som er på "siste stopp" og dessutten så kommer han til å bli brukt til hobbybruk, og jeg kunne ikke vært mere fornøyd med han! Og om noen lurer, ja jeg fikk vet og skoer til å se over HELE hesten før jeg kjøpte han :)

Tusen takk for svar

Om du er på facebook så finnes det garantert noen trav og/eller kaldblodsgrupper du kan dele bilde av ham i og spør om noen kjenner til ham fra tidligere. 

Navn jeg kommer på i farten, noen spanske, spanskish og noen ikke.
Fønix/Phoenix
Bandido
Amigo
Diego
Brego
Bolero
Alonso/Alfonzo
Enzo
Fuego
Twist
Altanero
Brazil
Chico
Arturo
Eros
Gizmo
Cisco

Ellers kan du jo kikke til salgs sider med spanske hester for inspirasjon hvis det er spansk navn du vil ha. http://andalusitano.com/ f.eks.

• Liker 1

Jeg synes det er greit med et kallenavn som viser litt til det egentlige navnet hans. Han er vel registrert i DNT med et ordentlig navn. 

Hvis den eksempelvis heter noe sånt som Knutsmo Rappen så hadde den gått som Rappen her. :) 

• Liker 2

Burde den ikke være chippet hvis det er en travhest? Veterinæren sjekket kanskje det hvis du hadde full sjekk på den før du kjøpte, men hvis ikke vedkommende gjorde det så ville jeg ha sjekket om den er chippet :) 

Iceryder:: mange suverene forslag!!!! :) Likte veldig godt Bandido, men det er jo fordi at han er en stor banditt :) 

Har hørt mange snakke om dette med chipp, å jeg spurte han jeg kjøpte han av. Men han hadde fått informasjonen: Hesten ble litt travtrænt hjemme, og viste klare signaler på at han ikke ville. Så utifra det han hadde skjønt (og jeg) så har han ikke fått de chippen som travhesten får :( Var en av de første tankene som slo meg også

De blir normalt registrert og chippet som føll da. Hvis den kommer fra et normalt, seriøst oppdrett.

• Liker 1

Alle hester skal chippes før de får pass. Men siden du ikke har navn til den så antar jeg du ikke har fått med pass av noe slag heller? 

Aller første punkt er å få en dyrlege til å sjekke med chip-leser om hesten er chippet eller ikke. Er den det, så er det supert, da tar du kontakt med DNT og finner ut hvilken hest det er og få utstedt nytt pass til den. 

Er hesten IKKE chippet, så må du ordne pass til den, og da kan du selvsagt kalle den hva du vil. 

Edited by KatrineH

Alle hester skal chippes og ha pass uansett i følge loven,  så den skal være chippet uavhengig om den har gått løp eller ikke :) 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/hestepass_og_helsekort.3871-16

Du kan prøve søke på navn på hesten på travsport.no hvis du vet hva hesten har blitt kalt før. Ellers ble den vel sjekket for chip i veterinærundersøkelsen, så sjekk attesten! Uansett hva hesten heter på papiret kan du jo velge helt selv hva du vil kalle ham. 

Har dhan ikke chip og du ikke vet avstamming vil han regnes som blandingshest og da bestiller du hvitt pass gjennom hestesenteret (og kan bestemme navn selv) :) http://www.nhest.no/Avlregistrering/Registrering/Hestepass/

når han ble undesøkt så hørte jeg ikke et eneste ord om en chipp :( men det skal jeg undersøke mer! 

Jeg leter etter nytt navn til han, å virker som det blir Bandido :D men syns bare det hadde vært kjempe gøy å funnet ut tidligere eiere, hans egentlige navn, stamptavle osv :) Syns det er like interesangt å finne ut om hestens "tidligere" liv, som hvordan han er nå :) 

Men tusen takk for mange flotte tipps, skal undersøke å håpe på det beste :)

Pass må du da ha? Med chipen å

navn? Tviler på et en kb som er trent i trav ikke har noen form for identifikasjon, hadde da fått kalde føtter med en gang. 

Edited by LillianK

Snakket med han jeg kjøpte han av i dag, å hans a han skulle lete etter pass og papirer. Håper så indelig at de blir funnet! Hadde kalde føtter ja :)

• Liker 1

Dersom han kommer fra en seriøs oppdretter innen trav så pleier hårprøven og chip ordnes første vinter/vår når føllet skilles fra mora. Ingen stor sak å få veterinær til å scanne nakken/halsen på den for å finne chip. Dersom du ikke får noen papirer så hadde jeg fått lokal vet til å sjekke etter chip. Håper i første omgang det "plutselig" dukker opp papirer på hesten.