Jump to content
Hrimbakur

Erfaringer med bruk av "antistress" produkter?

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med bruk at beroligende/antistress produkter? Feks Cavalor Calm, SoZen eller lignende produkter/tilskudd som kan hjelpe en hest som lett blir litt for spent og småstresset i stevnesammenhenger?

Det må være dopingfritt og godkjent for bruk under konkurranser. 

Har brukt NAF Instant Magic et par ganger, innbiller meg at det hjalp litt, men vanskelig å være sikker... Er vel sånt som i utgangspunktet bare hjelper hvis hesten mangler noe, har jeg lært i etterkant

Er det jeg er litt redd for også, at det ikke har noen særlig effekt. Vi prøvde SoZen på hoppa til ei venninne og det hjalp ikke en tøddel... men den var sprø av andre grunner også så skal ikke bare skylde på produktet akkurat.

Er i utgangspunktet litt mer enn middels skeptisk til sånne ting kjenner jeg, men hadde vært gull med et eller annet som kunne hjelpe litt hvertfall.

Har prøvd noen forskjellige produkter uten at det har hjulpet... Det eneste som kanskje hjelper er vel magnesium, hvis hesten mangler det.  

1 time siden, stinej skrev:

Har prøvd noen forskjellige produkter uten at det har hjulpet... Det eneste som kanskje hjelper er vel magnesium, hvis hesten mangler det.  

Æsj 🙈 Er ikke så gira på å bruke drøssevis med cash på ting som ikke funker kjenner jeg.

Det er sant.. kan få doktoren til å sjekke opp i det neste gang han er innom 👍 

Jeg kjenner et par som har brukt disse urtene med godt resultat: https://www.brogaarden.eu/Da/Webshop/Alle-produkter/Hest/Urter/Placid-1-kg

De er jo ikke så himla dyre, så det kan jo evnt. være verdt et forsøk :) Urter er jo veldig rent, så jeg har mer trua på sånt enn mye annet av humbug-tilskudd :P 

Sånn ellers så er det vel "bare" rutine og mer trening som må til. Selv om det tar tiiiiiiid, snork. Går ikke an å ha han med litt rundt uten at han selv skal prestere feks? Og etterhvert kan du ri han litt der og, uten at du skal konkurrere eller noe sånt.

14 minutter siden, Legaat skrev:

Jeg kjenner et par som har brukt disse urtene med godt resultat: https://www.brogaarden.eu/Da/Webshop/Alle-produkter/Hest/Urter/Placid-1-kg

De er jo ikke så himla dyre, så det kan jo evnt. være verdt et forsøk :) Urter er jo veldig rent, så jeg har mer trua på sånt enn mye annet av humbug-tilskudd :P 

Sånn ellers så er det vel "bare" rutine og mer trening som må til. Selv om det tar tiiiiiiid, snork. Går ikke an å ha han med litt rundt uten at han selv skal prestere feks? Og etterhvert kan du ri han litt der og, uten at du skal konkurrere eller noe sånt.

Kikka litt på de der faktisk. Mulig svenskene i Charlottenberg kan bestille de inn til neste gang jeg må ha ponnimat.

Blæh ja... det går stort sett greit på "kjente" steder, Biri feks er ganske greit nå, der bruker man kanskje 10 min så har han landa. Der vi var på kurs har pleid å være greit men nå var det en stund siden sist og da var han helt på tærne de første 10 min og satte opp ryggen og døde litt da jeg skulle på :P  Han lander jo etter noen minutter stort sett, og han tåler jo stadig mer og mer press før han drar i rullegardinen/begynner å skjære tenner eller sånne herlige ting. Hadde bare vært godt å kunne gitt han noe som hadde hjulpet littegrann, kan ikke være noe stas å kjenne på nervene sånn "hele tiden" på nye plasser. 
Jaja, han hopper ikke rundt lenger hvertfall sånn han gjorde første gangen på Biri.. Nå er det greit å være på plassen, er bare litt fælt med en gang man skal sitte på.. Pysepelsen.

Vet en del har hatt effekt av good as gold, inneholder magnesium og noe tryptophan-greier som skal fungere. Men jeg så ingen virkning på min hest. 

Har også en som får ned rullegardinen litt på nye steder. Han er noe interessant å varme, for å si det sånn. Jeg synes det funker å ta noen kjappe intervaller dagen før løp (dette er jo traver) på slike hester. Synes de får blåst litt av nervene da. 

Og så har du noe som er veldig populært i travmiljøet om dagen. Jeg kan ikke si noe om det funker, synes det virker rart - men det er da en maske som de bruker på stressa hester. Fenwick heter den. De tar de på før hestene reiser til løp, og bruker de på banen. Finner en del info om dem på Travamatørene-gruppa på FB. Er rene hallelujastemningen rundt de om dagen. 

• Liker 1

Hørtes spesielt ut, får snoke litt :)  Så ut til å kunne bli en utfordring å ha den maska på det ullhuet her :D 

51 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Kikka litt på de der faktisk. Mulig svenskene i Charlottenberg kan bestille de inn til neste gang jeg må ha ponnimat.

Blæh ja... det går stort sett greit på "kjente" steder, Biri feks er ganske greit nå, der bruker man kanskje 10 min så har han landa. Der vi var på kurs har pleid å være greit men nå var det en stund siden sist og da var han helt på tærne de første 10 min og satte opp ryggen og døde litt da jeg skulle på :P  Han lander jo etter noen minutter stort sett, og han tåler jo stadig mer og mer press før han drar i rullegardinen/begynner å skjære tenner eller sånne herlige ting. Hadde bare vært godt å kunne gitt han noe som hadde hjulpet littegrann, kan ikke være noe stas å kjenne på nervene sånn "hele tiden" på nye plasser. 
Jaja, han hopper ikke rundt lenger hvertfall sånn han gjorde første gangen på Biri.. Nå er det greit å være på plassen, er bare litt fælt med en gang man skal sitte på.. Pysepelsen.

Verdt et forsøk, sånn siden den ikke er svindyr.. :) De har den i Strømstad på Hasselgatan Shop hvertfall. Sånn hvis du noen gang er over grensa deeeen veien :P Finnes kanskje noen norske som forhandler og, men da koster den vel meeeer.

Æsj, det suger! Men godt han er bedre på steder du er oftere hvertfall, da går det seg gradvis til. Blir kanskje bedre når han blir eldre og mer vandt til reising osv. Skjønner godt at du vil prøve å hjelpe han. Det stresset er jo ikke bra/godt for dem.. :/ Har slitt litt med det samme på min, bare at hun blir mer innvendig stresset. Man ser det på henne, selv om hun utad er rolig nok. Spenner seg veldig opp og blir stri, spent og stresset når man skal ri. Rullegardina går heldigvis ikke 100% ned, men det er vanskelig nok når den går ned sånn 70% :P Men det har gått seg til mye nå da, så får vel bare fortsette å jobbe med det. Løsner vel en vakker dag om 10 år :lol: 

5 år med stevnetrening :D  dog Kraftur slår innimellom til som kamel igjen, fra tid til annen fortsatt. Bare for å vise at han kan.

2 minutter siden, Legaat skrev:

Verdt et forsøk, sånn siden den ikke er svindyr.. :) De har den i Strømstad på Hasselgatan Shop hvertfall. Sånn hvis du noen gang er over grensa deeeen veien :P Finnes kanskje noen norske som forhandler og, men da koster den vel meeeer.

Æsj, det suger! Men godt han er bedre på steder du er oftere hvertfall, da går det seg gradvis til. Blir kanskje bedre når han blir eldre og mer vandt til reising osv. Skjønner godt at du vil prøve å hjelpe han. Det stresset er jo ikke bra/godt for dem.. :/ Har slitt litt med det samme på min, bare at hun blir mer innvendig stresset. Man ser det på henne, selv om hun utad er rolig nok. Spenner seg veldig opp og blir stri, spent og stresset når man skal ri. Rullegardina går heldigvis ikke 100% ned, men det er vanskelig nok når den går ned sånn 70% :P Men det har gått seg til mye nå da, så får vel bare fortsette å jobbe med det. Løsner vel en vakker dag om 10 år :lol: 

Jaaa, kjøper ikke sånt her i landet, man blir jo flådd :P  De har noe fra Brogaarden i CB også men husker ikke helt hva, men de bestiller gjerne inn så det ordner seg nok.

Ja, vi får begynne å kjøre rundt til alle banene vi kan komme til å måtte ri på :P Hvor er NM 2018? hehe.. Håper ikke det er langt unna :P 
Er mest innvendig stress her også, man merker det innmari godt når man ber om noe han kanskje ikke helt skjønner eller helt får til. Han nesten holder pusten og forbereder seg på at det skal komme noe utrivelig. han er en god mentaltrener da i det minste, tvinger deg til å slappe av :P 

Man kommer vel i mål en gang vil jeg tro, man lærer mye av slike puslespill hvertfall :) 

7 minutter siden, Issa skrev:

5 år med stevnetrening :D  dog Kraftur slår innimellom til som kamel igjen, fra tid til annen fortsatt. Bare for å vise at han kan.

Hmm, fem år... da er han 15, og hmm... 2022 er jo nordiskår... :D:lol: Jepp, er håp! 

Edited by Hrimbakur
  • Haha 1

14 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Jaaa, kjøper ikke sånt her i landet, man blir jo flådd :P  De har noe fra Brogaarden i CB også men husker ikke helt hva, men de bestiller gjerne inn så det ordner seg nok.

Ja, vi får begynne å kjøre rundt til alle banene vi kan komme til å måtte ri på :P Hvor er NM 2018? hehe.. Håper ikke det er langt unna :P 
Er mest innvendig stress her også, man merker det innmari godt når man ber om noe han kanskje ikke helt skjønner eller helt får til. Han nesten holder pusten og forbereder seg på at det skal komme noe utrivelig. han er en god mentaltrener da i det minste, tvinger deg til å slappe av :P 

Man kommer vel i mål en gang vil jeg tro, man lærer mye av slike puslespill hvertfall :) 

Ja, da bestiler de sikkert bare inn til deg. Brogaarden har mye fint :D 

Haha, jepp! :lol: Det høres meget kjent ut, ja. Min svarer med å hisse/gire seg opp og prøve å løpe fra alt og alle - veldig moro til tider.. :whatever: Kan ikke presse den for mye, bare spørre veeeeldig pent og se hvordan hun takler det. Kommer seg som regel litt etter første oppvarming/klasse da. Da har hun fått vært litt rundt, sett på ting og fått oversikt. Og fått ut litt futt. Virker som det hjelper når hun selv får litt kontroll på situasjonene rundt seg, hehe. Men ja - vanskelig! Er vel de hestene man lærer mest av, ja.. :P 

• Liker 1

1 time siden, Hrimbakur skrev:

Det gjør litt vondt å se for seg hvordan han har blitt ridd før, egentlig. Sånn OT.

Fest en teipbit på mulen hans. :ahugegrin: Vet ikke hvordan det funker mens du rir, men skal funke på urolige hester faktisk. Alternativ til brems.

2 timer siden, Stelpa skrev:

Fest en teipbit på mulen hans. :ahugegrin: Vet ikke hvordan det funker mens du rir, men skal funke på urolige hester faktisk. Alternativ til brems.

Funker nok ikke under ridning.

Det funker forøvrig ikke på alle hester, mener jeg har lest 1/3 eller noe sånt.

6 timer siden, Issa skrev:

Det gjør litt vondt å se for seg hvordan han har blitt ridd før, egentlig. Sånn OT.

Langt inn i hjerterota..  :icon_cry: Det har nok ikke alltid vært en dans på roser å være Jøk :trist: 
Hvis man da legger til nedslitte jeksler, sylskarpe tenner, digre kjøttsår i kjeften og en vond kropp. Stakkars liten.. Det er ikke rart han er litt alternativ i styringsmekanismen..

5 timer siden, Stelpa skrev:

Gaffa rundt hele mulen :P  Hadde sett bra ut på stevner med gaffa på mulen :lol:

• Liker 1

God erfaring med å gi magnesiumtilskudd, ingen kvikk fiks men fint i det lange løp.

Tar ikke vekk den gode energien men reduserer nervøsiteten og stresset her hvertfall, er jo vært et forsøk 👌🏻

Edited by Marthe
  • Liker 1

På 18.10.2017 at 19.20, Hrimbakur skrev:

Gaffa rundt hele mulen :P  Hadde sett bra ut på stevner med gaffa på mulen :lol:

Det tror jeg hadde funka knall. :ahugegrin: 

• Haha 1

33 minutter siden, Marthe skrev:

God erfaring med å gi magnesiumtilskudd, ingen kvikk fiks men fint i det lange løp.

Tar ikke vekk den gode energien men reduserer nervøsiteten og stresset her hvertfall, er jo vært et forsøk 👌🏻

27 minutter siden, Nienna skrev:

Stakkars Jøken ❤

Magnesium er iallefall billig å teste, hjelper på mange iallefall. 

Ja, har bestilt inn nå så vi gir det et forsøk hvertfall :) Spennende å se om det har noen effekt :) 

• Liker 1

Har en elev som bruker vitamin b tilskudd på sin og har veldig god effekt. Når man begynner på noe som funker så tenker man fort at det kan være tilfeldigjeter også. Men han gikk tom for et par uker siden og merket stor forskjell på hesten. 

• Liker 1

Guest
På 26.10.2017 at 9.14, Hrimbakur skrev:

Ja, har bestilt inn nå så vi gir det et forsøk hvertfall :) Spennende å se om det har noen effekt :) 

Har du fått testa det ut ? Merker du noe forskjell ? :) 

Jeg vurderer å prøve det samme..

Jeg testet ut noe en gang på Chiquita. Husker ikke helt hva det het, men var noe man smurte i nesa som skulle skille ut noe feromoner som skulle berolige hesten og gi økt selvtillit. 

Det eneste som ut av det var vel konstateringen om Chiquita ikke trenger så høy selvtillit når vi rir stevner :P Makan til høy på seg selv gitt. Men for mi venninne (som jeg fikk prøve det av) funker det veldig greit. Hun opplever hesten mye tryggere og selvtilfreds når hun bruker det. 

• Liker 1

På 1.5.2018 at 18.57, Róði skrev:

Har du fått testa det ut ? Merker du noe forskjell ? :) 

Jeg vurderer å prøve det samme..

Tja, han får det nå enda, men om det har hjulpet så mye veit jeg ikke :P  Han har begynt å bli bedre, stort sett hvertfall, men det er litt lotto om han er på nett eller ikke. Nå har vi stort sett vært på Biri da, og han begynner å kjenne den plassen ganske godt. Meeeen igjen... første gang vi var på Biri i vinter holdt han på å tørne fullstendig såeh :P  

Den her kjenner jeg flere i USA som bruker. Vet ikke hvordan det er vedrørende doping og om den selges her men google vet sikkert? 😊

Screenshot_20170204-210638.png

• Liker 1