Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Tessa

Hvor tungt kan hester holde igjen ned bakker?

Recommended Posts

Jeg bare lurer på om det er noen har noe fornuftige tanker å komme med. Den vogna som jeg liker best å bruke på tur er en ganske tung roadcard med bilhjul. Vi har arbeidssele med bred baksele. Hesten er godt trent og avlet for arbeidsbruk (en grov fjording). Vi har også vogn med brems, men den er mye større (brukes mest til oppdragskjøring) og blir igjen veldig tunge å dra opp bakken først. Vi må opp en ganske lang bakke for å komme til et fint turterreng som er relativt flatt å kjøre i. Mot slutten av bakken er det ganske bratt et stykke, men hesten min klarer fint å holde igjen vognen ned igjen. Min bestefar som har lært meg det meste jeg kan om kjøring og også avlet hesten min, han sier at så lenge hesten kan skritte rolig ned og om nødvendig foreta et holdt i bakken, så er det ikke for tungt. Hva er deres tanker? Burde jeg bytte til en vogn med bremser eller lettere vogn, eller kan vi fortsette å kjøre med den vi har? Vi kjører et par dager i uka, som oftest en gang opp bakken for å komme oss ut på tur og en dag rundt på travløypa til naboen. Ellers brukes hesten til allsidig ridning. 

Vanskelig spørsmål, det blir litt som å spørre "hvor lang er en fisk?" egentlig :P 

En tung roadcart med 1-2personer i bør ikke være noe problem for en voksen, greit trent fjording. 

Det som er greit å huske på er at belastningen på fremknær gjerne blir ganske stor i nedoverbakker, og denne øker med tyngde, tempo og grader. 

Jeg tenker som så at om man har mulighet til å unngå mye av denne belastningen, er det noe man bør vurdere å gjøre dersom den forekommer ofte. 

Kan forøvrig opplyse om at stor døl (700kg) klarte å holde igjen 13 voksne i ei tung høyvogn i bakker med 10% stigning. Det er et under at det gikk bra... 

Når det bare er snakk om en dag i uken er det ikke noe problem. 

Ulempen med å kjøre mye/ofte i bakker er at det sliter ut bakknærne (i oppoverbakken), og eventuelt framknær nedover. Men når det ikke er så ofte og hesten ellers trener variert bør det ikke være noe problem.

Hoppen min måtte jeg kjøre i bakker da hun var yngre, da stallen var plassert på toppen av en bakke. Jeg brukte en lett vogn siden hesten var ung (2-3 år), økte til tyngre roadcart etterhvert, og kjørte 1-2 dager i uken. Brems har jeg ikke kjørt med før nå når jeg kjøpte maratonvogn i år. Hesten min er 6 nå. (Edit: og hun er fjording)

Takk for svar. Det er knærne jeg har tenkt på/bekymret meg for og, om det er for mye å kreve at vi kjører opp der en gang i uka. Samtidig så tenker jeg at det er lurt å kjøre litt jevnlig og, og dessverre er det fineste turterrenget vårt på toppen av den bakken. Hesten er voksen og har vært kjørt hele livet. Den har vært med på å dra ut tømmer, pløyet og harvet med. Og den er i utgangspunktet sterk og i god form. Og vi tar det veldig pent og i rolig tempo ned bakken. Men jeg ser jo at hun jobber for å holde igjen nedover, derfor har jeg lurt på om jeg burde la være. Når jeg rir, så leier jeg alltid ned bakken. Men det er litt vanskeligere når man er ute med vogn da. 

Kjør med god samvittighet. Ville ikke hoppet av i ridningen heller jeg da. Litt må de da tåle. :) Pløying og tømmertrekking er sikkert tyngre. 

Og så får du heller være oppmerksom på signaler som tilsier at hesten synes det er tungt og vondt, men jeg ser ingen grunn til å ta bekymringene på forskudd. 

16 minutter siden, KatrineH skrev:

Kjør med god samvittighet. Ville ikke hoppet av i ridningen heller jeg da. Litt må de da tåle. :) Pløying og tømmertrekking er sikkert tyngre. 

Og så får du heller være oppmerksom på signaler som tilsier at hesten synes det er tungt og vondt, men jeg ser ingen grunn til å ta bekymringene på forskudd. 

Takk😊 Fjordingen min virker med å trives godt foran vognen, alltid et ekstra gir som slår inn da😁 Vi har bare alltid bodd "så flatt" tidligere.

• Create New...