Jump to content
Sign in to follow this  
Nina

Ridestøvler

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ridestøvler for første gang på veldig mange år,og trenger tips.

Ønsker støvler i lær som ikke dritvonde å gå i,og til en grei pris. Dvs rundt 3000 kr holder. 😉

Hadde et par MH Richmond Rider jeg likte,men de var for vide i leggen. Kjøpte så et par med smalere legg,men den satt ikke noe godt på foten min. Ble så vond ved ankel og hæl. 

Så,har noen andre tips til gode ridestøvler?😊

Hva vil du ha? Type stive dressurstøvler eller mykere sprangstøvler? Jeg kjøpte meg et par fra CRW som jeg er så fornøyd med. Det er snøring foran på de og det er helt genialt for meg som er smal rundt ankelen og bred i leggen, for da kan jeg snøre de så de sitter som et skudd. Men, disse er brune da, du er vel kanskje ute etter svarte?

Eh,litt usikker på om det er dressur- eller sprangstøvler jeg er ute etter. Likte egentlig hvordan MH Richmond var på den måten ,men vet ikke hva de er. 

Vil ha svarte ja,det er et must for min del. 😊

1 minutt siden, Nina skrev:

Eh,litt usikker på om det er dressur- eller sprangstøvler jeg er ute etter. Likte egentlig hvordan MH Richmond var på den måten ,men vet ikke hva de er. 

Vil ha svarte ja,det er et must for min del. 😊

Da blir nok gjerne dressurstøvler for stive for deg, De koster jo som regel også skjorta og halve huset ditt. :lol: Hva med disse?

https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/ridestovler/laerridestovler-veneto-crw-1

Litt mye lisser etter min smak. :P

Men ja,helst ikke noe som jeg må ta opp lån for å kjøpe. :P

Tenkte snøring kanskje gjorde det lettere for deg å få de til å passe. :) Ellers har de jo en del andre på Hooks til en grei penge. Hvilken størrelse bruker du i sko og hvor bred er du rundt leggen?

De var fine! Og hadde mange varianter, så da bør det jo være mulig å finne en som passer. 😊

Burde ha blitt med gubben til Oslo i dag,så kunne jeg prøvd ridestøvler på Hooks. :P

Jeg har hatt Ariat støvler og var veldig fornøyde med de. Byttet fordi jeg ville ha stivere dressurstøvler, men Ariatene er supre. :)

Jeg har de som heter Arezzo fra Høøks. Veldig fornøyd med de egentlig 😊 Hatt de hvertfall 3 år nå, om ikke 4, så må ha noe nytt snart da de skal overta som hverdagsstøvler :P Litt slitne! Må ha noe nyere/penere til stevner snart. Gah. Skal kjøpe noe annet neste gang, trenger bedre såle pga vonde knær og ankler osv. Arezzo har ikke fæle såler altså, men jeg er jo 90 år i kroppen :lol: 

Arezzo gnagde egentlig ikke noe særlig når jeg gikk/red de inn. Også er de dressurstøvler og stivere i skaftet enn sprangstøvler, men ikke sånn sykt stive som sånne super-dressurstøvler :P Men de gir fin støtte liksom :) Blablblablaaa :blabla: 😂

• Liker 1

Forøvrig.. Anbefaler ikke sprangstøvler. De blir fort slappe og er så hinsides myke at de ikke gir noe støtte. Eller - hvis det er sånne støvler du vil ha så er det jo greit :P Men jeg bytta fort ut mine (hadde ikke peil da jeg kjøpte de forrige lefsene, haha) fordi jeg ville jo ha noe som støttet litt. 

Nå gjør du meg usikker,Marianne! :P Vil ikke ha slappe lefser, men ikke pinnestive støvler heller. En mellomting er fint. :P 

Arezzo tror jeg nok blir for smal i leggen til meg dessverre. Orker ikke kamp med glidelåsen hver gang støvelen skal på. 😁

Mine Ariater var i hvert fall ikke slappe lefser. Riktignok ikke så stive som skikkelige dressurstøvler, men der snakker vi jo om en helt annen type støvler. :)

• Liker 1

Jeg har disse fra Hööks: https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/ridestovler/laerridestovler-trento-crw

Veldig fornøyd, de er akkurat passe stive for islandshestridning syns jeg - absolutt ikke lefsete men fortsatt mjuke. Ikke de beste å gå i, men det kommer vel an på foten? Men veldig behagelige med en gang man har kommet seg på hesten 😊

Jeg burde tydeligvis vært en tur på Hooks for å prøve støvler. :P

Skal jo faktisk til Oslo i høstferien kom jeg på,men er vel begrenset hva de har inne. 

Men når det står høyde i måøetabellene, er det innside eller utside?

1 minutt siden, Nina skrev:

Jeg burde tydeligvis vært en tur på Hooks for å prøve støvler. :P

Skal jo faktisk til Oslo i høstferien kom jeg på,men er vel begrenset hva de har inne. 

Men når det står høyde i måøetabellene, er det innside eller utside?

Tipper det er fra gulvet og opp til knehase?

Får måle leggene mine litt mer nøye i morra og se om noe ser ut til å passe. 😊

• Liker 1

Sorryyyy 😇 Jeg tipper du vil ha en mellomting? Arezzo er hvertfall en mellomting. Tror de kommer i forskjellige vidder? Du får bare prøve evnt, hehe. 

De Elise linker til er de som er helt slappe lefser. Mine er hvertfall det. De står ikke oppreist av seg selv, de flyter utover gulvet :lol: Veldig gode støvler, men aaaalt for myke!

Høøks har som nevnt mye billig og bra. Hakket over er Mountain Horse og Ariat :)

Jeg har nettopp kjøpt de naturfargede fra høøks med glidelås foran, og de er veeeldig gode.

Med glidelåsen foran/på siden får jeg mye bedre følelse av sjenkelen. 👍

• Liker 2

12 timer siden, Legaat skrev:

Jeg har de som heter Arezzo fra Høøks. Veldig fornøyd med de egentlig 😊 Hatt de hvertfall 3 år nå, om ikke 4, så må ha noe nytt snart da de skal overta som hverdagsstøvler :P Litt slitne! Må ha noe nyere/penere til stevner snart. Gah. Skal kjøpe noe annet neste gang, trenger bedre såle pga vonde knær og ankler osv. Arezzo har ikke fæle såler altså, men jeg er jo 90 år i kroppen :lol: 

Arezzo gnagde egentlig ikke noe særlig når jeg gikk/red de inn. Også er de dressurstøvler og stivere i skaftet enn sprangstøvler, men ikke sånn sykt stive som sånne super-dressurstøvler :P Men de gir fin støtte liksom :) Blablblablaaa :blabla: 😂

Ariat har veldig gode såler hvertfall. :) 

• Liker 2

20 timer siden, Legaat skrev:

Jeg har også de her, og er veldig fornøyde med de. Helt enig i at de ikke en slager å traske rundt i, men det går greit. Hatt mine i flere år nå også, og de holder seg egentlig godt. 
jeg hadde heller ikke noe problem med gnag når jeg gikk de inn. 

• Liker 1

På 3.10.2017 at 22.41, Nina skrev:

Noen som har erfaring med MH Sovereign High Rider?

Ja :) Noe spesielt du vil vite?

Lekre støvler! Hadde mine i ca 6mnd, men sålen var for dårlig for mine dårlige ben, så solgte dem igjen. Ikke gode å gå i, det er jo litt typisk for ridestøvler, men godt lær og god passform :) Ripes relativt lett opp av busker om du rir i skog og mark (jeg hadde de brune, kan være det ikke synes like godt på de sorte), men jeg bruke mine 99% til dressur så null stress.

Ang. sålen så er jeg litt  special  case når det kommer til ben og benstilling, og må ha god støtte og riktig såle mtp fotfasong, og for meg ble støvlene mismatch. Kjenner mange som har mer normale ben og som forguder støvlene sine! :P

Bestilte et par på tilbud, så får vi se. Men ble de fort lefsete?

Skal ikke bruke de noe særlig i skog,så det er ikke så stress. Bruker ikke støvler så mye til den slags ridning. 😊

Akkurat nå, Nina skrev:

Bestilte et par på tilbud, så får vi se. Men ble de fort lefsete?

Skal ikke bruke de noe særlig i skog,så det er ikke så stress. Bruker ikke støvler så mye til den slags ridning. 😊

Kommer an på hva du pusser dem med.

Pusser du med salfett eller noe som er laget for å mykgjøre lær, faller de sammen fortere. Jeg opplevde dem som helt midt på treet stive, men pusset kun med skokremgreier som ikke mykgjør (kun pleier) læret. De holdt seg fint de :) 

• Liker 1

Jeg har lyst på ridestøvler, men jeg har faktisk aldri i mitt liv hatt støvler, så det føles litt voldsomt å betale 2000 - 3000 for det.. Hva hvis jeg ikke liker å bruke det og så har jeg betalt så mye :P  Jeg vil ha noen jeg kan bruke til både dressur og sprang, så jeg tenker at de ikke burde være alt for stive. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg noen som er under 1500. Jeg ser at CRW Arezzo er anbefalt tidligere her, men de koster jo opp imot 2000 kr igjen. Det kan kanskje gå hvis jeg finner noe tilbud, men ellers synes jeg det er litt mye. 

Er det noen som har erfaringer med disse?

https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/ridestovler/laerridestovler-toronto-horsehead

25 minutter siden, Sivoya skrev:

Jeg har lyst på ridestøvler, men jeg har faktisk aldri i mitt liv hatt støvler, så det føles litt voldsomt å betale 2000 - 3000 for det.. Hva hvis jeg ikke liker å bruke det og så har jeg betalt så mye :P  Jeg vil ha noen jeg kan bruke til både dressur og sprang, så jeg tenker at de ikke burde være alt for stive. Ideelt sett kunne jeg tenkt meg noen som er under 1500. Jeg ser at CRW Arezzo er anbefalt tidligere her, men de koster jo opp imot 2000 kr igjen. Det kan kanskje gå hvis jeg finner noe tilbud, men ellers synes jeg det er litt mye. 

Er det noen som har erfaringer med disse?

https://www.hooks.no/rytter/sko-stovler-chaps/ridestovler/laerridestovler-toronto-horsehead

Jeg prøvde dem på høøks og de virket faktisk ganske gode, spesielt til den prisen. Men de ble dessverre for smale til meg, jeg har tjukke fotballegger og passer ingenting 😡 så hvis du passer dem i følge målene, tror jeg ikke de er noe dumt valg :)

Anbefaler ridestøvler på det varmeste - det gir en helt annen støtte for sjenkelen enn man ellers får, og jeg synes det er lettere å bruke undersjenkelen riktig fremfor å ty til hælen som mange av oss gjør 😬

Har forøvrig et par sprell nye å selge sjøl, men de er altfor digre til noen av dere her inne vil jeg tro 🙈 passer kanskje en ridemann? Str43, xw legg 😊 

• Liker 1