Jump to content
Sign in to follow this  
Reaper

Hestelitteratur

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi kan anbefale litteratur. Tenker på alt fra adferd til trening. Egentlig alt som kan være relevant for oss som driver med hest. 

Ta gjerne med hvilke bøker du har, og kanskje skrive et par ord om hva du synes om dem og hva de handler om :)   

Det virker som at det er flere bøker som er ganske selvsagte og som nevnes av flere her inne, men en del som er nye i forum eller hesteverdenen har kanskje ikke fått dem med seg! 

Jeg kan starte med denne boken om lange tøyler. 

Veldig interessant lesning og lærerik. Har dog ikke lest hele enda.

Det som kanskje overrasket meg mest var hvor annerledes filosofien hans er fra f.eks  Piet Bakker sin. Ritter mener at hesten skal kunne utføre øvelsene under rytter før man forsøker å gjøre dem fra bakken i LT. Mens Piet mener at man gjerne kan starte en unghest fra bakken med LT som en god introduksjon til hjelperne. 

Akkurat der holder jeg med Piet. 

Synes kanskje også bruker litt vel mye tid på å forklare hva slags type tøyler og hansker man bør bruke. Men disse tyskerne er jo kjent for å gjøre ting veldig nøye og detaljert :) 

IMG_1421.JPG

Jeg synes alle burde lese Gerd Heuschmann sine bøker, Tug of War, Balancing Act og Collection or Contortion. Tre bøker som gir ekstremt god innsikt i hestens anatomi og bevegelsesmønster! 

Ellers er jeg glad i Den Store Foderbok :)

Er kanskje mer tyngre faktabøker, men synes de er essensielle :) 

• Liker 1

Enig i Thomas ritter sin om lange tøyler! Veldig nyttig, og i tråd med min LT trener. Er forsåvidt litt enig i det han skriver om at mye arbeid i LT kan drepe fremdrift, fordi vi ber hesten om å trave og galoppere sakte for at vi kan kunne holde følge. Derfor en fordel at man rir eller gjør annen trening med mer  fremdrift parallelt.

Ellers får jeg aldri nok av Paul Belasik sine bøker. De er så flott skrevet også er han så innsiktsfull og flink. :love:

• Liker 2

"Sentrert ridning" av ... Sally Swift? Er det riktig navn mon tro? Litt gammeldags, men ser at jeg stadig kan gå tilbake til den boka og forstå litt og litt mer. Masse gode sitsøvelser. Aldri kommet så langt at jeg har lest oppfølgeren, men.

Ja Sentrert Ridning er god. Er på nr 2 nå, men det går litt trått. Er mange bøker jeg burde burde ha lest, som den store foderbok.

Jeg kjøpte "The Nature of Horses" av Stephen Budiansky på Amazon og lastet ned på kindle. Dette er også virkelig en bok jeg kan anbefale! Veldig spennende lesing og mye "a-ha" opplevelser underveis. På kindle fikk den også en svært hyggelig pris ;) 

https://www.goodreads.com/book/show/1584207.The_Nature_of_Horses

Jeg liker så godt Uta Grafs "Effortless dressage program". Hun har en så fornuftig og sunn filosofi.

Paul Belasik bøkene er jo nydelige. Likte godt "Nature, Nurture and Horses", om innridning og trening av fire unghester.

"Straightening the crooked horse" av ekteparet Schöneich var interessant. Gav meg noen nye tanker og verktøy for å få en rett hest. Man kan jo kanskje diskutere måten å gå fram på, men jeg fant den interessant.

Jeg liker også veldig godt bøkene til Alois Podhajsky, tidligere sjef for den spanske rideskolen. En ordentlig hestenerd.

Arthur Kottas-Heldenberg sine to bøker "Kottas on dressage" og "Dressage solutions" er veldig fine også.

Og man blir vel aldri ferdig med Müselers "Ridelære" ...

Peter Markne har en bok som heter "Hästens grundarbete". Ganske enkel og greit skrevet, synes den har noen fine øvelser så tar den fram med jevne mellomrom for inspirasjon. 

Jeg er også veldig fornøyd med den store foderbog! Tror det må ha vært den første hesteboken jeg kjøpte som ikke var skjønnlitteratur :) 

titter fremdeles i den med jevne mellomrom!

Ah det er så mye, jeg har en del i hylla, men den prøver jeg å utvide så mye som mulig. 

Trening av hest er vel der jeg har mest. 

Paul Belasik sine Dressage for the 21st century, Exploring Dressage Technique, Riding Towards the Light og Song of Horses. Særlig de tre siste var veldig fine da jeg fant meg litt i ingenmannsland mellom ulike filosofier som viste seg å ikke være så ulike allikevel. Der jeg på mange måter var veldig på samme veien Paul beskriver i de bøkene. Veldig morsomt å høre om alle hans erfaringer fra da han reiste rundt og lærte av de ulike mestrene. 

Jeg liker også å lese de eldre bøkene, François Robichon de La Guérinière - School of Horsemanship. Bare ikke så nødvendig å lese alt om kirurgien de drev med på den tiden. Royal Book of Horsemanship, Jousting and Knightly Combat Av Kong Duarte av Portugal i 1438. Federico Grisone -  The Rules of Riding, fantastisk festlig bok å lese mtp den overdådige måten man skrev på, på den tiden. Grisone ofte oppfattet som en av de grusomme trenerne, men det kommer an på hvordan man faktisk leser det han skriver. 

Charles De Kunffy særlig Athletic Development of the Dressage Horse og Training Strategies for Dressage Horses. 

Müseler, ja, men de eldre versjonene. De nye har helt gale illustrasjoner og bilder, de beskriver rett og slett det motsatte av hva originalen gjorde, det er nesten utrolig hvor feil de nye utgavene er. 

Jeg liker også å lese ulike stiler, så Racinet sine bøker også der han forklarer Baucher er interressante, ikke nødvendigvis enig i alt, men utfordrer hjernecellene litt mtp hva jeg gjør og hvorfor. Falling for Fantacies, Another Horsemanships og Racinet Explains Baucher. 

Waldemar Seunig sin bok a comprehensive book on training the horse and its rider skal være veldig bra, har dessverre ikke fått lest så mye i den enda. 

Alois Podhajsky sin Complete training of horse and rider er jo en klassiker. Ønsker meg flere av han. 

Ellers har jeg et par bøker på lange tøyler og arbeid i hånden, Schooling Exercises in Hand: Working Towards Suppleness and Confidence av Oliver Hilberger og Christopher Long liker jeg veldig godt. Går grundig igjennom alle stegene når man skal starte å gjøre arbeid for hånden. 

Den store Foderbog er jo fin mtp foring. Der er også nettsiden til PChorse ganske innholdsrik mtp hvilke behov ulike hester har. 

Atferd har jeg mange bøker på, litt opp og ned hva som er bra og ikke der. Noen er veldig vitenskapelige og henviser til kilder i annenhver setning, mens andre er lagt opp annerledes. Andrew Mclean og Paul Mcgreevy (Equitation Science og Equine Behaviour) sine bøker er jo også fine, jeg er bare ikke helt enig i Mclean sine treningsmetoder, men det står det jo ikke så mye om der. 

Eh, ja, har flere men starter der :P 

• Liker 2

Håpet du skulle legge ut noe av det du har lest, @smaaen😊 Jeg leser faktisk akkurat nå "Schooling Exercises in Hand: Working Towards Suppleness and Confidence" av Oliver Hilberger og Christopher Long, liker den godt👍🏻

Drar opp denne igjen jeg.

Noen som har flere gode bøker å anbefale? :)

Gjerne innenfor biomekanikk, bakkearbeid, unghest, dressur( klassisk/akademisk aktig, ikke konkurransedressur), og generelle bøker som er "must haves".