Jump to content
AnettG

Stevnenerver

Recommended Posts

Hei, når jeg er er på stevner (sprang)  blir jeg nervøs, ponnien merker det veldig fort, og da vil hun ikke gå inn på stevnebanen.  Hun steiler høyt og er helt umulig som fører til at jeg blir enda mer redd og nervøs. Forigje stevne fikk vi ikke ri i det hele tatt:(

det funker heller ikke med noen som leier, eller om noen med hest går foran inn.

hun går fint inn når vi er på treninger hvis noen går foran.

Gikk fint å gå inn på stevnebanen før hvis noen leier, men nå går det ikke! 

noen som har tips til hvordan jeg kan få bort nærvøsiteten min?

Hvor gammel er du? 

For min del hjelper det å ikke prøve å være cool, jeg forteller heller meg selv at "ja, nå er du nervøs og svetter som en gris pga stress, du trenger ikke å slutte med å være nervøs, men du må prøve å gjøre noe fornuftig selv om du stresser". 

Jeg snakker til meg selv hele tiden. Fokuserer mye på å slappe av i deler av kroppen, ikke alt på en gang. Jeg sitter f.eks ikke ned i trav før jeg slapper av, og så varmer jeg opp på litt lange tøyler og jobber mye med at hesten skal slappe av. Og så ser jeg for meg bilder i hodet der jeg lager en plan for hva jeg skal gjøre hvis hesten f.eks stopper og ikke vil fram osv. Når jeg har en god plan slapper jeg automatisk mer av, for da vet jeg liksom hva jeg skal gjøre om noe går i dass.

Alle må finne sin måte å takle stress på så man får gjort noe konstruktivt selv om man er oppjaget. 

• Liker 2

Fokuser på å puste. Rolig inn. Rolig ut. 

Da får du noe å jobbe med, og det kan få deg til å virke roligere overfor hesten. 

Enig med begge over her. 

Det kan jo være en idé å få noen andre til å prøve å ri henne på stevner - det er ikke sikkert at du er hele problemet. Det kan hende at dere må jobbe litt med det hver for dere, hvis det er mulig. 

For meg funker det som Mona sier å ha en tydelig plan, og visualisere nøyaktig hva jeg skal gjøre når det skjer. Akseptere at jeg er nervøs, og det er helt greit og normalt, det er kroppens reaksjon på en utfordrende situasjon - jeg må bare gjøre det jeg skal likevel. 

• Liker 1

For min del hjelper det å identifisere hva som gjør meg nervøs :)

Er jeg nervøs for å gjøre feil? Isåfall, hvaslags feil; ri feil, rive/feilridning, at hesten stopper på hinder etc. Hvorfor er dette farlig?Er jeg nervøs fordi jeg ikke vil gjøre det dårlig? Isåfall, hva er "dårlig" og hvorfor er jeg redd for det?Er jeg nervøs fordi de andre er flinkere enn meg? Fordi det er en skikkelig merittert rytter eller trener i nærheten?

Om jeg finner ut av hvorfor jeg er nervøs, gir det meg sjansen til å jobbe med det spesifikke problemet. Om jeg er nervøs fordi jeg er redd for å være dårligere enn alle andre, nei, da må jeg tenke og overbevise meg om at det er bedre å ligge nederst på listen, men ha en glad hest. Om jeg er nervøs fordi det er en flink person i nærheten, må jeg tenke "nå skal jeg vise dem hvor flink jeg er!". Men jeg kan ikke bare si det til meg selv, jeg må forstå det :)  For min del hjelper det ikke med pusteteknikker og oppgaver, jeg må forstå hvorfor jeg reagerer som jeg gjør og komme til en konklusjon. Først når jeg har bakgrunnen for at jeg blir nervøs, klarer jeg å jobbe forbi det :) 

Guest

Mentaltrening og visualisering er alfa og omega her. Spill "film" inni hodet ditt og se for deg hva som kommer til å skje - både før du drar på stevnet, når du laster hesten av hengeren på stevneplassen, når du saler på, når du varmer opp etc. Spill av filmer av hvordan det skal være, og lag deg dermed en plan for hvordan det skal skje. Prøv både å se deg selv utenfra på filmen, og å være "i kroppen din". Jo mer forberedt du er, jo mer du har visualisert, jo lettere er det å være tilstede og gjøre det du skal på stevnedagen. Så lønner seg veldig å ta seg tid til det i forkant, for å forberede seg mentalt. :) Coaching kan også fungere finfint, for å få hjelp til slike forberedelser.

Som Hanne sier: visualisering! Også hjelper det veldig å ha en plan på ting, syns jeg. Jeg pleier å "regne ut" ca når jeg må gjøre ting, og legger da også en plan på hvordan jeg har tenkt til å gjøre det. Oppvarming feks, må jeg ha en plan på. Som regel har jeg en "sjekkliste" over hva jeg jobber med på oppvarmingen, for å kjenne at hesten er ca der den skal være - både fysisk og psykisk. 

Planlegging er for meg alfa omega. Jeg må vite at jeg har litt kontroll og oversikt over alt, for da blir jeg ikke stresset - jeg vet jo hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre det! Og da kan jeg også visualisere "planen" min FØR stevnet i det hele tatt starter. På selve stevnedagen hjelper dette også da fordi jeg tenker på planen min osv - rekker ikke stresse meg sånn opp :P 

Nå er ikke jeg nervøs for stevner, men tror det er mye fordi jeg er god på nettopp planlegging og visualisering. Jeg føler jeg har kontroll på det jeg klarer å ha kontroll på. Ting går alltids opp og ned uansett da - feks merker jeg jo at jeg kanskje ikke rir like bra på banen under dømming, kontra ellers. Prestasjonsangst, sikkert - blir litt stiv og passasjer tidvis, men heldigvis ikke nervøs. Stevner er en treningssak uansett hva man sliter med, syns jeg! Man må bare jobbe med seg selv, først og fremst, også faller bitene mer og mer på plass av seg selv :)