Jump to content
Sign in to follow this  
Fancy

Vente til stevnet er over?

Recommended Posts

Jeg har alltid blitt lært opp til at man skal vente til at stevnet er over før man drar igjen. Men jeg må innrømme at jeg kun har ventet til min klasse er over når vi har vært ute og startet.

I helgen skal det være kjørestevne hvor premieutdelingen finner sted etter siste klasse. Kuskemeldingen ble lagt ut med info om dette mindre enn 24 timer før start. Jeg sliter med å akseptere at hesten min skal stå på hengeren i fire timer etter hun har gått klassen sin (i 12-13 grader og pøsregn) for å vente på premieutdelingen, for så å stå på hengeren den lille timen det tar å kjøre hjem. Samtidig så ser jeg at man ifølge KR kan sende en skriftlig irettesettelse dersom man er premiert og ikke møter til premieutdeling. (Nå satser vi ikke på premie, men er kun med for erfaring da, men uansett.) Hva er egentlig konsekvensene om vi drar etter at klassen er ferdig? Annet enn usportslighet overfor de andre kuskene (og ja, jeg bryr meg mer om hesten enn akkurat dét).

Jeg har alltid møtt opp til stevnet like før min start-tid, ridd og dratt hjem igjen så fort resultatet mitt er ferdig og jeg ser det ikke er sjans for plassering. Er man ikke plassert er det jo ikke vits å være der til premiering?  

• Liker 1

Jeg drar hjem hvis det ikke blir premiering og jeg er ferdig med dugnaden min. Er alltid igjen til premieutdeling, hvis det blir det. 

• Liker 1

Jeg drar hjem når jeg ikke gidder å være der lengre, uavhengig av premieutdeling og om jeg vinner etc :ninja: har man lyst å hjem, så drar man hjem. Aldri slått meg at det er usportslig, men vet ikke hvor mange deltakere det er på kjørestevner kontra islandsheststevner da..

• Liker 1

Jeg har pleid å være til klassen min er ferdig. Er sjelden premiert, men vil gjerne ha protokoll (i dressur) og følge med på resultatet. Har reist når klassen min er ferdig. 

Om all premiering er etter stevnets slutt, så ville jeg nok dratt om jeg ikke ble premiert, og spurt dommer om å få dra dersom jeg ble premiert. 

Veldig rart at de har all premieringen til slutt om det er endags-stevne da men.... er sikkert flere som reagerer, så kan jo hende de endrer. Du kan jo ta det opp med stevnearrangør, at det er problematisk for deg at de skal ha det slik? Er det dressurkjøring?

• Liker 1

Jeg drar når jeg ser at jeg ikke har sjans på plassering, hvis jeg kan bli plassert venter jeg alltid til premieutdeling såfremt det er praktisk mulig. Men jeg har aldri opplevd at det er premieutdeling på slutten av hele stevnedagen?? Unntak er feltritt hvor det hender at de tar premier på slutten av alt, men det er liksom en heldags-greie uansett (og jeg er sjelden plassert haha).

Veldig merkelig å skulle ha premieutdeling på slutten hvis det ikke er noen spesiell grunn til det.

Jeg vet at i feltritts-England er dette en greie fordi systemet der gjør at noen rir ferdig om morgenen og så er premieutdeling omtrent på kvelden, og at sponsorer osv gjør at man helst skal være der, så det er litt problematisk.

Så svaret mitt er vel at man i utgangspunktet skal vente på premieutdeling hvis man blir plassert, men hvis det er dyrevelferdshensyn eller viktige praktiske ting som taler imot så synes jeg det er greit å droppe det (da bør man si fra til dommer/arrangør at man drar)

• Liker 1

Derfor har man dagboks:) Men blir man ikke premiert er det jo bare å reise. 

• Liker 1

Jeg tenker egentlig kun på hesten i sånne tilfeller. Ikke over alt det er bokser tilgjengelig heller (og noen steder er de dyrere enn selve startavgiften :/ ).

Hvis hesten ikke slapper av med å stå på henger reiser jeg rett hjem, evt venter til min klasse er slutt hvis det ikke er altfor mange.

• Liker 1

Takk for innspill dere! :)

Det ble til at vi ventet denne gangen. Neste gang gjør vi ikke det. Jeg vet det finnes dagsbokser, men når kuskemeldingen kom ut så kort tid før start (med info om dette) så må jeg innrømme at jeg ikke tenkte på å bestille boks mindre enn 24 timer før start. Det var dressurkjøring ja, @KatrineH. Så kanskje det er greit når det er DMP? Jeg vet ikke. :) 

Gratulerer med bra resultat (sett på face)! Dressurkjøring tar jo evigheter, så ikke rart dagen blir lang. :P

Gi tilbakemelding til klubben, kanskje de gjør det annerledes neste gang. Men da må de vite at folk er misfornøyd. 

Det er jo normalt premieutdeling etter hver klasse, med mindre det er flerdagers stevne hvor alle har boks uansett. 

• Liker 2

Jeg tror kanskje de har gjort det sånn denne gangen for å ha stevne i det hele tatt. Har slitt virkelig med å ha nok folk til å fylle opp arbeidslistene, og tror de har laget så kort stevnedag som mulig der det trengs folk til å jobbe. Spørs om det blir særlig flere stevner på en stund for styret jobber livet av seg, og det er virkelig vanskelig å få nok folk 🙁 Var snakk om å måtte avlyse dette stevnet seinest for et par dager siden fordi det bare er halvfulle lister, men de syntes det var alt for trist å måtte avlyse så de prøver  å få det til å gå opp på et vis. 

27 minutter siden, kineba skrev:

Jeg tror kanskje de har gjort det sånn denne gangen for å ha stevne i det hele tatt. Har slitt virkelig med å ha nok folk til å fylle opp arbeidslistene, og tror de har laget så kort stevnedag som mulig der det trengs folk til å jobbe. Spørs om det blir særlig flere stevner på en stund for styret jobber livet av seg, og det er virkelig vanskelig å få nok folk 🙁 Var snakk om å måtte avlyse dette stevnet seinest for et par dager siden fordi det bare er halvfulle lister, men de syntes det var alt for trist å måtte avlyse så de prøver  å få det til å gå opp på et vis. 

Det forstår og er jeg klar over. :) selv bakte jeg til langt på natt for å ha nok til kiosken. Men jeg syntes likevel fire timer var i meste laget.