Jump to content
Kolfaxi

Spørsmål om gressmaske

Recommended Posts

Snart nærmer sommeren seg, og jeg tenker å skaffe gressmasker til hestene i år. Er det noen som har generelle erfaringer med å bruke det? 

1.Hvilken maske anbefaler du? Ønsker en i god kvalitet, som ikke skaper mye ubehag og som sitter veldig godt på (hest som er ekspert på å ta av seg grime på beite!). Vil helst bare bestille fra Norge, og som ikke koster flesk. 

2. Må man vanne hesten flere ganger daglig? ser noen forhandlere som sier det og andre som sier at hesten fint kan drikke med masken på ... hva stemmer?

3. Hvor mye ville dere hatt den på daglig? Siden de bør slankes litt, vil de stå i vinterinnhegning om nettene og dermed få fri fra gressmaskene da. Går det fint å ha det på fra morgen til kveld? 

1. Har vært fornøyd med masken fra Bole.  Klippet selv hullet noe større. Hesten min spiste trekasser gjennom den maska 🙄

2.  Min hadde ingen problemer med å drikke med masken. 

3. Kan helt fint ha den på fra morgen til kveld, så lenge en følger med på gnag osv. 

21 minutter siden, smaaen skrev:

1. Har vært fornøyd med masken fra Bole.  Klippet selv hullet noe større. Hesten min spiste trekasser gjennom den maska 🙄

2.  Min hadde ingen problemer med å drikke med masken. 

3. Kan helt fint ha den på fra morgen til kveld, så lenge en følger med på gnag osv. 

Takk for svar! sett på den fra bole, tror foreløbig at jeg vil gå for den :)

Min erfaring er at billigst er best, åkke som. 

Shettisen gnager hullet større fra innsiden ganske så kjapt uansett, så her handles det på Biltema, selv om det sikkert havner i kategorien "munnkurv" mer enn begrenser, men shettisen har ikke akkurat behov for stort høl :P 

Sålenge det er hull i bunnen kan vann komme inn, og de drikker helt fint. 

Jeg kjøpte en gel-greie og trædde på nakkereima for å fordele trykket litt mer. Kommer til å bruke den i år også.

Ponnislasken er rå på å dra av seg ting, men den kørja på trynet får han ikke av. Bruker str full på'n så han kan gjespe, gape og kåle litt. Den henger ganske løst, slik at leppene er "fri". 

Kørja kan også gjøres hyggeligere ved å klippe litt i den slik at mer luft kommer til ved neseborene - ser for meg at frie luftveier alltid er hyggelig. 

• Liker 1

Har brukt dem fra horze. Kjøpte dem ganske store så de ikke skulle bli stramme rundt grevet. Billige og holdbare. Mine sto med dem fra morgen til kveld, de drakk med dem uten problemer. De løp til meg da de skjønte den skulle av, og fra meg da de skjønte den skulle på 😂

• Liker 3

Jeg bruker også den fra bole. Funker helt prima, men hesten min har en liten Houdini i seg, så jeg måtte fikse litt på den. :lol: Kjøpte en sånn pakke med "billigpuser" til travsele så jeg hadde nok til å dekke rundt flere gressemasker da han sliter ut minst en hver sommer. Klipper hullet under litt større samt. at jeg klipper ut to av reimene foran for at det skal være mer behagelig å puste. Han bruker full til vanlig, jeg har maska i xfull.
10394481_10152510828830281_2225467044429

Edited by Grovegroven

Jeg kjøper maske fra Biltema, den største størrelsen de har. Dersom den brukes, er den på hele tiden.

Jeg anbefaler å kjøpe i en stooor størrelse, så det er mer behagelig for hesten. Vi har en i str. xfull, som vi har brukt på alt fra grov døl (litt trang) til shettis :P 

På 21.5.2017 at 22.51, Emsy skrev:

Jeg anbefaler å kjøpe i en stooor størrelse, så det er mer behagelig for hesten. Vi har en i str. xfull, som vi har brukt på alt fra grov døl (litt trang) til shettis :P 

Er xfull så justerbar at man kan bruke den på hester i alle størrelser? Har selv islandshest da.

1 time siden, Kolfaxi skrev:

Er xfull så justerbar at man kan bruke den på hester i alle størrelser? Har selv islandshest da.

Lagde et par knuter på nakkereim/grimetingen, funka fjell det :)

Jeg kjøper Tough-1 sine i xfull til min cob. De er solide og holdbare, ene min har holdt i 3 år, og Embla går med disse hele døgnet (har et par jeg veksler med for å unngå gnag). 

1005253_10200477556525631_189807263_n.jp

Jeg drar opp igjen denne, jeg. Etter veldig mange runder med meg selv har jeg bestemt meg for å prøve å sette hesten på beite med maske i sommer (uten er jeg redd for både overvekt og forfangenhet). Jeg tenker å kanskje prøve å ikke ha den på konstant, men enten annenhver dag eller om jeg tar den litt av og på i løpet av dagen.  

Jeg vil gjerne ha tips om masker dere bruker og som fungerer, samt tips for å unngå gnag :)  Gjerne linker til konkrete masker som jeg kan kjøpe på nett, eventuelt bilder av typen dere anbefaler, da jeg ser at det er litt forskjellige typer rundt omkring.

Har sett og hørt om en del som har fått slitasje på framtennene etter gressmaske, så pass på at du sjekker om de forskjellige typene er ok for tannstellet hans :) Sånn ellers så ville jeg sjekka rundt om det er mulig å finne plass på ett magert utmarksbeite. Da er det mulig å ha hesten på beite uten å bekymre seg for overvekt :)

• Liker 1

Jeg brukte den på bole, kjøpte xfull for å få god nok plass, første runden med forstørret hull jeg klippet til. Når de får teken kan det være lurt å ha en uten ekstra stort hull 😛 F spiste planker gjennom gressmaska. Jeg hadde ingen slitasje på tennene, og vet at Ellen S ikke har hatt noe problemer med sine hun har hatt ute med gressmaske, men da er det ikke 24 timer med den på, men periodisk på de værste tidene på døgnet og variering av beiter. 

• Liker 1

Her har det gått i billigste sort fra Biltema. Ludden har jo gnagd seg igjennom dem og utvidet hullet, så det har stadig vært behov for utskiftning. Fant raskt ut at billig var like gode som de dyrere. 

Ludden hadde forøvrig størrelse full på sin. Jeg er av den oppfatning at de faktisk skal klare å leve med den, og anser det viktig at de kan klare å gjespe og gape litt inni der. Slike med utvidelse ved neseborene er veldig kjekke, ellers har jeg bare klippet litt i dem så neseborene er fri. 

Har ikke opplevd gnag rundt kørja, men den er jo relativt tung. Har dermed konsekvent brukt noe under nakkereima; enten en (ekte) teddytunnel eller sånn nakkeskydd i gelaktig materiale for å dempe trykket bak ørene. 

Jeg vet mange mener at slike "bøtter" er munnkurver og ikke beitemasker. Jeg er uenig, for jaggu blir (særlig) ponnier tykke nok med dem på likevel. 

For en hest som er mer forsiktig av seg i fht å gafle innpå mat kan kanskje greenguardgitteret være verd et forsøk? Men den er relativt dyr, krever egen grime og flere stropper, må sitte tettere på for ikke å vippes av blant annet. Men mange er jo også strålende fornøyde, og det er jo ikke uten grunn at de beholder prisen og er til salgs år etter år :) 

Syns de vanlige bøttene fungerer greit. Hadde full til mine islandshester. Men har gått over til å stripebeite dem på eget beite, og sommerbeitet dems er i fjellsteøk uten de større utskeielsesmulighetene i matveien. 

Huff!!! Fjordingen her har alltid vært litt overvektig, men siste to ukene har hun virkelig est ut, og er nå sykelig feit! Men nytter ikke å ha henne inne på natt, da står de bare og skriker til hverandre, hun inne og de andre ute. 

Så må nok gå til anskaffelse av maske her også... 🙃

Får de trim om sommeren? Min blir ikke feitere om sommeren enn om vinteren med mindre hun har fri når hun går på grønt, så det pleier vi ikke å gjøre. Jeg skjønner behovet for å begrense hvis de omtrent eter seg i hjel, men grønt gras er mye vann også, og det er begrenset hvor mye de _kan_ få i seg i løpet av et døgn? Med skikkelig trim noen ganger per uke har jeg klart å unngå å være nødt til å bruke maske så langt. Ikke i faresone for forfangenhet da. Heldigvis.0

• Liker 2

Min klarer å trøkke i seg uante mengder på fri tilgang, og blir feit uansett hvor mye han trenes 🙊 

• Liker 1

Merker jeg er spent på denne beitesesongen. Han er jo bare 4 og i vekst. Men det er også første sesong som vallak og uten ekstra forbrenning pga hingstehormoner. Jeg ser hvor fort han spiser når han har høy i boksen, han er en av de som får mest, og er den som er ferdig å spise først :ninja:  har de fri tilgang ute, står han parkert med hodet i rundballen. Så, ja. Gresstilvenner for harde livet, så overgangen i det minste ikke skal bli et problem. 

Nå har ikke Felixen trengt maske de siste årene da han får stå på utmarksbeite sommeren og i fjor som i år, så trenger han å legge på seg litt til en forandring.
Dog brukte jeg gressemaska fra Bole i xfull. Klipte hull til nesebor og måtte binde på litt ekstra siden han alltid klarte å dra den av seg på merkelig vis.
Hvis du har planer om å bruke den i perioder, så sørg for godbiter når han skal ha den på. Kjørte på med samme opplegget med min og etterhvert vek han unna meg når jeg kom inn på beitet siden han alltid trodde han skulle få på maska igjen.:lol:
10394481_10152510828830281_2225467044429004372_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=3d4a140210ac472d34f6a4abad6875e5&oe=5D52F0C5